Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2685
Hørte på radioen nå nettopp at en gutt på 16 år fra Stavanger er siktet for å ha delt filmer og musikk på nettet. Film og musikkbrasjen skal kjøre rettsak på gutten etter at det raidet huset hans i sommer. Førstemann som får en sak som dette på seg i Norge.

Dette er FEIL spør du meg! Folk som lager dårlig musikk eller dårlige filmer får svi ved at vi laster ned musikken og filmene deres. Om jeg liker en film eller liker en CD, så støtter jeg dem ved å enten gå på kino/kjøpe dvd, eller kjøpe CD-en deres.
Slik tror jeg mange andre enn bare meg selv ser på dette og jeg kan garantere at mange andre støtter musikk- og filmfolkene bevisst ved kjøp!

-Mathias
Sitat av mathias idsoe
Folk som lager dårlig musikk eller dårlige filmer får svi ved at vi laster ned musikken og filmene deres.
Vis hele sitatet...
hahahahaha... beklager.. haha.. måtte bare :s

Uansett, er ikke feil å gå til sak mot en som rapper til seg opphavsbeskyttet materiale på ulovlig vis.
Er ikke feil, men nå har jeg 440 gb med pirat materiale på pc'en min. Lurer på når de kommer for oss andre ;o
Sitat av mathias_idsoe
Dette er FEIL spør du meg! Folk som lager dårlig musikk eller dårlige filmer får svi ved at vi laster ned musikken og filmene deres. Om jeg liker en film eller liker en CD, så støtter jeg dem ved å enten gå på kino/kjøpe dvd, eller kjøpe CD-en deres.
Vis hele sitatet...
Sånn tenker alt for mange, med det resultat av at de faktisk tror at det gjør det noe mer lovlig. Kan ikke folk bare innse at det de gjør er ulovlig og faktisk heller ta ansvaret for det de gjør? Om den er dårlig eller ei har da fordømt lite med om det er lovlig.

Sitat av mathias_idsoe
Slik tror jeg mange andre enn bare meg selv ser på dette og jeg kan garantere at mange andre støtter musikk- og filmfolkene bevisst ved kjøp!
Vis hele sitatet...
Joda, jeg har hørt om slike saker, men jeg har aldri sett det, så garantien din er ikke så effektiv. Det kalles unnskyldninger.

edit: Her er btw saken: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/04/487780.html Idioten brute DC++ lenge etter at det ble kjent at piratjegerne siktet seg inn på det. Sucks to be him.
Sist endret av meitemark; 4. januar 2007 kl. 08:28.
har du noe kilde til dette, eller har du bare hørt det av den lokale sladrekjerringa?
edit: meitemark var raskere på edit-knappen.
For å si det slikt - jeg har aldri kjøpt et eneste musikkalbum før det ble mulig å laste ned musikk. Dermed ble jeg kjent med favorittbandene mine. Så har de mildt sagt tjent penger på det. Iallfall på meg. Og filmer kjøper jeg alltid for jeg vil ha DVD-kvalitet.

Men har lastet noen film for å se hvordan de er, som feks Behind Enemy Lines 2 og Butterfly Effect 2, som var utrolig dårlige. De fortjente ikke en krone av meg etter å ha dritet i arbeidet deres. Jeg betaler ikek folk som ikke arbeider. Noe som jeg håper på at de skal skjerpe seg og lage ordentlig film med ordentlig story.

Man vet jo at plateselskapene er grådige etter penger, men å sikte en 16 åring? De får neppe millioner kroner ut av ham. Vet ikke hvorfor de gidder å ha rettsaken bare for å sette han i fengsel eller hva nå de ønsker.
Sist endret av marsboer; 4. januar 2007 kl. 08:36.
Nå var det ikke bare en blåøyd 16 åring som tilfeldigvis surfet innom en side for å laste ned den siste låten av et eller annet møkka band:

I sommer foretok politiet en razzia hos Stavanger-gutten som ennå bor hjemme hos sine foreldre. Der ble det tatt beslag i en dataserver som viste at han skal ha administrert delingen av 7000 filmer, 20 000 videosnutter og 150 000 låter. Nettverket Stavanger Dragon Hub hadde over 1500 registrerte brukere inntil det valgte å stenge seg selv i mai i fjor.
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke er noen stor forskjell på å dele en sang og 10 sanger, men dette blir på samme nivå som narkotika; politiet går gjerne etter de største først.
Nå er vel ikke plateselskapene svart på hvitt ute etter å tjene penger på dette, heller sannsynlig at de vil sette eksempel på handlingene. Eller noe i den duren.

elns?
Selv laster jeg ikke noe ned men er ikke de torrent klientene ganske vanskelig hvis ikke umulig å spore?

Har også hørt at der det er lettest å bli tatt er p2p. (limewire,bearsahre...) ?
drQ
Egendefinert
Sitat av Arath.inc
Selv laster jeg ikke noe ned men er ikke de torrent klientene ganske vanskelig hvis ikke umulig å spore?

Har også hørt at der det er lettest å bli tatt er p2p. (limewire,bearsahre...) ?
Vis hele sitatet...
For å stille nok ett spørsmål:

Er det noen som vet hvordan det jobbes for å ta folk?

Jeg regner med å spore opp folk ikke er så altfor komplisert, men hvordan finner man frem til hvem man skal dra for retten? Leter gjennom DC for å finne de største hubbene? Og før de gjorde noe burde de jo vite at det faktisk var piratmateriale - altså laste det ned selv?
Dette er da ingenting å skrike opp etter! Det er klart plateselskapene går etter "bakmennene" Folk som driver servere i denne skalaen ber jo om bråk.

Kjipt for den omtalte 16åringen, men det er vel ikke akkurat slik at alle som har lastet ned en sang eller fem bør få nerver av den grunn...
Sitat av ch0izz
Nå er vel ikke plateselskapene svart på hvitt ute etter å tjene penger på dette, heller sannsynlig at de vil sette eksempel på handlingene. Eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Sant det. For å sette et eksempel. Men hvorfor kan de heller ikke bruke engerien og pengene på å gi folk under 18 et godt alternativ? I dag finnes det ingen plasser(som jeg vet om) der de under 18 kan kjøpe musikk på nettet. Og de tjenestene der som finnes i dag(for de over 18), er gjennomsyra med DRM-drit.
Sitat av bxc
Og de tjenestene der som finnes i dag(for de over 18), er gjennomsyra med DRM-drit.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at Plateselskapene sikkert har brukt veldig mye energi og penger på nettopp utviklingen av "DRM-dritt". Dette er jo i deres øyne en av de få tingene de kan legge inn for "å hindre" at folk kopierer musikken deres i hytt og pine. Jeg kan faktisk på mange måter skjønne dem, selv om jeg personlig mener de angriper problemet i gal ende (og nei jeg er ikke fan av DRM, snarere tvert i mot).

De fleste velger vel gratis framfor å betale for produktet? Jeg kjøper mer musikk nå enn tidligere, mye pga at jeg har muligheten til å høre igjennom en del musikk på nettet og kan luke ut elendige plater. Mange sier det samme, men jeg tviler på det sterkeste at dette er et godt utgangspunkt for å si at de fleste kjøper mer musikk nå enn før de begynte å laste ned. Det er fortsatt mange som sikkert har flere TB med musikk og de eneste CD-ene de har er de som kommer pakket inn under juletreet.

Nå synes jeg CD-er koster hysterisk mye mer enn de faktisk er verd og bruker som oftest å vente til de kommer på tilbud før jeg kjøper dem eller kjøpe kun spesial versjoner etc (samme gjelder for DVD), da disse faktisk er verd å ha stående i hylla.

Tar et eksempel fra DVD-verden. I "gamle dager" var filmene som ble sluppet i Norge, hysterisk dårlige, ikke med tanke på selve filmen, men med tanke på tilleggsmateriale, og mange av oss som samlet så seg nødt til å skaffe sone 1 filmer for å få det vi følte vi hadde krav på. Nå i de senere år har faktisk norske (nordiske) utgivelser kommet seg! Det er blitt flere spesial versjoner på markedet, flere utgivelser slippes med 2 disker eller fler. Dette er kanskje et eksempel platebransjen skulle ta lærdom av, dog er dette jo min mening og hvorvidt de fleste kunder er enig er jo en helt annen sak.
Sitat av Arath.inc
Selv laster jeg ikke noe ned men er ikke de torrent klientene ganske vanskelig hvis ikke umulig å spore?

Har også hørt at der det er lettest å bli tatt er p2p. (limewire,bearsahre...) ?
Vis hele sitatet...
Det eneste som er vanskelig med torrent er å finne ut hva annet du har. p2p er et samlebegrep på fildeling (også torrent).

Sitat av drQ
For å stille nok ett spørsmål:

Er det noen som vet hvordan det jobbes for å ta folk?

Jeg regner med å spore opp folk ikke er så altfor komplisert, men hvordan finner man frem til hvem man skal dra for retten? Leter gjennom DC for å finne de største hubbene? Og før de gjorde noe burde de jo vite at det faktisk var piratmateriale - altså laste det ned selv?
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke vanskelig å finne seg store hubber eller annet, det er bare å plage en eller annen som har tilgang inntil de gir det og så er det inn å kikke. Så kan man laste ned for å sjekke om det er det det ser ut som. Så lar man advokatene ha en fest.
Glad jeg har gått over til å bare dele Linux ISOer på dc...
di kan f*** meg ikke klage! det er de som burde passe på at folk ikke klarer å få med seg kamera inn i kinosalen eller stjele filmer som ikke er sluppet enda! da må vi jo se filmene på kino! de får svi får dårlig sikkerhet!
Det som jeg synes er galt med DRM er at det ikke bare er å spille av fila. Men du må passe på at du har riktig avspillingsmedium, er ikke bare å legge inn musikken fra XXX inn på mobilen, man må ha en mobil fra XXX.

For det andre er det ikke bare å ta backup(fordi man bare kan ha XX kopier av den fila), hvis jeg kjøper musikk, vil jeg gjerne ha en backup av musikken. Jeg vil også ha musikken på forskjellige avspillingsmedium, slik at jeg kan høre på musikken min over alt jeg er. Hvis jeg laster ned musikken uten å betale for den, trenger jeg ikke backup, for da kan jeg bare laste ned musikken på nytt.

DRM har ingen virkning i seg selv, hvis man vil ha tak i musikk trenger man ikke spørre noen man kjenner(slik at de kan gi deg låter som de har kjøpt), man går heller bare på en eller annen p2p-sak og laster ned musikken.

EDIT: det du skriver her drrogern blir for teit. Det du sier et hvis noen stjeler noe i bilen din er det din feil fordi at du ikke passa godt nok på den?
Sist endret av bxc; 4. januar 2007 kl. 11:14.
Sitat av drrogern
di kan f*** meg ikke klage! det er de som burde passe på at folk ikke klarer å få med seg kamera inn i kinosalen eller stjele filmer som ikke er sluppet enda! da må vi jo se filmene på kino! de får svi får dårlig sikkerhet!
Vis hele sitatet...
Så om du ser litt vel søt ut så er det din feil om du blir voldtatt? Du klarte jo ikke å forhindre det så?
limwire er det jo sånn at alle kan laste op fra alle så lenge de har filene inne i shared mappa...
hvordan skal di da ta de??
ta alle sammen for det??*LOL*
Hehe, står noe artig der i faktadelen: "Verdens største fildelingstjeneste er thepiratebay.org"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ble litt irritert etter at jeg hadde kjøpt enkelt sanger fra cdon, 10 av dem var beskyttet (DRM) og 4 var mp3.

Får ikke lagt inn de beskytta inn på moben min. Men forhåpentligvis får jeg vel en creative video/mp3 spiller rundt i april.
.. og der har vi problemet med DRM, man kan ikke spille av musikken på hva man vil. Men det er vel det som er agendan til Hollywood.
Sitat av mathias_idsoe
Folk som lager dårlig musikk eller dårlige filmer får svi ved at vi laster ned musikken og filmene deres. Om jeg liker en film eller liker en CD, så støtter jeg dem ved å enten gå på kino/kjøpe dvd, eller kjøpe CD-en deres.
-Mathias
Vis hele sitatet...
Synes folk som lager dårlig film og musikk, og atpåtil skal prakke det på oss alle, FORTJENER å svi!

De skulle brenne i hælvete spør du meg!


Scum of the earth!



Som du sier.. Om det er en film eller cd du liker, så ville du kjøpt den.. Fint for de som lager fin musikk. (og smak er forskjellig heldigvis, i motsettning til hva de forsøker å lære oss til på the Noize tv)

Når nøyaktig sluttet musikk å være musikk,
og ble om til kun et jæv..a produkt (med et pop-tryne klint på et cd-cover i en essostasjon) ???


Om ikke selvskapene og mange av artistene var så griske å forlange Så til de grader fortjeneste på 'CD-R' utgivelsene sine, så ville musikk-cd ennå kostet 40-100 kroner - og album-nedlastning 20-50 kr..
Da ville vi vel strengt tatt ikke hatt noe problem!

Mens Timberlake kunne gått å sugd en elg på sin neste video for å tjene penger til rusbrusen sin.


Fildeling av feks. flac eller mp3 ville vært genial 'reklame' kanal.. Om en lager filene selv, kan en legge ved masse bra info, få god kvalitet. Hva med å legge ved covergrafikk, og link til hjemmeside - der en kan feks kjøpe en kul genser eller bestille konsertbilletter..??

Dette vet platebransjen. Derfor vil de ikke ha alle mulige artister de ikke har i bånd, til å dukke opp på '(s)hitlistene sine'.
Så å gi vekk musikken sin gratis, spesielt fritt over nett, er jo blitt hypet til en dødssynd..

Åhh.. hvordan skal Tono få inn penger da, så de kan 'gi tilbake' til artistene??
De kan gå å suge en elg eller To de også!


Og ja, unnskyld språket,
men det er så jævli på sin plass!!

Bare for å trekke frem noen positive tendenser også..

Nettradio er en helt ganial ting!



Og tono har blitt noe mer realistisk angående streamingkostnader..

Tidligere, skulle de ha 5000 pr. påbegynnte time.. eller noe ala 20 kr pr bruker.
Utlandet har vært kjappere ute med bedre fornuft.

Samt.. Når en DJ mikser, ansees det stort sett for å være hans Nye materiale så å si..
Og det gjør det økonimisk mulig å kjøre radio.

deepmix.ru <---favoritt

og det var en bra nettradio her i bergen, med musikk lokale DJ's og artister laget selv,
og streamet til et lite, men stor fornøyd publikum.

Mange av disse tjener også penger på å spille på steder i dag.
Nettet hadde nok sitt å si der, sammen med utallige ganger de stillte opp for å lage stemning gratis..
Eller for noen øl og stor cred i det minste

Der har en musikere.. og de kommer i alle sjangre.


Skal heller betale 200 kroner for en pop plate, dersom dersom de faktisk kunne lage musikk, eller spille et instrument..
Ikke bare være et markedsført fjes.


Noen som var på PowerBlytt på Landmark i Bergen sist fredag?

Releaseparty.. Kongelig stemning.
DER var det stemning for å Kjøpe musikk.
Folk stor i kø for å kjøpe den LP'en,
uten at hun ene DJ damen måtte shake ass!
[u]
hehe
Dette blir feil pga prinsippet om likhet for loven. Hvis 1 million mennesker bryter loven på samme måte, og 1 blir tatt, mens 999999 slipper unna med det, blir det jo helt galt.
Sitat av Tobb
Dette blir feil pga prinsippet om likhet for loven. Hvis 1 million mennesker bryter loven på samme måte, og 1 blir tatt, mens 999999 slipper unna med det, blir det jo helt galt.
Vis hele sitatet...
De må begynne en plass. Da tjener det dem å ta de største. Denne 16 åringen delte utrolig mye, og det tar mindre ressurser å "fange" ham, fremfor å "fange" og tiltale 5000 små delere.

Det koster dem mye for hver person de tar. Effektivitet satt opp mot ressurser er ett viktig prinsipp i forvaltningen.
Bra poeng!

Og når thePirateBay innser de ikke får kjøpe Sealand,
så blir vel distribuerte krypterte systemer det neste..

Skal de dømme noen for å dele 0.2% av en film feks ; )
Eller kanskje dele straffen på 2 millioner o.l..

Blir vel brukt som et påskudd for å forby bruk av tunge krypteringer eller noe annet kjipt.
Egentlig litt lite konstruktiv denne fildelingen av copyrighted..
Om en ikke også på andre måter bidrar til å få finne andre løsninger på hvordan artister kan leve av musikken sin (o.l)
og heller ikke gå inn i musikk mest for penger og berømmelse.

mp3.com var bra på det.
mange nye artister kom til.

Fri fildeling burde deles i to:

Ting som er utgitt for å deles,
og -the black marcet-.



edt: typo
Sist endret av EO2; 22. januar 2007 kl. 14:02.
Sitat av Tobb
Dette blir feil pga prinsippet om likhet for loven. Hvis 1 million mennesker bryter loven på samme måte, og 1 blir tatt, mens 999999 slipper unna med det, blir det jo helt galt.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel strengt tatt ikke slik at 1 million menesker (i Norge) bryter loven på denne måten. I den aktuelle saken stod gutten ansvarlig for en stor hub. Altså er det logisk å gå etter han og ikke alle de som bare deler. Ved å ta ned nettverket skader man miljøet mye mer enn ved å gå etter hver enkelt fildeler.

------

Forøvrig skal jeg like å se den argumentasjonen din på et annet område:

"Men "alle" andre kjører jo for fort, så det blir helt feil å straffe meg for å gjøre det!"
---> Barnehagelogikk!
Om piratjegere finner folk fort på private DC hubber? Eller tar dem de som er så idiot at de er på public hubber?
laste ned musikk,filmer.. det er en risiko som altfor mange gjør!
Jeg synes folk har endret mening ang fildeling veldig de siste årene, alle e tøffe nerdene som før sa de bare "delte" pisser nå i buksa og sier de har rett til det og at det er farlig.

Jeg synes det er skammelig at vi mister så mye retigheter ang dette, lett for os og gi slipp på rettigheter vi ikke har kjempet for..
Jeg skal begynne å kjøpe streamet filmer over nett, om de kan komme ned i en akseptabel pris... Det billigste DVD utleie butikkene er 25 - og når man ikke får lavere pris på leie over nett, nei da kan de bare drite og dra..

Jeg kjøper for det meste musikk gjennom nettet om det er billig. Og DVD har jeg omtrent sluttet å kjøpe grunnet de nye filmformatene som Blueray og HD DVD... Akkurat som de 250 dvdene mine ikke var noe vits å bruke penger på. Og jeg betalte full pris...
Vi trenger åpne kanaler. så slipper vi å betale 25 for å få med samtidskultur

var tidligere med på åpenkanal prosjekt her i norge.
Nå er det Openchannel.no


virker spennende.
Var det ikke sånn at han 16 åringen bare administrerte en DC hub som tilsammen delte så mye?

Alle brukerne tilsammen?

Leste ikke hele artikkelen på dagbladet.no men var sånn og forstå

Er jo mange hubber som står en "welcome" melding at han som eier hub'en har 0 ansvar for hva hver og enkelt deler det er ment for private filer elns, va det han skulle gjort hvis det var det som var tilfelle at han bare administrerte huben.

Men eg har døgnet an og e skev så eg har misforstått regner eg med
Sitat av Cikey
Nå er det vel strengt tatt ikke slik at 1 million menesker (i Norge) bryter loven på denne måten. I den aktuelle saken stod gutten ansvarlig for en stor hub. Altså er det logisk å gå etter han og ikke alle de som bare deler. Ved å ta ned nettverket skader man miljøet mye mer enn ved å gå etter hver enkelt fildeler.

------

Forøvrig skal jeg like å se den argumentasjonen din på et annet område:

"Men "alle" andre kjører jo for fort, så det blir helt feil å straffe meg for å gjøre det!"
---> Barnehagelogikk!
Vis hele sitatet...
Det var kun et tenkt tall, og om det er nøyaktig vet jeg ikke. Jeg tror derimot at antallet personer som deler filer, eller ihvertfall laster ned en gang i blant er rundt dette tallet. Hva han stod bak blir ikke spesifisert i første post, jeg deler jo f.eks. også filer når jeg logger meg på limewire. Ut ifra første post virket det som om dette var en privat bruker, og i slike situasjoner står jeg på det jeg skrev over. Da må de enten gå inn for å ta alle, eller ingen.

I trafikken er det noe helt annet, ettersom en overtredelse her fører til en umiddelbar fare både for deg selv og dine omgivelser.

Hvis det er som skolmen sier har han vel egentlig ikke gjort noe galt? DC huber kan jo brukes til lovlig programvare også...
Sitat av skolmen
Var det ikke sånn at han 16 åringen bare administrerte en DC hub som tilsammen delte så mye?

Alle brukerne tilsammen?

Leste ikke hele artikkelen på dagbladet.no men var sånn og forstå

Er jo mange hubber som står en "welcome" melding at han som eier hub'en har 0 ansvar for hva hver og enkelt deler det er ment for private filer elns, va det han skulle gjort hvis det var det som var tilfelle at han bare administrerte huben.

Men eg har døgnet an og e skev så eg har misforstått regner eg med
Vis hele sitatet...
En disclaimer betyr null juridisk sett.