Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1659
Hei

Jeg lurer på om det er mulig å lære seg å tåle kritikk bedre, eller ikke ta seg nært av det? Syntes jeg er veldig redd for kritikk å redd for hva folk tenker om meg. Har vel egentlig alltid vært slik men er blir mer obs på det når jeg er blitt eldre.

Det må være utrolig befriende å ikke bry seg så veldig mye om hva andre tenker om en person.. Til dere så har klart å 'overvinne' dette, hva gjorde dere?
Uansett hvilket inntrykk du ønsker å gi. Uansett hvordan du ønsker å fremstå og hvordan du ønsker folk skal tenke om deg. Så finnes det ikke en gang 2 personer som tenker det samme om deg. Alle tolker og oppfatter deg helt ulikt, gjennom sine egne unike perspektiv. Så uansett hvordan du ønsker å fremstå, så betyr det fint lite siden ingen ser deg på samme måte.

Det beste du kan gjøre er å være deg selv og følge ditt eget moralske kompass. Det er uansett umulig å bli likt ,eller fremstå likt, for alle.
Trådstarter
Sitat av Snablet Vis innlegg
Uansett hvilket inntrykk du ønsker å gi. Uansett hvordan du ønsker å fremstå og hvordan du ønsker folk skal tenke om deg. Så finnes det ikke en gang 2 personer som tenker det samme om deg. Alle tolker og oppfatter deg helt ulikt, gjennom sine egne unike perspektiv. Så uansett hvordan du ønsker å fremstå, så betyr det fint lite siden ingen ser deg på samme måte.

Det beste du kan gjøre er å være deg selv og følge ditt eget moralske kompass. Det er uansett umulig å bli likt ,eller fremstå likt, for alle.
Vis hele sitatet...
Det er greit, men føler en slik tankegang ikke endrer frykten min for å bli kritisert av folk. Frykt for hva folk tenker om jeg for eksempel legger ut det jeg vil på sosiale medier. Eller snakker opp i store forsamlinger, redd for kritikk eller de tenker jeg må være helt blåst i huet pga det jeg sier.. Merkelig tankegang jeg har
Kognitiv adferdsterapi.
Prøv feeling good av David Burns.

Det er mange teknikker man kan benytte seg av. Det viktigste er å sette seg ned og gjøre øvelsene med penn og papir. Overraskende effektivt .

I min erfaring hjelper det nada å «tenke seg ut» av ting.
Skriver man ned så blir det programmert i hjernen på en annen måte . Lykke til
Trådstarter
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Kognitiv adferdsterapi.
Prøv feeling good av David Burns.

Det er mange teknikker man kan benytte seg av. Det viktigste er å sette seg ned og gjøre øvelsene med penn og papir. Overraskende effektivt .

I min erfaring hjelper det nada å «tenke seg ut» av ting.
Skriver man ned så blir det programmert i hjernen på en annen måte . Lykke til
Vis hele sitatet...
Tusentakk!
Å prøve å forstå motivasjon bak kritikken, hva som er fortalt nonverbalt med kroppspråk og tale, kan hjelpe.
En annen ting som kan hjelpe er å forstå at den andre ikke er perfekt, men kan tåkeprate og si ting som ikke henger på greip.

Mye folk sier har ikke rot i fakta, og representerer enkelt personers vurderinger som nødvendigvis ikke bygger på fakta. For eksempel
kan hvem som helst komme med påstander om diagnoser, men få skjønner hvilke fakta som må være tilstede for at vurderingen skal
være noe annet enn en vrangforestilling. Hvis noen f.eks spør "har du schizofreni, eller?" som respons på noe, så er jo vedkommende ikke ute etter fakta (å forstå den andre), men heller gi utrykk for sinne og frustrasjon på hva som er sagt. Det en kan gjøre er å systematisk plukkr fra hverandre det den andre sier, og sjekke det opp mot fakta. Kan ofte være at det er noe gale med dem som kommer med kritikk, men kan også være simpelten en respons for at en brøt en sosial norm, at en prøver å jage bort en person eller at en prøver å gi utrykk for sinne. Som sagt: prøv å forstå den andre.
Sist endret av itori123; 5. mai 2021 kl. 15:41.
Kognitiv terapi. Det å lære seg å ikke tenke på noe enn deg selv. Start med å fokusere på tærne dine og gå gradvis opp mot hodet helt ut til øre tuppene. En rød tråd er å tenke på nesen din og hvordan du tar inn luft og blåser ut med munn. Den skal være rolig kontrollert. Veldig mange har det slik som deg og det er naturlig idag med tanke på alt du ser av hva andre gjør med livet sitt på nettet. Selv de med mest sosial og økonomisk suksess søker som regel etter mer etter hund, hus, familie, bil og båt. MC? Fetere bil? Ny mobil? Øke i ledelse og sosial makt er vel det livet går ut på i følge de fleste rundt oss. Jeg har min mor som stor respekt i livet og om jeg kan hjelpe hun på noen måte eller bare ha mobil kontakt at vi begge har det bra så har det alt å si for meg. Samme gjelder visse venner. Spør enkelt hvordan det går med de.
Når man innser at bekymringene sine ikke endrer noe utfall av situasjonen. Litt vanskelig å forklare, men for eksempel om jeg kjører i en bil, og har noe ulovlig i bilen, så blir jeg ikke noe mindre stoppet av politiet fordi jeg har noia. Trolig vil det bare øke sannsynligheten for å bli stoppet, fordi da er man i en nervøs mindstate og oddsen for å virke dodgy er større. Dette gjelder i mange situasjoner. Folk tenker ikke mindre stygt om deg fordi du bekymrer deg for om de tenker stygt om deg. Muligens tenker de bare verre om deg fordi angsten for at folk tenker negativt om deg lammer atferden din. Føler dette ble litt dårlig formulert men håper jeg får frem poenget.
Tror det er noe som faller noen naturlig, mens andre overtenker det.

Trikset er i grunnen bare å gi faen. Hvorfor bry seg masse om hva andre synes?

Du synser sikkert masse selv, påvirker det noe som helst?
Om to personer snakker om deg, hva er konsekvensen for din del? Ingenting.
Og om de snakker positivt om deg er vel det bare bra. Forandrer det noe? Nei.

Tenk på hva du kan gjøre for å forbedre livet ditt og situasjonen din og drit i meningene andre kanskje har om deg.

For min del ble det også mye bedre da jeg ble litt eldre. Stor forskjell på meg som 14åring og som 19-20åring. Det går til en viss grad over.
Sist endret av krystallkongen; 5. mai 2021 kl. 16:11.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av perulv291 Vis innlegg
..å redd for hva folk tenker om meg.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke akkurat det du vil høre, men folk flest tenker ikke på deg.
Trådstarter
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
Kognitiv terapi. Det å lære seg å ikke tenke på noe enn deg selv. Start med å fokusere på tærne dine og gå gradvis opp mot hodet helt ut til øre tuppene. En rød tråd er å tenke på nesen din og hvordan du tar inn luft og blåser ut med munn. Den skal være rolig kontrollert. Veldig mange har det slik som deg og det er naturlig idag med tanke på alt du ser av hva andre gjør med livet sitt på nettet. Selv de med mest sosial og økonomisk suksess søker som regel etter mer etter hund, hus, familie, bil og båt. MC? Fetere bil? Ny mobil? Øke i ledelse og sosial makt er vel det livet går ut på i følge de fleste rundt oss. Jeg har min mor som stor respekt i livet og om jeg kan hjelpe hun på noen måte eller bare ha mobil kontakt at vi begge har det bra så har det alt å si for meg. Samme gjelder visse venner. Spør enkelt hvordan det går med de.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, virker som dette problemet er veldig mye mer utbredt en hva jeg ofte tror

Sitat av varmtarm Vis innlegg
Når man innser at bekymringene sine ikke endrer noe utfall av situasjonen. Litt vanskelig å forklare, men for eksempel om jeg kjører i en bil, og har noe ulovlig i bilen, så blir jeg ikke noe mindre stoppet av politiet fordi jeg har noia. Trolig vil det bare øke sannsynligheten for å bli stoppet, fordi da er man i en nervøs mindstate og oddsen for å virke dodgy er større. Dette gjelder i mange situasjoner. Folk tenker ikke mindre stygt om deg fordi du bekymrer deg for om de tenker stygt om deg. Muligens tenker de bare verre om deg fordi angsten for at folk tenker negativt om deg lammer atferden din. Føler dette ble litt dårlig formulert men håper jeg får frem poenget.
Vis hele sitatet...
Det har jeg tenkt på en del, men ender ofte med å overtenke sosiale ting, uansett.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Tror det er noe som faller noen naturlig, mens andre overtenker det.

Trikset er i grunnen bare å gi faen. Hvorfor bry seg masse om hva andre synes?

Du synser sikkert masse selv, påvirker det noe som helst?
Om to personer snakker om deg, hva er konsekvensen for din del? Ingenting.
Og om de snakker positivt om deg er vel det bare bra. Forandrer det noe? Nei.

Tenk på hva du kan gjøre for å forbedre livet ditt og situasjonen din og drit i meningene andre kanskje har om deg.

For min del ble det også mye bedre da jeg ble litt eldre. Stor forskjell på meg som 14åring og som 19-20åring. Det går til en viss grad over.
Vis hele sitatet...
Takk for du setter det litt i perspektiv, det hjelper litt. Har forbedret seg veldig ifra jeg har 16 år i forhold til nå som 23 åring, men føler jeg sliter fortsatt med det. Jeg gjør akkurat hva jeg vil av aktiviteter og hobbyer uten at jeg bryr meg noe som helst om andres meninger, men. Sosiale situasjoner er det litt annerledes ja, merkelige greier

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kanskje ikke akkurat det du vil høre, men folk flest tenker ikke på deg.
Vis hele sitatet...
Faktisk et undervurdert godt poeng.. Tenker ofte hvor lite jeg tenker på folk, å om jeg faktisk tenker på noen er det [b]mye[b] mer passivt en hva man ofte tror selv

Til dere som svarer på tråden å kommer med gode svar, hvordan har dere det? Bryr dere om hva andre tenker om dere/redd for å bli kritisert eller er dere 100% dere selv hele tiden å tenker ikke noe på den biten?
Sist endret av perulv291; 5. mai 2021 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kanskje ikke akkurat det du vil høre, men folk flest tenker ikke på deg.
Vis hele sitatet...
Dette er ironisk nok noe av det nyttigste i hele tråden. Det har i hvert fall vært det for min del, og jeg har hatt mye av de samme problemene som trådstarter.
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Dette er ironisk nok noe av det nyttigste i hele tråden. Det har i hvert fall vært det for min del, og jeg har hatt mye av de samme problemene som trådstarter.
Vis hele sitatet...
Ikke uenig der, ofte så sier jeg det til meg selv men det er akkurat så tankegangen min nekter å høre på det
BRAND ∞ STRONG
Sitat av perulv291 Vis innlegg
Ikke uenig der, ofte så sier jeg det til meg selv men det er akkurat så tankegangen min nekter å høre på det
Vis hele sitatet...
Det er i hvert fall meningsløst å kaste bort tid på det unødig.
Men det er jo en del ganger hvor du vil att folk skal tenke på deg og hvor det er viktig hva de syns.
F.eks. i ett jobbintervju eller på en date.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kanskje ikke akkurat det du vil høre, men folk flest tenker ikke på deg.
Vis hele sitatet...
Men det er likevel en godt utgangspunkt for å klare å tenke annerledes. At en klarer å ta inn over seg ting vi ofte overtenker ikke engang blir registrert hos de rundt oss, eller om det blir registrert så blir det sjeldent reagert på det tross alt.

Gjør et ekspriment ts. Forsøk å legge merke til hva som skjer med deg neste gang du tilfeldigvis møter en bekjent feks på butikken. Dere stopper, hilser og prater kanskje sammen.

Men hva skjer inne i hodet mens du stopper opp? Er du helt fokusert på den andre personen hele tiden? Eller tenker du på at du må huske å kjøpe kaffe, smør og snus selv om det ikke står på handlelista? Eller ser du kanskje en veldreid bakende i lokalet og ubevisst lurer på åssen den bakenden ville sett ut naken? På alle 4, gyngende foran deg midt i en dirty talk session mens hun ber om det? Eller kanskje bruker du hjernekapasiteten din på å tenke over økonomi, regninger som må betales, eller når skatteoppgjøret kommer?

Ikke bare tenk gjennom dette nå. Forsøk å faktisk bite deg merke i hva som skjer i møte med andre mennesker. Det er en hel del nemlig. Og det betyr at det er så mange inntrykk som behandles samtidig at noe av fokuset på den personen vi har møtt blir mindre. Fordi det samtidig skjer masse annet i huet. Og slik er det også for de menneske vi møter på. Vi tror kanskje de henger seg opp i mye ved oss, men det er ikke engang sikkert at de registrerte det, og det er ennå mindre sjanse for at de reagerer på det vi frykter. For de har også huet fult av andre tanker og inntrykk. Hele tiden.

Det er lett å bli i overkant selvbevisst og virkelig dykke dypt i en slik tankegang om at andre alltid vil evaluere oss, vurdere oss, tenke dypt gjennom alt det vi sier og gjør. Vært der selv. Men ting blir bedre. En kan øve seg. Små skritt og en fot etter den andre løser det meste. Folk flest er som oss, det skjer så mye så ofte at vi overser masse og når en klarer å få den tanken sementert så blir det kanskje også enklere å slappe av rundt andre folk.
Sist endret av _abc_; 5. mai 2021 kl. 18:25.