Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Ville du gjort den tekniske jobbet for 30% av inntekten?
JA! 17 18,09%
Nja, hvis jeg får 40-50% 19 20,21%
Nja, hvis jeg får 50-70% 15 15,96%
Nei! 30 31,91%
Kanskje.. 13 13,83%
Stemmegivere: 94. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  40 3565
Ville du tatt det tekniske arbeidet, hvis jeg gjorde salg og support(indirekte)?

http://dl.dropbox.com/u/29652782/aaa/Bilde1.jpg

Si vi setter oss ned og finner du hva du er god på, noe du fikser på 2-5dager, så går jeg ut og skaffer avtaler om leveranse for 50.000kr.

Ville du da vært villig til å få 30% betalingen for å gjøre det tekniske arbeidet, mot at jeg tok meg av kundedelen?
Alle videre salg jeg gjør får du 30% av, men hvis du selger produktet selv så får du 100%.

Ville du tatt på deg denne typen jobb?
Sist endret av 567freak; 4. november 2012 kl. 20:18.
Forstår ikke helt konseptet. Kan du komme med et konkret eksempel på hvordan det kunne fungert?
Hele sannheten går ikke helt klart frem her, men den eneste haken er at du må opprette et enkeltpersonforetak for å få pengene. Dette er gratis, og du kan vente med det til pengene faktisk får penger inn.
Jeg kommer ikke til å verve noen her inne, da jeg ønsker å kunne møte de jeg gir jobben fysisk.

Hele grunnen til at jeg lufter dette er fordi jeg har en rekke idéer som jeg har testet på markedet, som er ganske enkle å lage, men jeg mangler gode nok skills til å gjøre jobben selv.
Jeg er god på salg og teknisk support, men er ikke så dreven på utviklingsjobben.

Jeg vet at de fleste proggere er langt bedre på den jobben enn jeg noen gang kommer til å bli, men ikke alle liker den menneskelige delen. Jeg er motsatt; jeg ønsker heller å gjøre salg og finne ut hva folk ønsker seg, for så å gå til dyktige proggere for å få jobben gjort
Skeptisk.
Er som regel en grunn når noen skal opprette selskap "for noen andre". Hvorfor har du ikke ditt eget selskap og ansetter folk?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Forstår ikke helt konseptet. Kan du komme med et konkret eksempel på hvordan det kunne fungert?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til deg med et problem. Jeg har skissert en løsning for noen kunder; f.eks. en enkel databaseløsning hvor man kan legge inn info og kan sortere på felt, med ønsket design som jeg har utformet sammen med kunden.

Hvordan jobben løses er helt opp til deg. Hvis det kan lages så prøver jeg å få inn flere avtaler på det før jeg gir deg GO på utviklingen (så du er sikret penger for jobben).

Når avtalene er signert er det opp til deg å lage etter mine/kundens ønsker som står spesifisert i kontrakten med kunden, klarer du det blir det penger, hvis ikke så har vi alle bare tapt litt tid.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Forstår ikke helt konseptet. Kan du komme med et konkret eksempel på hvordan det kunne fungert?
Vis hele sitatet...
Han gir deg penger, du kjøper det (og "setter det sammen"(?)). Han selger det videre og du får 30%. Etter hva jeg forstår..
Sist endret av Xernox; 4. november 2012 kl. 20:40.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Skeptisk.
Er som regel en grunn når noen skal opprette selskap "for noen andre". Hvorfor har du ikke ditt eget selskap og ansetter folk?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ønsker å "utdanne" folk til å drive egne selskaper, gi de et initiativ til å starte for seg selv. Jeg ønsker ikke styret med å ha folk ansatt og det er alt for vanskelig å bli kvitt de etterpå.

Jeg ønsker til slutt å bygge opp en klynge med selgere og utviklere, hvor det ikke finnes en sjef eller ansatt. Bare en stor gruppe med mennesker som er tjent med å jobbe sammen, og hvor folk hopper fra prosjekt til prosjekt avhengig av hvilken kompetanse som kreves på jobben.
Better than thou.
Høres ut som en dårlig plan.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Han gir deg penger, du kjøper det (og "setter det sammen"(?)). Han selger det videre og du får 30%. Etter hva jeg forstår..
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært noe som skulle kjøpes inn så ville jeg fått kunden til å tatt den belastningen. Jeg ønsker ikke at du eller jeg skal sitte med noe fysisk lager, eller måtte så med egne penger som en buffer frem til vi får penger av kunden.

Den eneste risikoen skal være investert tid i prosjektet.
Dette er grunnen til at jeg ønsker prosjektene så små som mulig.

Sitat av Carlo Vis innlegg
Høres ut som en dårlig plan.
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne hvorfor du tror det ikke vil fungere?
Hvis du bare sier det ikke vil fungere uten grunn, så får jeg mer lyst til å bevise deg motsatt.

Ser det er noen som trykker NEI!

Noen som ønsker å utdype hvorfor?
-Ønsker heller å være ansatt?
-Ønsker ikke å opprette selskap?
-Vil tjene alle pengene selv? (skal godt gjøres, da jeg kommer med idéen og kundene)
Jeg ser faktisk en god forettningsplan i dette, men du bør nok være forberedt på å møte en del problemer i startfasen.
Det at du ikke vil investere andres penger i dette er sånn jeg ser det veldig smart av deg, da dette er en usikker business.

Et problem jeg tror du vil støte på er å finne folk til å gjøre jobben. Gode utviklere vokser ikke på trær. Spørs litt hvilke oppdrag du tar på deg selvfølgelig. Jeg ser for meg at hele opplegget blir litt bakvendt. Og det kan jeg prøve å forklare her:

Å snakke med kunden om hva som skal utvikles først, vil by på problemer hva gjelder å skaffe en person som faktisk kan utvikle dette. Neste kunde du snakker med vil ha noe helt annet, som kanskje ikke denne personen er så flink på, ergo må du finne enda en ny en (dette kan ta tid).

Den måten det stort sett gjøres på i dag er jo at man utvikler noe først, og selger det etterpå, men da vil jo ikke foretningsoppsettet ditt fungere så godt i praksis, vil jeg tro. Samtidig tror jeg de fleste dyktige programmere gjør mye av denne jobben du skal stå for selv).


MEN, når dette er sagt så er dette bare synspunktene mine. Hvordan dette vil være i praksis er noe helt annet
Uansett, lykke til!
Leste første post, men vil dette fungere litt som Apple gjør det?
"Designed etc etc in california" assembled in china.
Altså Apple gjør alt av design og det tekniske, og kineserne setter det sammen for en liten sum. For så og sende det til apple igjen som sender det ut rundt i verden og selger produktet, og tar seg av support?
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Leste første post, men vil dette fungere litt som Apple gjør det?
"Designed etc etc in california" assembled in china.
Altså Apple gjør alt av design og det tekniske, og kineserne setter det sammen for en liten sum. For så og sende det til apple igjen som sender det ut rundt i verden og selger produktet, og tar seg av support?
Vis hele sitatet...
Ja, noe av tankegangen er den samme.
Men kineserne får her lov til å selge iPhoen selv også. De står helt fritt til å bruke produktet til det de vil

Jeg ønsker bare å få produktene laget og få litt tilbake igjen for idéen og jobben med å få det på beina
Jeg ville ikke gjort det tekniske arbeidet for en fremmed person bare fordi du kom med en idé til meg.

Man kan jo like gjerne lage noe selv og heller ansette noen andre til å ta seg av support når behovet blir stort nok?

En idé er verdiløs. Verdien ligger i hvordan idéen gjennomføres til et ferdig produkt.

Et godt eksempel på dette er f.eks Facebook. Det fantes flere sosiale nettverk når Facebook ble startet. Hvorfor ble akkurat Facebook så populært som det er?
Sitat av flexd Vis innlegg
Et godt eksempel på dette er f.eks Facebook. Det fantes flere sosiale nettverk når Facebook ble startet. Hvorfor ble akkurat Facebook så populært som det er?
Vis hele sitatet...
Veldig godt spørsmål. Hva var galt med nettby/myspace/geocities? Savner disse sidene
Sist endret av Juicekongen; 4. november 2012 kl. 22:35.
Better than thou.
Sitat av 567freak Vis innlegg
Forklar gjerne hvorfor du tror det ikke vil fungere?
Hvis du bare sier det ikke vil fungere uten grunn, så får jeg mer lyst til å bevise deg motsatt.
Vis hele sitatet...
Sitat av 567freak Vis innlegg
Jeg ønsker til slutt å bygge opp en klynge med selgere og utviklere, hvor det ikke finnes en sjef eller ansatt. Bare en stor gruppe med mennesker som er tjent med å jobbe sammen, og hvor folk hopper fra prosjekt til prosjekt avhengig av hvilken kompetanse som kreves på jobben.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg ikke vil fungere. Jeg sier ikke at det ikke kan fungere men; skal du ha mange utviklere som ikke sitter og jobber på samme sted over lenger tiden uten noen prosjektleder og sannsynligvis også uten særlig erfaring med å jobbe på slike prosjekter (for la oss være ærlige, det er neppe de mer erfarne du vil få med på dette) er sjansen for at dette skal gå etter planen svært lav.

For all del, jeg sitter ikke her og håper det skal gå i dass. Det er bare min ærlige mening at det nok vil gjøre det.
Sitat av 567freak Vis innlegg
Fordi jeg ønsker å "utdanne" folk til å drive egne selskaper, gi de et initiativ til å starte for seg selv. Jeg ønsker ikke styret med å ha folk ansatt og det er alt for vanskelig å bli kvitt de etterpå.

Jeg ønsker til slutt å bygge opp en klynge med selgere og utviklere, hvor det ikke finnes en sjef eller ansatt. Bare en stor gruppe med mennesker som er tjent med å jobbe sammen, og hvor folk hopper fra prosjekt til prosjekt avhengig av hvilken kompetanse som kreves på jobben.
Vis hele sitatet...
Tja når du sier det slik så høres det jo ut som en hvilken som helt MLM sjappe....

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
Sitat av flexd Vis innlegg
Jeg ville ikke gjort det tekniske arbeidet for en fremmed person bare fordi du kom med en idé til meg.

Man kan jo like gjerne lage noe selv og heller ansette noen andre til å ta seg av support når behovet blir stort nok?

En idé er verdiløs. Verdien ligger i hvordan idéen gjennomføres til et ferdig produkt.

Et godt eksempel på dette er f.eks Facebook. Det fantes flere sosiale nettverk når Facebook ble startet. Hvorfor ble akkurat Facebook så populært som det er?
Vis hele sitatet...
Det er den vanlige tankegangen du refererer til; selg til en kunde for så å selge til flere etterpå.
Jeg skal selge til 5-15kunder først, for SÅ å lage produktet (motsatt vei).
Da vet jeg at vi lager et produkt som dekker behovet til flere kunder.

Jeg kunne i teorien solgt produktet, leid inn en programmerer for så viderefakturert kundene etter at produktet er laget.
Hele greia er at jeg ønsker å viske bort betydningen av mellommannen og gi mer eierskap til utvikleren. Gjør utvikleren en god jobb så skal han også tjene mer på det, det gjør han ikke med den "gamle" modellen.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Tja når du sier det slik så høres det jo ut som en hvilken som helt MLM sjappe....

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Tenker ikke å ha noen form for multi-level slik MLM er.
Kun ett "nivå" hvor jeg selger og du utvikler. Neste nivå hvis du selger får jeg ikke noe ut av, selv ikke om du ansetter dine egne utviklere for å kjøre samme konseptet videre.
Du skal selge et produkt som ikke eksisterer? Lykke til med den planen
Sist endret av liasis; 4. november 2012 kl. 23:23.
Jeg ville kanskje hatt opptil 50% cut for jobben, men jeg er også en salgsperson selv så, dah ^^

Sitat av moridin Vis innlegg
Du skal selge et produkt som ikke eksisterer? Lykke til med den planen
Vis hele sitatet...
Han tenker vel noe sånt som et konsulentselskap, kunden kommer til han med hva den trenger, han sender jobben videre til utvikleren, utvikleren utvikler for å så sende den tilbake til konsulenten. Konsulenten selger den til kunden, konsulenten får pengene som han splitter mellom seg og utvikleren. Normal business.
Sitat av moridin Vis innlegg
Du skal selge et produkt som ikke eksisterer? Lykke til med den planen
Vis hele sitatet...
Takk takk. Samme som ca 50% av selskapene i oppstartsmiljøene i USA allerede gjør.

Selger ikke et produkt, men en løsning på et problem for kunden.

Senario:
----
Jeg: Hei, jeg ser du bruker X tid på dette problemet om om dagen, stemmer det?
Kunden: Ja.
Jeg: (viser utregning) Hvis jeg fikser dette problemet, kan det stemme at du da kan spare 40.000kr i året?
Kunden: Ja, det ser ut til å stemme.
Jeg: Er du villig til å betale meg 10.000kr/året hvis jeg fikser problemet? Jeg har et bra team med utviklere som jeg vet kan løse dette problemet ved å...
Kunden: Ja, løser du dette problemet for meg så betaler jeg deg gjerne 10.000kr i året.
Jeg: (ordner skriftlig avtale på betaling ved levert løsning)

Tar så med en rekke slike avtaler og skisserte løsninger tilbake til utvikleren, for å lage hva jeg har skissert til kunden.
Better than thou.
Hadde det vært så enkelt som du fremstiller det, så hadde det vært en god idé.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Han tenker vel noe sånt som et konsulentselskap, kunden kommer til han med hva den trenger, han sender jobben videre til utvikleren, utvikleren utvikler for å så sende den tilbake til konsulenten. Konsulenten selger den til kunden, konsulenten får pengene som han splitter mellom seg og utvikleren. Normal business.
Vis hele sitatet...
Feil!

Kunden vet ofte ikke hva han vil ha eller hva som er mulig.
Jeg går aktivt ut og leter etter problemer og selger en løsning på problemet.

Jeg skal lage produkter som kan komme alle tilgode.
Omvendt konsulentselskap.

Har allerede fulgt denne modellen tidligere og vet det fungerer (ansatt masse Indere), men ønsker å bygge opp Entreprenør/Gründer-miljøet i Norge.
Hadde det vært opp til pengene hadde jeg startet som siv.ing konsulent når jeg er ferdig på skolen, men en lønn på ~500k.

Jeg er villig til å si fra meg en halv mill mot dårligere betalt og jobbe hardere, med mål om å bygge opp et mer innovativt samfund/Norge.

Sitat av Carlo Vis innlegg
Hadde det vært så enkelt som du fremstiller det, så hadde det vært en god idé.
Vis hele sitatet...
Enkelt er det ikke.
Prøver å bygge opp er et intensivsystem for å dytte gode løsninger ut på markedet, hvor de eneste som tjener på det er selve utvikleren og den som selger produktet.

Ved å kreve at utvikleren må opprette eget selskap blir det også enklere for han etterpå å fakturere selv til andre firmaer, eller gå over i en selgerrolle senere (kanskje etter samme modell).
Sist endret av 567freak; 4. november 2012 kl. 23:42.
Sitat av 567freak Vis innlegg
Tar så med en rekke slike avtaler og skisserte løsninger tilbake til utvikleren, for å lage hva jeg har skissert til kunden.
Vis hele sitatet...
Problemet her er jo at du ikke vet om utvikleren du har skaffa deg takler dette. For la oss være ærlige, de flinke, og kanskje utdanna utviklerne vil vel ikke ha behov for å være med på dette, eller?

Eller er det et spesielt type marked du sikter inn på, slik at du kan legge fram typen programmer utvikleren må være kapabel til å lage? Slik at både du og han vet på forhånd at han kan dette?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Problemet her er jo at du ikke vet om utvikleren du har skaffa deg takler dette. For la oss være ærlige, de flinke, og kanskje utdanna utviklerne vil vel ikke ha behov for å være med på dette, eller?

Eller er det et spesielt type marked du sikter inn på, slik at du kan legge fram typen programmer utvikleren må være kapabel til å lage? Slik at både du og han vet på forhånd at han kan dette?
Vis hele sitatet...
Som en CEO sa til meg i USA:
MIT + Harvard = $Money$!

Den dyktige utvikleren er nettopp det, dyktig til å utvikle.
Har spurt flere utviklere som jobber som konsulenter hvorfor de ikke selger produktet til andre, får som regel til svar at de liker å utvikle. De lager en ny løsning for hver kunde, selv om det de har laget kunne vært solgt til flere andre.
En sa at han like å være geek, det var det han var god på
Sitat av 567freak Vis innlegg
Feil!

Kunden vet ofte ikke hva han vil ha eller hva som er mulig.
Jeg går aktivt ut og leter etter problemer og selger en løsning på problemet.

Jeg skal lage produkter som kan komme alle tilgode.
Omvendt konsulentselskap.
Vis hele sitatet...
Hvilken bakrgunn har du egentlig? Studerer du sivil ingeinør?

Det du beskriver er forresten ikke en "original ide", mange konsulentselskaper oppsøker kunden med en løsning på problemer de vet de har.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Hvilken bakrgunn har du egentlig? Studerer du sivil ingeinør?

Det du beskriver er forresten ikke en "original ide", mange konsulentselskaper oppsøker kunden med en løsning på problemer de vet de har.
Vis hele sitatet...
Ja, studerer siv ing.

Mye at dette er ulike nyanser som bedrifter har praktisert i alle år.
Eneste forskjellen er vel at jeg ønsker å bruke norske utviklere, fortrinnsvis studenter, men den hensikten at de skal opprette eget selskap og gi de en smak på å jobbe for seg selv.
Er mange dyktige ingeniør studenter der ute som heller kunne gjort denne typen arbeid enn å jobbet deltid på rimi.

Denne typen arbeid er mer fleksibel, langt mer lærerik enn en butikkjobb og studenten tjener mer penger. Vinn vinn på alle måter?
Skjønner ikke helt hvorfor du stresser det med at de skal starte eget selskap. Om dette var så bra og lukrativt så kunne du vel bare ansatt utviklere? For meg virker det som om du vil unngå arbeidsgiveransvar, og det ser man ofte i tja hva skal man si, ikke de mest renhårige i markedet. Når noe er for godt til å være sant er det gjerne nettopp det er det mange som sier. Mon tro om det gjelder også her?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvorfor du stresser det med at de skal starte eget selskap. Om dette var så bra og lukrativt så kunne du vel bare ansatt utviklere? For meg virker det som om du vil unngå arbeidsgiveransvar, og det ser man ofte i tja hva skal man si, ikke de mest renhårige i markedet. Når noe er for godt til å være sant er det gjerne nettopp det er det mange som sier. Mon tro om det gjelder også her?
Vis hele sitatet...
Enten for godt til å være sant, eller så er mannen(jeg) dum?
Vil heller si at jeg er motivert av mer enn bare penger..

Ønsker at de jeg "ansetter" helst skal komme seg ut av selskapet så raskt som mulig, for så å drive for deg selv. Alt de har laget skal de få lov til å ta med seg og selge videre til andre.
Kall det gjerne sosialt arbeid, men faller vel egentlig ikke under det heller (hvis det finnes en def. på det).
Sist endret av 567freak; 5. november 2012 kl. 01:14.
Men hva skal du gjøre med de utvikler? Skal du også ha kildekoden og kunne selge det selv også?
sliter med å se og forstå hvorfor du gjør dette, en jeg kjenner sier man aldri må stole på fremmede som ønsker å gi deg rikdom, for de er enten bare ute etter pengene dine, dine kroppsåpninger eller reservedeler fra kroppen din.....men så røyker han nok mer en hva som godt er også da.

Det virker jo noe underlig at du bare er snill og grei, du skjønner det?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Men hva skal du gjøre med de utvikler? Skal du også ha kildekoden og kunne selge det selv også?
sliter med å se og forstå hvorfor du gjør dette, en jeg kjenner sier man aldri må stole på fremmede som ønsker å gi deg rikdom, for de er enten bare ute etter pengene dine, dine kroppsåpninger eller reservedeler fra kroppen din.....men så røyker han nok mer en hva som godt er også da.

Det virker jo noe underlig at du bare er snill og grei, du skjønner det?
Vis hele sitatet...
Skjønner godt at du er skeptisk.
Har alltid vært sånn og kommer alltid til å fortsette sånn.
Hjelper du andre uten å forvente noe tilbake, så kommer det til å tjene deg i lengden.

Tror at kunnskapen og nettverket jeg bygger meg opp er langt med verdifullt på sikt, enn pengene jeg kortsiktig tjener.
Er ikke du og kunden fornøyd etter jobben(e), så har ikke jeg gjort en god nok jobb.


Dukker forhåpentligvis opp noen plakater rundt om kring på skolene de neste årene, hvor jeg har oppdrag du kan bli med på.
Sist endret av 567freak; 5. november 2012 kl. 01:53.
Sitat av 567freak Vis innlegg
Som en CEO sa til meg i USA:
MIT + Harvard = $Money$!

Den dyktige utvikleren er nettopp det, dyktig til å utvikle.
Har spurt flere utviklere som jobber som konsulenter hvorfor de ikke selger produktet til andre, får som regel til svar at de liker å utvikle. De lager en ny løsning for hver kunde, selv om det de har laget kunne vært solgt til flere andre.
En sa at han like å være geek, det var det han var god på
Vis hele sitatet...
Du unnlater å svare på alle de kritiske spørsmålene jeg stiller deg. Det er jo ikke akkurat positivt i din favør her.
Jeg kommer hvertfall ikke til å inngå sammarbeid med en kar som hevder han er god på "det tekniske" og ikke engang greier å nevne hva slags ferdigheter han ser etter hos en person i OP...
Sist endret av Buddapower; 5. november 2012 kl. 02:31.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jeg kommer hvertfall ikke til å inngå sammarbeid med en kar som hevder han er god på "det tekniske" og ikke engang greier å nevne hva slags ferdigheter han ser etter hos en person i OP...
Vis hele sitatet...

Hahaha, og det her er en ren annonse da eller? Eller før å føle på stemmningen, hvis du ikke skjønner at han putter ut følere vet ikke jeg hva du tror....

Dette er et regelrett bra konsept, og en smart måte å networke på samtidig som man får erfaring uten nødvendigvis å ha restriksjoner som evt ville fått i et selskap(stilling) etter utdannelse med satte rammer. Dette er jo grobunnen for moderne gründerskap, i buisness er ikke alltid flytende likviditet det som har høyest verdi. Men lojalitet, felles mål og et solid nettverk derimot...

Edit: Vil også legge til at det er veldig mange som sitter med hobby prosjekter/egne ideer og utvikler de uten noen gang å få det ut. Pga opplagte grunner..
Sist endret av Tafattt; 5. november 2012 kl. 02:51.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg ser faktisk en god forettningsplan i dette, men du bør nok være forberedt på å møte en del problemer i startfasen.
Det at du ikke vil investere andres penger i dette er sånn jeg ser det veldig smart av deg, da dette er en usikker business.
Vis hele sitatet...

Hahaha, du ser en god forretningsplan i et foruminnlegg på 100 ord?

Kanskje du ser en god forretningsidé, men en forretningsplan er nok noe helt annet min venn
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Hahaha, du ser en god forretningsplan i et foruminnlegg på 100 ord?

Kanskje du ser en god forretningsidé, men en forretningsplan er nok noe helt annet min venn
Vis hele sitatet...
Der tok du meg i feil valg av ord ja, ingen tvil om det. Hvis du ser resten av innleggene mine i tråden, så snakker jeg litt mer om selve planen hans, hvordan han har tenkt å gjennomføre det!
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Hahaha, og det her er en ren annonse da eller? Eller før å føle på stemmningen, hvis du ikke skjønner at han putter ut følere vet ikke jeg hva du tror....

Dette er et regelrett bra konsept, og en smart måte å networke på samtidig som man får erfaring uten nødvendigvis å ha restriksjoner som evt ville fått i et selskap(stilling) etter utdannelse med satte rammer. Dette er jo grobunnen for moderne gründerskap, i buisness er ikke alltid flytende likviditet det som har høyest verdi. Men lojalitet, felles mål og et solid nettverk derimot...

Edit: Vil også legge til at det er veldig mange som sitter med hobby prosjekter/egne ideer og utvikler de uten noen gang å få det ut. Pga opplagte grunner..
Vis hele sitatet...
Stemmer. Er ute etter å diskutere konseptet, ikke å hente inn folk her.
Ønsker å bygge opp under flytende kunnskap i størst mulig grad.

Har også tenkt tanken om å gi 5-10% til utvikleren dersom han dokumenterer hvordan løsningen er satt sammen, slik at andre enkelt kan kopiere/forbedre løsningen. Litt som en betalt wiki.
Folk er så skeptisk...

Du sier det ikke stemmer at det blir som å drive konsulentvirksomhet. Men det som kan minne om konsulentvirksomhet er måten du henter arbeidskraft fra utviklerne dine på. Eneste forskjellen er at dem er ikke konsulenter enda :P Og hvordan de skal lønnes, så klart.
Høres bra ut (om man tenker litt selv ) ...
Men hvordan "utvikler jobber" tenker du på?
Bare IT/data?
Eller annet også?

Hvor gammel er du, og hvor bor du?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Folk er så skeptisk...

Du sier det ikke stemmer at det blir som å drive konsulentvirksomhet. Men det som kan minne om konsulentvirksomhet er måten du henter arbeidskraft fra utviklerne dine på. Eneste forskjellen er at dem er ikke konsulenter enda :P Og hvordan de skal lønnes, så klart.
Vis hele sitatet...
Tar det som et godt tegn at folk er skeptiske, uten at de har annen grunn enn at de ikke stoler på meg.
Er ofte et tegn på at det er noe som bryter med det de er vant med fra tidligere (kan være bra).

Hva som ER konsulentaktig:
-Kunnskapskrevende arbeid for å løse problemer
-En som selger og noen andre som utvikler
-Bygger seg opp nettverk
-Sitter ikke inne med varer
-Avtale om betaling ved levert løsning

Ikke konsulent:
-Krever at utvikleren har eget selskap
-Utvikleren eier det han lager 100%, og kan selv selge det fritt etterpå
-Får mer betalt hvis han dokumenterer arbeidet og deler det fritt til andre
-Får betalt for fremtidige salg
-Selger til mange før man går i gang med utviklingen
-Bruker studenter

Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Høres bra ut (om man tenker litt selv ) ...
Men hvordan "utvikler jobber" tenker du på?
Bare IT/data?
Eller annet også?

Hvor gammel er du, og hvor bor du?
Vis hele sitatet...
Tenker ikke bare på IT/data-jobber.
Er egentlig ute etter alle typen jobber som er kunnskapskrevende, hvor resultatet skal bli et produkt som kan repeteres med minimalt etterarbeid.

Kan også være et produkt, men dette er ofte kapitalkrevende hvis man ikke klarer å få solgt en rekke produkter på forhånd.
Raspberry Pi er et eksempel på prosjekt som klart å hente inn penger først, hvis jeg husker rett. Er ikke direkte crowdfunding jeg er ute etter, men kan vel minne litt om det.

Kan selvsagt brukes på andre ting, men er slik jeg har tenkt meg det.
Minst mulig lagerbeholdning og redusere risikoen ved å la kundene signere opp for varen før den er laget.

Er 26år og bor i Sør-Trøndelag.
Sist endret av 567freak; 6. november 2012 kl. 00:44.
Sitat av 567freak Vis innlegg
Tar det som et godt tegn at folk er skeptiske, uten at de har annen grunn enn at de ikke stoler på meg.
Er ofte et tegn på at det er noe som bryter med det de er vant med fra tidligere (kan være bra).

Hva som ER konsulentaktig:
-Kunnskapskrevende arbeid for å løse problemer
-En som selger og noen andre som utvikler
-Bygger seg opp nettverk
-Sitter ikke inne med varer
-Avtale om betaling ved levert løsning

Ikke konsulent:
-Krever at utvikleren har eget selskap
-Utvikleren eier det han lager 100%, og kan selv selge det fritt etterpå
-Får mer betalt hvis han dokumenterer arbeidet og deler det fritt til andre
-Får betalt for fremtidige salg
-Selger til mange før man går i gang med utviklingen
-Bruker studenter



Tenker ikke bare på IT/data-jobber.
Er egentlig ute etter alle typen jobber som er kunnskapskrevende, hvor resultatet skal bli et produkt som kan repeteres med minimalt etterarbeid.

Kan også være et produkt, men dette er ofte kapitalkrevende hvis man ikke klarer å få solgt en rekke produkter på forhånd.
Raspberry Pi er et eksempel på prosjekt som klart å hente inn penger først, hvis jeg husker rett. Er ikke direkte crowdfunding jeg er ute etter, men kan vel minne litt om det.

Kan selvsagt brukes på andre ting, men er slik jeg har tenkt meg det.
Minst mulig lagerbeholdning og redusere risikoen ved å la kundene signere opp for varen før den er laget.

Er 26år og bor i Sør-Trøndelag.
Vis hele sitatet...
Skjønner
Synd du bor så langt unna

Skal tenke litt rundt dette, kontakter deg om jeg skulle komme frem til noe spennende.

Jeg er en av dem som har mange "løsninger" liggende rundt i hodet, men ikke særlig "snakkende"


Litt bakgrunns info om meg:
Utdannet og jobber som elektriker.
Har interesser innenfor alt som er teknisk og data.
25 år fra oslo.

(Jøss, kontaktannonse ? )
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Skjønner
Synd du bor så langt unna

Skal tenke litt rundt dette, kontakter deg om jeg skulle komme frem til noe spennende.

Jeg er en av dem som har mange "løsninger" liggende rundt i hodet, men ikke særlig "snakkende"


Litt bakgrunns info om meg:
Utdannet og jobber som elektriker.
Har interesser innenfor alt som er teknisk og data.
25 år fra oslo.

(Jøss, kontaktannonse ? )
Vis hele sitatet...
Flytter nok tilbake til Asker om <1år

En idé jeg har tenk på for elektrikere er en app/nettside som gjør utregning av pris og generering av bestillingsliste enklere.

Eks på bruk:
Du står ute med kunden og skal velge en lampe (blant mange ting på runden):
-Denne lampen trenger disse 3 komponentene til 150kr
-Trenger 10skruer
-X antall meter med ledning til Xpris/m
-Bruker 30min på å montere den, til en pris á 800kr/h
..

For kunden innebærer det at man lager pristilbudet mens man går rundt. Samtidig genereres pris og bestillingsliste til de ulike leverandørene. Jobber man med NAV får man også ferdig liste med alle deres interne varenummer (som er forskjellig fra de du har, ALLTID).

Har snakket med noen elektrikere. De største selskapene har laget slike løsninger for intern bruk, jeg tenker å lage det enkelt for bruk hos mindre elektrikerfirmaer.
(Bare en av mange idéer)..
Sist endret av 567freak; 7. november 2012 kl. 10:03.