Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4421
http://http://dagbladet.no/2013/02/02/nyheter/skyting/innenriks/oslo/skyteepisode/25562124/

Hva tenker dere om at ransmannen blir fremstilt som offer?
Ja, han ble et offer for vold, men var det ufortjent?

Finnes forsåvidt flere linker som gir et litt bedre bilde av det som jeg kan legge ved senere ved behov.
Sist endret av meitemark; 3. februar 2013 kl. 01:25.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Tjaa ville ikke si han fortjente det. Han fortjente å bli tatt og dømt. Jeg vil ikke at vi skal få skumle/tåpelige amerikanske holdninger her i Norge.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Slaps Vis innlegg
Tjaa ville ikke si han fortjente det. Han fortjente å bli tatt og dømt. Jeg vil ikke at vi skal få skumle/tåpelige amerikanske holdninger her i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, stakkars fyr som fikk som fortjent. Grusomt.
Ingen har en grunn til å gå rundt med pistol på gatene i norge. Det -skal- ihvertfall være sånn at det ikke er noen grunn.

Hva om han hadde skutt noen og drept noen? Ingen vet hva han tenkte.

Bare sunt at han fikk seg en omgang.
håper alle psychoene blir straffet.. regner med at alle som var innblandet består av våre flotte nye landsmenn som den rødgrønne regjeringa har kasta på oss

Arrester pakket å sett dem i fengsel og håper skyteren får noen år i fengsel
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja, stakkars fyr som fikk som fortjent. Grusomt.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er greit å være like ille som han?

Når de har fått han ned og nøytralisert han kan de ikke begynne å slå og sparke han i trynet. Det er totalt unødvendig når de har kontroll på situasjonen, de skulle bare holdt han nede til politiet kom. I værstefall kunne han blitt drept (kanskje ikke av de få slagene, men det kunne gått mye verre). Ja det er synd for han og håper de blir straffet.
Sist endret av Xernox; 3. februar 2013 kl. 02:35.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
håper alle psychoene blir straffet.. regner med at alle som var innblandet består av våre flotte nye landsmenn som den rødgrønne regjeringa har kasta på oss

Arrester pakket å sett dem i fengsel og håper skyteren får noen år i fengsel
Vis hele sitatet...
Kan hende jeg har lest litt dårlig... Men er det ikke en hvit mann som prøvde å rane noen med pistol, også tok de pistolen fra han og skjøt han? Han som fikk tatt pistolen og skjøt var også hvit.. Han siste har jeg ikke sett bilde av enda, men siden det er flere hvite i landet vårt en brune så regner jeg med han også er hvit...
Eller tenkte du på svensker når du skrev nye landsmenn?

Hvis du blir ranet med pistol og du klarer å ta pistolen fra duden som raner deg så skal jeg slenge deg i fengsel? Nei, jeg håper en av oss ikke har lest godt nok
Jeg har veldig mye mer imot at kiosk-eiere bærer pistol enn at noen prøver å stjele/rane godteri og dvd-filmer, samt kanskje noen småkroner i kassa.
Sitat av Novice Vis innlegg
Kan hende jeg har lest litt dårlig... Men er det ikke en hvit mann som prøvde å rane noen med pistol, også tok de pistolen fra han og skjøt han? Han som fikk tatt pistolen og skjøt var også hvit.. Han siste har jeg ikke sett bilde av enda, men siden det er flere hvite i landet vårt en brune så regner jeg med han også er hvit...
Eller tenkte du på svensker når du skrev nye landsmenn?

Hvis du blir ranet med pistol og du klarer å ta pistolen fra duden som raner deg så skal jeg slenge deg i fengsel? Nei, jeg håper en av oss ikke har lest godt nok
Vis hele sitatet...
he he ja har ikke lest godt nok dessverre og fikk ikke med meg at dem tok pistolen i fra raneren, da er det noe helt annet ja
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du mener det er greit å være like ille som han?

Når de har fått han ned og nøytralisert han kan de ikke begynne å slå og sparke han i trynet. Det er totalt unødvendig når de har kontroll på situasjonen, de skulle bare holdt han nede til politiet kom. I værstefall kunne han blitt drept (kanskje ikke av de få slagene, men det kunne gått mye verre). Ja det er synd for han og håper de blir straffet.
Vis hele sitatet...
Hvis du sikter en pistol på meg så hadde ikke jeg hatt den situasjonen under kontroll etter politiet var kommet engang Se for deg det adrenalin rushet og sinnet disse to stakkars mennene må ha følt etter de fikk fatt i pistolen... Jeg er sjokkert over at de skjøt i luften og ikke i kroppen til fyren...

Selvfølgelig burde de vært topptrente høyrisiko situasjons folk og bare tatt hele situasjon helt rolig, men jeg trur ikke man kan regne med at en random skal være så godt egnet til å bli ranet med pistol

Jeg syns absolutt ikke synd på ransmannen, jeg syns han var heldig som overlevde Og de modige mennene som tok pistolen fra han fortjener skryt, det er de jeg syns synd på..
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du mener det er greit å være like ille som han?

Når de har fått han ned og nøytralisert han kan de ikke begynne å slå og sparke han i trynet. Det er totalt unødvendig når de har kontroll på situasjonen, de skulle bare holdt han nede til politiet kom. I værstefall kunne han blitt drept (kanskje ikke av de få slagene, men det kunne gått mye verre). Ja det er synd for han og håper de blir straffet.
Vis hele sitatet...
Nei, men et slag i trynet og bli holdt nede synes jeg han fortjener. Dog å fortsette å bli slått er jeg uenig med.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg har veldig mye mer imot at kiosk-eiere bærer pistol enn at noen prøver å stjele/rane godteri og dvd-filmer, samt kanskje noen småkroner i kassa.
Vis hele sitatet...
Da må jeg rette på meg selv. Har mye imot at personer uten tillatelse bærer våpen og raner kiosker...
Ekspert på påstander
Nå får den stakkars ransmann gå fri, mens de mennene som tok kontroll over han må nok sone i noen år. Hvis ransmannen er heldig så får han også erstatning fra heltene. Sånn blir det nok når det kommer opp på rettsaken:/
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nei, men et slag i trynet og bli holdt nede synes jeg han fortjener. Dog å fortsette å bli slått er jeg uenig med.
Vis hele sitatet...
Jaja selvfølgelig. Men etter de har fått han ned i bakken, så er det utrolig unødvendig med de slagene. De slår en forsvarsløs person.
Ja, de slår en forsvarsløs person.
Men få minutter før han var en forsvarsløs person, så ødela han muligens psyken til personen som sto bak kassen i kiosken han ranet, og ingen av oss vet om den ansatte i kiosen får sen skader av dette.

Personlig synes jeg det er helt greit at det gikk som det gikk,
Hadde han blitt tatt av Politiet med en gang, så hadde han blitt sendt på glattcellen, og kansje en uke eller to bak murene, men etter den omgangen han fikk, kommer han forhåpentligvis til å tenke seg om to ganger før han ødelegger noens liv.
Sitat av bz3rker Vis innlegg
Hadde han blitt tatt av Politiet med en gang, så hadde han blitt sendt på glattcellen, og kansje en uke eller to bak murene
Vis hele sitatet...
Strafferammen er fengsel inntil 5 år for ran. For grovt ran er strafferammen fengsel inntil 12 år, men inntil 21 år dersom ranet har hatt til følge død eller betydelig skade på legeme eller helse.
Kilde,
Jeg vil tro ran med pistol er grovt ran, så forhåpentligvis blir han sittende i mer en 5år..
Sitat av Novice Vis innlegg
Strafferammen er fengsel inntil 5 år for ran. For grovt ran er strafferammen fengsel inntil 12 år, men inntil 21 år dersom ranet har hatt til følge død eller betydelig skade på legeme eller helse.
Kilde,
Jeg vil tro ran med pistol er grovt ran, så forhåpentligvis blir han sittende i mer en 5år..
Vis hele sitatet...
Legg godt merke til ordet inntil. Jeg kjenner faktisk to forskjellige personer som har ranet henholdsvis en bank med øks og en kiosk med kniv. Begge fikk ett år bak murene hver. Pistol er sikkert mer alvorlig enn øks/kniv, men han blir nok ikke sittende i mer enn 5 år av den grunn nei..
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jaja selvfølgelig. Men etter de har fått han ned i bakken, så er det utrolig unødvendig med de slagene. De slår en forsvarsløs person.
Vis hele sitatet...
Kjipt hvis han kommer seg løs, kommer seg opp på beina og plutselig drar frem en kniv eller lignende. Jeg tror ingen i en situasjon hvor de blir pekt på med et våpen kan tenke at de skal nøytralisere karen uten at han får så mye som et skrubbsår.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Kjipt hvis han kommer seg løs, kommer seg opp på beina og plutselig drar frem en kniv eller lignende. Jeg tror ingen i en situasjon hvor de blir pekt på med et våpen kan tenke at de skal nøytralisere karen uten at han får så mye som et skrubbsår.
Vis hele sitatet...
Du skal være noe inn i helvetes sterk om du klarer å resie deg opp mens to voksene menn ligger oppå deg. I tillegg har de fordelen av å ha en pistol, og med mindre raneren har spesialtrening, vil han nok bli ekstremt redd om noen peker den mot han, selv med sikring på.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du skal være noe inn i helvetes sterk om du klarer å resie deg opp mens to voksene menn ligger oppå deg. I tillegg har de fordelen av å ha en pistol, og med mindre raneren har spesialtrening, vil han nok bli ekstremt redd om noen peker den mot han, selv med sikring på.
Vis hele sitatet...
Man trenger vel ikke å stå oppreist for å stikke en person med kniv?
Jeg har selv sett det norske politi benytte disse samme "teknikkene" for å holde personer nede, slag og spark.
Nå har vel ikke politiet kommet med fasit eller noen av folkene fått sin dom i denne saken?

Uansett: Ran, misbruk av våpen og slåssing er ikke akkurat etter lovens bokstav. Sannsynligvis bør hele gjengen kastes i fengsel og straffes.
Vi trenger IKKE reservepoliti eller gjenger på hvert gatehjørne!
Ønsker vi ikke å kunne gå trygt over alt i landet vårt lenger?
Sist endret av woff; 3. februar 2013 kl. 13:46.
Fortjente juling og ser absolutt ikke noe problem at han ble skadet! Når man går til det skrittet at man raner noe, gjør innbrudd eller skader noen, så er man fritt vilt. Har null sympati med sånne folk. Sier man noe annet, har man ikke blitt utsatt for ran/innbrudd!!!
Sånn som jeg ser det så er det så utrolig mange i Norge som ikke er noe redd for å bli sendt i Norsk fengsel, og de tar seg til rette og gjør hva faen de vil. Dette inkluderer å rane en kiosk om det er det han har gjort. Hadde jeg vært 100% sikker på at utdanningen min/livet mitt generelt hadde gått til helvette hadde jeg sikkert gått rundt o

Slik som jeg ser det så er det ALT FOR FÅ som ser på norsk fengsel som en skikkelig straff. Du skulle nesten tro at folk gjorde ulovlig ting for å bli sendt til fengsel. Så når han her går og raner en kiosk (om det er det som skjedde), og blir stoppet av folk i nærmiljøet så fortjener han mer enn bare en enkel fengselsstraff. Tviler på at han noen gang kommer til å rane en kiosk på Grønland/Tøyen igjen. Om han er alvorlig skadet så er det en risk han tok før han gikk inn med pistolen sin.
Noen av dere som mener at man bør kunne forsvare sin egen eiendom med vold og sågar drap? Hvor mener dere da at lista bør legges?
Sjekk storebror USA.. I enkelte stater der har betjeningen i kiosker og butikker skarpe våpen under disken.
Vil vi ha det slik i Norge?
Greit å bli skutt og drept bare du fleiper litt i fylla en kveld?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Man trenger vel ikke å stå oppreist for å stikke en person med kniv?
Jeg har selv sett det norske politi benytte disse samme "teknikkene" for å holde personer nede, slag og spark.
Vis hele sitatet...
Nei, men man trenger hender.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
håper alle psychoene blir straffet.. regner med at alle som var innblandet består av våre flotte nye landsmenn som den rødgrønne regjeringa har kasta på oss

Arrester pakket å sett dem i fengsel og håper skyteren får noen år i fengsel
Vis hele sitatet...
Så utrolig idiotisk kommentar, på høyde med VG's kommentarfelt.
Hører du ikke selv hvor tåpelig du høres ut, her er en sak hvor du ikke kjenner etnisistetet til involverte, men alikevell "regner" du som det oppegående mennesket du ér; -at det er negre involvert.
For da kan du få snakke om ting DU bryr deg om, kriminalitet blant invandrere og feil i rødgrønn regjering.
Sorry ass. Det er ett sykt irriterende ståsted, stadig tar diskusjoner ned på det nivået, det er uintelligent og selvoptatt.

Sitat av IRead Vis innlegg
Nå får den stakkars ransmann gå fri, mens de mennene som tok kontroll over han må nok sone i noen år. Hvis ransmannen er heldig så får han også erstatning fra heltene. Sånn blir det nok når det kommer opp på rettsaken:/l
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare tull du har lest i Donald? Ransmannen går fri? De andre må i fengsel. Du bare finner opp fjerne scenarioer for å rakke ned på dem?
Jeg skjønner hva du prøver å si "Ååh, det er så lett å være kriminell i norge, dem fåkke noe straff, har tv på cella og greier."
Det er flere her inne som ser ut til å dele den oppfatningen; fengsler i Norge er for bra, strafferammene er for milde, og soningstiden er for kort.
Er dere virkelig så gammeldagse at dere tror det er litt "god gammaldags fengselstid med ball og kule, steinhugging og juling" som setter noen på rett kjør?
Ja, jeg synes det er like greit at resultatet av ranet hans ble en omgang bank, men jeg tror ikke det kommer til å gi raneren noen selvdefinerende øyeblikk.
Better than thou.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Legg godt merke til ordet inntil. Jeg kjenner faktisk to forskjellige personer som har ranet henholdsvis en bank med øks og en kiosk med kniv. Begge fikk ett år bak murene hver. Pistol er sikkert mer alvorlig enn øks/kniv, men han blir nok ikke sittende i mer enn 5 år av den grunn nei..
Vis hele sitatet...
Jøss, dette skulle jeg gjerne lest mer om. Grovt ran gir 1 år bak murene?

Forøvrig er det veldig få reflekterte meninger rundt dette. Dere som mener han fikk som fortjent, kan dere forklare meg hvorfor dere mener han fortjente dét?
Sist endret av Carlo; 3. februar 2013 kl. 14:52.
Sitat av Carlo Vis innlegg
Jøss, dette skulle jeg gjerne lest mer om. Grovt ran gir 1 år bak murene?

Forøvrig er det veldig få reflekterte meninger rundt dette. Dere som mener han fikk som fortjent, kan dere forklare meg hvorfor dere mener han fortjente dét?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at han fikk som fortjent av den enkle grunn av at han faktisk prøvde å rane kiosken, med våpen.
Hva han hadde tenkt til å gjøre med våpenet, vet kun han selv, men vi vet alle hva som kan gjøres med et våpen.

At han mistet kontroll over situasjonen og fikk juling synes jeg ikke er annet enn bra. Det er altfor mange ganger hvor ranern(e) slipper unna.
Når det er sagt ville det aller beste vært om ransforsøket aldri skjedde.

Han køddet med levebrødet til kioskeieren, og han køddet med livet hans og til de andre uskyldig involverte.

Rettferdigheten seiret!
At han mistet kontroll over situasjonen og fikk juling synes jeg ikke er annet enn bra. Det er altfor mange ganger hvor ranern(e) slipper unna.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at ranere ofte slipper unna?

Rettferdigheten seiret!
Vis hele sitatet...
Det hadde den jo uansett gjort. Fengsel osv.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du noen kilder på at ranere ofte slipper unna?
Vis hele sitatet...
Nyhetene

Sitat av Sinken Vis innlegg
Det hadde den jo uansett gjort. Fengsel osv.
Vis hele sitatet...
Om han hadde fullført ranet og stukket av er ikke det så sikkert. Veldig mange kriminelle er gjengangere også, så om de blir straffet hardt nok i norske fengsler er usikkert. Er ikke for at alle blir behandla som dritt hele tiden, men noe må tydeligvis gjøres.
Sist endret av Baaaamse; 3. februar 2013 kl. 23:40.
Du må nok oppgi en mer spesifikk kilde enn nyhetene. Det blir jo nesten som å bruke internett som kilde.

Om han hadde fullført ranet og stukket av er ikke det så sikkert. Veldig mange kriminelle er gjengangere også, så om de blir straffet hardt nok i norske fengsler er usikkert. Er ikke for at alle blir behandla som dritt hele tiden, men noe må tydeligvis gjøres.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke usikkert. Fengsel er straff, og det er ikke gøy å få friheten sin tatt vekk, uansett hvor mange tommer TVen din har.
Sist endret av Sinken; 3. februar 2013 kl. 23:50.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du må nok oppgi en mer spesifikk kilde enn nyhetene. Det blir jo nesten som å bruke internett som kilde.



Nei, det er ikke usikkert. Fengsel er straff, og det er ikke gøy å få friheten sin tatt vekk, uansett hvor mange tommer TVen din har.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har lest og hørt slipper de ofte unna. Skal la den ligge der.

Jeg er enig i det siste du sier også. Fengsel er straff, men jeg synes, etter endt soning, at en skal frykte å havne der igjen. Hvis ikke er det lett å falle tilbake, tror du ikke?
Sist endret av Baaaamse; 4. februar 2013 kl. 00:01.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Etter hva jeg har lest og hørt slipper de ofte unna. Skal la den ligge der.

Jeg er enig i det siste du sier også. Fengsel er straff, men jeg synes, etter endt soning, at en skal frykte å havne der igjen. Hvis ikke er det lett å falle tilbake, tror du ikke?
Vis hele sitatet...
I Norge så er vi mer for å rehabilitere oe gjøre de klare til og komme ut i samfunnet igjen, ikke slenge de på isolat med kun brød og vann i 12 år for så å slippe ut som en ny ABB.

Ser ikke ut som at harde straffer funker i USA.
Sist endret av Theoneandonly; 4. februar 2013 kl. 00:06.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hvis ikke er det lett å falle tilbake, tror du ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok ikke bare tilfeldig at fanger blir behandlet bra. Det er for å rehabilitere de. Om du behandler de som dyr, vil de mest sannsynlig komme tilbake sur og sint.
Med tanke på at han har oppført seg truende med våpen, er det meget forståelig at reaksjonen til de i nærheten ble juling.
Et gammelt instinkt som er i ferd med å dø ut i mennesket er at når man trues, så går man til angrep.

Nå vet jeg ikke hva jeg selv hadde gjort i den slik situasjon, men dersom ballestørrelsen min er holdbar, håper jeg at jeg også hadde gjort akkurat det samme.

Kall det gjerne disiplinering fremfor juling om det gjør saken enklere.
kan det sees som selvforsvar? Eller en sjokk reaksjon? ser for meg for at lysten til å denge litt på han fyren med pistol du akkurat disarma og la i bakken, ut av pur adrenalin / forvirring?

Det var uansett resultatet av det han gjorde, ikke fortjent, kanskje, men i hans yrke skjer det slike ting og må liksom medregnes.. Synes ikke særlig synd på denne mannen jeg ihvertfall.
Jeg ser på det som selvforsvar noe som jeg synest er OK, i mitt syn så gjør ikke politiet i Norge nok og da må en ta tiltak som dette for å beskytte seg selv.
Sist endret av cheetos; 4. februar 2013 kl. 09:33.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Klart de slo løs på han, jeg er vanligvis rolig av meg, og har aldri vært i slosskamp, men om noen truet meg med pistol og jeg fikk overtaket ville jeg nok slått litt ekstra løs på jævelen bare fordi han truet meg på livet. Man får jo panikk...
Trådstater; kan du legge ved de andre linkene?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du må nok oppgi en mer spesifikk kilde enn nyhetene. Det blir jo nesten som å bruke internett som kilde.
Vis hele sitatet...
Var nesten helt sikker på at jeg kom til å finne en kilde, men jeg fant ingen kilder angående ran i det hele tatt(annet enn titalls artikkler der ransmann slapp unna(selv noen hvor politiet hadde navn og bilde av ham)).. Så det ser ut til at ransmenn ofte slipper straff synes jeg.. og når jeg så denne statistikken på VG så tror jeg at min synsing er korrekt..

Den handler jo om innbrud, som jo er en litt annen sak.. men hvis 6 av 7 slipper unna for innbrud så er det 85 av 100.. Jeg tror stort sett alle innbrudd blir anmeldt, noe som sikkert gjør statistikken så høy(lave mørketall).. Men jeg tror ikke alle ran blir anmeldt, jeg tror egentlig veldig mange ran ikke blir anmeldt fordi folk ofte mister legitimasjon under ran og blir truet til å ikke anmelde..
Og hvis man går utifra de sakene man finner i mediene så ser det ut som de ranene som faktisk blir anmeldt ikke blir oppklart.. Så jeg velger å tro og gjette at mer en 80% av alle ran går uoppklart..
80% er ett ekstremt høyt tall, så for sikkerhetsskyld kan vi jo si 40%, men det er fortsatt utrolig høyt..

Jeg er klar over at min synsing er en ganske dårlig kilde, men er det egentlig noen som tviler på at veldig mange ranere kommer unna?

og hvis 1 av 100 kom seg unna, så er jo det altfor mange, som og var det Baaaamse påstod

Men jeg tror egentlig det er mer enn 80% jeg, noe som ikke er rart når man tenker på hvor mye politiet har å gjøre (med å sløse bort tid på narkotika og mer nyttige ting som kø-ståing, vente på rødt lys, papir arbeide og sy-møter)

Sitat av blyanten Vis innlegg
Trådstater; kan du legge ved de andre linkene?
Vis hele sitatet...
Om skriver ordene "skyting tøyen oslo" inn i google også velger "nyheter om" (så kommer du hit) så får du de fleste artikklene om episoden opp..

Jeg syns denne var best da for den virket enig med meg (ganske ny også, fra idag klokken 3)

Sitat av blyanten Vis innlegg
Trådstater; kan du legge ved de andre linkene?
Vis hele sitatet...
Om du skriver ordene "skyting tøyen oslo" inn i google også velger "nyheter om" (så kommer du hit) så får du de fleste artikklene om episoden opp..

Jeg syns denne var best da for den virket enig med meg (ganske ny også, fra idag klokken 3)

Sitat av Novice Vis innlegg
Jeg syns denne var best da for den virket enig med meg (ganske ny også, fra idag klokken 3)
Vis hele sitatet...
Litt flaut å lese nøye igjennom nå og se hvor mye feilinformasjon jeg satt med tidligere, og ikke minst hvor mye som manglet fra artikklene jeg leste dagen det skjedde

De hadde jo selvfølgelig skutt i luften for å tømme magasinet, at jeg ikke tenkte på det trodde de var sinte eller ville skremme jeg