Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 7921
God aften godtfolk!

Har et problem jeg håper dere kanskje kan hjelpe meg med.

Min samboer har en IG profil med rundt 13k følgere. Hun kan puttes i kategorien «influencer» og tjener litt penger på dette.

Siden november har hun hatt problem med at noen kopierer profilen hennes. Endrer litt på brukernavnet og kopierer bilder og info fra profilen. Så sendes det ut linker der følgerne hennes har vunnet konkurranser, men for å få gevinst må man betale gebyr eller noe.

Profilene blir slette etter en stund da de blir rapportert, men sambo syns det er både ubehagelig å leit at det skjer.

Jeg er ikke veldig datakyndig, men tenkte å prøve å få råd herfra som kanskje kan hjelpe henne. Dette ødelegger jo hele opplegget hennes, da følgere tror hun har flere kontoer, har byttet konto, eller fått virus..hun taper både penger og følgere på dette tullet..

Hva kan vi gjøre? Anmelde er vel liten vits? De som svindler har ikke svart på meldinger. Men når hun lovet å sende «nudes» hvis de sletta kontoen så svarte vedkommende at han ønsket penger på sin paypal konto. Svindler sendte da en mailadresse hun skulle bruke for å sende cash via paypal..det ble skrevet på Norsk, og virker ikke som Google translate da grammatikken var god..

Hva faen gjør vi??
Begynn med å vannmerke alle bilder med Copyright.
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Begynn med å vannmerke alle bilder med Copyright.
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt på det før. Men tror ikke det vil hjelpe..kontoen blir sikkert kopiert og brukt til «svindel» uansett tenker jeg


Hvor mye kan en som har greie på it og sikkerhet få ut av en Gmail adresse?
https://help.instagram.com/446663175382270
Klikk: "Hva kan jeg gjøre dersom noen utgir seg for å være meg på Instagram?"

Tips: Ikke tilby å sende «nudes» eller penger for at noen skal holde opp med plagsom adferd. Dette er bensin på bålet.

Sitat av kimsta Vis innlegg
Hvor mye kan en som har greie på it og sikkerhet få ut av en Gmail adresse?
Vis hele sitatet...
Dessverre ikke så mye om ikke den som gjør dette har regget denne tilknyttet eget navn eller identitet. Noe jeg tviler på vedkommende har gjort i dette tilfellet.
Sist endret av Erlpil; 10. februar 2021 kl. 02:03.
Har sett en bruker med over million followers som har lignende problem. Akkurat for øyeblikket tror jeg ikke det er mulig å gjøre noe men kanskje i framtiden vil slike ting være vanskeligere å gjøre. Ikke bruk tid og krefter på det. Er som å tisse i motvind for øyeblikket
Ser det samme på mange profiler på instagram, facebook og på andre pages om whatever som har mange følgere.
Det eneste jeg kommer på er at man selvfølgelig informerer følgere om at det er falsk profil og ber alle følgere rapportere kommentarene og profilen.

Når man eksponeres på nettet er man alltid i risiko for å bli utsatt for bildetyveri så I guess det er baksiden av medaljen man må ta med i regninga når man blir influencer.
Sist endret av Mefibon; 10. februar 2021 kl. 03:48.
Trådstarter
Tusen takk for svar. Skal holde ut, å håpe på de gir seg.