Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1079
Hei, jeg har lest gjennom det meste i forumet her og føler at jeg har prøvet alt av tips og råd.. men får det likevell ikke helt til.. hør her:

Jeg har følgende utstyr:
-6 stk pc`r i huset, hvor 3 av dem har win XP home, en har win XP multimedia edition, og 2 er Win XP Pro. ( den ene av maskinene har xp pro engelsk, alle de andre er norsk).

-Telenor ADSL 6mb.
-Speedtouch 510i som er bridget
-Linksys WRT54G router (ingen er kopplet trådløst til )
-Cnet CGS500 gb SWITCH

Jeg prøver fortvilet å få til et hjemmenettverk, men alt ser ikke ut til å fungere..
3 av pc`ne greier ikke å kommunisere med hverandre.
Får opp denne meldingen:

\\HTPC er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksresursen. Kontakt Administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Nettverksbane ble ikke funnet.
Overnevnte eksempel er når jeg prøver å logge meg på HTPC (multimedia pc`n), det går heller ikke andre veien.. dvs ingen maskiner i huset kommer inn på kontor pc`n eller HTPC`n.. hvorfor ?


Jeg har gjort følgende på disse pc`ne:

-Aktivert gjestekontoen.. (på den "vanskelige" måten)
-Deaktivert brannmurer (måtte bare prøve).
-aktivert enkel fildeling.
-kjørt veiviser for nettverksinstalasjon.. x antall ganger.. (og rebootet)
-Delt en del mapper på begge maskinene,,
-DHCP står på i router, og er også aktivert under TCP/IP instilingene på alle maskinene.
-Prøvet også å slå av brannmur i router.. (måtte bare prøve det også).
-Det må sies at alle maskinene kommer inn på filservern min.. så noe fungerer iallefall
-Alle pc`ne kommer på internett.

Er det noe jeg overser her,, ? Det MÅ det være !! forslag?
Prøv å kommunisere med maskinene ved å skrive ip-adressene til de forskjellige direkte?
- Åpne min datamaskin / explorer
- Skrive //192.168.0.X (eller den ip-adressen du skal koble til) i adressefeltet.

Får du kontakt da? Ligger alle under samme arbeidsgruppe?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Deafult er Arbeidsgruppe når du innstallerer Windows. Du må passe på og skrive MSHOME (alle hva du nå enn vil ha) på alle sammen (veiviser for nettverksinstalasjon)

har hatt det problemet før, og da var dette årsaken.
Dette har vært oppe en gang før, men jeg klarer ikke finne tråden igjen. Løsningen er ikke noe av det dico eller PureOwnage har foreslått, og begge er unødvendige...

der fant jeg tråden igjen... måtte bare innom et annet forum... http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=70559
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Satt opp samba i nettverket her for første gang, 2 linuxmaskiner og 3 windows maskiner for etpar dager.

Åpne hvilkensomhelst mappe, og på verktøylinja har du 'Tools', eller 'Verktøy' på norsk -> 'Folder options' ('Mappealternativer') -> 'View' tab'en (husker ikke hva denne het på norsk i farta, men det er klaff nr. 2 i vinduet), og i 'Advanced settings' feltet finner, helt nederst finner du 'Use simple file sharing (recommended)', denne huker man da av.

Jeg er relativt blank på windows sharing ettersom jeg egentlig ikke har brukt det siden da
win 98 var hipt. Men dette funker bra hos meg.
badboy's Avatar
Trådstarter
15 1
Med stor iver heiv jeg meg over pc`ne her og prøvde først forslaget til Mr Meitemark, men desverre.. det fungerer nå faktisk dårligere.. nå kommer plutselig ikke HTPC`n min inn på filserver lenger.. den finner faktisk ingen av pc`ne i nettverket.. (men er fremdeles på internett da.

Men fremdeles ingen fungerende nettverk.. poenget er at alle maskinene skal kunne "se" hverandre,, og full tilgang til å hente filer fra hverandre.
Jada jeg har delt mapper osv, enkel fildeling er også aktivert.. alt hva jeg har gjort står mitt første innlegg.. men sukk det fungerer ikke..
Slå av enkel fildeling, legg til fildeling i brannmurregel om du har softwarebrannmur og bruk \\ip-adresse for å gå inn på maskinene. Funger garantert.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg var vel temmelig uklar i posten min, som vidder sa, skal man slå AV enkel fildeling.
Må utrykkelig bemerke at enkel fildeling skal være slått AV. Den lager bare krøll.
badboy's Avatar
Trådstarter
15 1
hmm som jeg sa innledningsvis.. nettverk er jammen ikke lett !!!!!
Prøvde å slå AV enkel fildeling, men ikke tale om at det virket noe bedre..
Skjønner XXXX (er det lov å banne her?).. ikke en dritt...
(ja jeg restartet alle maskinene etter dette)..

Har også slått av alt av brannmurer.. ja i Linksys router også.. alt står pip åpent..

Hvorfor er det 3 maskiner som nekter hverandre tilgang?... alle andre fungerer jo fint.. og jeg har jo lagt inn de samme parameterene.. brukt nettverks veiviser mer enn 60 ganger.. og fulgt alle råd jeg kan finne.. dette er det tredje forumet jeg oppsøker om hjelp..

Setter virkelig pris på hjelpe jeg har fått, men håper andre deltar i å finne en fullgod løsning.. finnes det andre alternativer til nettverks veiviseren fra microsoft ?
Det er ikke aktuelt å sette opp en FTP, bare så det er sagt.. dette pga mine 2 HTPC`r..
Alle maskinene MÅ kunne dele filer seg i mellom.. men det ser helt umulig ut.. har prøvet nå i litt over ett år.. ja du leste riktig over 1 ÅR !! svarte XXXX altså.. unnskyld ordbruken her..
Sist endret av badboy; 9. januar 2007 kl. 01:11.
Det er lovt å servere kraftutrykk her også. Brannmur i router skal du bare la stå på, for du skal ha det åpent innvendig, ikke ut mot resten av verden.

Så skal jeg se om jeg finner noe med om akkurat dette problemet.
badboy's Avatar
Trådstarter
15 1
Jeg kjøpte nye gigabit kort og monterte disse i de to pc`ne som ikke greide å kommuniser, og nå virker det helt fint..
Jeg er ikke sikker på om det er de integrerte nettverkskorta som er problemet eller hva det enn var.. (kanskje firmwaren).. men nå virker det iallefall.. så tusen takk til alle som har hjulpet meg !!
PS: til uka skal jeg prøve å ta ut et av de nettverkskorta, og se om det fremdeles virker.. Men sansynligvis var det IKKE nettverkskorta.. (skal prøve å finne nye drivere til de integrerte nettverkskorta) da jeg kom jo på internett med dem..
Jeg fikk et slkt problem etter å ha reinstallert windows på en maskin som ellers hadde fungert ypperlig tidligere, men jeg løste det med den måten jeg fant. Men siden dette er noe som ikke fungerer hos alle kan det være fint om du gir videre rapport om ting som skjer.
badboy's Avatar
Trådstarter
15 1
Sitat av meitemark
Jeg fikk et slkt problem etter å ha reinstallert windows på en maskin som ellers hadde fungert ypperlig tidligere, men jeg løste det med den måten jeg fant. Men siden dette er noe som ikke fungerer hos alle kan det være fint om du gir videre rapport om ting som skjer.
Vis hele sitatet...
Ja så fort jeg har fått testet å bytte tilbake til de integrerte nettverkskorta, skal se om jeg får gjort det i løpet av helgen.. så skal jeg lage et innlegg som beskriver all min erfaring jeg har fått fra dere, og hw.no og mellom venner.
Kanskje noen andre kan få god nytte av det !
▼ ... over en uke senere ... ▼
1.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Browse r\Parameters

* MaintainServerList - If value is:
o No - Workstation will not be a browser
o Yes - The workstation may be a browser or backup browser.
o Auto - The workstation may become master, backup, or potential browser.
* IsDomainMaster - Default is No. If set to Yes, only a PDC can win the election over the workstation with this setting.

Velg EN maskin til å være alltid på, og set IsDomainMaster = YES
Sett ALLE Andre til NO

Den som er Master, får også ha MaintainServerList = YES
Alle andre.. NO


---------------------------------------------------------------------------------------------------
2:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \Explorer\RemoteComputer\NameSpace

* slett den ene av de to verdiene.. Den som inneholder Scheduled Tasks !! For alle maskinene!
(den andre er deling av printere, som kan være nyttig
------------------------------------------------------------------------------


Dette må jeg gjøre hver gang jeg har planer om å få et windows nettverk til å fungere som tenkt..

MasterBrowser sier hvem av maskinene som holder styr på hvem som er hvem på nettverket..
-uten dette vil de bytte, alt ettersom hvem som er på/av/rebootes.. (et hælvete)

Scheduled Tasks vil si å dele 'planlagte oppgaver' med maskiner over nettverket.. (skakje si hva jeg synes de burde planlegge)
-Dette er en totalt ubrukelig nettverkstjeneste, hvis eneste praktiske funksjon er å skape en ca 4-14 sekunders delay når
en forsøker å åpne andre maskiners mapper over nettverket!


Noter dere disse!
Tok meg tid å komme frem til, og har ikke slått feil siden!



3.
------------------------------------------------------------------------------------
Kontoer..

Når en har både 2000, 2003, XP pro, XP home.. ( i værst tenkelige tilfelle:P)
Så er det såklart ekstra hodebry, og forskjellige løsninger.

Normalt.. Om det var bare XP og 2000(3)'er.. Kunne en slått av Simple file Sharing, og det kunne løst ting med det samme..
Men desverre.. XP homo edition støtter bare simpel fildeling!

En fryktelig kjapp og dårlig løsning kan faktisk være å Slå PÅ -simpel fildeling på alle de andre maskinene.
Men lets face it.. Det rett og slett for simpelt :P


Workarround:

Hver brukerkonto opprettes på HVER maskin, og ha samme passord over hele nettverket. (er ikke sikkert uansett)
+slette unødige kontoer (micro* accounts, 'helper' account, guest(heller lage en ny, disabled))


Så sette opp firewall på alle for sikkerhet..
Brukte å sette opp sygate per. firewall. Men nå er den så godt som utdatert.
Andre jeg prøver ut.. Filesclab, Comodo, hmm.. står stille. any firewall..
rule #1 blokkere all trafikk
rule #2 tillate hver maskin i nettverket sin MAC-hardware-adresse.

det er bare basic, så resten må en fylle ut som en behøver.
Mac adresser er ikke helt got 'autentisering', lett å spoofe.
Men det er da noe.


Håper dette kan fikse noen delays og tilkoblingproblemer.