Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 888
Skal kjøpe meg ny maskin å ha hjemme ettersom den gammle trofaste 500mhz maskina mi begynner og bitte-litte-granne treig. Jeg tengte på følgende oppsett:

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533
- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

2 stk. SDRAM PC133 512MB 7-7,5ns
- Minne 168-P 3.3V

Asus P4B Hovedkort for S478/P-4
- I845, ATA/100, ATX Retail, SD-Ram

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv
- Kabinett m/360W MX-01SL-D P4 / AMD

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray
- Bulk (DVD-500M)

Gainward AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR
- "Ultra/650XP Golden Sample", Retail

Creative Soundblaster Live! Player 5.1
- Lydkort PCI Bulk


Har en Western Digital 120 giga special edition disk jeg har tengt og stappe inn i den maskina..

Er det noe jeg burde forandre på?

Scha
hvorfor ikke satse på DDR ram brikker, de er raskere.
jeg synes også du skall vurdere et annet grafikkort.
MX kortene er ikke bra :/, kjøp heller et av ti kortene

Lurte på en sak..hvorfor Intel istede for AMD ?
om du har tenkt å bygge en stille maskin er cpu'n et bra valg, den blir ikke så varm og trenger derfor ikke så mye kjøling
Sist endret av dj1nn; 22. oktober 2002 kl. 13:49.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
hvorfor intel istedetfor amd? det er en northwood.. *ha sex med*

når det kommer til ramtype blir jo det en prioriterings-sak.. en gb sdr koster rundt 8-900.. en gb ddr koster rundt 3500... hvis man ikke skal bruke datan til mye gaming og slikt så er ddr egentlig ikke ett req. men er seff morro og ha..
såvidt jeg forstår så er ikke scha noe gamer heller, så hva skal han med ett ti-kort?

forøvrig.. ser at skjermkortet du har valgt ut er ddr ram.. kan man bruke det selv om hovedkortet er designa for sdram?


men scha.. hvis du har penger til det.. gå for ddr, ddr er deilig og sexy og gir små gamere som meg selv hardon2k

( er slem og hiver den over i hw-forumet jeg )
Scha's Avatar
Trådstarter
nso: at kortet er DDR betyr at rammen som er på selve kortet er DDR.. har ingenting og si hva slaks type ram det er på hovedkortet.. Men alså.. Da har jeg bytta ut skjermkortet med følgende:

Gainward AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR
- "Ultra/650XP Golden Sample", Retail

Er alle fornøyd nå.. Jeg trenger ikke DDR ram på hovedkortet.. SD-RAM er mye billigere og bra nokk.

Scha
Har merka at en maskin med DDR ram jobber en del raskere enn en maskin uten. Men det er jo selvfølgelig en prioriterings/ca$h sak.. Personlig ville jeg ikke kjøpt ett nytt HK uten DDR ram
Ville også gått for DDR ram. Men en gb med ddr ram kommer ikke på 3500 kr nso det koster ikke mer enn 2500 kr. Men alt kommer jo an på hva du ska bruke maskina til.
Jeg må si jeg er utrolig nyskjerrig på hva du trenger 1GB ram til
vidder: tja , kan jo gjøre ganske mye gøy med 1 gb ram , mekke ram disk å kjøre hl/cs på den for å få bitte bitte litte grann mere "edge" på motstadere. ol. kjøre system filer osv. kan faktisk gjøre ganske mye morsomt.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Skulle jeg kjøpt maskina ville jeg nok også kjøpt meg en brenner...
Hvis ikke du har det fra før.

Synes intel er et bra valg jeg. Hvis noen har sett videoen fra toms hardware guide, der dem tar av porsessorvifta mens du spelle q3...
P4 begynner og lagge
P3 stopper opp, men fortsetter så snart du setter på kjøleribba igjen
AMD Thunderbird kresjer og det begynner og ryke
AMD XP et eller annet kresjer også og går opp i røyk.

Jeg syns det sier litt om kvaliteten på prosessorene..

Pluss at P4 har nydelige overklokkingsmuligheter... Kjenner folk som har klokka opp en 1,6 til 2,4 med orginal vifte...

Ville gått for p4
Better than thou.
Folka bak den videoen har visst innrømt at de forfalsket det. En hel masse hovedkort for AMD cpu'er har forøvrig mulighet til å slå seg av om cpu'en blir for varm.

Forresten slengte fittehora nso den i artikkel forumet. Se til hælsike å gjør en skikkelig jobb neste gang a.

;]

*flytte*
Jeg ville gått for et high/server tower, men det jo smak og behag.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå skal det legges til at AMD bare blir varmere, slik er det bare. Synes ikke at det er noe særlig grunnlag for og velge Intel.
Opprinnelig postet av Maddy
Skulle jeg kjøpt maskina ville jeg nok også kjøpt meg en brenner...
Hvis ikke du har det fra før.

Synes intel er et bra valg jeg. Hvis noen har sett videoen fra toms hardware guide, der dem tar av porsessorvifta mens du spelle q3...
P4 begynner og lagge
P3 stopper opp, men fortsetter så snart du setter på kjøleribba igjen
AMD Thunderbird kresjer og det begynner og ryke
AMD XP et eller annet kresjer også og går opp i røyk.

Jeg syns det sier litt om kvaliteten på prosessorene..

Pluss at P4 har nydelige overklokkingsmuligheter... Kjenner folk som har klokka opp en 1,6 til 2,4 med orginal vifte...

Ville gått for p4
Vis hele sitatet...

de fleste burde vel fått med seg at det er pure fuck, slik som Carlo sier fikk dem penger for å gjøre Pentium pent i andres øyne og stille AMD i dårlig lys.
Jeg må bare slenge meg på de andre her og si DDR. SD-RAM er synonymt med flaskehals. Og noe sånt vil du vel ikke ha? Ellers er CPU'en din fin til og overklokkes, hvis du tør da
Scha's Avatar
Trådstarter
/me tørr alt...

Uansett.. Så blir det en annen maskin i først omgang...

k7 1600+

DDR ram (happy alle sammen?)

integrert lydkort

skal kjøpe:
Gainward AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR
- "Ultra/650XP Golden Sample", Retail

halv giga ram (lite )

og en ekkel 24x CD-ROM (har en brenner jeg skal putte inn istede)

Kommer til og oppgradere den, eller kjøpe enda en maskin ganske snart. Vist jeg kjøper ny blir det kanskje den over, men det er mulighet for at jeg går over til DDR hovedkort og ram (blir kanskje bare halv giga ram vist det blir DDR).

Scha
Drit i varmen til AMD. Hva så om de er varme? Du får vifter som støtter XP2600 på under 20 DB. Og du kan skru ned bryteren på varmeovnen 1/2 millimeter. Det at de er varme betyr ikke noe så lenge de virker.
Det med ramen. Trenger du DDR3200? Det er snakk om meget små prosenter i ytelse i praksis. Vet ikke helt hvordan DDR er for Intel, pga det intreserer med ikke men rekner med at det går ann å bruke forskjellige hastigheter.

+! Intel er Alt for dyrt! Dette er ikke noe Anti Intel propaganda. Det er bare fakta...


Offtopic: Noen som blir med og lager en anti intel gruppe?
AMD Varm??

Har ikke den tøffeste og råeste AMD Prosessoren (AMD XP 2100+)
men den er ikke varm. (vet ikke om det er stor forskjell)

Den ligger stabilt på 50 grader
med en Glacial(Skrives det sånn??) vifte
som skal støtte opptil 1.9 ghz på 25 dB.
One of the good guys
2rs1's Avatar
En ting er iallefall bedre med p4.. Festinga av vifta..

Men p4 ligger jo snart en giga hz forran amd også da + at du kan klokke den opp veldig mye uten problemer!

Og en ting til jeg ikke liker med amd, de lille hodene på prosessoren, liker intel mye bedre der. En kammerat av meg skulle ta ut cpu, men når han tok den ut så pressa han litt for hardt når han skulle ta av vifta og vips var litt av kanten på hodet dotti av.

Jeg vil vel si at pentium er kvalitet og AMD er ytelse.
Altså AMD yter bedre enn p4. Men p4 tåler litt mer. Det er iallefall sånn jeg har erfart det.
Må selv si at jeg er enig om at P4 sitt viftesystem er ganske genialt.