Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3123
noe helt annet men som allikevel er litt i samme gata.

Der Blackface tradisjonelt har blitt brukt for å latterliggjøre svarte,
så er det nok mer av praktiske årsaker at SIA ( artisten) har brukt en
ikke autistisk skuespiller (Maddie Ziegler ) til å portrettere en autistisk, ikke-verbal tenåring i sin ny film.
Kritikk blir det allikevel nok av.

Har ikke sett filmen, er heller ikke spesielt interessert i SIA eller Maddie, men temaet er jo litt interessant.
At personer som ikke har psykiske eller fysiske utviklingshemminger spiller en som har det.

Dette er antagelig en film for tenåringer og jeg kan se nytten av at de lærer om hvordan andre har det.
SIA forsvarer selv bruken av Maddie med at hun først castet en autist, men at den jenta fant settingen ubehagelig.
En bruk av en ikke autistisk skuespiller her krever naturligvis VELDIG mye av skuespilleren.
Traileren gjør ikke meg imponert.
Autister er riktignok en stor og mangeartet gruppe, ifra knapt merkbart til veldig tydelig, men allikevel.

Andre eksempler er Benny & Joon (1993)
som jeg likte, og hvor Mary Stuart Masterson imponerte meg.
Men det er snart 30 år siden.

og ikke minst "Rain man"

Tanker?
Er det ikke akkurat slike ting som gjør at skuespillere nettopp er skuespillere?

Det ville vært rart om Al Pacino ikke fikk rollen i Scarface fordi de måtte bruke en autentisk kartellboss i hovedrollen.

Eller om de i filmer fra andre verdenskrig måtte grave frem ekte nazister.

Lt. Dan i forrest gump blir beinløs i løpet av filmen, men han fikk heldigvis beholde beina sine i virkeligheten.

Det var sikkert vanskelig å skulle benytte ekte «indianere» i tidlige western filmer også, da disse kanskje ikke ville ha noe med det å gjøre? (Dette har jeg absolutt ingen kilder på, ren spekulasjon fra min side).
Hvis man beveger seg utenfor ekkokammerene på Tumblr, Twitter og Facebook så er ikke dette en veldig aktuell problemstilling. Det er nesten paradoksalt å snakke om autentisitet i kontekst av Hollywood. Jeg er ganske sikker på at mye av kritikken hadde kommet uansett om skuespillerene var på spekteret eller ikke.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med meg selv, siden det er snakk om Hollywood, men det er noe med kunst og kunstnerisk frihet. Alternativet blir gjerne bare en påtatt form for korrekthet, som tilfredsstiller de mest høylytte aktørene, men totalt overser de som kanskje har gode momenter, f.eks. folk som sliter med lidelsen og syntes at fremstillingen ikke stemmer med virkeligheten.
Det her blir så latterlig. Hva skal man gjøre med alle døde karakterer i film? Hente lik av nylig avdøde skuespillere?
Sist endret av Relevant; 8. januar 2021 kl. 12:06.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
noe helt annet men som allikevel er litt i samme gata.

Der Blackface tradisjonelt har blitt brukt for å latterliggjøre svarte,
så er det nok mer av praktiske årsaker at SIA ( artisten) har brukt en
ikke autistisk skuespiller (Maddie Ziegler ) til å portrettere en autistisk, ikke-verbal tenåring i sin ny film.
Kritikk blir det allikevel nok av.

Har ikke sett filmen, er heller ikke spesielt interessert i SIA eller Maddie, men temaet er jo litt interessant.
At personer som ikke har psykiske eller fysiske utviklingshemminger spiller en som har det.

Dette er antagelig en film for tenåringer og jeg kan se nytten av at de lærer om hvordan andre har det.
SIA forsvarer selv bruken av Maddie med at hun først castet en autist, men at den jenta fant settingen ubehagelig.
En bruk av en ikke autistisk skuespiller her krever naturligvis VELDIG mye av skuespilleren.
Traileren gjør ikke meg imponert.
Autister er riktignok en stor og mangeartet gruppe, ifra knapt merkbart til veldig tydelig, men allikevel.

Andre eksempler er Benny & Joon (1993)
som jeg likte, og hvor Mary Stuart Masterson imponerte meg.
Men det er snart 30 år siden.

og ikke minst "Rain man"

Tanker?
Vis hele sitatet...
Benny & Joon<3

Den skal jeg jammen meg prøve å finne igjen!
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det her blir så latterlig.
Vis hele sitatet...
At SIA får kritikk eller at jeg tar det opp?

Spør siden folk ofte synes ting jeg mener eller tar opp er latterlig.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
At SIA får kritikk eller at jeg tar det opp?

Spør siden folk ofte synes ting jeg mener eller tar opp er latterlig.
Vis hele sitatet...
Det må vel helst være kritikken, og ikke deg?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det må vel helst være kritikken, og ikke deg?
Vis hele sitatet...
Ikke godt å si, og han lar den jo henge..

Folk har en tendens til å tro at ting jeg skriver er min personlige mening.
Av innholdet i åpningen var det kun;
- at det kan være nyttig for tenåringer å se hvordan andre har det
- at jeg ut fra traileren ikke var imponert over Maddie
- at jeg likte Benny & Joon og at Mary Stuart Masterson imponerte meg.
som representerte mine meninger
Noe sier meg at å skulle lage en film med en autist i hovedrollen hadde tatt lang tid og kosta mye.
Dessuten er det ingen kjente autistiske skuespillere med navn som kan selge filmen.

Autister kan også ha problemer med å lyve, og det er jo jobben til en skuespiller så kanskje ikke så rart det ikke kryr av de
Tett at SIA får kritikk for det. Som nevnt, det kalles skuespill.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Noe sier meg at å skulle lage en film med en autist i hovedrollen hadde tatt lang tid og kosta mye.
Dessuten er det ingen kjente autistiske skuespillere med navn som kan selge filmen.
Autister kan også ha problemer med å lyve, og det er jo jobben til en skuespiller så kanskje ikke så rart det ikke kryr av de
Vis hele sitatet...
..mest sannsynlig.
SIA sier jo også selv at hun først prøvde med en autist, men at autisten ikke likte situasjonen.
Og som nevnt så tror jeg ungdommer kan ha nytte av en sånn film samme hvordan kvaliteten på skuespillet til Maddie er.

+
Vil også legge til at det jo hadde vært spennende å høre hva en på spekteret selv mener om saken
hvis det finnes noen her på freak.
Sist endret av vindaloo; 8. januar 2021 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sett serien Atypical?
Hovedpersonen spiller autist uten å være det.

Sett serien Speechless?
Hovedpersonen spiller CP uten å egentlig være det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vil også legge til at det jo hadde vært spennende å høre hva en på spekteret selv mener om saken
hvis det finnes noen her på freak.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke så interessant å høre hva en på spekteret mener om saken, da det tross alt er et spekter. Om jeg har forstått det riktig så er det funn som tyder på at alle ASD-hjerner har et bredt spekter av forskjellige koblinger, mens allistiske hjerner er stort sett koblet sammen på samme vis.

Personlig synes jeg det er irrelevant om en skuespiller som skal opptre som en person på spekteret er på spekteret eller ikke, og jeg synes sammenligningen med blackface-problematikken er søkt og syltynn.

Det som er et større problem er hvordan autistiske rollefigurer blir framstilt, Rain Man er et av de verste eksemplene for autister som gruppe. Det finnes helt sikkert individer som er i nærheten av å vise symptomer på samme måte som Rain Man, men i det store og det hele er vi for det meste tilsynelatende fungerende mennesker som er noen jævler på å maskere (noe som forøvrig også til dels tilbakeviser påstandene om at autister vil være dårlige skuespillere, for veldig mange av oss er all sosial omgang et ekstremt krevende skuespill som tapper oss fullstendig for energi).
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Plafond Vis innlegg
...og jeg synes sammenligningen med blackface-problematikken er søkt og syltynn.
Vis hele sitatet...
Enig.
Ikke at det gjør det noe særlig bedre, men jeg mente vell egentlig ikke å sammenligne det så veldig.
Det gikk mer på att det akkurat hadde vært en diskusjon her ang. Blackface og som etter hvert utviklet seg til også
å omhandle att folk i dag har så lett for å nå bredt (i media) når de klager på ting eller er motstander av noe.
Dette har vært oppe til debatt i alle år i forskjellige varianter. Hvorfor skal en mann spille en kvinne, en kvinne spille en mann, en cis-mann spille en transe, en hetero spille homofil, en 21 år gammel jente spille husmor på 37, 55 år gammel mann spille den jevnaldrende kjæresten til hun som spilte 37 men egentlig var 21.. Det er utrolig mye som kan kritiseres om man først skal gå inn i det og finne noe urettferdig men særlig det at heterofile menn skal spille homofile eller cis-mann spille trans kan jeg skjønne essensen i selvom jeg syns man må få kunne velge den som egner seg best til rollen og ikke nødvendigvis ta en som er homo eller trans på ekte. Det med alderskritikken kan jeg også skjønne essensen i fordi det gir seere et unaturlig syn på ungdommelig utseende som liksom skal representere en godt voksen dame eller mann og kan bidra til utseendepress. Så den forstår jeg, men generelt er det ikke en debatt jeg ønsker å gå inn i for jeg er foreløpig av den oppfatning at skuespillere er kunstnere og derfor tillates enn viss kunstnerisk frihet så lenge det ikke blir nedsettende karikaturer som opprettholder fordommer. Det vil jeg også tenke om denne jenta du snakker om som spiller autist. Er forsåvidt ikke første gang en ikke-autist spiller autist på film, vi har jo også ikke-mordere som spiller mordere og psykisk friske som spiller psykiatripasienter.

Dette kan på ingen måte kategoriseres eller sammenlignes med blackface.

Men mer mangfold det trengs, så klart det at om man har gode skuespillere som er trans til å spille en transperson, gode homofile skuespillere til å spille homofil, autist som er god skuespiller til å spille autist, en 40 år gammel skuespiller til å spille en 40 åring istedet for at en 24 åring gjør det, så bør disse være med i vurderingen i castingen.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Sett serien Atypical?
Hovedpersonen spiller autist uten å være det.

Sett serien Speechless?
Hovedpersonen spiller CP uten å egentlig være det.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hva du mener her "Flaffers".
Hvis du faktisk lurer på om jeg har sett disse, så er svaret nei.
Om du forsøker å overbevise meg eller informere meg om att det er
vanlig at skuespillere spiller noe de ikke er, så trenger du ikke det.
Det er jeg klar over i fra før.

Det var egentlig vell så mye det at hun (SIA) fikk kritikk og måten hun fikk det på,
som inspirerte innlegget. Utover det så engasjerer ikke jeg meg så veldig med
hvem som blir castet til roller, så lenge skuespillerne er flinke.

Tar for øvrig kritikk for tittelen. Ser det blir flåsete.
Det var ikke selve temaet jeg sammenlignet, men det at tastatur krigere i dag
så lett når verden rundt og får forsider og tv-oppslag hver gang de føler for å klage på noe.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Update:
Sitter å ser på Golden Globe Awards 2021.
Tina Fey, en av to, programledere sa litt spøkefullt i åpningsmonologen:
"SIA`s controversial film Music is nominated fore this years biggest floparony
and that Twitter is saying it is the most offensive casting (Maddie Ziegler) since kate hudson
was the weight watchers spokesperson."

Også:
Sia says sorry to autism community for controversial film Music (BBC)
Sist endret av vindaloo; 13. mars 2021 kl. 11:48.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg har jobbet med både barn og voksne på autismespekteret i begge ender. Høyt fungerende og lavt fungerende. Et av «hovedproblemene» til folk med autisme er at de sliter med å forholde seg til sosiale normer og spilleregler. De har vanskeligheter med å forstå samspillet mellom oss «normale». Det er som med så mye annet schwæære forskjeller på autister og, men det må være vanskelig å finne en autistisk skuespiller som passer kriteriene til hva nå enn som kritiseres her. Nok en blogger sikkert som har funnet noe å irritere seg over og klart å skape hysteri
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Et av «hovedproblemene» til folk med autisme er at de sliter med å forholde seg til sosiale normer og spilleregler. De har vanskeligheter med å forstå samspillet mellom oss «normale». Det er som med så mye annet schwæære forskjeller på autister og, men det må være vanskelig å finne en autistisk skuespiller som passer kriteriene til hva nå enn som kritiseres her.
Vis hele sitatet...
SIA castet først en jente som er autist, men hun syntes hele situasjonen ble for vanskelig å være i.

Maddie å SIA har jo samarbeidet før. Hun pleide å danse i videoene hennes.
Og hun er utvilsomt en flink danser. Skuespiller derimot er hun ikke.