Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4267
Hei!

Jeg har greie karakterer og makset ut alderspoengene mine (8 ekstrapoeng), men ligger akkurat under fjorårets poenggrense på studiet jeg vil inn på, typ 0,xx under. Også vil det jo (trolig) stige noe i år også om du ser på tidligere år.

Noen årsstudium, feks. Sosiologi, gjør jo at du kan søke deg direkte inn på 2 året på bacheloren i Sosiologi. Dette er ikke tilfellet i bacheloren jeg ønsker meg inn på. Det er klart noen årsstudium er mer relevant enn andre, men det vil uansett være et «bortkastet» (ikke helt da) år ekstra med mer gjeld og noe jeg ikke kommer til å studere videre på. Så i mitt tilfelle er tanken om årsstudium kun for å få de 2 ekstrapoengene (som jeg er ganske sikker på er nok til at jeg vil komme inn på ønsket bachelor til neste år).

Så til poenget mitt; Vet noen om det er noen «enkle» årsstudium med lite oppmøte, eksamener osv. som gjør at jeg kan jobbe mer eller mindre fulltid det året, bestå uten mye slit og sitte igjen med 2 ekstrapoeng og attpåtil ikke et helt år med tapt inntekt?

Noen som har erfaringer med dette?
Føler meg gjerne litt sleip nå men man gjør det man må for å oppnå det man vil.

Edit: Må bare legge til at ja jeg er klar over at det er mulig jeg er heldig og faktisk kommer inn i år, dette er en evt. plan B!
Sist endret av Stekesmør; 13. april 2021 kl. 00:54.
se der ja
19 5
Ikke direkte svar på spørsmålet, men jeg tror ikke du trenger å ta et årsstudium.
Kravet for å få poeng for høyere utdanning er at du har bestått 30-59 studiepoeng (1 poeng) eller 60+ (2 poeng). Du kan melde deg opp i enkeltemner ved et universitet/høyskole, og lage ditt eget "årsstudium" av selvvalgte emner. Da har du sannsynligvis mulighet til å kun velge veldig lette emner, mens hvis du derimot går et ordentlig årsstudium må du nok gjennom noen mer krevende.
Hvilke lette emner som er tilgjengelig er ofc avhengig av hvilken utdanningsinstitusjon du velger, men du kan sikkert google deg frem.
Hadde jo vært fint å vite i hvertfall retningen på studiet, dumt å anbefale deg årsstudium i geografi hvis du skal bli kiropraktor
Hvis du skal sløve og derfor kommer til å få dårlige karakterer, bør i alle fall fagene ikke være blant de som vurderes hvis du eventuelt skal kvalifisere til master senere.
Bacheloren jeg vil inn på er sosialt arbeid. Som dere og jeg nevnte er det enkelte årsstudium som er mer relevant enn andre, feks. sosiologi, men slik jeg har forstått det er det ingen emner der som kvalifiserer til senere bachelor i sosialt arbeid.
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Bacheloren jeg vil inn på er sosialt arbeid. Som dere og jeg nevnte er det enkelte årsstudium som er mer relevant enn andre, feks. sosiologi, men slik jeg har forstått det er det ingen emner der som kvalifiserer til senere bachelor i sosialt arbeid.
Vis hele sitatet...
Det varierer vel litt hva folk synes er lett og vanskelig. Selv om det ikke kan innpasses i bacheloren, så er det jo uansett mer nyttig om det gir kunnskap du kan bruke i studier eller jobb senere, og sikkert lettere å motivere seg for å lese på. Vil tro sosiologi, psykologi, pedagogikk eller kanskje jus er hakket mer relevant og interessant for deg enn geologi eller fysikk.
Sist endret av *pi; 13. april 2021 kl. 17:02.
Fuglekjennskap, nettbasert studie. Hørt rykter om at dette skal være en av de greieste måtene å få ekstra studiepoeng, om det faktisk stemmer vet jeg ikke.
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Bacheloren jeg vil inn på er sosialt arbeid. Som dere og jeg nevnte er det enkelte årsstudium som er mer relevant enn andre, feks. sosiologi, men slik jeg har forstått det er det ingen emner der som kvalifiserer til senere bachelor i sosialt arbeid.
Vis hele sitatet...
Har du sjekka med skolen om emnene kan brukes senere? Det kan være emner som kan substitueres for andre emner, uten at det ser helt åpenbart ut. Eventuelt emner som, tatt i kombinasjon, kan substituere et emne i bacheloren. Sjekk også om du kan ta visse enkeltemner som kan substituere emner i bacheloren, så kan du muligens "tyvstarte" litt. Ta kontakt med studieveileder asap.