Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11342
Hvorfor er høyresiden så under fokus?
Jeg opplever at høyresiden er under fokus til enhver tid, alle skal stemples og dyttes unna. Alt er så fælt.

Men hvorfor får ikke venstresiden samme oppmerksomhet? Venstresidens feil og ekstreme handlinger blir enten dyttet under teppet eller rettferdiggjordt under et tynt skall for å "beskytte de svake" for eksempel.

Jeg identifiserer meg verken med høyre eller venstre, jeg er sånn ca midt i spekteret vil jeg si. Jeg er opptatt av å vurdere hver enkelt politisk sak utifra hva jeg selv mener, og prøver å være så absolutt upartisk jeg kan. Hater egentlig sånne små klubber/ekkokammer hvor man blir dratt så vekk ifra alle utenfor sin sfære at man mister delvis eller helt bakkekontakt og adopterer meninger man ikke egentlig er bak.

Jeg synes det er en skjevfordeling av dekning i media. Jeg liker ikke ekstremister i enhver form og vil gjerne høre både det verste og det beste ifra begge leirene.

Hva synes dere?
En grunn er nok at norske journalister lener veldig til venstre og da passer kanskje ikke kritikk av venstresiden inn i deres narrative. I følge Civita sier "46,4 prosent av norske journalister at de ville ha stemt Rødt, SV eller MDG" - https://www.civita.no/publikasjon/no...ournalistikken
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hvorfor er høyresiden så under fokus?
Jeg opplever at høyresiden er under fokus til enhver tid, alle skal stemples og dyttes unna. Alt er så fælt.

Men hvorfor får ikke venstresiden samme oppmerksomhet? Venstresidens feil og ekstreme handlinger blir enten dyttet under teppet eller rettferdiggjordt under et tynt skall for å "beskytte de svake" for eksempel.

Jeg identifiserer meg verken med høyre eller venstre, jeg er sånn ca midt i spekteret vil jeg si. Jeg er opptatt av å vurdere hver enkelt politisk sak utifra hva jeg selv mener, og prøver å være så absolutt upartisk jeg kan. Hater egentlig sånne små klubber/ekkokammer hvor man blir dratt så vekk ifra alle utenfor sin sfære at man mister delvis eller helt bakkekontakt og adopterer meninger man ikke egentlig er bak.

Jeg synes det er en skjevfordeling av dekning i media. Jeg liker ikke ekstremister i enhver form og vil gjerne høre både det verste og det beste ifra begge leirene.

Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Hadde knapt hørt om høyreekstremisme før 22. juli 2011, så vil tro det har vært med på å bidra til hysteriet rundt akkurat denne typen ekstremisme. Dessuten blir fort "nasjonalsosialister med en sterk tro på rase"(som enkelte liker å kalle seg) veldig ofte misforstått og knyttet opp mot høyreekstremisme fordi de kan være villige til å bruke mange midler for å nå målene sine. Har hørt om venstre radikale, men venstreekstremister? Kan du komme med eksempler på f.eks voldshandlinger utført av venstreekstreme i Norge? Jeg er stygt redd for at skjevfordelingen faktisk har med historien å gjøre.
Sist endret av knert1; 10. mars 2021 kl. 22:36.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hadde knapt hørt om høyreekstremisme før 22. juli 2011, så vil tro det har vært med på å bidra til hysteriet rundt akkurat denne typen ekstremisme. Dessuten blir fort "nasjonalsosialister med en sterk tro på rase"(som enkelte liker å kalle seg) veldig ofte misforstått og knyttet opp mot høyreekstremisme fordi de kan være villige til å bruke mange midler for å nå målene sine. Har hørt om venstre radikale, men venstreekstremister? Kan du komme med eksempler på f.eks voldshandlinger utført av venstreekstreme i Norge? Jeg er stygt redd for at skjevfordelingen faktisk har med historien å gjøre.
Vis hele sitatet...
Har du hørt om Blitz-huset, og blitzerne?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tror det kan være nyttig å avklare et par ting:

- Hva mener du med "høyresiden", dvs. hvilke standpunkter er det du assosierer (og ikke) med disse merkelappene? Konkrete personer eller grupperinger? Tilsvarende for "venstresiden".
- Fokus fra hvem, og på hvilken måte?
- Hvilket spekter snakker du om?
- Hva gjør at du sitter igjen med dette inntrykket?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hadde knapt hørt om høyreekstremisme før 22. juli 2011, så vil tro det har vært med på å bidra til hysteriet rundt akkurat denne typen ekstremisme. Dessuten blir fort "nasjonalsosialister med en sterk tro på rase"(som enkelte liker å kalle seg) veldig ofte misforstått og knyttet opp mot høyreekstremisme fordi de kan være villige til å bruke mange midler for å nå målene sine. Har hørt om venstre radikale, men venstreekstremister? Kan du komme med eksempler på f.eks voldshandlinger utført av venstreekstreme i Norge? Jeg er stygt redd for at skjevfordelingen faktisk har med historien å gjøre.
Vis hele sitatet...
Bare så det er sagt med en gang så er jeg mye lengre til venstre en høyre.
Men venstre radikale har jo ofte vært i voldelige sammenstøt med både politi og nazister/rasister.

Men de virkelig alvorlige tingen som terror og drap er det høyre ekstreme som har stått for.
Sist endret av vindaloo; 10. mars 2021 kl. 22:42.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hadde knapt hørt om høyreekstremisme før 22. juli 2011, så vil tro det har vært med på å bidra til hysteriet rundt akkurat denne typen ekstremisme. Dessuten blir fort "nasjonalsosialister med en sterk tro på rase"(som enkelte liker å kalle seg) veldig ofte misforstått og knyttet opp mot høyreekstremisme fordi de kan være villige til å bruke mange midler for å nå målene sine. Har hørt om venstre radikale, men venstreekstremister? Kan du komme med eksempler på f.eks voldshandlinger utført av venstreekstreme i Norge? Jeg er stygt redd for at skjevfordelingen faktisk har med historien å gjøre.
Vis hele sitatet...
Anarkisme var en ting på sent 1800-/tidlig 1900tallet.

Kanskje ikke i Norge men..
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Har du hørt om Blitz-huset, og blitzerne?
Vis hele sitatet...
Ja, har vært der selv. De kasta ut sine egne om de ikke oppførte seg. Ja jeg veit at de har skambanka nynazister. Dette var det noen som skulle skryte av, men idioter vil jeg påstå at finnes i de fleste miljøer.

Lar svaret til vindaloo stå for deler av mitt. Det kan ha en sammenheng med det jeg prøvde å få frem tidligere: historien, og med det mente jeg terror
.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bare så det er sagt med en gang så er jeg mye lengre til venstre en høyre.
Men venstre radikale har jo ofte vært i voldelige sammenstøt med både politi og nazister/rasister.

Men de virkelig alvorlige tingen som terror og drap er det høyre ekstreme som har stått for.
Vis hele sitatet...
Ja muslimer driver også med terror er vel oppfølgingsargumenter jeg ser for meg her, men så har jo de også fått sin del av oppmerksomhet rundt dette.

Begge har fått alt for mye oppmerksomhet dessverre.
Høyresiden er under fokus fordi Norsk media er sitt eget venstrelenende ekkokammer vg, dagladet etc.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Men hvorfor får ikke venstresiden samme oppmerksomhet? Venstresidens feil og ekstreme handlinger blir enten dyttet under teppet eller rettferdiggjordt under et tynt skall for å "beskytte de svake" for eksempel.
Vis hele sitatet...
Hvilke ekstreme handlinger fra den norske venstresiden er det du ønsker mer fokus på? Jeg kommer ikke på en eneste sak som overhodet ligner på det høyreekstreme har funnet på, men det er kanskje fordi jeg leser MSM. Opplys meg gjerne!
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ja, har vært der selv. De kasta ut sine egne om de ikke oppførte seg. Ja jeg veit at de har skambanka nynazister. Dette var det noen som skulle skryte av, men idioter vil jeg påstå at finnes i de fleste miljøer.

Lar svaret til vindaloo stå for deler av mitt. Det kan ha en sammenheng med det jeg prøvde å få frem tidligere: historien, og med det mente jeg terror
.


Ja muslimer driver også med terror er vel oppfølgingsargumenter jeg ser for meg her, men så har jo de også fått sin del av oppmerksomhet rundt dette.

Begge har fått alt for mye oppmerksomhet dessverre.
Vis hele sitatet...
På 70-tallet herjet bl.a RAF i Tyskland. Norge ble vel delvis innblandet i en flykapring på den tida. Ytterste venstre hadde vel da kontakt med både plo, baskere, ira og sikkert flere.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
På 70-tallet herjet bl.a RAF i Tyskland. Norge ble vel delvis innblandet i en flykapring på den tida. Ytterste venstre hadde vel da kontakt med både plo, baskere, ira og sikkert flere.
Vis hele sitatet...
Takk for god info og realitetsorientering, spør fordi jeg lurer ja Men da RAF herjet og Norge delvis var involvert i flykapring var det vel også mere dekning rundt dette i media, fordi det hadde skjedd nylig, det var egnet til å fremkalle frykt og generere kjøp/klikk slik høyreekstremisme er i dag?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Takk for god info og realitetsorientering, spør fordi jeg lurer ja Men da RAF herjet og Norge delvis var involvert i flykapring var det vel også mere dekning rundt dette i media, fordi det hadde skjedd nylig, det var egnet til å fremkalle frykt og generere kjøp/klikk slik høyreekstremisme er i dag?
Vis hele sitatet...
Terror selger bra det.
BRAND ∞ STRONG
Vet ikke om det finnes noen søkbar database på nett, men du
kan prøve å finne ut hvor mange ganger Stein Lillevolden hadde
første side oppslag eller var i media på 90 tallet.
Selv om det selvfølgelig ikke var slik at han var "leder" av Blitz, hva en det skulle bety,
så døpte selvsagt media han til det.

Og på 90 tallet var det til stadighet store slag mellom Blitzere og Nazister.
Begge disse miljøene var mye større da. Jeg var aldri pønker, men ofte i demo.
INGEN NAZISTER I VÅRE GATER! ropte vi og pælmet stein på Willy Haugli
Dette er akkurat det samme som venstresiden klaget over frem til 2013. Norsk høyreside blir gått tettere etter i sømmene fordi det er de som holder makten for tiden. Det er så enkelt som det –xmedias fremste oppdrag er på folkets mandat å følge med på hva makthaverne foretar seg, om politikken gir mening, om det foregår kritikkverdig påvirkning, om avgjørelser fattes på riktig grunnlag og så videre. Ingen politikere på venstresiden styrer et departement, og det hører til de store sjeldenhetene at et representantforslag fra venstresiden som det ikke er konsensus om på Stortinget vedtas, fordi det var resultatet av forrige stortingsvalg.

Vil du se et eksempel på at det er slik? Se på Oslo. Her styrer en rødgrønn allianse, og da er det de som får de tøffe spørsmålene fra media.

Når vi skifter regjering i oktober skifter også journalistenes brennpunkt til nye personer fra venstresiden som da skal lede departementene og flertallet på Stortinget. Fordi selvsagt er det slik.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
1) Selv på Tinder, så ser en hate mot Høyre siden.
Jeg har og flere venner erfart og sett at mange kvinnelige profiler innehar følgende tekst " liker ikke høyre politikk", gjelder i hovedsak kvinner fra Oslo.
2) Ser ut til at det befinne seg på venstre siden er liksom "politisk korrekt".
I tillegg til at hvis de innehar litt konservative meninger om klima eller transperson, så kan du automatisk bli stemplet som en klimafornekter eller transfob fra venstre siden.
3) Norske media er i hovedsak venstreorientert, i utakt med den øvrige befolkningen. Her synes jeg at unntaket er NRK programmene Dagsnytt/Debatten, de er villig til å stille kritiske spørsmål til alle partier.

Kilde (Norske journalister går stadig mer til venstre – hva betyr det for den politiske journalistikken? - https://www.civita.no/publikasjon/no...ournalistikken - lastet ned 11.03.2021 kl 0001)

Men stemmer nok på venstre siden ved neste valg, så lenge AP/SP/SV holder seg unna av å danne regjering med MDG og Rødt.
Min drøm er en regjering bestående av SP, Høyre, FRP og AP, men det kommer aldri til å skje.
Sist endret av UrbanFreak86; 11. mars 2021 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ekstremister på venstresiden har fått passet påskrevet, inndratt og makulert.

Andreas Wisting har skrevet en interessant bok som belyser akkurat det - "Forfulgt av staten. Den nådeløse jakten på norske kommunister"

Det har jo tydeligvis fungert, etter nittitallet har venstreekstremismen vært ganske fraværende. Bjørnar Moxnes og Mimir Kristjansson må jo sies å være ganske milde ledere for en gjeng "ekstreme kommunister som ønsker væpna revolusjon".

Jern-Willy oppsummerte det best da han ble spurt om hvorfor politiet stormet stedet (blitz-huset) med hunder.

"Fordi dørene var for lave til at hestene kunne ta seg inn"
Sist endret av supercali; 11. mars 2021 kl. 00:09. Grunn: Skrivefeil
Burde lagt til at jeg mente ikke bare i Norge, men internasjonalt også. jeg mente også å inkludere radikale forresten, men det klarte tydeligvis toppen å surre til når jeg skrev My bad! Jeg prøver å bli bedre.


Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg tror det kan være nyttig å avklare et par ting:

1: Hva mener du med "høyresiden", dvs. hvilke standpunkter er det du assosierer (og ikke) med disse merkelappene? Konkrete personer eller grupperinger? Tilsvarende for "venstresiden".
2: Fokus fra hvem, og på hvilken måte?
3: Hvilket spekter snakker du om?
4: Hva gjør at du sitter igjen med dette inntrykket?
Vis hele sitatet...
Tok meg friheten til å nummerere de spørsmålene:

1: Høyre assosierer jeg med kapitalisme, egen nasjon i fokus og tradisjoner. Venstre assosierer jeg med sosialisme, vitenskap og åpenhet.

Eksempel på Venstre grupperinger: Antifa.
Eksempel på Høyre grupperinger: SIAN.

2: Ifra de kjente mediene generelt, aviser, tv. Spesielt i Norske aviser og på NRK. jeg synes mye blir representert med et upartisk syn mot høyre, gjerne vridd og tolket på verst mulig måte. Ikke alt selvfølgelig, men det er inntrykket jeg sitter igjen med.

3: Kan du forklare hva du mener?

4: Det er jeg ikke 100% sikker på, men jeg vil si min skeptiske holdning til media. Har vært i media på både godt og vondt, og det meste var løgn. De få andre jeg har møtt som har vært omtalt har mye av den samme opplevelsen. Det at jeg ikke har engasjert meg i å følge med på ting og tang som skjer rundt i verden før i nyere tid har nok også en sammenheng.

Jeg har 10,000 tanker i hodet til enhver tid, så det kan være vanskelig å få ting ned på "papir", så still meg gjerne spørsmål forresten!
Sist endret av Vasken; 11. mars 2021 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høyreekstremisme fører til massedrap, terror, kvinnehat, rasehat, ondskapsfulle og stygge holdninger, grov trakassering og diskriminering mot uskyldige. Mens venstreekstremisme fører til at høyreekstremister får egoet sitt såra og kanskje en og annen nazi og rasist som får seg en på trynet. Ikke vanskelig å se hva som har mest nyhetsverdi.

Høyre"siden" har holdninger som bygger opp under høyreekstremisme, dvs splittelse og diskriminering (sosialt, økonomisk, kjønn, kultur, etnisitet, funksjonsevne) , uten at de nødvendigvis vil ty til eller støtter ekstreme handlinger og holdninger, mens venstre"siden" bygger opp under venstreekstremisme, dvs likestilling (sosialt, økonomisk, kjønn, kultur, etnisitet, funksjonsevne), uten at de nødvendigvis tyr til eller støtter ekstreme handlinger og holdninger.

Norsk media er ganske nøytrale politisk men for høyreekstreme sympatisører med konspirasjonsbrillene på så ser de det de vil se og innbiller seg at norsk media er så venstrevridd. Blir som de som er hjernevasket av annen konspirasjonstankesett og ser ord i artikler som tegn og finner det de leter etter.
Venstre syter, høyre skyter.

Neida.

En ting jeg syns er morsomt er at mange av de folka jeg hang rundt på blitz for en ti års tid nå går i taktfast marsj sammen med storkapital og megacorps så lenge de smekker på en logo med [PK-tema].

De importerer begreper og problemer fra USA, cancelculture og instagramliturgi i så stor grad at til og med MLK har blitt snudd på hodet og vi nå har statlig finansierte kurs i "antirasisme" (som selvfølgelig er det motsatte).
Det er synd, for disse woke folka har klart å ta fokus fra de klassiske venstre-verdiene som klassekamp og gjøre dem om til både unyansert rase og kjønnskamp med ekstremt splittende retorikk og påfølgende sosiale sanksjoner for alle som måtte være kritiske eller uenige.

At journalister generelt og kunst/kulturfeltet spesielt er særlig venstreorientert er heller ingen hemmelighet. Når man har hele felt relatert til kulturproduksjon som i stor grad lever på statlige subsidier og samtidig virker som gatekeepers for hvem som får stipender, prosjektstøtte og eksponering sier det seg selv at verdier som utfordrer disse tendensene ikke faller i smak.

I feks trans-debatten, klima-debatten og rase-debatten blir det lett å sette opp et skille mellom god/dårlig istedenfor å holde seg saklig. Dette brukes for alt det er verdt både av ytre høyre og venstre på hver sine måter. Dog er det kanskje mulig å tenke at verdier som korrelerer med åpenhet og medmenneskelighet (venstre~) i feks big five har lettere for å få kollektiv oppslutning, og man taper sånn sett mindre på å være dumsnill enn "dumslem" (høyre~).
På sikt (og nå) skaper dette en trykkokereffekt og polarisering som er uheldig for politisk samarbeid på tvers av politisk legning.

Den nye venstresiden, eller alt-left, som eldre venstrevankere som meg ikke nødvendigvis kjenner seg igjen i, har via utstrakte mobbekampanjer på sosiale medier et heftig balletak på samfunnsdebatten og på meningsdannelse.
Når dette hyperdrive ADHD-arvegodset fra CRT, interseksjonell feminisme osv ikke bare finner ut at friluftsliv, parkbenker, byster, bøker, tegneserier, filosofer, jul, kokosboller og kongolandsbyer er rasistiske, men at matte, ingeniørfag, fysikk og tid og punktlighet (ja, faktisk) også er rasistisk og "problematisk" kan man jo bare innbille seg hvordan det påvirker feks journalistfagene med tiden.

Alltid lurt å trå varsomt i minefelt!

/konspirant

Jeg finner veien ut selv, takk!

Edit: bare les posten over og så denne. Sier egentlig alt.

Vi får vel bare det vi fortjener
Sist endret av Våtfisk; 11. mars 2021 kl. 02:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Siden man diskuterer så Kan jeg jo komme med noen historiske ting.

Høyresiden er ofte regnet som de som henger om verdikonservative syn, nasjonalisme, tradisjoner, kapitalismestatus qou. Men de trenger ikke inneholde alle elementer.

Venstre siden er gjerne da sosialisme, bryte med det gamle, nye tanker(eller gamle i ny innpakning) , bryte normene.

Så har du en variant som begge sider har brukt men kanskje høyresiden har blitt mest kjent for populisme. Man tar en eller flere fanesaker og kjører hardt på de. Spinner dette og skaper frykt/forventning i folket om at dette er farlig/viktig/riktig og vinner på det. Nyeste eksempler er jo Trump og Bolasonero(Brasil) for Høyre og Hugo Chavez i Venezuela, riktignok død men dyktig populist for venstre.
Religion kan og knyttes til høyresiden, men det avhenger av hvor du er. Vesten er kristen og terror utøvd av andre religioner vil bli satt på venstre siden, mens buddhistiske ekstremister vil være på høyre siden i Thailand.

Å må si jeg lurer på hvilken stein man har levd under hvis man ikke har fått med seg ekstremister på hver side. I Norge har vi lite politisk motivert vold. ABB er vel den som har dratt det lengst, men og han i moskeen i Bærum dette er eksempler på fra høyre siden. Har vært lite og høre fra venstre siden i så måte, noen slåsskamper med nynazister og noen demoer.

Muslimske terrorister hører jo egentlig til på høyresiden, men siden de står i opposisjon til de kristne verdier så blir de satt i samme bås som venstresiden. Her må vi ett godt stykke tilbake men RAF samarbeidet med PLO, Svarr september og andre som drev med terror på den tiden. IRA kan vel og settes inn her da de egentlig har samarbeidet med mange alt fra nazi Tyskland til PLO.

Men til spørsmålet. Får høyresiden mye tyn, ja og nei. Regjeringen er høyrestyrt så selvsagt vil det være mer fokus der. Men de er ikke ekstreme. Konservative ja, kapitalisme ja, religion ja, men ikke ekstreme.

I Oslo så er det jo venstresiden som styrer og de får mye tyn i media, at Inga Marte torkelsen ikke har gitt seg skjønner ikke jeg. Alt vel fortjent.

Så er du i maktposisjon så får du tyn, ekstremistene får tyn når de gjør noe.

Man har kanskje mer fokus på den ekstreme høyresiden fordi de har vært de mest voldelige i de siste årene, både nasjonalt og internasjonalt.
Sitat av Harek Vis innlegg
Høyreekstremisme fører til massedrap, terror, kvinnehat, rasehat, ondskapsfulle og stygge holdninger, grov trakassering og diskriminering mot uskyldige. Mens venstreekstremisme fører til at høyreekstremister får egoet sitt såra og kanskje en og annen nazi og rasist som får seg en på trynet. Ikke vanskelig å se hva som har mest nyhetsverdi.

Høyre"siden" har holdninger som bygger opp under høyreekstremisme, dvs splittelse og diskriminering (sosialt, økonomisk, kjønn, kultur, etnisitet, funksjonsevne) , uten at de nødvendigvis vil ty til eller støtter ekstreme handlinger og holdninger, mens venstre"siden" bygger opp under venstreekstremisme, dvs likestilling (sosialt, økonomisk, kjønn, kultur, etnisitet, funksjonsevne), uten at de nødvendigvis tyr til eller støtter ekstreme handlinger og holdninger.

Norsk media er ganske nøytrale politisk men for høyreekstreme sympatisører med konspirasjonsbrillene på så ser de det de vil se og innbiller seg at norsk media er så venstrevridd. Blir som de som er hjernevasket av annen konspirasjonstankesett og ser ord i artikler som tegn og finner det de leter etter.
Vis hele sitatet...

Skrevet fra et tydelig venstrevridde utgangspunkt. Dersom høyresiden skal kobles til massedrap, så må vel også venstresidens sosialister og kommunister stå til ansvar for den ideologien med absolutt mest blod på hendene i den moderne tidsalder, nemlig nettopp kommunisme. Det at det er pakket inn i fin retorikk om at alle er like mye verdt og at det blir perfekt om bare alle blir like, skjuler baksiden der de som ikke er enige gang på gang ender opp i en massegrav. Jeg blir smått overrasket over hvor historieløs venstresiden er når det kommer til kommunismens realiteter, men det hadde kanskje ført til dårligere valgresultater.

Når det kommer til dekningen i norsk media, så er det linket tidligere til undersøkelsen som viser at norske journalister, som flesteparten av de internasjonale journalistene og mediehusene, har kraftig slagside mot venstre. Dette kommer tydelig til syne gjennom dekningen av f.eks Trump og Sverige Demokratene mm.

Til sist et tankeeksperiment, som jeg enda ikke har fått et saklig svar på. Hvorfor får ikke de nazistiske organisasjonene hverken marsjere eller markere seg uten et voldsomt angrep fra både media og venstresiden forøvrig, men samtidig får Rødt, selvutnevnte kommunister, både stille til valg og marsjere med bannere uten at noen løfter en finger? Om det er fordi nazismen står for så mange drap historisk sett, så burde Rødt havne i ihvertfall den samme kategorien, med sine utallige historiske drap knyttet til deres ideologi.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av tearz83 Vis innlegg
I Norge har vi lite politisk motivert vold. ABB er vel den som har dratt det lengst, men og han i moskeen i Bærum dette er eksempler på fra høyre siden. Har vært lite og høre fra venstre siden i så måte, noen slåsskamper med nynazister og noen demoer.
Vis hele sitatet...
+
Drapet på Benjamin Labaran Hermansen (Rasister/Idioter, fra Bøler)
Hadelandsdrapene (Ny Nazister)
Samt mindre alvorlige ting som:
Flere som er tatt med sprengstoff og planlagte attentat mot bla. Blitz.
Blitz har også blitt forsøkt brent ned, noe som lett kunne resultert i mordbrann.
Ett par skuddvekslinger mellom Nazister og antirasister på 90 tallet

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Muslimske terrorister hører jo egentlig til på høyresiden, men siden de står i opposisjon til de kristne verdier så blir de satt i samme bås som venstresiden. Her må vi ett godt stykke tilbake men RAF samarbeidet med PLO, Svarr september og andre som drev med terror på den tiden. IRA kan vel og settes inn her da de egentlig har samarbeidet med mange alt fra nazi Tyskland til PLO.
Vis hele sitatet...
Her kan det også nevnes:
Lillehammer-saken fra 21. juli 1973, der Ahmed Bouchikhi ble skutt og drept
av agenter fra den Israelske etterretningsorganisasjonen Mossad.
Sist endret av vindaloo; 11. mars 2021 kl. 12:23.
Sitat av Fenriz Vis innlegg
Høyresiden er under fokus fordi Norsk media er sitt eget venstrelenende ekkokammer vg, dagladet etc.
Vis hele sitatet...
Er Aftenposten 100% nøytrale og ikke frontende når det kommer til ''høyrepolitikk''?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av EvilSink Vis innlegg
1: Høyre assosierer jeg med kapitalisme, egen nasjon i fokus og tradisjoner. Venstre assosierer jeg med sosialisme, vitenskap og åpenhet.

Eksempel på Venstre grupperinger: Antifa.
Eksempel på Høyre grupperinger: SIAN.
Vis hele sitatet...
Sitat av EvilSink Vis innlegg
3: Kan du forklare hva du mener?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener først og fremst er at det ser ut som om du blander sammen en haug konsepter, kort fortalt. Som et minimum kan det være greit å holde økonomiske og sosiale hensyn litt separat. Det kan være ekstremt stor forskjell på høyre og høyre, eller venstre og venstre - fordi høyre og venstre i prinsippet er merkelapper på økonomisk politikk, ikke alt annet man eventuelt står for. Sammensausingen av all verdens politiske ståsteder inn i to totaldominerende bolker er også i stor grad et amerikansk fenomen og, unnskyld uttrykket, en jævla uting. Hvis man tviler på at det er uheldig, kan man jo bare se hvor godt det fungerer for dem?

Sammenlikningen Antifa vs. SIAN synes jeg er søkt, det er snakk om en amerikansk bevegelse og en norsk organisasjon med veldig lite til felles, på hver sin halvkule. Hvorfor valgte du nettopp disse heller enn f.eks. Antifa og sine (relativt, men det er et separat poeng) naturlige motpoler i det amerikanske landskapet? Hva mener du hadde vært en naturlig norsk motpol til SIAN?

La meg forresten også spørre: hva legger du i "vitenskap"? Jeg er ikke uenig i å legge det mer til "venstre" enn til "høyre" (med forbehold om at det er en overforenkling), men fra mitt ståsted er en vitenskapelig tilnærming det nærmeste man kommer å være rimelig sikker på at man har belegg i virkeligheten, og da synes jeg det er vanskelig å fronte noe annet synspunkt.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
2: Ifra de kjente mediene generelt, aviser, tv. Spesielt i Norske aviser og på NRK. jeg synes mye blir representert med et upartisk syn mot høyre, gjerne vridd og tolket på verst mulig måte. Ikke alt selvfølgelig, men det er inntrykket jeg sitter igjen med.
Vis hele sitatet...
Rent uavhengig av om det måtte stemme eller ikke, er det verdt å huske godt på at slike inntrykk er notorisk upålitelige. Menneskehjernen er veldig god på å overtale seg selv om at den har rett, så hvis man først har for seg at en viss "side" blir diskriminert mot, vil man uungåelig legge merke til og huske alt som hinter til det bedre enn alt som ikke peker den veien, og ofte tøye ting så de stemmer med hypotesen (bekreftelsestendens/"confirmation bias" og beslektede tankefeil). Dette er ofte helt ubevisst.

Det er derfor en god idé å ta utgangspunkt i undersøkelser og statistikk heller enn inntrykk - for inntrykk kan komme fra hva som helst, og det er sjelden lett å vite 100% hvordan man endte opp med det.

Selv dette er selvfølgelig ikke helt vanntett (for å være rasjonell er ganske vanskelig, og mange er mer interessert i å rasjonalisere enn å være rasjonell), men man har i hvert fall noe bedre å gå ut fra. Kanskje.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
4: Det er jeg ikke 100% sikker på, men jeg vil si min skeptiske holdning til media. Har vært i media på både godt og vondt, og det meste var løgn. De få andre jeg har møtt som har vært omtalt har mye av den samme opplevelsen. Det at jeg ikke har engasjert meg i å følge med på ting og tang som skjer rundt i verden før i nyere tid har nok også en sammenheng.
Vis hele sitatet...
Det går ikke an for noen andre å trekke noen som helst form for konklusjon ut av dette, og det er derfor ikke veldig nyttig for å forklare synspunktet ditt utover at du er "anti-media" av årsaker vi ikke aner om er gyldige, og at det gir utslag på måter vi ikke aner om gir mening.

(Jeg har tatt meg friheten å omrokere litt på teksten, for å få frem det jeg mener er beslektede argumenter.)
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Skrevet fra et tydelig venstrevridde utgangspunkt. Dersom høyresiden skal kobles til massedrap, så må vel også venstresidens sosialister og kommunister stå til ansvar for den ideologien med absolutt mest blod på hendene i den moderne tidsalder, nemlig nettopp kommunisme. Det at det er pakket inn i fin retorikk om at alle er like mye verdt og at det blir perfekt om bare alle blir like, skjuler baksiden der de som ikke er enige gang på gang ender opp i en massegrav. Jeg blir smått overrasket over hvor historieløs venstresiden er når det kommer til kommunismens realiteter, men det hadde kanskje ført til dårligere valgresultater.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg at folk som ligger langt til venstre ofte ignorerer den blodige historien kommunisme har, på samme måte som de langt til høyre ignorerer deres egen blodige historie. Dette er ikke noe nytt, og gjelder begge de ekstreme sidene.

Grunnen til at man har blitt mer oppmerksom på den ekstreme høyresiden skyldes tildels flere ting. Som supercali nevnte så har ble den ekstreme venstresiden slått hardt ned på igjennom den kalde krigen, og miljøet der er idag mye mindre enn tilsvarende miljøer på høyresiden. Vi har jo i vesten levd i snart 20 år der islamittisk terror har vært i fokus, og i skyggen av det har den ekstreme høyresiden vokst. De har etablerte forhold over grenser, og har bevist dyttet folk inn i alt-right pipelinen for å rekruttere og normalisere sine meninger. Samtidig har vi ingenting på venstresiden som har klart å gjøre det samme, og miljøene der driver jo ikke med den samme type rekruttering over landegrenser. I Europa er de jo stort sett begrenset til land som har hat problemer med det i mange år, som Spania, Italia og Hellas.

Venstresiden kommer nok tilbake, jeg vil tippe de vil klarer å kapitalisere en del på oppmerksomheten som er rettet mot høyresiden. De vil bruke det til rekruttering, "Se høyresiden kommer til å drepe oss alle! Bli med oss" osv. De vil nok slippe unna med det en stund fordi fokus til både media og myndighetene vil være på høyresiden
BRAND ∞ STRONG
Sitat av robhol Vis innlegg
Hva mener du hadde vært en naturlig norsk motpol til SIAN?
Vis hele sitatet...
Finnes ikke.
Det nærmeste jeg kan komme på er att en del av de minst rølpete Blizerene
trente kampsport og i en periode organiserte seg bedre for å kunne være mer "effektive"
i demonstrasjoner/slåsskamper.
Dette var litt tatt som modell fra Danmark og København og deres tilsvarende miljø.
Opp mot 200-300 hundre, alle med svarte hjelmer og slagvåpen.

På 90 tallet var det også en god del antirasistiske skinheads,
såkalt Sharp Skins (Skinheads Against Racial Prejudice) som trente kampsport og
aktivt oppsøkte steder man kunne treffe Nazister for å banke de opp.
Sist endret av vindaloo; 11. mars 2021 kl. 13:06.
Å si at venstre og høyre side i nyere tid er like ille er en feig cop out som utelukkende bidrar til å flytte fokus fra at høyresiden har langt større skjeletter i skapet enn venstresida har, ref. mange eksempler skissert av andre over. Høyresiden bruker mer og mer hundefløyte, i hvert fall de som er såpass til høyre at de i teorien står for en del døve og menneskefiendtlige verdier. Cancelkultur kan definitivt ha sine baksider men de folka som er reddest for å bli uglesett pga transfobi meninger har nettopp det, transfobe, misogyne, homofobe og ræva holdninger de ikke liker at moderne mennesker røsker ved. Verden går framover, men ikke de folka.

Dessuten, det er jo litt usexy en del av de tinga som frontes i den leiren i det siste.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Skrevet fra et tydelig venstrevridde utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Forventer du alle skal si seg enig i det, om du unnskylder uttrykket, høyrevridde utgangspunktet i tråden? Freak blir vel også rutinemessig anklaget for å være kun marginalt mer høyrelenende enn Marx, så at det dukker opp uenigheter rundt premisset burde vel strengt tatt ikke være noe sjokk.

Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Dersom høyresiden skal kobles til massedrap, så må vel også venstresidens sosialister og kommunister stå til ansvar for den ideologien med absolutt mest blod på hendene i den moderne tidsalder, nemlig nettopp kommunisme.
Vis hele sitatet...
Må de det? Hvorfor? Blir det gjort andre veien? Merk at jeg ikke snakker om koko-ekstreme posisjoner som sier hva som helst og derfor kan cherrypickes hele dagen fra begge hold, men tror du "mainstream-venstresiden" helt ærlig sammenlikner høyresiden med Holocaust, slik du langt på vei insinuerer?

Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Det at det er pakket inn i fin retorikk om at alle er like mye verdt og at det blir perfekt om bare alle blir like, skjuler baksiden der de som ikke er enige gang på gang ender opp i en massegrav. Jeg blir smått overrasket over hvor historieløs venstresiden er når det kommer til kommunismens realiteter, men det hadde kanskje ført til dårligere valgresultater.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært kult med litt mindre titanisk uredelig debatteknikk. Jeg begynte å liste opp ting i denne linjen som er urimelige påstander og insinuasjoner, men det ble etter hvert nesten en ord-for-ord-gjentakelse av det du skriver. For eksempel:
- Venstresiden mener alle skal være like
- Venstresiden er kommunisme
- Venstresiden/kommunister dreper alle uenige
osv

Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Når det kommer til dekningen i norsk media, så er det linket tidligere til undersøkelsen som viser at norske journalister, som flesteparten av de internasjonale journalistene og mediehusene, har kraftig slagside mot venstre. Dette kommer tydelig til syne gjennom dekningen av f.eks Trump og Sverige Demokratene mm.
Vis hele sitatet...
Eksempler på ting de har skrevet om Trump, SD osv. som faktisk er urimelige? Og tatt i betraktning måten du selv konsekvent formulerer deg på og karakteriserer meningsmotstanderne dine, regner jeg med det er innlysende at jeg ser etter noe ganske substansielt urimelig...

Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Til sist et tankeeksperiment, som jeg enda ikke har fått et saklig svar på. Hvorfor får ikke de nazistiske organisasjonene hverken marsjere eller markere seg uten et voldsomt angrep fra både media og venstresiden forøvrig, men samtidig får Rødt, selvutnevnte kommunister, både stille til valg og marsjere med bannere uten at noen løfter en finger?
Vis hele sitatet...
Fordi nazistiske organisasjoner hovedsakelig er bygget rundt intoleranse og hat, og Rødt er ikke det. Er det saklig nok?

Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Om det er fordi nazismen står for så mange drap historisk sett, så burde Rødt havne i ihvertfall den samme kategorien, med sine utallige historiske drap knyttet til deres ideologi.
Vis hele sitatet...
Du påstår med andre ord direkte at det norske politiske partiet Rødt har begått massedrap. Kult.
Sist endret av robhol; 11. mars 2021 kl. 13:38. Grunn: Forumet føkker opp. :p
Sitat av Kongen Vis innlegg
En grunn er nok at norske journalister lener veldig til venstre og da passer kanskje ikke kritikk av venstresiden inn i deres narrative. I følge Civita sier "46,4 prosent av norske journalister at de ville ha stemt Rødt, SV eller MDG" - https://www.civita.no/publikasjon/no...ournalistikken
Vis hele sitatet...
Det er nok riktig og er enig med TS sin observasjon. Du kan se slike partier få regjere å herje i Sverige. De har laget ghettoer uten like og er egt ansvarlig for masse dødsfall samt voldtekter slik de skulle være "så gode" og "nei, vi trenger ikke sjekke passene, jeg lar hvertfall mitt hjem stå åpent, jeg er så god, herregud, vi har jo så mye, nei tenker du på landets sikkerhet er du rasist. Dette blir ikke sett, men en form for radikalt venstre vil jeg kalle det, og med enorme konsekvenser.

https://www.youtube.com/watch?v=7Vsq...heInvisibleMan

Du kan høre Eckhart Tolle forklare det her, og det er desverre de venstre radikale som man burde frykte mest, fordi de er så mange og gjemmer seg bak "godheten" sin som fører til helvete, og de er ikke synlige, men det er ekstreme "gode" dvs venstreradikale politikere som har skylden for masse av dette. For meg går det ikke ta noen av de partiene du nevner seriøst. Vi trenger AP eller Høyre i regjering, jeg lener nok mot Høyre her i Norge nå, siden AP ikke har gitt sin støtte til rusreformen.
Sitat av supercali Vis innlegg
etter nittitallet har venstreekstremismen vært ganske fraværende. Bjørnar Moxnes og Mimir Kristjansson må jo sies å være ganske milde ledere for en gjeng "ekstreme kommunister som ønsker væpna revolusjon".
Vis hele sitatet...
Har lagt merke til at en del av "gammelkommunistene" fra
AKP (ml) sakte men sikkert har flyttet seg over i det man
løst kan kalle "alt-right"-landskapet. En merkelig røre av
konspirasjonsteoretikere og selverklærte "antiglobalister"
som, ikke særlig overraskende, viser sterk sympati for
bl.a. Putin, Orbán og andre autoritære figurer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg begynner å bli temmelig pisse lei denne polariseringen, hvorfor må alt trekkes ut i de ekstreme fløyene?

Jeg anser meg selv som en person som heller mye mer mot venstresiden enn mot høyresiden, rett å slett for jeg innser det enkle faktumet at idioter eksisterer uansett religion, hudfarge eller politisk tilhørighet og vil heller vurdere folk på individuell basis.
Jeg er absolutt ikke den eneste med slike meninger, men det er jo overdriving, feilrepresentering av meninger/sitater etc som skaper "liv og røre", så jeg legger mye av skylden på redaktører i visse "nyhetskanaler".
Folk med ekstreme meninger har eksistert siden tidenes morgen, forskjellen er at før var de representert av den sure gamle onkelen du bare trengte å relatere deg til på familiens julebord, og du kunne glatt ignorere ham resten av året.
Nå har disse tullingene verdens største talerør og evnen til å organisere seg: Det er den sørgelige baksiden av ganske imponerende teknologi: Internett og smart-telefoner.
På en side har forskere, utviklere, hobbyister og mange andre grupper som bidrar til positive ting et fantastisk verktøy for informasjon og samarbeid, men det har også de bittre sure konspirasjonsteoretikerne. At vi i 2021 har folk som faktisk tror jorden er flat er så tragikomisk at man i noen svake oppgitte øyeblikk tviler på om menneskeheten fortjener å overleve...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Har lagt merke til at en del av "gammelkommunistene" fra
AKP (ml) sakte men sikkert har flyttet seg over i det man
løst kan kalle "alt-right"-landskapet. En merkelig røre av
konspirasjonsteoretikere og selverklærte "antiglobalister"
som, ikke særlig overraskende, viser sterk sympati for
bl.a. Putin, Orbán og andre autoritære figurer.
Vis hele sitatet...
Hestesko Teorien
Er ikke så rart høyresiden er mer i fokus da det politiske landskapet i Norge etter krigen har vippet mot venstre intil de senere årene. Mindre aviser har statlig pressestøtte så fremt de ikke har upopulære meninger. 70 år med AP styre har satt sine spor. Mer terror og vold fra høyresida er derfor forventa da det alltid vil være de som føler seg marginalisert og stengt mellom "linjene" i avisartiklene til MSM. Hvorfor er ikke venstresida like voldelige? Bare kjør på med mer konservativt styre i årene fremover med marginalisering av venstrepolitiske ideer så vil man se en oppblomstring av venstreekstreme terrorhandlinger. Moderne eksempler er som nevnt IRA, ETA osv osv. Folk er folk. Venstresida er bare fredelige fordi de foreløpig sitter med definisjonsmakta. Det betyr imidlertid ikke at de har rett. Så fort ingen taler deres sak lenger så smeller det også fra den fronten.
Sist endret av dödskadaver; 11. mars 2021 kl. 20:34.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg begynner å bli temmelig pisse lei denne polariseringen, hvorfor må alt trekkes ut i de ekstreme fløyene?

Jeg anser meg selv som en person som heller mye mer mot venstresiden enn mot høyresiden, rett å slett for jeg innser det enkle faktumet at idioter eksisterer uansett religion, hudfarge eller politisk tilhørighet og vil heller vurdere folk på individuell basis.
Jeg er absolutt ikke den eneste med slike meninger, men det er jo overdriving, feilrepresentering av meninger/sitater etc som skaper "liv og røre", så jeg legger mye av skylden på redaktører i visse "nyhetskanaler".
Folk med ekstreme meninger har eksistert siden tidenes morgen, forskjellen er at før var de representert av den sure gamle onkelen du bare trengte å relatere deg til på familiens julebord, og du kunne glatt ignorere ham resten av året.
Nå har disse tullingene verdens største talerør og evnen til å organisere seg: Det er den sørgelige baksiden av ganske imponerende teknologi: Internett og smart-telefoner.
På en side har forskere, utviklere, hobbyister og mange andre grupper som bidrar til positive ting et fantastisk verktøy for informasjon og samarbeid, men det har også de bittre sure konspirasjonsteoretikerne. At vi i 2021 har folk som faktisk tror jorden er flat er så tragikomisk at man i noen svake oppgitte øyeblikk tviler på om menneskeheten fortjener å overleve...
Vis hele sitatet...
Der traff du egentlig spikeren på hodet for min del. Hva blir det neste liksom?



Så den "siden" som ikke har makten blir gjerne mer ekstreme over tid?
Og det blir på en måte en slags pendulum effekt, at "siden" som sitter ved makten dytter velgerne unna, så bytter "sidene", sånn at den andre "siden" blir mer ekstrem?

Litt rotete, men håper dere forstår hva jeg mener.
Sist endret av Vasken; 11. mars 2021 kl. 21:27. Grunn: Innlegg nr 1000, woo!
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Så den "siden" som ikke har makten blir gjerne mer ekstreme over tid?
Og det blir på en måte en slags pendulum effekt, at "siden" som sitter ved makten dytter velgerne unna, så bytter "sidene", sånn at den andre "siden" blir mer ekstrem?
Vis hele sitatet...
"Ekstrem" blir jo feil, siden høyreekstrem og venstreekstrem har andre betydninger i denne sammenhengen. Men det er klart at de partiene som skal regjere må være være pragmatiske og forholde seg mer til de reelle rammene for hva som er mulig, mens partiene i opposisjon kan skyte mer fra hofta. Det sier seg selv. Som du sier så fører det ofte til at de mister oppslutning, også kalt regjeringsslitasje. Man mister gjerne edgen sin litt når man hele tiden må kompromisse og få til ting i virkeligheten. Tilbake i opposisjon så får man anledning til å dyrke frem partiets sjel igjen. I allefall burde man klare det. Ser på deg, Støre.
Sist endret av *pi; 11. mars 2021 kl. 22:00.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
"Man mister gjerne edgen sin litt når man hele tiden må kompromisse og få til ting i virkeligheten. Tilbake i opposisjon så får man anledning til å dyrke frem partiets sjel igjen.
Vis hele sitatet...
FrP er jo kron eksempelet.
De har sittet på gjerdet i alle år å maset om bomb penger an what have you.
Men da Siv klarte å få de inn i regjering (og ut), så bompenge finansierte de over en lav sko.

Husker ikke nøyaktige tall, men så en oversikt over det da de satt i regjering. Bompenge finansierte
prosjekter hadde økt med de ved makten.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
FrP er jo kron eksempelet.
De har sittet på gjerdet i alle år å maset om bomb penger an what have you.
Men da Siv klarte å få de inn i regjering (og ut), så bompenge finansierte de over en lav sko.

Husker ikke nøyaktige tall, men så en oversikt over det da de satt i regjering. Bompenge finansierte
prosjekter hadde økt med de ved makten.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett, nei. Men Frp og deres velgere har i stor grad greid det kunststykket å se på seg selv som et slags kneblet offer for flertallstyranniet til og med mens de satt i posisjon. Det er litt imponerende.
Nå er de uansett på stø kurs bort fra maktposisjon. Det er ikke hver dag jeg er enige med noen i Rødt, men jeg måtte innrømme at Silje Alise Ness satt fingeren på noe. For det er nøyaktig samme inntrykk som jeg har, dette er ett stykk kristen-fundamentalistisk pakk av verste sort.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av Harek Vis innlegg
Høyreekstremisme fører til massedrap, terror, kvinnehat, rasehat, ondskapsfulle og stygge holdninger, grov trakassering og diskriminering mot uskyldige. Mens venstreekstremisme fører til at høyreekstremister får egoet sitt såra og kanskje en og annen nazi og rasist som får seg en på trynet. Ikke vanskelig å se hva som har mest nyhetsverdi.

Høyre"siden" har holdninger som bygger opp under høyreekstremisme, dvs splittelse og diskriminering (sosialt, økonomisk, kjønn, kultur, etnisitet, funksjonsevne) , uten at de nødvendigvis vil ty til eller støtter ekstreme handlinger og holdninger, mens venstre"siden" bygger opp under venstreekstremisme, dvs likestilling (sosialt, økonomisk, kjønn, kultur, etnisitet, funksjonsevne), uten at de nødvendigvis tyr til eller støtter ekstreme handlinger og holdninger.

Norsk media er ganske nøytrale politisk men for høyreekstreme sympatisører med konspirasjonsbrillene på så ser de det de vil se og innbiller seg at norsk media er så venstrevridd. Blir som de som er hjernevasket av annen konspirasjonstankesett og ser ord i artikler som tegn og finner det de leter etter.
Vis hele sitatet...
Ikke rart det krig/konflikt i verden, slik som du svartmaler andre som er uenige med deg.
Verden er ikke så svart/hvit som du tror, den er faktisk i hovedsak grå.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Ikke rart det krig/konflikt i verden, slik som du svartmaler andre som er uenige med deg.
Verden er ikke så svart/hvit som du tror, den er faktisk i hovedsak grå.
Vis hele sitatet...
Slik du snakker, skulle man jo nesten tro at du ikke nettopp hadde gitt KP til poster som karakteriserer hele "venstresiden" som kommunister og massemordere.
Etter å ha lest igjennom deler av denne tråden så ble jeg egentlig litt usikker på hva den egentlig handler om. Ekstremisme eller politikk?

I min verden er høyrepolitikk og høyreekstrem to vidt forskjellige ting som ikke har noe som helst med hverandre å gjøre. På lik linje med at venstreradikal og venstrepolitikk er to vidt forskjellige ting, men vi finner naturligvis velgere i hver av disse gruppene, kanskje i større grad på venstresiden av politikken enn på høyresiden.


Høyrevridd politikk har alltid hatt en dårlig vinkling i media, og skyldes nok i varierende grad hvilket politisk ståsted journalisten har, kombinert med clickbait og lysten til å skape drama. Og naturligvis med noen innslag av mennesker som absolutt ikke burde ha hatt talerett, men de kommer til ordet fordi det skaper drama.

Folket har kanskje aldri vært mer splittet og fordelt i det politiske landskapet som nå for tiden, trolig fordi folk aldri har vært mer selvsentrisk/egoistisk enn det de er for tiden. Men media bærer ikke spesielt stort preg av denne splittelsen. Men denne splittelsen vil påvirke kommende valg ekstremt mye. De mindre og mer ekstreme partiene vil i mye større grad få medbestemmelsesrett og et talerør ut, så frem vi ikke skriver historie og at Høyre og Ap går ilag om å drive landet. - Noe som kanskje kunne vært til det beste, siden politikken i utgangspunktet ikke er så forskjellig fra hverandre, føler i mange saker at Høyre og Ap er mer enig med hverandre enn det vi ofte ser at Høyre og FrP er, eller Ap og Rødt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Ga deg KP ved en feil.
Kan ikke du besvare spørsmålet/kommentaren kontra å drive med konstant flisespikkeri/overanalysering med mer.
Vis hele sitatet...
Å forsvare andres innlegg setning for setning er egentlig ganske uinteressant.

Det jeg reagerer på i posten din i akkurat dette tilfellet er at du ikke svarer på noe som helst, men faller tilbake på å klage på debattskikk. Det kan være et legitimt poeng, men da får man også være sånn halvveis konsekvent. Du kan med andre ord ikke gå god for å stemple meningsmotstandere som massemordere, og samtidig ha noen som helst form for troverdighet når du hevder å være opptatt av redelig debatt noen øyeblikk senere. Det er ikke bare lett gjennomskuelig, det er komisk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Men hvorfor får ikke venstresiden samme oppmerksomhet? Venstresidens feil og ekstreme handlinger blir enten dyttet under teppet eller rettferdiggjordt under et tynt skall for å "beskytte de svake" for eksempel.
Vis hele sitatet...
Hvilke ekstreme handlinger fra den norske venstresiden er det du ønsker mer fokus på? Jeg kommer ikke på en eneste sak som overhodet ligner på det høyreekstreme har funnet på, men det er kanskje fordi jeg leser MSM. Opplys meg gjerne!
Vis hele sitatet...
Jeg bemerker at dette betimelige spørsmålet har blitt møtt med øredøvende taushet. Som vanlig. Den sedvanlige runkinga om at Stalin var ille - og gjerne hakket verre enn nazistene også, den har vi selvsagt fått servert:
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Skrevet fra et tydelig venstrevridde utgangspunkt. Dersom høyresiden skal kobles til massedrap, så må vel også venstresidens sosialister og kommunister stå til ansvar for den ideologien med absolutt mest blod på hendene i den moderne tidsalder, nemlig nettopp kommunisme. Det at det er pakket inn i fin retorikk om at alle er like mye verdt og at det blir perfekt om bare alle blir like, skjuler baksiden der de som ikke er enige gang på gang ender opp i en massegrav. Jeg blir smått overrasket over hvor historieløs venstresiden er når det kommer til kommunismens realiteter, men det hadde kanskje ført til dårligere valgresultater.
Vis hele sitatet...
Og selvsagt, den enda vanligere "Jammen venstrevridde journalister!!"
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Når det kommer til dekningen i norsk media, så er det linket tidligere til undersøkelsen som viser at norske journalister, som flesteparten av de internasjonale journalistene og mediehusene, har kraftig slagside mot venstre. Dette kommer tydelig til syne gjennom dekningen av f.eks Trump og Sverige Demokratene mm.
Vis hele sitatet...
Det at alle mediehusene og forlagene eies av blodkapitalister, det har ikke så jævla mye å si for mediebildet, åpenbart. Merkelig det der.

Men jeg gidder ikke denne dansen. De som mener at "venstresiden" er like ille som "høyresiden" - hva enn man velger å legge i begrepene! - de kan til helvete liste opp hvilke meritter denne grusomme venstresiden har utført av voldsutøvekse, terrorisme, undergraving av demokratiske institusjoner og lignende i vår del av verden de siste tredve år, og fortrinnsvis belyse hvordan dette er verre enn noe av det som har kommet fra nynazistene. Kom igjen, nå har dere muligheten til å vise at dere faktisk har en sak og ikke bare er en gjeng feige løgnhalser som klager over spilleregler fremfor å forsøke å delta. Put you money where your mouth is.
Jeg kommer ikke til å la dette ligge.
Hva enn dere forsøker å vri dere unna med kommer til å bli forfulgt fra skanse til skanse til skanse til skanse, helt til dere jævla pingler tør å besvare dette spørsmålet. Bullshittgalore, målpostflytting, whataboutism - jeg har sett alt sammen før, jeg kan alle disse patetiske knepene. Dere som hevder at denne notoriske venstresiden er så jævla ille kan se til helvete å rettferdiggjøre påstanden deres - eller trekke den.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. mars 2021 kl. 21:05.
Jeg mener at høyre /venstreside egentlig har blitt ganske uvesentlig..
At det står litt mer mellom konservativ politikk vs globalisme... eller Ja til EU / nei til EU.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg bemerker at dette betimelige spørsmålet har blitt møtt med øredøvende taushet. Som vanlig. Den sedvanlige runkinga om at Stralin var ille - og gjerne hakket verre enn nazistene også, den har vi selvsagt fått servert:

Og selvsagt, den enda vanligere "Jammen venstrevridde journalister!!"
Det at alle mediehusene og forlagene eies av blodkapitalister, det har ikke så jævla mye å si for mediebildet, åpenbart. Merkelig det der.

Men jeg gidder ikke denne dansen. De som mener at "venstresiden" er like ille som "høyresiden" - hva enn man velger å legge i begrepene! - de kan til helvete liste opp hvilke meritter denne grusomme venstresiden har utført av voldsutøvekse, terrorisme, undergraving av demokratiske institusjoner og lignende i vår del av verden de siste tredve år, og fortrinnsvis belyse hvordan dette er verre enn noe av det som har kommet fra nynazistene. Kom igjen, nå har dere muligheten til å vise at dere faktisk har en sak og ikke bare er en gjeng feige løgnhalser som klager over spilleregler fremfor å forsøke å delta. Put you money where your mouth is.
Jeg kommer ikke til å la dette ligge.
Hva enn dere forsøker å vri dere unna med kommer til å bli forfulgt fra skanse til skanse til skanse til skanse, helt til dere jævla pingler tør å besvare dette spørsmålet. Bullshittgalore, målpostflytting, whataboutism - jeg har sett alt sammen før, jeg kan alle disse patetiske knepene. Dere som hevder at denne notoriske venstresiden er så jævla ille kan se til helvete å rettferdiggjøre påstanden deres - eller trekke den.
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/watch?v=7Vsq...heInvisibleMan

Han forklarer det utmerket her. Eckhart er nok også en av verdens mest balanserte personer. Og nei, jeg er ikke rasist, nazist, facist eller noe slikt bare fordi jeg påpeker at det radiale venstre er mer skummelt per nå. Ubalansen man ser i feks Sverige, Tyskland osv. Personlig ville jeg nok stemt AP, men siden de er feige ift rusreform blir det Høyre. Det betyr ikke at jeg er rasist, så skjerp dere. Jeg identifiserer meg ikke som verken Høyre eller Venstre. Virker som dere elsker å få identifisert dere med en av sidene og sutre, hyle, si at andre er sånn og sånn.. Og ikke minst, dere skal være "de gode". Det som heller er viktig å tenke på er å prøve å møtes i midten. Balanse og det å kunne snakke sammen på tross av uenigheter. For meg virker den ekstreme venstresiden klart verst her. De SKAL ha rett, ellers er meningsmotstandere rasister/homofober eller whatever. One-upmanship kalles det og sikkert vanskelig å slutte med når selvfølelsen er blitt avhengig av det og man lever i en fantasiverden der man vil åpne grensene og la alt mulig skje for å virke som "den gode"
Synes hele dette aksebegrepet fungerer mer effektivt som en splitt og hersk-teknikk mellom mennesker i det daglige enn som en nyttig beskrivelse av politiske holdninger. Det er jo gjerne en merkelapp man henger på andre. Ikke at jeg har noen bedre forslag med dagens politiske system. I vår del av verden, altså vesten, er det jo utvilsomt «høyresiden» som har gjort mest faenskap siden krigen. Antar at det begraves en del greier siden aviser flest er aksjeselskap, så jeg deler ikke trådstarters inntrykk i det hele tatt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
https://www.youtube.com/watch?v=7Vsq...heInvisibleMan

Han forklarer det utmerket her. Eckhart er nok også en av verdens mest balanserte personer. Og nei, jeg er ikke rasist, nazist, facist eller noe slikt bare fordi jeg påpeker at det radiale venstre er mer skummelt per nå. Ubalansen man ser i feks Sverige, Tyskland osv.
Vis hele sitatet...
Nei, det er sikkert ikke derfor. Hva du mener med radikal venstreside, hva du snakker om (konkret), og hva slags bevismateriale du har å understøtte dette med er fortsatt åpne spørsmål som du helst burde svare på.

(PS: folk er som regel interessert i kilder og materiale som ikke er videoer. De er fryktelig tidkrevende å se på.)

Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
Personlig ville jeg nok stemt AP, men siden de er feige ift rusreform blir det Høyre. Det betyr ikke at jeg er rasist, så skjerp dere. Jeg identifiserer meg ikke som verken Høyre eller Venstre.
Vis hele sitatet...
Har noen påstått at å stemme på partiet Høyre gjør deg til rasist, eller er dette en ren stråmann fra din side?

Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
Virker som dere elsker å få identifisert dere med en av sidene og sutre, hyle, si at andre er sånn og sånn..
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette radikalt forskjellig fra det du gjør akkurat nå?

Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
Og ikke minst, dere skal være "de gode". Det som heller er viktig å tenke på er å prøve å møtes i midten. Balanse og det å kunne snakke sammen på tross av uenigheter. For meg virker den ekstreme venstresiden klart verst her. De SKAL ha rett, ellers er meningsmotstandere rasister/homofober eller whatever.
Vis hele sitatet...
Hvem snakker du til? Med tanke på hvor opptatt du er av at folk ikke skal bli tillagt meninger de ikke har, innser du naturligvis at dette ikke gjelder hele "venstresiden" - i motsetning til hvordan retorikken din ser ut.

Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
One-upmanship kalles det og sikkert vanskelig å slutte med når selvfølelsen er blitt avhengig av det og man lever i en fantasiverden der man vil åpne grensene og la alt mulig skje for å virke som "den gode"
Vis hele sitatet...
Sikkert. Det er sikkert ganske vanskelig å kjenne igjen denne tendensen hos seg selv også, vil jeg tippe.
Sist endret av robhol; 14. mars 2021 kl. 18:13.
Kan kjenne meg igjen litt i det TS skriver, at målestokken er forskjellig ut fra om det er høyre- eller venstresiden det appliseres på.
Man kunne lese det litt i reaksjonene på angrepene mot SIAN (Som i ettertid førte til en ganske bra debatt i Norge) i inlegg og artikler som gikk langt i å antyde at såpass fikk SIAN forvente seg av reaksjoner. Visse gikk så langt at de kalte det selvforsvar mot SIAN.

Sitat fra Stephen Cataldo om høyre-vs-venstreside:
'Fascist and communists have both killed incredible numbers of people in the 20th c. They're both similarly dangerous once in power, they look somewhat similar once they have unrestrained power. But the pattern of how they go wrong is very different.

The left-wing disasters quite consistently follow this pattern: the population rises up militarily against a very corrupt centralized power, and at the end of the violence the generals or similar keep a very tight lock on power. They gain power through ideals, concentrate power with ideals and guns, then someone just takes power. Left-wing idealism after the revolution may exacerbate this some, as when Stalin stepped into a power created by more idealistic people, but the pattern is that idealistic but sufficiently violent left-wing revolutions lead to totalitarian/authoritarian regimes that concentrate power similarly to and are just as bad as any other totalitarian/authoritarian regimes. They are bait-and-switch disasters, the less-powerful try to take power and upset the existing power-balance, but power slips into the wrong hands, the revolutions turn on their supporters as much as anyone.

Right-wing disasters are very different. Mein Kampf laid it all out, there was no bait-and-switch, Hitler campaigned on Anti-Semitism & blaming foreigners for everything, campaigned on helping aryans, and then acted on that once in power. The pattern is generally to get a chunk of the electorate to ally with the *current* powers in the military and/or industry and/or colonial or post-colonial powers. They often get a foot in the door, like winning an electoral plurality, and then break rules and cheat until they have concentrated power. They talk about conspiracies and internal-enemies, and aim to break down the compromises that the normal government runs by, to lock in power so it can't be taken back. It's a power-grab by the powerful, not a switch.

When not in power, asking about smaller scale dangers, the left has at times tended to revolution, and the right to hate-crimes. I think the left and right are less similar on their way to power than once they have it.'
-
Stemmer til stor del med intrykkene jeg selv har av ekstremistene.
Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Video får jeg dessverre ikke sett her og nå, så det får bli til siden. Men kanskje du, som formodentlig har skummet gjennom, kan gi et lite resumé? Rent spesifikt, så ønsker jeg konkrete tilfeller av terrorisme, voldsutøvelse, angrep på demokratiet og lignende som har foregått i vår del av verden de siste årene. Ikke det altså? Tenkte meg det.

Dette er whataboutism. Litt pinlig å se slik retorikk bli tatt i bruk såpass omgående, spesielt siden jeg eksplisitt gjorde det klart at jeg kjente til taktikken og forventet å se den komme, men jeg kan ikke si jeg er spesielt overraska. Så, siden du også føyer deg pent inn i rekka av de som på ikke spesielt elegant vis forsøker å danse deg unna problemtstillingen, la meg heller vise deg hvordan du forsøkte på det og hvorfor det ikke lykkes.
Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
Han forklarer det utmerket her. Eckhart er nok også en av verdens mest balanserte personer. Og nei, jeg er ikke rasist, nazist, facist eller noe slikt bare fordi jeg påpeker at det radiale venstre er mer skummelt per nå.
Vis hele sitatet...
Se, her fremmer du ikke egne argumenter. Det overlater du til Eckhart. Og han argumenterer formodentlig for hvorfor han mener at "venstresiden" (hva nå enn han legger i det!) er skumlest i dag, men han fremlegger ikke konkrete eksempler på hvordan venstrevridde gærninger har sprengt regjeringskvartalet i lufta eller noe. Det har nemlig ikke skjedd. Det du gjør er å heller forsøke å flytte diskusjonen over i en helt annen grop der verbale utspill og ikke-voldelig respons står i høysetet - sånn at vi nok en gang beveger oss vekk fra kjernen her som altså koker ned til at det i vår avkrok av verden ikke har vært så mye drap og bomber fra kommunister og anarkister siden Baader-Meinhof. Denslags har vi imidlertid sett i rikelig monn fra nynazister og lignende avskum, derfor er folk forståelig nok mer bekymret for denne grupperingen enn for andre. Selv er jeg i alle fall mer defensiv mot folk som vil drepe meg enn folk som mener jeg er en tosk. Synes du det er en urimelig eller irrasjonell innstilling?

Egentlig kunne vi la dette mageplasket ditt stå for avlutninga, men la oss se litt videre likevel.

Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
Ubalansen man ser i feks Sverige, Tyskland osv. Personlig ville jeg nok stemt AP, men siden de er feige ift rusreform blir det Høyre. Det betyr ikke at jeg er rasist, så skjerp dere. Jeg identifiserer meg ikke som verken Høyre eller Venstre. Virker som dere elsker å få identifisert dere med en av sidene og sutre, hyle, si at andre er sånn og sånn.. Og ikke minst, dere skal være "de gode". Det som heller er viktig å tenke på er å prøve å møtes i midten. Balanse og det å kunne snakke sammen på tross av uenigheter.
Vis hele sitatet...
Igjen, la oss finne frem tall her. Hvor mange har sagt at man er rasist om man stemmer høyre? Skal vi se, eksakt ingen. Hyl og tenners gnissel, og påstander om at man tilhører De Gode(TM)" - øh, nei? De eneste som har påstått at politiske partier med stortingsrepresentanter er farlige ekstremister er de som hakker på Rødt og MDG. Og da burde de kanskje kunne gjøre rede for hvor mange femtenåringer MDG har myrdet med kniv på åpen gate fordi de har brukt ytringsfriheten sin til å fremsnakke fossilbiler eller noe, da? Eller kanskje noen kan gi en liste over antall medlemmer av unge høyre som har blitt plaffet ned av Moxnes på sommerleir?
Ikke det altså?
Hvis du virkelig mener at representanter for "ytre venstre" er farligere enn Kvisler & Jahr eller Breivik - kan du da vennligst fremlegge noen eksempler på hva de har gjort?
Sitat av Hopeful7 Vis innlegg
For meg virker den ekstreme venstresiden klart verst her. De SKAL ha rett, ellers er meningsmotstandere rasister/homofober eller whatever. One-upmanship kalles det og sikkert vanskelig å slutte med når selvfølelsen er blitt avhengig av det og man lever i en fantasiverden der man vil åpne grensene og la alt mulig skje for å virke som "den gode"
Vis hele sitatet...
Så "venstresiden" vil altså ikke gi seg i debatt. De fortsetter å argumentere for saken sin innefor ytringsfrihetens rammer til tross for at enkelte meningsmotstandere er ubekvemme når de går tom for argumenter. Denne skumleste venstresiden fortsetter å samarbeide for endringer i samfunnet ved hjelp av demokratisk deltakelse. Og de vil altså ikke bli pålagt å endre mening, til tross for at du og mange andre mener de tar feil. Dermed er de altså like farlige som rovmordere og terrorister? Seriøst?

Vet du hva som er det mest tragiske oppi alt dette? Det er faktisk ikke at argumentasjonen din er like fraværende som hos alle andre; det er forventet. Det tragiske er at du tilsynelatende føler større tilhørighet med og sympati for folk som går inn for å ødelegge samfunnet når de ikke får vilja si.

Neste!
Sist endret av Myoxocephalus; 14. mars 2021 kl. 21:35.