Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6738
Hei. Hellas er vel ett grønt/gult land nå, er det samme med øy partene deres som Rhodos for eksempel?
Fra en som nå sliter med potensiell karantene, eller i værste fall potensiell smitte, kun grunnet omstendigheter utenfor min kontroll: vær så snill å spar reisinga til neste år... Rhodos er der neste sommer... Sorry hvis unødvendig reising ikke er poenget med tråden, men jeg måtte bare si det.
Håper det går bedre for deg snart og at du eller noen rundt deg ikke er smittet!

Leser på VG sine sider om corona og da er jo hele Hellas rødt? Men på regjerningen.no sin side så er det grønt? Skjønner ikke så mye.
Sitat av Hankaren26 Vis innlegg
Håper det går bedre for deg snart og at du eller noen rundt deg ikke er smittet!

Leser på VG sine sider om corona og da er jo hele Hellas rødt? Men på regjerningen.no sin side så er det grønt? Skjønner ikke så mye.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det systemet der er et stort rot. Det kan også endre seg kjapt, og kan gå fra grønt/gult til rødt mens du er der nede. Nå er vel ogå all unødvendig reise frarådet, uavhengig av rødt eller grønt? Hvis planen din er ferietur så ber jeg deg om å la være. Vi trenger ikke enda mer importsmitte nå.
Sitat av Hankaren26 Vis innlegg
Håper det går bedre for deg snart og at du eller noen rundt deg ikke er smittet!

Leser på VG sine sider om corona og da er jo hele Hellas rødt? Men på regjerningen.no sin side så er det grønt? Skjønner ikke så mye.
Vis hele sitatet...
Hei kamerat. Jeg vet ikke hvor du har sett noe grønt, nå er alt som ikke er rødt gult. Du må jo gjerne reise hvis du ikke forstår hva dette betyr, kan jo ikke annet enn å ønske deg god tur å lykke til. Ingen grunn til å kaste bort penger på reiseforsikring.

Grunnen til at Norge også igjen nå går mot rødt er jo nettopp fordi Ola Dunk ikke vet sitt eget beste og "bare må" reise stakkars. Harryhandel og spania ftw.

Får vel ta med kilder da siden vi ikke diskuterer sjokolade eller jordbær krone-is

For å unngå misforståelser og tydeliggjøre denne anbefalingen om å unngå alle unødvendige reiser til utlandet, har regjeringen besluttet at de landene som tidligere var grønne på kartet, nå blir gule. Ingen områder er "grønne" for tiden.
Vis hele sitatet...


https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...s-coronavirus/
Sist endret av Dough; 15. august 2020 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rhodes, Hellas er gult, mao. du kan reise uten plikt for karantene ved retur
Og reiseforsikring gjelder virker det som siden man reiser når landet er gult?Hellas har jo like lavt om ikke lavere smittetall enn oss, også at dem har dobbelt befolkning.
Sitat av Hankaren26 Vis innlegg
Og reiseforsikring gjelder virker det som siden man reiser når landet er gult?Hellas har jo like lavt om ikke lavere smittetall enn oss, også at dem har dobbelt befolkning.
Vis hele sitatet...
Hei igjen.

Det er frarådet å reise. Jeg vet ikke helt hvordan forklare det tydeligere.

Å gå i mot anbefalingene er oppskriften på å miste dekning av reiseforsikring. Du må sjekke med DITT forsikringsselskap hva som gjelder i DITT tilfelle når du velger å gå i mot myndighetenes anbefalinger.

Smitte er dynamisk og endrer seg kontinuerlig og situasjonen vil sannsynligvis være en annen før du sitter på noe fly.

Tror du situasjonen går til det bedre eller verre?
Sist endret av Dough; 15. august 2020 kl. 18:47.
Tar rådet ditt og ikke reiser jeg da. Så får jeg gjort min dugnad.
Huff ja kondolerer... Du burde takke meg, ikke furte.


https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...-kan-bli-roede
Hvor furter jeg? Om du tok «Så får jeg gjort min dugnad» sarkastisk, så var det ikke ment sarkastisk.
Sitat av Hankaren26 Vis innlegg
Tar rådet ditt og ikke reiser jeg da. Så får jeg gjort min dugnad.
Vis hele sitatet...
Takk for det! Spar opp litt penger og håp på en heftig reise til neste sommer!
Sitat av Hankaren26 Vis innlegg
Hvor furter jeg? Om du tok «Så får jeg gjort min dugnad» sarkastisk, så var det ikke ment sarkastisk.
Vis hele sitatet...
Ikke hør på det besserwisser greiene han lirer av seg. Reis og kos deg er min oppfordring. Det er allerede masse smitte mellom folk i Norge, så om du reiser utenlands har liten (ingen) betydning.

Covid kommer ikke til å forsvinne før de fleste av oss har blitt smitta, de svakeste kommer til å dø og de sterkeste overlever. Survival of the fittest.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Ikke hør på det besserwisser greiene han lirer av seg. Reis og kos deg er min oppfordring. Det er allerede masse smitte mellom folk i Norge, så om du reiser utenlands har liten (ingen) betydning.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje massevis av smitte - endå.

Smittetala er aukande, men enn så lenge er det relativt lite smitte i samfunnet, og svært mange av tilfella er importert.

Eit godt utgangspunkt er vekesrapportane frå FHI.

I de siste to ukene var det 375 (67 %) av de 556 meldte tilfellene som hadde kjent smitteland. Av disse hadde 291 (78 %) blitt smittet i Norge og 84 (22 %) hadde blitt smittet i utlandet.
Vis hele sitatet...
Mtp. at majoriteten ikkje har reist utanlands, så er nær 1/4 av smitta påfallande.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Covid kommer ikke til å forsvinne før de fleste av oss har blitt smitta, de svakeste kommer til å dø og de sterkeste overlever. Survival of the fittest.
Vis hele sitatet...
Eg veit ikkje om du har fått det med deg, men det vert altså jobba med ei vaksine.

I tillegg peikar meir og meir på at sjukdomen medfører langtidsskader; ein del meiner at det er livsvarige skader.

Det er ikkje utan grunn at tiltaka er såpass ekstreme, og det er ikkje utan grunn at reising er fråråda. I tillegg er dette idioti som ikkje kun råkar deg sjølv; det råkar samfunnet. Alle.
«Det er ikkje utan grunn at tiltaka er såpass ekstreme, og det er ikkje utan grunn at reising er fråråda. I tillegg er dette idioti som ikkje kun råkar deg sjølv; det råkar samfunnet. Alle»

Sant nok. Men hvorfor har dem ikke bare sperret ALT av land fra starten? Ikke noe reiser til NOEN land vice versa, ikke bare en oppfordring om å ikke reise? Hvorfor åpnet vi for reiser...?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hankaren26 Vis innlegg
Sant nok. Men hvorfor har dem ikke bare sperret ALT av land fra starten? Ikke noe reiser til NOEN land vice versa, ikke bare en oppfordring om å ikke reise? Hvorfor åpnet vi for reiser...?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Eg har stilt meg det samme spørsmålet før.

Delvis var det nok fordi det finst legitime grunnar til å reise, t.d. at du har familie i andre land også viare. Mange firma har ymse samarbeid over landegrensene, så å forby all reising fører til problemer for ein del bedrifter. EU er trass alt svært viktig handelspartner.

I tillegg er det truleg ein del diplomati inne i biletet. Andre land har samme vurderinger, og pusher på for å halde næringslivet i gang.

Viare er det mange utlendingar i Noreg. Dei har gjerne reelle behov for å reise heim, t.d. grunna gravferder e.l. I tillegg har du EMK, som seier at inngrep skal vere proporsjonale.

Samtidig har myndigheitene klargjort standpunktet sitt kraftig, ved å fjerne "grønne" land, og dele verda i raudt og gult.
Forstår. Men igjen, i alt du sier (som høres fornuftig ut) så burde det ikke vært greit for Ola Nordmann å dra på FERIE da kanskje. Men som du sier alt annet utenom FERIE, måtte ha fungert. Men da kommer vi kanskje til at fly selskaper ikke gidder å fly når det ikke er nok folk på flyet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hankaren26 Vis innlegg
Forstår. Men igjen, i alt du sier (som høres fornuftig ut) så burde det ikke vært greit for Ola Nordmann å dra på FERIE da kanskje. Men som du sier alt annet utenom FERIE, måtte ha fungert. Men da kommer vi kanskje til at fly selskaper ikke gidder å fly når det ikke er nok folk på flyet?
Vis hele sitatet...
Nei, og det er omlag det regjeringa har kommunisert.

Sitat av https://www.aftenposten.no/norge/i/8mey7Q/dette-er-landene-norge-naa-aapner-grensene-til-halvparten-sier-de-naa-vi
– Selv om myndighetene åpner opp, er de tydelige på at det ikke er det samme som en anbefaling om å reise. Så vi håper norske reisende følger både lokale og norske smittevernregler og gjør ting «etter boka» slik at vi ikke stikker kjepper i hjulene for den nasjonale smitteverndugnaden vi er inne i.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer
– Vi anbefaler ingen å reise utenlands i sommer, selv om det nå er mulig å reise til land med lite smitte uten å måtte i karantene når man kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Begge artiklane er frå midten av juli. Det har vore rimeleg klart kommunisert at det er lov, men ikkje anbefalt. Det bodskapet vart styrka eitt hakk med endringa av fargekodane.
Takk for utfylte og bra svar som jeg alltid ser fra deg, Vidarlo!