Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5904
Hei!

Jeg og en venninne har planer om å snike oss inn på en Kaizers Orchestra-konsert med 18-årsgrense. Vi ser begge ganske voksne ut, godt utviklet om jeg kan si det slik!

Det vi har tenkt å gjøre er å kjøpe billetter på internett, og bare vise billetten når vi går inn i konsertsalen. Vi må ta buss i ca 4,5 timer hver vei for å komme oss til der konserten skal være (et lite tettsted i Møre og Romsdal), og da er det ganske så surt å ikke komme inn.

Det er lagt ut billetter til samme konsert for de under 18 år, men de må sitte på galleriet. Kan dere forestille dere noe kjedeligere enn å sitte på galleriet på en Kaizerskonsert?

Tror dere vi kan få det til? Eventuelle tips mottas med stor takknemlighet!

(Beklager for dårlig formulering i dette innlegget; jeg er ikke helt våken.)
De sjekker som regel legitimasjon MYE grundigere på konserter enn ved et vanlig utested. Jeg ville neppe tatt sjangsen når det er snakk om 4,5 timer tur med buss en vei.
Better than thou.
Med mindre dere ser ut som dere er 30, nei.
Trådstarter
9 1
Nevnte jeg at konserten foregår på et kulturhus i en kommune med knappe 7000 innbyggere? Hehe.
Sitat av Zoooms Vis innlegg
Nevnte jeg at konserten foregår på et kulturhus i en kommune med knappe 7000 innbyggere? Hehe.
Vis hele sitatet...
Enda større grunn til at de sjekker legitimasjon. Vaktene er nok unge selv, og kjenner de fleste unge i kommunen. Derimot, kjenner de ikke dere.

Som regel sjekkes det alltid legitimasjon av prinsipp, uansett om man er nærmere 30 år.
Sist endret av m0nte; 2. april 2012 kl. 03:17.
Trådstarter
9 1
Forresten, dersom vi blir tatt av vaktene for å være under 18, tror dere vi får sitte på galleriet da, eller blir vi kastet ut? Har tross alt betalt billetten, som koster det samme for de under og over 18. Vi kan jo også blinke litt med lange øyevipper og si vi ikke visste om aldersgrensen eller gikk feil, og egentlig mente å gå til galleriinngangen?
Tja, er billettene merket forskjellig for "hovedinngangen" og "galleriinngangen"? Isåfall, mest sannsynlig ikke. Da har dere ikke gyldig billett til galleriet. Men det kan jo være at de er grei på det om, om det ikke er fult på galleriet.
Trådstarter
9 1
Vet ikke hvordan billettene ser ut, noe som åpenbart gjør det vanskelig for oss å lure dem slik. Men man kan alltids prøve!

Egentlig har vi tenkt å forsøke å komme oss inn i salen. Var på en Kaizerskonsert med fri aldersgrense for et par dager siden, og har ikke tenkt på annet siden enn at det MÅ vi på igjen så fort som mulig. For en stemning! De rocka scenen som bare et ompaorkester fra Jæren kan!

Hvordan er det lurt å oppføre seg når man går forbi vaktene? Hva er minst mistenkelig?
Er minst mistenkelig hvis dere virker rolige og sikre på at dere kommer inn. Ikke virk nervøs, virk også voksen, ikke masse fnis og tull!
Trådstarter
9 1
Takk for tips! Hva med antrekk? Jeg tenker svart Kaizers-tee, mørkeblå jeans og converse all-stars.
Sitat av Zoooms Vis innlegg
...Kan dere forestille dere noe kjedeligere enn å sitte på galleriet på en Kaizerskonsert?
Vis hele sitatet...
ehm, ja. Kjøpe billetter til en kaizerskonsert, reise med buss i 4,5t for å snu i døren og reise tilbake igjen.

Selvom det kanskje kan gå an å snike seg inn/få brukt billetten til å komme inn på galleriet, ville jeg i hvertfall ikke satset på det.
Trådstarter
9 1
For å kunne ljuge på oss de 3 ekstra årene må vi vite hva som er normalt å gå med på en rockekonsert for 18+. Har hørt om så alt for mange på vår alder som blir avslørt på grunn av de 14 cm høye hælene og minikjolen.

Sitat av lor3ntz Vis innlegg
ehm, ja. Kjøpe billetter til en kaizerskonsert, reise med buss i 4,5t for å snu i døren og reise tilbake igjen.

Selvom det kanskje kan gå an å snike seg inn/få brukt billetten til å komme inn på galleriet, ville jeg i hvertfall ikke satset på det.
Vis hele sitatet...
Sant nok...

Har vurdert å kjøpe billetter til både galleriet og gulvet, men det sier lommeboka nei til! Dette er vår eneste mulighet til å få sett dem live før, kanskje, sommeren 2013, vi er ganske så desperate!
Better than thou.
Sorry, men dere kommer ikke inn uansett og kan like gjerne slutte å tenke på det.
Sitat av Carlo Vis innlegg
Sorry, men dere kommer ikke inn uansett og kan like gjerne slutte å tenke på det.
Vis hele sitatet...
Det var da makan til trangsynt konklusjon! Selvfølgelig kan de komme inn med en god porsjon flaks!
Sitat av AmundK Vis innlegg
Det var da makan til trangsynt konklusjon! Selvfølgelig kan de komme inn med en god porsjon flaks!
Vis hele sitatet...
De er 15 år gamle.. Jeg har selv jobbet som vekter, og da blant annet under forskjellige konserter. Var vi i det minste usikre, eller personen så ut til å være under 25 år, så sjekket vi legitimasjonen uansett.
Better than thou.
Så mye flaks to 15-åringer som prøver å komme seg inn på 18-årsdelen av en konsert med atskilte avdelinger for de over og under 18 år trenger finnes ikke. Uten falsk legitimasjon kommer de ikke inn. Er disse to de eneste i hele verden som noensinne har hatt lyst til å gå på en konsert de var for unge til å komme inn på? Nei. Sjansen er tilnærmet null for at det skjer.
Trådstarter
9 1
Kommer vel helt an på vekteren, anledning/sted og tidspunkt! Kanskje de sjekker grundigere med en gang dørene åpnes, enn midt i rushet som kommer når alle vil inn i tide? Eller omvendt, for alt jeg vet.
Sist endret av Zoooms; 2. april 2012 kl. 04:01.
Sitat av Zoooms Vis innlegg
Kommer vel helt an på vekteren, anledning/sted og tidspunkt! Kanskje de sjekker grundigere med en gang dørene åpnes, enn midt i rushet som kommer når alle vil inn i tide? Eller omvendt, for alt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Vil dere virkelig ta sjansen på det, så er det jo bare å kjøre på og håpe det beste. Men jeg tror sjansen for at dere slipper inn er veldig minimal dessverre.
Better than thou.
Gjør nok neppe det. Hør her, du spør om råd, du får råd. Det eneste som med stor sannsynlighet fungerer er et godt falsk legitimasjon.
Trådstarter
9 1
Konserten er om litt over 2 uker, så har nok ikke tid til å få det fikset. Vurderer å låne legitimasjonen til eldre venninner, noen som har erfaring med slikt?
Sitat av Zoooms Vis innlegg
Konserten er om litt over 2 uker, så har nok ikke tid til å få det fikset. Vurderer å låne legitimasjonen til eldre venninner, noen som har erfaring med slikt?
Vis hele sitatet...
Vel, det er noe større sannsynlighet for at du slipper inn om du ligner veldig, men blir det oppdaget så blir legitimasjonen beslaglagt, og dere risikerer politianmeldelse.

De gangene jeg oppdaget slikt, så beslagla jeg legitimasjonen og leverte dem til politiet senere. Hva politiet så gjorde vet jeg ikke.

Var det forfalsket legitimasjon, så kontaktet jeg politiet der og da.
Sitat av Zoooms Vis innlegg
Konserten er om litt over 2 uker, så har nok ikke tid til å få det fikset. Vurderer å låne legitimasjonen til eldre venninner, noen som har erfaring med slikt?
Vis hele sitatet...
Aldri lurt å låne andre sin legitimasjon, da både du som anvender legitimasjonen og den som eier legitimasjonen kan bli straffet med bøter eller fengsel. Har selv jobbet som vekter og vår "policy" gikk ut på å sjekke legitimasjonen til alle som entret arrangementet, ikke bare for å få bekreftet alder, men bruker det også som en forsikring for deg som deltager. Hvis noe eventuelt skulle skje deg under arrangementet er det mye lettere for helsepersonell å sjekke hvem du er og hvilke medikamenter du tåler og ikke tåler, slik at du får rett behandling. Dine handlinger går ikke bare ut over deg.
Sist endret av imogas; 2. april 2012 kl. 12:29.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Løsbart og hatt fungerer nok greit!
Selv er jeg 17 år, men ser ganske mye eldre ut hører jeg ofte. Fjern brunkrem! Skal dere inn, kan dere ikke gå med 3 tonn brunkrem i ansiktet, dere kommer aldri inn. Vet ikke helt om jeg vil oppfordre til å kjøpe for over 18 år ettersom det er så lang reisetid for dere. Hvis vekterne vil, kan de nekte dere å se konserten i det hele tatt hvis dere blir tatt. Da er det bare å prioritere. Vil dere prøve å snike dere inn med risikoen at dere ikke får sett konserten i det hele tatt, eller er dere villige til å sitte på galleriet. Selv om det er i Møre og Romsdal kan vekterne være strenge.
Er det tilfeldigvis en Ørsting vi har her?

Over til topic, så har jeg kun vært på et fåtall konserter på Åndalsnes og jeg vil absolutt tro du blir legga. Når det kommer til å bruke andre sin legg kan det funke om det er mye likhet. Om du blir tatt er sjansen stor for at politiet ringer foreldrene dine og sender IDen til sin rettmessige eier i posten. Er iallefall det som har vært tilfeller når vi har lånt leggen til storesøsken.

Kjenner du flere over 18 som skal? Du har betydelig bedre odds med deg om du går midt i en liten vennegjeng. Men, sånn egentlig så hadde jeg tatt sjansen på å sitte i galleriet.
Tror det lureste hadde vært å kjøpe billetter til under 18 år. Derifra kan dere heller prøve å snike dere ned i salen. Ville ikke ha tatt sjansen på å reise så lenge med buss for å måtte snu i døra (i tillegg til utgiftene dere da har brukt på buss tur/retur og billetter).
Hvis du skal se Kaizers i Surnadal vet jeg at noen av billettene ser ut sånn som de her http://tinyurl.com/cg3khzk.
Det er en viss sannsynlighet for at dere kommer dere inn, en kompis av meg som er 16 har kommet seg inn på utrolig mange konserter med 18-års grense. Men han har ganske kraftig skjeggvekst da dere kan klare det hvis dere er fl kr sluspillere
In the kitchen
muRit's Avatar
Var på konsert med Kaizers på Røros den 17. mars, og de som sjekka billettene var jævlig strenge på leg. Skulle ha leg fra alle og enhver, enten de gikk i "over 18"- eller "under 18"-køene. Eneste sjansen her må vel bli å låne leg av noen, som igjen ikke er så lurt med tanke på risken for å bli busta.
Hadde jeg vært dere hadde jeg kjøpt meg billett til galleriet - og om dere ikke får lurt deg inn nede, så får dere ta jobben med å få med resten av galleri-gjengen på å stå og synge med
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-022.html

Fint lesestoff.
Falks leg går som dokumentfalsk.
Kompiss av meg er vekter og veldig ofte utleid til konserter.
Han har sørget for at mange personer over og under 18 er straffet etter disse lovene.
Som nevnt over straffes både eiere og bruker av Leggen ved bruk.
Så synd for hu du låner av når hu skal til usa om 2 år og har dokumentfalsk på rullebladet sitt, det studentvisumet er bare å glemme.

Er veldig ofte innleide vakter på slike treff, mye grunnet at dem skal hindre at lokale mindreårige kommer seg inn.

Så lykke til, men regner med bussturen er bortkastet.
Jeg kjenner ingen jenter på 15 som ser ut som dem er over 25. og jo mer sminke som brukes jo større er sjansen for at dem ber om legg, da dette er en vanlig måte å se voksen ut på.
Trådstarter
9 1
Er ingen ørsting, nei. Men ganske så nært!

Det er konserten på Åndalsnes det er snakk om, og ikke den i Surnadal, da den var utsolgt! Har ingen planer om å bruke mye brunkrem, det er en ting jeg aldri har brydd meg med.

Har eventuelt vurdert å kontakte arrangørene og se om vi kan komme til en enighet, eventuelt en type armbånd eller noe lignende som viser at vi er under 18 slik at vi ikke får kjøpt alkohol? Men da blir det også umulig å prøve å snike oss inn om vi får avslag, siden de vet hvem vi er...

Kjenner ingen over 18 som skal, er nok bare vi to jentene på 15. Men vi kan jo prøve å se ut som vi hører til en vennegjeng?
Var på Metallica-konsert med aldersgrense 18 når jeg var 16 år. Jeg gikk inn med noen godt voksne og prøvde å virke så rolig og avslappet som mulig. Prøv å finn dere noen å gå inn med, det hjalp meg stort i alle fall.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Del gjerne videre hvordan det gikk!
hmm, jeg vet ikke. men så er jo det dette og være selvsikker.
Mange ganger jeg har vært ute på byen og bare gått rett inn på puber.
Oppfører en seg som en 18-åring, blir en som regel oppfattet som en

Vær obs på at dette sikkert er litt strengere på konserter, personlig ville jeg ikke tatt sjansen.