Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 8086
Dette er opprinnelig et blogginnlegg som jeg skrev i går (finnes på http://skilledninja.org/wordpress/ ). Kakcoo mente dette burde postes på nFF, så hey, ok.

Dette innlegget er basert på egne erfaringer og tanker rundt emnet. I dag skal jeg skrive en liten huskeliste til kunder ved dagligvarehandler.

Når du etter mye om og men (jeg drar den konklusjonen på grunnlag av hvordan du oppfører deg i kassa) har bestemt deg for å dra å handle, for alle betalingsterminaloperatørers skyld, vær så snill å følg punktene under:

Skal du bevise over for deg selv, kona, dama, søster eller bror at du ikke trenger en kurv fordi «Æ skakke ha så mykje», så tenk deg om en gang til. Fordi det er like irriterende hver gang en kunde slenger varene ned på båndet før kunden som betjenes har fått varene sine bipet. Da må betalingsterminaloperatøreren skille varene fra hverandre, uten å kunne se et tydelig skille. Og husk, du har ingen grunn til å sur når dette skjer; DET ER DIN FEIL!

Betalingsterminaloperatøreren blir veldig glad om kunden sier antall poser som trengs. Vi betalingsterminaloperatører vet nemlig ikke hvor god du er til å pakke varene dine. Og om du skulle ha en venn, slektning eller bare en bekjent til å pakke varene dine mens du legger varer på båndet/betaler, så synes vi det er ganske greit å kunne starte med å sende ned en pose, også øke antallet etter behov. Her er det ingen grunn for pakkeren å bli hissig, når du selv ikke er habil nok til å anta antall poser. Har du med egen pose (fordi du er en gjerrig jævel), så si det gjerne, før jeg slår inn en pose.

Nå er vi kommet til “point of no return”; alle varene er slått inn, og du skal betale. FOR ALLES JÆVLA SKYLD, vi betalingsterminaloperatører samt kundene bak deg i køen, SØRG FOR Å HA NOK PENGER MED DEG! Jævlig greit også om du husker koden til bankkortet. Skulle det vise seg at alt er på plass, og du vil ta ut litt penger, så vær gjerne hyggelig og start den (spørrende) setningen med «Kan jeg være så snill ….»! Vi er ingen minibank som er til for å gi dere penger. Som sikkert ca 1% av dere vet, så skal vi ved skiftslutt ha 3000,- i kassa; vi starter med 3000,- i kassa, og skal dermed avslutte med 3000,- i kassa. Get it?

Også, tippinga. Skal du tippe, så vær så jævla snill å fylle ut kupongen før du roper på en ansatt. Vi har faen ikke tid til å stå å se på om du skal krysse av på rad 7 eller 12! Og om vi hadde hatt tid, tror jeg faen ikke vi hadde giddet å sett på heller. Er det mye kø i kassa, kan det ta litt ekstra tid før vi får mulighet til å komme til tippekassa. Så etter at betalingsterminaloperatøreren fra kassa nærmest tippekassa har sagt «Et øyeblikk» første gang du ringte i “heia hær e æ! TENK PÅ MÆ! Æ E HER!!”-bjella, så hjelper det lite å ringe en gang til, uansett hvor lenge og hardt du ringer. Ok?

Ja. Vi hører også at flaskeautomaten piper. Og ja, vi prøver å få noen til å fikse den. Og nei, vi sitter i kassa og ekspederer kunder med ca samme iq som deg; vi forlater ikke en kasse med kunder i for at du skal få pante Pepsi-flaskene dine med bunnslam fra forrige helg. Vi gir deg heller ingen spesialbehandlig ved å pante det manuelt, du får stille deg i kø som alle andre.

Les plakater og hyllemerkelappen nøye før du kommer til oss for å klage. En pose med bananer koster 15,- kg, og ikke 15,- for hele posen. Vær også obs på at priser kan variere, så ikke klikk i vinkel om kålhodet ditt var billigere før helga.

Åh, så du klager på kø? Prøv å kom litt før stengetid! Når du er så tett at du synes det er greit å komme inn 19:47 på lørdagskvelden får du faen døtte meg klare å stå i kø. En time før stengetid går vi fra å være tre på jobb til to. Derfor kan vi maks, ja, MAKS, ha to kasser åpne. VI KAN IKKE RINGE PÅ FLERE! Og vi har heller ikke tid til å løpe bak på lageret for å se etter varen du skal ha, vi prøver faktisk å være ferdig til stengetid. Synes du det er gøy å måtte være 30 minutter ekstra på jobb fordi enkelte er totalt blåst? Nah, didn’t think so.

Nei, faktisk har ikke dagen på jobb i dag vært så tragisk. Men etter å ha jobbet på en dagligvarebutikk i snart to måneder har jeg erfart mye når det kommer til mennesker og PLU-koder.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Bra bra bra. Godt skrevet. Tipper det er mange som kjenner seg igjen.
Minner meg om min tid på Kiwi, og det stemmer meget bra.
DU LESER TANKENE MINE! Kjenner meg igjen på ALLE punktene.
Bra skrevet! Minner meg om når jeg var utplassert som servitør, trenger en sånn liste for restaurantgjester også. Noe jeg burde poste her eller?
Hehe, Akkurat sånn er det på jobben min også.
Du velger jo å jobbe i kassa på butikken helt av deg selv. Du har timelønn for å sitte der, og ja; Sitte i kassen på Rimi eller Rema 1000 SUGER! Det er slik livet er. Før, når bestemor og bestefar var små, hadde forhandlerene ikke noe i mot litt ekstra venting...derfor er det nok slik i dag.

Jeg vil tilslutt si at det var ikke verst skrevet, koslig lesestoff tho.
hehe du er en bitter jævel...greit jeg kan være enig med noen av punktene her f.eks den med tippinga, men resten er vel stort sett syting..? trodde det bare var pensjonister som kunne irritere seg over småting som det her jeg
Men på en annen side så er ikke dere bak kassa helt perfekte heller da.
Var en tur på kiwi for å ta ut noen penger, så jeg må som kjent kjøpe noe for å få tatt ut det jeg skal ha.
Etter at den søte damen bak kassa har tastet inn tyggisen min så sier jeg: skulle gjerne hatt ut 200kr også jeg. Og hun svarer: 200? bare for å være i det sikre hjørnet.
Så drar jeg kortet mitt uten å lese alt som står på kortleseren eller hva pokker det er, med hensyn til de bak slik at jeg ikke skal bruke hele kvelden.
Så venter jeg på at ho skal slenge tyggisen nedover til enden og gi meg de 200 kr jeg så pent ba om, men ho tar opp en 100 lapp og slenger igjen kassa. Jeg blir litt satt ut, for ho bekrefta faktisk beløpet som jeg sa til ho før ho tok ut pengene, og jeg sier: øhh unnskyld... jeg ba om 200 kr. Så blir ho sur på meg fordi det vistnok står et eller annet sted på kortleseren om hvor mye jeg skal ta ut, og det er vistnok opp til meg å si ifra hvis det er feil.
Jeg tenker i mitt stille sind at det bare var en glipp å ikke noe å hisse seg opp for, men det er vel kanskje bare meg. Men for å kunne få ut de resterende 100 kr jeg ba om så må jeg kjøpe noe igjen!? har jeg ikke akkurat kjøpt en pakke tyggis? Jeg trenger da for pokker ikke enda en, og har hvertfall ikke lyst å bruke mer penger bare fordi at ho gjorde en feil.
Ok, hele affæren kostet meg 14kr noe som ikke er så mye i det store og hele, men det ble fremdeles dobbelt så dyrt som først planlagt + at ho ble hissig på meg ganske uten grunn.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av KingPin
hehe du er en bitter jævel...greit jeg kan være enig med noen av punktene her f.eks den med tippinga, men resten er vel stort sett syting..? trodde det bare var pensjonister som kunne irritere seg over småting som det her jeg
Vis hele sitatet...
Bedre å få ut aggresjon i form av verbal utfoldelse enn dødsmetall og selvskading.
hehe... De som sier at man MÅ kjøpe noe for å ta ut penger hakke peil.. Vi slår bare inn 0, 15kr på kolonial vi, også beløpet som du vil ha ut. Regner med at de fleste kan det.
Sitat av TechLash
Men på en annen side så er ikke dere bak kassa helt perfekte heller da.
Var en tur på kiwi for å ta ut noen penger, så jeg må som kjent kjøpe noe for å få tatt ut det jeg skal ha.
Etter at den søte damen bak kassa har tastet inn tyggisen min så sier jeg: skulle gjerne hatt ut 200kr også jeg. Og hun svarer: 200? bare for å være i det sikre hjørnet.
Så drar jeg kortet mitt uten å lese alt som står på kortleseren eller hva pokker det er, med hensyn til de bak slik at jeg ikke skal bruke hele kvelden.
Så venter jeg på at ho skal slenge tyggisen nedover til enden og gi meg de 200 kr jeg så pent ba om, men ho tar opp en 100 lapp og slenger igjen kassa. Jeg blir litt satt ut, for ho bekrefta faktisk beløpet som jeg sa til ho før ho tok ut pengene, og jeg sier: øhh unnskyld... jeg ba om 200 kr. Så blir ho sur på meg fordi det vistnok står et eller annet sted på kortleseren om hvor mye jeg skal ta ut, og det er vistnok opp til meg å si ifra hvis det er feil.
Jeg tenker i mitt stille sind at det bare var en glipp å ikke noe å hisse seg opp for, men det er vel kanskje bare meg. Men for å kunne få ut de resterende 100 kr jeg ba om så må jeg kjøpe noe igjen!? har jeg ikke akkurat kjøpt en pakke tyggis? Jeg trenger da for pokker ikke enda en, og har hvertfall ikke lyst å bruke mer penger bare fordi at ho gjorde en feil.
Ok, hele affæren kostet meg 14kr noe som ikke er så mye i det store og hele, men det ble fremdeles dobbelt så dyrt som først planlagt + at ho ble hissig på meg ganske uten grunn.
Vis hele sitatet...
Kjipt det der, virker som om at du har møtt på ei skikkelig drittkjerring! Og til neste gang du skal ta ut penger, så bare be dem om å slå inn en pose! Det fungerer på kiwi i hvertfall, vet ikke om de andre kjedene har det sånn.
Hadde det ikke vært veldig kjedelig på jobb uten litt forskjellige mennesker da.. Du hadde sikkert klagd enda mer vist det ikke skjedde noe på jobben og du bare satt å bipa inn varer uten en eneste situasjon å "takle". Har selv jobba på butikk i 9 måneder, og vært innom samtlige situasjoner, men har faktisk aldri blitt sur på grunn av noen av disse situasjonene. Hadde fått samme timelønnen selv om jeg var sur eller blid på jobb, og vist du greier å se litt humor i disse situasjonene så får du det til og med litt morsommere på jobb. Du er din egen lykkens smed (eller noe sånt)

Dessuten, å jobbe i butikk er en helt grei jobb, resten er syting
Mye fine ting her som er viktige å huske på for oss kunder. Ett spørsmål bare : hvor stor prosentandel er det som faktisk sier nei til pose hvis man har mer enn tre varer? Kan ikke dere bare dele ut en pose istedetfor å mase så jævlig om vi vil ha en? Jeg vil alltid ha pose og det mistenker jeg at omtrent alle andre også vil ha.
Bedre å få ut aggresjon i form av verbal utfoldelse enn dødsmetall og selvskading.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, ja. Driver for øvrig ikke med noen av delene så det er jo greit
Fikk lyst til å være litt kritisk jeg nå...

Sitat av Marjo
Fordi det er like irriterende hver gang en kunde slenger varene ned på båndet før kunden som betjenes har fått varene sine bipet. Da må betalingsterminaloperatøreren skille varene fra hverandre, uten å kunne se et tydelig skille.
Vis hele sitatet...
Er det ikke dette slike fine "neste kunde"-brikkene som kan legges på båndet til for?
Og hvis butikken ikke har slike, så er det butikken sin feil, for hvorfor skal kunden som velger å ikke bruke kurv(Det er fritt valg, du MÅ ikke ha kurv) slite med å måtte holde varene litt lengre fordi butikken ikke har det som kreves i et moderne supermarked?
Og hvis butikken har slike, men kunden ikke bruker, så kan vel du som "Betalingsterminaloperatør" opplyse kunden om dette slik at hendelsen unngås neste gang?

Sitat av Marjo
Vi betalingsterminaloperatører vet nemlig ikke hvor god du er til å pakke varene dine.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke alltid kunden heller vet hvor mange poser han trenger...

Skulle det vise seg at alt er på plass, og du vil ta ut litt penger, så vær gjerne hyggelig og start den (spørrende) setningen med «Kan jeg være så snill ….»! Vi er ingen minibank som er til for å gi dere penger. Som sikkert ca 1% av dere vet, så skal vi ved skiftslutt ha 3000,- i kassa; vi starter med 3000,- i kassa, og skal dermed avslutte med 3000,- i kassa. Get it?
Vis hele sitatet...
Siden 1% vet det, hvorfor forventer du da at kundene dine skal ta hensyn til det?

Åh, så du klager på kø? Prøv å kom litt før stengetid! Når du er så tett at du synes det er greit å komme inn 19:47 på lørdagskvelden får du faen døtte meg klare å stå i kø. Og vi har heller ikke tid til å løpe bak på lageret for å se etter varen du skal ha, vi prøver faktisk å være ferdig til stengetid. Synes du det er gøy å måtte være 30 minutter ekstra på jobb fordi enkelte er totalt blåst? Nah, didn’t think so.
Vis hele sitatet...
Hvis dere ikke ville ha kunder inn 19:47 på en lørdagskveld, så hadde det vel vært slik at dørene f.ex ikke kunne åpnes fra utsiden etter 1900, da hadde dere slippet det.
Nå er det jo slik at butikken er åpen til f.ex 20.00, og da er det vel ikke for mye av kunden å forlange standard behandling, f.ex lete etter varer og andre ting.

Det jeg synes du har glemt av er at du er til for kundene, ikke kundene for deg i et service-yrke.
Rett og slett en liten misforståelse om hva kundeservice er for noe her.
For som sagt, det er faktisk pga kunden som du tydeligvis misliker som gjør slik at du i det hele tatt får lønn..
Better than thou.
Sitat av Marjo
Skal du bevise over for deg selv, kona, dama, søster eller bror at du ikke trenger en kurv fordi «Æ skakke ha så mykje», så tenk deg om en gang til. Fordi det er like irriterende hver gang en kunde slenger varene ned på båndet før kunden som betjenes har fått varene sine bipet. Da må betalingsterminaloperatøreren skille varene fra hverandre, uten å kunne se et tydelig skille. Og husk, du har ingen grunn til å sur når dette skjer; DET ER DIN FEIL!
Vis hele sitatet...
Hvis kurvene hadde blitt vasket ville jeg helt klart gjort det. Det kunne derimot ikke falle meg inn å bruke kurv på butikker, fordi jeg vet at de ALDRI blir vasket. Har dere ikke de små skillestengene er det faenmeg ikke min feil. Jeg prøver evt. å skille varene med et relativt stort mellomrom, og hvis du ikke klarer å forstå det, selv når jeg sier ifra, er du faenmeg tjukk i hue.

Har du med egen pose (fordi du er en gjerrig jævel), så si det gjerne, før jeg slår inn en pose.
Vis hele sitatet...
Det er ikke gjerrig å ha med egne poser. Ikke det at jeg noengang har det, men jeg forstår veldig godt at folk ikke gidder å betale 70 øre per pose. Hvis jeg kjøper to poser dagen blir det i nærheten av 500 kroner i året, og jeg vet at butikker ikke betaler mer enn 250 kroner for 1000 poser.

Nå er vi kommet til “point of no return”; alle varene er slått inn, og du skal betale. FOR ALLES JÆVLA SKYLD, vi betalingsterminaloperatører samt kundene bak deg i køen, SØRG FOR Å HA NOK PENGER MED DEG! Jævlig greit også om du husker koden til bankkortet.
Vis hele sitatet...
Har det ikke hendt deg en eneste gang at du har glemt penger, eller koden til kortet ditt? Det har jeg vanskeligheter for å tro.

Synes du det er gøy å måtte være 30 minutter ekstra på jobb fordi enkelte er totalt blåst? Nah, didn’t think so.
Vis hele sitatet...
Vel, slik er serviceyrket. Det er det du får betalt for å gjøre.

Nei, faktisk har ikke dagen på jobb i dag vært så tragisk. Men etter å ha jobbet på en dagligvarebutikk i snart to måneder har jeg erfart mye når det kommer til mennesker og PLU-koder.
Vis hele sitatet...
Oi, har du jobbet i hele to månder? Stakkar, du trenger nok en ferie snart. Jeg har nesten 4 års erfaring med kassearbeid, og jeg klarer å skille mellom forskjellige folks varer. Jeg klarer å roughly se ann hvor mange poser en kunde behøver, jeg klarer å se om det er noen nedenfor båndet som står klar til å pakke inn varer, og jeg klarer å ha tolmodighet med folk, fordi jeg vet at det somregel er stressende å være i matbutikken. Hvis du ikke klarer disse tingene ser det ut til at du har valgt feil yrke.

Drittunge.
Takk Gud for at det er noen som faktisk tenker på oss! Jeg jobber selv på Statoil og har dine problemer pluss noen til! Så siden du "klager", vil jeg gjerne "klage" litt jeg og

Statoil er åpent alle dager, og gjerne veldig sent, eller evt. døgnåpent. I mitt tilfelle stenger vi alltid, hver eneste dag, klokken 23:00! Og nei, vi har faktisk ikke åpent til 23:01! Ikke fordi vi ikke hadde jobbet til da, hvis vi hadde fått betalt for det, men det gjør vi da altså ikke! Derfor gidder ikke vi slippe deg inn i butikken, klokken 23:01 for å kjøpe røyk, selvom du handler drivstoff på Statoil for mangfoldige hundretusener hvert eneste år! Det bryr meg faktisk ikke! Jeg jobber her fordi jeg får penger for det, ikke fordi jeg liker Statoil og bryr meg om kundene deres! Om de mister en kunde eller ti tusen skader ikke Norges statseide oljeselskap!

Og vær så snill, jeg mener det virkelig, VÆR SÅ SNILL å hold disse kvitteringsspøkene dine for deg selv! Jeg har hørt de før! Skal du ikke ha kvittering, så holder det med ett høflig nei når jeg spør om du skal ha den! Jeg vet faktisk at man ikke får noe igjen på kvitteringen! Sist gang jeg sjekket var det dårlig med "fåigjenpengerpåkvitteringen" kontorer i Norge! Selv om det egentlig hadde vært veldig kjekt
Jeg har heller ikke ett arkiv jeg putter kvitteringer i! Skal du ikke ha den, kaster jeg den!
Hvis du fyller for nøyaktig 200,00 i bensin så vil ikke jeg heller henge den opp på veggen hjemme bare fordi du er stolt av det! Er du så stolt av det, må du for all del gjerne gjøre det selv! Jeg er så drittlei av disse spøkene deres! DE ER FAEN IKKE MORSOMME!

Også var det dette med folk som bare ikke har skjønt det!
På den Statoil stasjonen jeg jobber på har vi 12 pumper! Det stemmer! 12 stykker! Vi kan ha 2 fyllinger på hver pumpe til og med! Drøyt sier du? JEG VET!
Derfor, du din kjerring! Ikke tut og hoi når det faktisk står en bil på "favorittpumpa" di! Som sagt, vi har 11- ELLEVE andre pumper du kan fylle på! Og alle har bensin og diesel! Til og med 98 - blyfri har vi på alle 12! Og tro ikke at jeg tolerer unødvendig støy utenifra! Har nok med disse harrymenneskene som kjører totenporsche (volvo 240) som skal burne og sladde og helvete ut på veien! Jeg kommer ut og informerer deg, dog på en lite vennlig og veldig aggressiv måte, om at vi faktisk har 11 andre pumper du kan fylle nøyaktig det samme på!

Og en ting jeg virkelig virkelig virkelig hater! Sure, stressa mennesker på en søndag!
På søndager har vi i gjennomsnitt litt over 100 kunder i timen! Det er mange kunder på 2 personer! Og 90% av disse kundene skal kjøpe ett lass med dagligvarer de ikke klarte å kjøpe i butikken til ca. halve prisen på en av de 6 andre dagene i uken når rimi, kiwi, osv. har åpent! Så vær så snill å ha litt tålmodighet! Du kan umulig bli mer stressa enn oss! Vi prøver så godt vi kan å ivareta og oppfylle alle deres behov! Ikke bli så jævli forbanna når vi ikke har mer igjen av salaten du skal ha til tacoen din! De aller fleste Statoil stasjoner har faktisk ikke lager på dagligvarer! Er det tomt i hylla, er det tomt! HELT TOMT! Og det står faktisk på hylla i tillegg! Og når jeg da spør deg om du har lest på hylla om det står om vi har det på lager eller ikke, og du sier ja, det sto at dere ikke har noe mer, så ikke bli så jævli forbanna når jeg da sier at: ja, da er det faktisk tomt dessverre! Jeg sier det på en så høflig måte som OVERHODET mulig! Og det er da faktisk tredje gangen du blir informert om at det er tomt! En - du så det var tomt i hylla! To - det står på hylla at det er tomt! Tre - jeg informerer om at det er tomt! Ikke skjell meg ut, jeg får nok kjeft av sjefen som det er!

Og dere, det er faktisk ikke min skyld at drivstoff er dyrt! Jeg har seriøst ingenting jeg skulle ha sagt i den regla der! Det er det staten og markedet som bestemmer! Og ja, jeg vet det er dyrt! Og ja, jeg vet det suger! Og ja, jeg vet at staten snyter deg for penger! Men er det mitt problem? NEI!!! Jeg fyller drivstoff for akkurat den samme prisen som deg! Skal du ha billigere bensin, så flytter du til ett land som har billigere bensin, eller du kan søke om Statoil kort, som faktisk gir deg opptil 30 øre rabatt per liter!

Og så over til en litt mer morsom ting Pumpestikk! Å, som jeg elsker pumpestikk! Egentlig den eneste tingen jeg liker ved å jobbe på Statoil Det finnes ikke noe mer deilig enn å ta deg i å stjele/glemme å betale for drivstoff! Det er like morsomt hver gang jeg ringer politiet for å få navnet ditt, for ja, jeg finner deg ved hjelp av registreringsnummeret ditt! Og når jeg da etter 5 min. ringer deg, så kan du like gjerne bare ta telefonen! Gjør det så smertefritt som mulig! Har du ikke tatt telefonen eller kommet innom og betalt før om en uke så politianmelder jeg deg! Og det å oppsøke meg på stasjonen i ettertid for å si at det var dårlig gjort av meg, det er faen meg bare teit! Eneste reaksjonen du får av meg er at jeg ler av deg og kaller deg idiot, taper, o.l. Det var nok din skyld ja! Jeg gjør faktisk bare jobben min, og akkurat i denne settingen, det eneste riktige! Jeg må faktisk betale for drivstoffet ditt hvis du stikker av mens jeg jobber! Så ikke gidd engang!

Og dere som er ute etter billig "fyll"; jeg selger deg ikke rødsprit! Jeg ser at du ikke er den typen som trenger rødsprit til fondue eller stormkjøkken! Så det er virkelig ingen vits i å prøve engang!

En siste ting bare før jeg gir meg med min aggresjonsutblåsning her!
Vi har en service hall og alt utstyr du trenger til å mekke bilen din! Vi har også en mekaniker på jobb fra 8 - 16 mandag til fredag! Men ikke på lørdag og søndag! Har du punktert på lørdag, må du gjerne levere dekket ditt til meg, men jeg fikser det ikke! Ikke fordi jeg ikke kan det, men fordi jeg ikke får lov til det/gidder ikke! Er du heldig treffer du meg på en god dag, da jeg kjeder meg, da gjør jeg det med glede! Men er det en dårlig dag, får du pent vente til mandag! Klag gjerne til sjefen på manglende service, men det der er faen ikke min jobb! Jeg får faktisk ros av sjefen min jeg, når du klager! Jeg har faktisk gjort jobben min
Og har du tenkt å senke totenporschen din får du gjøre det ett annet sted! Skjer det noe med bilen din, eller deg, mens jeg jobber og har gitt deg tillatelse til å drive å leke i hallen vår, er det min skyld! Derfor gir jeg deg ikke tillatelse til det! Og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mye faren din fyller på Statoil i året! Og heller ikke hvor mange torpedoer han kjenner! Jeg er ikke spesielt redd for de!

Bare sånn for at dere ikke skal misforstå helt så er jeg veldig serviceinnstilt mot de fleste! Faktisk! Men det er noen som bare irriterer meg! Jeg sier det ikke til de, derfor får dere gjennomgå nå i min enorme aggresjonsutblåsning! Gud, det føles godt
Kjenner meg igjen her altså, butikken jeg jobbet i hadde oppå alt en ferskvaredisk. Og som ekpiditør i ferskvaredisken var du også pantemaskin operatør samt handyman hver gang en eller annen dust skulle kjøpe noe på byggmix som stengte for lenge siden.
hihi kjenner meg desverre ALTFOR godt igjen :P
har snart jobbet på butikk i TO år (hva FAEN gjør jeg med livet mitt egentlig) og må si er det EN ting jeg hater over alt på jord så er det Tomra.. Måtte den brenne så dypt inni helvete av selv ikke gamle erik sjølv har adgang.
For dette kommer nok som en BOME!?!?!
Ørene mine er ikke en nymoderne kreasjon plassert på siden av hodet for MORROSKYLD, jeg HØRER at pantamaskinen piper som en kanarifugl på speed, når jeg står inntil/oppå den og henter ned TOMKASSER, din jævela sugge. Så du behøver ikke prøve å bryte deg gjennom lagerdøra av den grunn.
En annen ting: Når jeg står med GLOVARME! brød i den ene hånda og en tom brødpose i den andre og kun latex-hansker på har jeg andre ting å tenke på enn å flytte meg fordi du absolutt skal forbi.

Og når du kommer i en bil til en MILLION kroner så burde du faenmeg greie å takle at jeg slo inn en POSE, selvom du mumlet noe som kunne minne om tjaneija, den koster 70øre.
Så burde du faen dansemeg være voksen nok til å lavære å skjelle meg huden full.
For ALLE har en grense og når du begynner med regelrett mobbing av meg eller mine kolleger, da får jeg nok. Og at du da er barnslig nok til å først ringe til sjefen (som gir deg en real salve på svensk), for dernest å ringe til distriksjefen som sier du burde se til å vokse opp og til syvende og sist ringer til HOVEDKONTORET som igjen ringer sjefen og lurer på hva dette er for noe...
Vel grattis du har brukt mange ganger 70øre på å få en hel del mennesker til å synes du er barnslig drittsekk.....


Så seks viktige punkter som en finale:
1. Vi som sitter i kassa er IKKE spåmenn/kvinner og vet ikke automatisk at du skulle hat tre poser på seks varer eller ingen poser på ti varer (for ja folk er veldig forskjellige der, noen bare rasker det sammen og hiver det i bilen, mens andre plukker pent og pyntlig en var i hver pose og trasker rolig ut)

2. VÆR SÅ SNILL!!! Ha pengene klar, for jeg sitter nesten alltid å venter på at du skal få ut lommeboka fra veska/innerlomma eller finne kortet mellom sminken og peppersprayen, dette kunne du jo f.eks gjort istedenfor å stå og sukke, mens jeg holdt på.

3. Hvis du har MYE varer vær vennlig å pakk dem litt hurtig ikke stå å prate i en halvtime med naboen, mens andre kunders varer hoper seg opp i skjeve vaklende tårn.

4. Er det virkelig så vanskelig å IKKE rive ned en ølflaske? Jeg mener du skjønte vel at den halvrevna pappgreia IKKE greide å holde de ølflaskene oppe? Og hvis så skulle være tilfelle ha i det misnte guts til å SI IFRA så vi slipper å komme til en innsjø av øl spredd utover ett området på størrelse med Mjøsa.

5. Snakk TYDELIG og helst legg fra deg mobilen i de få sekundene jeg spør deg om pose, om du skal ha ut penger, for jeg kan ikke på vilkår se om du sier ja til meg eller personen i det andre enden av røret...

6. Og sist men ikke minst.. De røde små dingsene er IKKE til pynt.. de er for å skille mellom forskjellige kunders varer. For jeg er som tidligere sagt IKKE spåmann og kunne ikke skjønna at Olga på 80 skulle ha seks pils, mens gammelsosten var Per på 23 sin.
Vis hele sitatet...
Kunder er stortsett ålreite dyr
Alle kan glemme penger/kort selv jeg gjør det og blir heller ikke frustert av det, sier bare at de ikke er den første, ber dem pakke varene i en pose sette dem bak kassa og komme tilbake igjen etterpå :P
Mye morsomt man ser også for enkelte har det med å stikke av fra varene/pengene sine (det motsatte av tyveri). Jeg mener du skal da være bra glemsk for å sikke av fra en pose med 15kg Pedigree Pal hundemat. Eller 1000-lappen du nettop tok ut
Hadde nettop en kundeundersøkelse og ALLE som en av kommentarene på lappene sa utvetydig "HYGGELIG BETJENING!!!"
Og er du fjortiz, glem å prøv å kjøpe øl med fake leg/stjele, jeg både kan og jeg vil anmelde deg. For INGENTING gleder meg mer enn å ferske en av disse som synes det er "kult" å være så drita at de ikke kunne funnet sin egen ræv med begga henda og ett kart

Takk und farvell!!
Sist endret av Bill_Gates; 7. november 2005 kl. 03:40.
Sitat av el_tafso
Og dere som er ute etter billig "fyll"; jeg selger deg ikke rødsprit! Jeg ser at du ikke er den typen som trenger rødsprit til fondue eller stormkjøkken! Så det er virkelig ingen vits i å prøve engang!
Vis hele sitatet...
Hvorfor selger du ikke gift til de som vil drikke det? Hadde det vært meg hadde jeg solgt rødsprit til hver en 13-åring som vil sile i loff bak skolen på fredagskveldene. Naturlig utvalg heter det.
Bonjævel
Marjo's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Mye fine ting her som er viktige å huske på for oss kunder. Ett spørsmål bare : hvor stor prosentandel er det som faktisk sier nei til pose hvis man har mer enn tre varer? Kan ikke dere bare dele ut en pose istedetfor å mase så jævlig om vi vil ha en? Jeg vil alltid ha pose og det mistenker jeg at omtrent alle andre også vil ha.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk noen kunder som ikke vil ha pose om dem f.eks. kommer innom er lørdagskveld for å handle 1.5 liters brus, potetgull, dipp og en pose Smash. Grunnen til at jeg spør er fordi dagligvarehandelen jeg jobber i tar betalt for poser, noe jeg misliker sterkt. Men siden sjefen har full oversikt på hvor mange poser vi selger pr kunde, så har jeg ikke no' valg.
Jeg er så utrolig glad for at jeg jobber nattevakt på Shell på et lite sted! De få som er innom er enten hyggelige avsbud som jeg treffer nesten hver dag på jobb, eller lokale snålinger som drikker/panter/ringer med mynttelefonen/bare er loka.
Likheten mellom alle disse er at de er hyggelige mot meg. Fordi jeg er hyggelig mot dem. Jeg jobber nemlig om natta og har ingen kolleger eller sjefer som henger over skulderen min. Klart jeg gir deg en kaffe om du spør pent og slår av en hyggelig prat! Selvfølgelig skal du få den sprukne ostepølsa der, jeg skulle jo kaste den alikevel!

I helgen er det ofte action, med fyll og fanteri. Ungdommen har jeg lite problemer med, de respekterer meg, og jeg respekterer dem. På den måten holder jeg fyllenaskingen og det generelle bråket på et minimum. Det eneste jeg har å utsette på dem er hasjrøykingen bak hjøret.
De jeg har mer problemer med er voksne folk på fylla. De ser gjerne på meg som et barn (86-modell), og behandler meg deretter. Det har bedret seg veldig nå som jeg har jobbet en stund, men i starten var det mye usmakeligheter som smalt fra andre siden av disken. De er også gjerne veldig høyrøsta og breiale (men de er dasomregel ganske røde i toppen når de mandag morgen kommer for å kjøpe en kaffe på vei til jobb ). I tillegg er de svært glade for at jeg alltid har pølser på grillen når jeg er på jobb. Mange nattevakter, den andre hos oss inkludert, legger ikke på pølser på natta, de bare vasker og nyter sin blanke grill. Det at folk gir positive tilbakemeldiger har mye å si på arbeidsmoralen.

Jeg vil avslutte med å si at kunder er flotte! Spesielt de som respekterer din situasjon, er hølfige, og setter pris på det arbeidet du gjør. Det er mange av dere- tusen takk!
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Ok.. Dere som irriterer dere så inni helvette over folk, hvorfor i FAEN har dere valgt dere serviceyrker da? Små bittre gutter som syter over hva faen det måtte være. SUCK IT UP! Er dere småsure fordi mammaen deres ikke er med på jobb og kan smelle litt på de sinte kundene deres? Ta å sett dere på andre siden av kassa. Og tenk litt før dere neste gang må klage.

Som Carlo nevnte her tidligere i tråden, så tviler jeg på at de fleste som sitter her, med en jobb som kassadame/gutt har altid hatt nok penger med seg og/eller bestandig husker den jævla koden.

Nei gutter, om dere irriterer dere så grenseløst over at dere må omgås folk som ikke er på deres nivå ettersom du sitter i kassa, så anbefaler jeg at dere finner et annet yrke.
Hvorfor ikke holde seg hjemme med pcen og sitte der å syte og klage på verden heller. Jeg sverger at den neste som jeg møter som syter over kunder...

ER DET SÅ FORBANNA RART AT VI HAR DE JÆVLA KRIGENE I VERDEN?! RASSHØL!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av el_tafso
Jeg må faktisk betale for drivstoffet ditt hvis du stikker av mens jeg jobber! Så ikke gidd engang!
Vis hele sitatet...
Det er vel såvidt jeg forstår i mot Norsk lov, og litt rart at et av de største firmaene i landet praktiserer?

Forøvrig vil jeg ytre at man faen meg skal lese mye tåpelig før øynene faller av. Både el_tafso og trådstarter viser liten forståelse for hvordan man skal tè seg i et serviceyrke. Jeg har selv jobber som lageransvarlig/kassabetjent (betalingsterminaloperatør? er du morsom?) i noen år, og hadde jeg tedd meg som noen av dere hadde jeg blitt reprimandert raskere enn dere kan stave PLU-nummer.

Dere har selvfølgelig et poeng i at folk generelt sett burde oppført seg bedre og mer intelligent i samfunnet, men det gjelder over hele fjøla og er ikke noe de i serviceyrket har monopol på å se. Faktum er at folk er og blir idioter og rævhål, men det er faen meg å behandle disse jobben deres går ut på - og hvis dere ikke liker det så får dere finne dere en jobb med krav til høyere IQ.
Moralen er: handleturen blir mye hyggeligere dersom BÅDE kunde OG betjening både oppfører seg, bruker hue, OG husker på at alle kan gjøre feil. Selvsagt er det irriterende når idioten i kassa ikke automatisk får med seg alt du ber om, eller forstår øyeblikkelig hva du mener, men samtidig skal du også huske på at kassajævelen som ga deg feil beløp tilbake faktisk har sitti der i snart 20 timer i strekk, og begynner å bli jævelig sliten. Sannsynligvis har han også hørt "åh, går den ikke inn, er den gratis da?" før.

Rett og slett: ta hensyn, og bruk hue. Det gjelder begge parter. Hilsen en som har jobba i butikk i mange år, og vet at det både finnes udugelig betjening og idiotkunder.
Jeg synes ikke de syter. Jeg har aldri jobba i butikk, men er helt enig. Mange kunder oppfører seg som idioter, tenker ikke over at de faktisk er mennesker de bak kassa også .

Har selv, som dere sikker har lest, vært utplassert som servitør. Gud så mange rare kunder! Ja, jeg er serviceinnstilt og høflig, men innimellom kan man bli ekstremt irritert. Så her er min liste, siden det omtrent er samme yrke:

- Vær så snill, rydd bordet for oss. Alle tallerkene og bestikket oppå hverandre, helst med bestikket mellom hver tallerken, det blir jo _såå_ mye bedre å bære en slik haug, enn at vi tar en og en tallerken og stabler oppå hverandre, og så samler bestikket øverst. Deres måte er mye enklere enn slik vi gjør? Skal si dere er smarte!

(hvorfor i heiteste rydder folk etter seg i det hele tatt? Hvis jeg går ut og spiser, går jeg ut for å kose meg. Og servitørene blir faktisk betalt for å rydde, så hvorfor bry seg? Med mindre dere kan rydde slik vi vil ha det da...da hadde vi blitt litt glade på en stressa kveld, men vi bli bare mer stressa rydder dere slik vi ikke rydder selv.fint dere prøver, men vi har vår måte å rydde på for en grunn, vi skal bære alt dette et stykke,uten å miste noe.)

- Vi samler inne glassene når de er tomme. Glassene stabler vi i en kurv som skal inni vaskemaskinen. Da blir vi _så_ glade for at dere stapper papir og tannpirkere og dritt oppi der, for vi vil gjerne vaske serviettene også når vi først er igang. For å ikke ødelegge maskinene må alt sånt rusk plukkes utav, noe som tar litt lengre tid enn å bare sortere glass, og klissvåte servietter er veldig behagelig måtte ta på med alle fingrene,for dere stapper dem jo langt nedi glasset når dere er igang, ikke sant? Spesielt når serviettene er fylle av øl og matrester fra kjeften din. La den ligge på tallerken. Vær så snill.

- Eller, krøll servietten sammen og legg på tallerken. Ikke dekk grønnsakene du ikke spiste med den. Det skjer ofte. Hvorfor skjuler folk at de ikke spiser opp alt? De har betalt, for alt, hva bryr det oss liksom...Likte de ikke maten, så får de si ifra så fikser vi ny. Saus, matrester og en servitett pakket rundt dette. Deilig. Husk, vi skraper av maten og sorterer også tallerkene for å sette dem i maskin. Vi må ta på dette griseriet. Hvem er dere redd skal se at dere ikke har spist opp grønnsakene? Mødrene deres?

- Nei jeg vet ikke hvordan biffen smaker og det burde ikke bry deg om jeg visste det. Det er ikke jeg som skal ete den er det? Du tar det DU synes høres godt ut, med mindre du har tenkt å dele med meg. Først da er min mening verdt noe som helst. Jeg sier selvfølgelig at den dyreste retten smaker best, så det er like greit å velge selv
All maten skal i teorien smake like bra, men det er din smak som gjelder. Hva liker du?

- For all del, sitt der i 3 timer og bestill kun hovedrett og litt kaffe. Når det begynner å bli litt fullt i lokale må dere gjerne sitte der en time til uten å bestille noe mer. Helt greit. Hvorfor gå hjem til en av dere og kose seg videre der?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hva skjedde med at kundene kunne ta opp plastikkposene sjøl, og pakke?
Sparer butikken så mye penger på å at betjeningen selger dem?
Bonjævel
Marjo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cappy
Hva skjedde med at kundene kunne ta opp plastikkposene sjøl, og pakke?
Sparer butikken så mye penger på å at betjeningen selger dem?
Vis hele sitatet...
Jeg mener å tro at sjefen min nevnte noe om at butikken jeg jobber i har utgifter på 250 000,- i året på poser. Skulle posen vært priset for at poseinnkjøpet skal gå i null ville vel ikke en pose kostet mer enn 5 øre.
Not Penny's boat
argh's Avatar
Mye enig i det L0rdMeL og Carlo skriver,

Når man har valgt et serviceyrke så skal man yte god service, behandle folk med respekt og være hyggelig. Og jeg tror du må tenke begge veier, ikke bare se fra deg bak kassa. Alle kan gjøre feil ink. kundene, det er bare sånn verden er og noe du bør finne deg i. Akkurat som vi (kundene) må gjøre når personen bak kassa gjør feil.
Ang. posene, det er vel ikke værre å bare spørre om hvor mange poser kunden vil ha?

For meg så virker det som ren syting mye av det du skriver, for verden er ikke helt firkantet (Ting går faktisk ikke på skinner). Som et plaster på såret; Kunden har alltid rett!
Sist endret av argh; 7. november 2005 kl. 13:10.
Hva er dette her da?

buhuu kundene gjør ikke som jeg sier whaain!

jeg jobbet over et år i en sjappe i Dyreparken Kristiansand, det var en dobbelbutikk med suvenir i den ene delen og Kiosk i den andre, Du som klagde på at du hadde 100 kunder timen på en søndag, du kan doble det anntallet og kjøre det hele uka! Det er faktisk en shitloead av folk som vil inn i parken og se tigrene og apene og what not, og mange er sure fordi de har stått i tre kvarter i kø for å få pølsa si når vi er tre mann på en kasse så det renner av oss. Og det er i rushen, ellers er det en person pr. kasse, og folk skal ha pause så det hender vi måtte bemanne begge kassene alene.

Det er stress, men nå sant skal sies klagde jeg ikke over det, jeg syntes det var gøy, veldig gøy.
Når jeg merka jeg begynnte å irritere meg over småting som at noen klager på kaffien eller er sinna fordi vi er tom for pølser, vel, da slutta jeg... Man har ingenting i service yrket å gjøre hvis man ikke takler stressende situasjoner og missfornøyde kunder.

Hadde jeg eid en butikk og dere hadde jobbet for meg hadde dere vert sparket før dere begynnte omtrent!


jaja
da fikk jeg sagt det

Heia start
har jobbet på rimi i over et år, kjenner meg igjen i det meste du sier.. men du virker i overkant negativ. vi er her tross alt for kunden, og vår jobb er å holde ut og behandle kunden pent uansett.. ja uansett..

gjør det beste utav situasjonene,
regn alltid med at en kunde ikke kan noe og ikke forstår noe. starter du da behandlingen av kunden med den service grad som må til for å tilfredstille de kundene så har du et grunnlag å starte med-
Det gjør at de fleste blir fornøyde. selfølgelig er det alltid noen kunder som er gretne på ALT de ser og lukterpå. men sånn er livet, takle det og vis kunden samme servicen som alle andre kunder... du vet selv at om 10 min er den kunden long gone å du kan konsentrere deg om neste kunde som står i køa og kansje er blid å gla..
Sist endret av Psych|Com; 7. november 2005 kl. 14:38.
Carlo og NSO sier mye bra her. Sykt whining etter bare to måneders jobb i kassa.

FroskenFredrik: Ikke sant tiden går mye fortere og man blir i godt humør når man er hyggelig mot kundene?

Jeg har jobbet på butikk i snart 5 år usammenhengende nå. 2 år i kassa. Kjenner meg ikke igjen i noen av punktene til trådstarter. Greit nok. Noen glemmer koden til kortet, men vi glemmer PLU-koder. Dessuten er det litt deilig å få 30 sekunds pause slik at man kan drikke litt vann, få et raskt overblikk og slikt mens kunden resonnerer seg frem til koden. Det er også svært lett å skille mellom kundenes varer. Jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har "bippet" inn varer fra to kunder samtidig. Da påpeker jeg høflig at det hadde vært greit om de benyttet seg av kundeskillebrikkene som ligger paralellt med båndet. På kveldene og morgenene er det bare velstand å jobbe fordi man da har bedre tid til hver kunde og kan slå av en ørliten prat om været, fotball, whatever. I rushtida er det bare å peise på. Tida går fort og kundene blir i godt humør av effektivitet.

Kassaarbeid er ikke så hakkendes gale. Lønna er grei så lenge man jobber over 52 timer i måneden og det er variert arbeidstid. Store muligheter for å bytte vakter hvis man skal noe.

Slutt å klag og gjør jobben din skikkelig.
Veldig bra skrevet, morsom å lese var det også
En god del ting jeg kjenner meg igjen på
Det er kundene som til syvende og sist betaler lønnen din. Det er nok av folk der ute som ikke ville nølt med å ta over jobben din. Er det så helt for jævligt så kan du slutte når som helst.
Hvis man ikke liker jobben - ikke jobb. Jeg kan ikke tenke meg å sitte i kassa uansett hvor godt det er betalt nettopp fordi jeg må relatere til tusen andre stressa mennesker - så da gjør jeg det ikke. Rart det der
Trives nå ellers meget godt i jobben min(noe som nok har å gjøre med at kollegene mine er vennene mine), og med alle tileggene tjener jeg oppmot 184,- kr de siste timene før stengetid. Og en månedslønn på 15k minus skatt er jo heller ikke til å kimse av når man har drøssevis med fritid vedsidenav studiene og jobb :P
Ja jeg visste jo hva jeg gikk til når jeg valgte dette fremfor å sitte igjen med studielån :P
Men man biter seg jo fast i enkelte utskudd som GANG PÅ GANG kommer innom KUN for å klage.. har heldigvis bare EN av dem :P Men hun er nå uansett så håpløs at stort sett både vi og de fleste kundene himler med øynene
Er jo en real boost for hukommelsen det å sitte i kassa og jeg har ikke tall på hvor mange PLU-koder jeg har i huet/fingrene. Morsomt blir det vel når de av en eller annen snodig grunn bestemmer seg for å BYTTE OM på kodene, sånn at det som tidligere var "grove frokostbrød" nå plutselig er blitt "Norsk Honning" :P Herlich!
Prøver nå ellers å jenke meg så mye som mulig å si unnskyld/jeg skal si ifra/se hva jeg kan gjøre med det, når en kunde klager på noe som absolutt ikke er min feil.
Trives ellers best når butikken ser STRØKEN ut med ryddige velfyllte hyller og særskilt frukt, uten hull, som atpåtil er godt priset. Så ille er det at når jeg er i annen butikk *host*REMA*host* som ser ut som et bomba horehus klør det i fingrene etter på rydde :S
Så hvis du kommer inn i butikken med en god instillingen er det ikke måte på hvor langt vi ofte er villig til å strekke oss for å blidgjøre deg, for det er ofte litt lystbetont for hvem man har lyst til å yte best service.

Men er jo en god trening for min videre vei i yrkeslivet, hvor jeg kommer til å ende opp som de som blir skreket, kjeftet på, bitt og kløpet (HARDT!!) bare fordi vi prøver å redde noens liv

Utakk er verdens lønn!!
Sist endret av Bill_Gates; 7. november 2005 kl. 17:39.
Sitat av el_tafso
Statoil er åpent alle dager, og gjerne veldig sent, eller evt. døgnåpent. I mitt tilfelle stenger vi alltid, hver eneste dag, klokken 23:00! Og nei, vi har faktisk ikke åpent til 23:01! Ikke fordi vi ikke hadde jobbet til da, hvis vi hadde fått betalt for det, men det gjør vi da altså ikke! Derfor gidder ikke vi slippe deg inn i butikken, klokken 23:01 for å kjøpe røyk, selvom du handler drivstoff på Statoil for mangfoldige hundretusener hvert eneste år! Det bryr meg faktisk ikke! Jeg jobber her fordi jeg får penger for det, ikke fordi jeg liker Statoil og bryr meg om kundene deres! Om de mister en kunde eller ti tusen skader ikke Norges statseide oljeselskap!
Vis hele sitatet...
Hvilken statoilstasjon var det du sa du jobbet på? At en bensinstasjon har navnet Statoil betyr ikke at den er eid av statoil. Det er din arbeidsgiver som taper penger på deg, ikke statoil. Statoil er bare et brandname som han leier.
Better than thou.
Ikke nødvendigvis. Selv om de fleste stasjonene er franchisebasert, er bla. Statoil ICA-butikkene ikke det.
Bonjævel
Marjo's Avatar
Trådstarter
Jeg tror mange her har misforstått litt. Jeg liker jobben min, for all del, og det jeg skriver om er selvfølgelig satt ytterest på spissen. Mye caps og bannskap, men det var et forsøk på et kåseri/essay.
Sitat av Deezire
Hvilken statoilstasjon var det du sa du jobbet på? At en bensinstasjon har navnet Statoil betyr ikke at den er eid av statoil. Det er din arbeidsgiver som taper penger på deg, ikke statoil. Statoil er bare et brandname som han leier.
Vis hele sitatet...
Det er jeg da fullstendig klar over! Vi selger kun Statoil sitt drivstoff! Alt annet går rett i sjefens lomme:s Men Statoil har jo noe som heter Statoilkort som man kan fylle drivstoff ++ på! Og det er faktisk kun de som klager på denne måten! Alle andre som ikke er "bundet" av Statoilkortet klager ikke på denne måten! Da går det mer på personangrep:s De andre fyller jo da bare ett annet sted! Så jo, det ER Statoil som taper penger på dette her! Men sjefen taper sikkert litt han og...

Men ikke misforstå! Jeg er serviceinnstilt! Det er kun 1 promille av mine kunder som er sånn, men det er som regel de man husker...
såvidt jeg husker så tjener bensinstasjonene NADA på bensinen de selger og selger ofte med tap. Er mersalget de tjener på.
Men rumpehull vil det alltids være og takk skjebnen for bakrommet

Men uten rumpehull ville jo vi i "serviceyrkene" ikke hatt noen riktige solskinnshistorier å fortelle..
Som hun dama på type 1.5m som kom inn og skulle ha 2.5m lange GULE ski og noen staver som selv Shaq himself ville hatt stress med å rekke opp til
Sist endret av Bill_Gates; 8. november 2005 kl. 00:57.
Sitat av Bill_Gates
såvidt jeg husker så tjener bensinstasjonene NADA på bensinen de selger og selger ofte med tap. Er mersalget de tjener på.
Vis hele sitatet...
Selvsagt tjener bensinstasjoner penger på drivstoffet de selger! Hvorfor i helvete svarte himmelhull skulle de da selge bensin? Ingen gidder da vel selge noe de ikke tjener noe på eller taper penger på? Man tjener ikke mye, men litt! Og i og med at, hvis du eier en travel bensinstasjon, går 500.000 liter drivstoff fortere enn du aner! Det er ikke sjeldent at tankbilen er hos oss flere ganger om dagen fordi vi selger så forbanna mye at sjefen har råd til å kjøpe seg STOR yacht som han holder julebord i

Sitat av Croyfer
Hvorfor selger du ikke gift til de som vil drikke det? Hadde det vært meg hadde jeg solgt rødsprit til hver en 13-åring som vil sile i loff bak skolen på fredagskveldene. Naturlig utvalg heter det.
Vis hele sitatet...
Det er fordi hvis disse idiotene dør av det, så sporer de den rødspriten tilbake til meg! Er det en fyllik som dør, så driter de nok i det, men er det en 13 åring så har jeg på følelsen at de bryr seg mer og derfor vil jeg få svi for det!

Paranoid? Jeg? Nei! Heller forsiktig!
Skal du handle i en trelasthandel sa du? Byggkjøp, byggmaker, maxbo?

Da er det følgende ting du bør tenke litt over

KUNDENES TI BUD - byggevare handel-

1) Det dummeste jeg hører er "i vil ha 100% på ta", ikke nok med at det er molde dialekt men hvilke butikker er det egentlig som gir 100% på en vare? Jeg krever ikke at noen skal være matematiske genier, men det får da være måte på, sunn fornuft er jo i det minste greit.

2) Når det er julestri, å alle skal ha mest mulig på kortest mulig tid, så er det jo en selfølge at det skapes kø forran disken, det derimot noen gjør er at når man er ferdig med en kunde så sniker noen kunder seg foran de andre helt åpenlyst og slenger varene sine i disken, ser stygt på selgeren og krever behandling, dette er det verste jeg ser, disse sender jeg bakerst i køen, men yrkes-etikken min fraråder meg i og være overstadig ekkel og vise kunden ut.

3) Hvis en vare er på tilbud, så får du ikke rabatt.. Det er greit, byggevarebransjen selger rabatter, men når det gjelder varer merket tilbud så er det jo en selfølge at vi har gitt bort marginen vår på den varen, slutt og mas, og ikke bli sur! Jeg er lei av kjeft for noe jeg ikke kan noe for.

4) Hvis jeg står med en kunde og hjelper han/hun, så er det viktig at du venter. Jeg jobber så effektivt jeg bare kan og ekspiderer ofte 4-5 kunder samtidig, men GI MEG TID til og spørre kunden pent om jeg kan hjelpe deg mens hun/han bestemmer seg for hva de skal ha, IKKE bryt inn i samtalen og krev spesiell behandling.

5) Jeg bærer alltid ut varene for deg hvis jeg har tid, hvorfor ikke, jeg får jo betalt for det! Men hvis jeg er opptatt så burde du forstå at jeg ikke kan forlate butikken med butikken full av kunder hvis jeg er alene, du er ikke den eneste som handler.

6) Noen butikker har lite i kassen, min butikk har ca 1000 kroner. Siden 95% (røft overslag) av mine kunder betaler med kort gir dette meg pent lite kontanter i kassen, derfor kan jeg desverre ikke gi deg 1000 eller 500 kroner tilbake hele tiden, dette lar seg bare ikke gjøre. Og igjen, IKKE bli sint.

7) Vi selgere er bare mennesker, vi gjør feil og vi prøver som oftest å gjøre en god jobb, ikke vær unødvendig slem, er jeg 20 år så rakker du ikke ned på meg høylytt fordi jeg virker for ung til å vite hva jeg snakker om, faktisk, når jeg sier jeg er sjef for 3 avdelinger, så mener jeg det! Ikke gå og spør sjefen min om noe du har spurt meg tidligere, fordi det gjør bare at han må spør meg om det samme!

8) Hvis jeg bærer ut varene til deg, og du vet at jeg må inn igjen til butikken, vennligst la meg gå. Ikke still deg opp og prat, fordi jeg er for høffelig til å avvise deg med en kald rygg. Si pent adjø og smil, dette er hyggelig respons siden jeg var hyggelig og bar ut varen din.

9) Ikke forvent at jeg husker navnet ditt hele tiden, jeg har mange kunder hver dag og kan ikke hele tiden huske både fornavn og etternavn samt adresse på din konto, hadde jeg kunnet dette hadde jeg nok hatt potensiale for en helt annen jobb enn selger i en byggevarebutikk. Si navnet ditt tydelig i kassen, og jeg setter pris på om du ikke ser ned i bakken eller mumler, jeg har opplevd og spørre 7 ganger etter navnet fordi du ikke uttaler det tydelig.

10) Hvis du står fremst i køen og jeg hjelper deg, la meg gjøre deg ferdig før du begynner og prate med vennen din, eller en bekjent. Jeg har flere ting og gjøre, og har ingenting imot vennskapelig snakk så lenge du ikke opptar køen og tiden min imens.




MINE EGNE BUD:

1) Gi alltid riktige opplysninger, ikke dikt opp noe. Vet du ikke sier du "unskyld, dette svaret vet jeg ikke, vent litt så skal jeg sjekke det opp for deg".

2) Fordi om du gjerne vil selge malingen eller parketten din så alltid gi informasjonen mest mulig objektivt, kunden KOMMMER tilbake om du lyger. Finn kundens behov, fortell kunden hva du mener, og la kunden bestemme selv, ikke bestem for han før han vet hva han vil ha eller om han har råd. Kvalitet og pris er ofte synonymt, men vet du noe annet, så si det, ikke la han kjøpe det dyreste bare fordi du tjener mest på det. Dette finner han ut av! Trust me!

3) Smil alltid pent, si alltid hei og adjø, dette er normal folkeskikk.

4) Har kunden gjort noe feil, prøv og hjelp de mest mulig med en løsning.

5) Ok, du har ingenting og gjøre, du har en data med internett, og en fremmed kommer inn i butikken og lurer på veien til en butikk/venn/plass. Dette VET du hvor er men det er alt for vanskelig å forklare, da gjør du følgende:

*Gå inn på hvor.no eller gulesider, søk fram plassen, og print ut et kart til han. Dette koster deg max 1 krone og du har gjort dagen mye enklere for noen andre, dette kan du ofte være tjent med i lengden.
Nevner dette, fordi en slik situasjon har skjedd fler enn en gang, og ja, jeg har tjent på det til slutt.

6) Er det ikke kunder i butikken står man ikke og henger, dette merkes også av kundene hvis de ser deg sitte og late deg hele tiden når de kommer inn. Ta deg en spasertur i butikken, rydd og fiks saker og ting. Ingen skade i det! Du får fremdeles betalt for jobben, gjør du ikke?

7) Mange baksnakker mye på jobben, spesielt personer de jobber med. Dette liker jeg ikke, på jobb skal man være proffosjonell, man bruker ikke tiden til å snakke drit om andre medarbeidere. Har du et problem med en du arbeider med så tar du dette opp med vedkommende, ikke gå til alle andre med problemet, til slutt og sist blir det mellom deg og han.

8) Desverre, så er byggevarebransjen veldig diskriminerende. Gjør en dame på jobben en god jobb på lik linje som en mann, skal hun belønnes på lik linje. Dette har jeg sett ofte at det ikke har skjedd, vi lever i 2005. En dame kan selge verktøy på lik linje som en mann, bare vent! (jeg er foressten en mann)

PS: Jeg gir bort poser, slik er det bare, det er mitt lille opprør. Ingen som sjekker det likevel her jeg jobber.
Sitat av el_tafso
Selvsagt tjener bensinstasjoner penger på drivstoffet de selger! Hvorfor i helvete svarte himmelhull skulle de da selge bensin? Ingen gidder da vel selge noe de ikke tjener noe på eller taper penger på? Man tjener ikke mye, men litt! Og i og med at, hvis du eier en travel bensinstasjon, går 500.000 liter drivstoff fortere enn du aner! Det er ikke sjeldent at tankbilen er hos oss flere ganger om dagen fordi vi selger så forbanna mye at sjefen har råd til å kjøpe seg STOR yacht som han holder julebord i
Vis hele sitatet...
det spekuleres MYE i å selge varer med tap både i dagligvarebransjen såvel som i andre bransjer. Bare stikk inn på en rimi/rema butikk og sjekk prisforskjellen mellom f.eks Gilde og Nordfjord/Euroshopper sin kjøttdeig.

Jeg vet dette med at bensinstajonen tjener next to nothing på bensinen fordi jeg var på intervju på en bensinstasjon engang og spurte. Og når bensinstasjonens pris ligger UNDER listeprisen/prisen fra raffineriet så sier det jo seg selv at de taper penger.

Men nok om det :P
Sitat av Bill_Gates
det spekuleres MYE i å selge varer med tap både i dagligvarebransjen såvel som i andre bransjer. Bare stikk inn på en rimi/rema butikk og sjekk prisforskjellen mellom f.eks Gilde og Nordfjord/Euroshopper sin kjøttdeig.

Jeg vet dette med at bensinstajonen tjener next to nothing på bensinen fordi jeg var på intervju på en bensinstasjon engang og spurte. Og når bensinstasjonens pris ligger UNDER listeprisen/prisen fra raffineriet så sier det jo seg selv at de taper penger.

Men nok om det :P
Vis hele sitatet...
unnskyld meg! Jeg jobber på en Statoil stasjon, så jeg kan, med hånden på hjertet, si at akkurat her er jeg en besserwisser! Stasjonen jeg jobber på, hadde 6.36 for bensin en periode i år! Dette fordi JET åpnet 100 meter lenger ned i veien og ville markedsføre seg selv! Så jeg spurte sjefen om dette går rundt. Han svarte: Ja, det gjør faktisk det! Vi ligger nå 3 kroner under listepris, men vi tjener fortsatt penger på bensinen vi selger! Så vær så snill! Statoilstasjonen jeg jobber på tjener penger, nesten uansett pris! Det sier seg jo selv at det går ikke an å tjene penger på noe som er tilnærmet gratis når staten skal ha 60% av inntekten din!
Heldigvis tror jeg ikke at jeg er en av personene, hehe. Hva med å skrive det ut i et stort A2-papir og tvinge alle kundene skrive under før de får komme inn i butikken? Hadde vært noe for dere?
Likte veldig inlegget ditt...Jobbet i matbutikk i 4 år og går snart på veggene av dumme og sure kunder..