Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4331
Hei, vil starte med å si at jeg er økonomisk av meg, men hadde en periode der faren min døde ganske så tidlig, og da drakk jeg en del. Driver ikke med det nå lenger, men det gikk ut over Mastercardet. Vet ikke renten på Mastercard Gold fra Visa, men den er ikke lav virker det som for om jeg betaler 500-800kr så er den som regel rett på 10k igjen eller over. Hva kan jeg gjøre? Kommer meg ikke ut av dette jævla kortet som er klippet forresten. Er det å ta opp lån med billigere rente? Takker på forhånd for all hjelp
1) Finn ut hva slags rente du har
2) Undersøk muligheten for å refinansiere gjelda hos noen med lavere renter
3) Skaff deg en jobb. 10K i kredittkortgjeld er ingenting.
Du hevder du betaler ned på kortet med mellom kr 500-800 og gjelden er oppe i kr 10.000 igjen like etterpå? Dette tilsvarer en årlig effektiv rente på mellom 60 og 96 prosent, høres ikke veldig plausibelt ut.

Sannheten er vel nærmere en effektiv rente på mellom 20 og 30 prosent tenker jeg, og betaler du 800 i måneden med 30 prosent effektiv rente vil det ta deg ca 16 mnd å bli kvitt gjelden.

Hør med div banker om refinansiering, sjekk ut finansportalen.no

10.000 er ikke veldig mye penger, var jeg deg ville jeg spurt familie eller bekjente om å få låne beløpet rentefritt, da sparer du rett i overkant av kr 2.000 i totale rentekostnader gitt 30 prosent effektiv rente og kr 800 i månedlig nedbetaling.
Prioriter pengene dine anderledes. Du må leve billigere og si fra deg goder som å spise ute, si opp høy datapakke på telefonen, ikke spise kjøtt hver dag, gå eller sykle istedet for bussbillett osv. Skrenk inn alle områder du bruker penger på så godt det går, sånn at du har mer penger å nedbetale gjelden med. Eller lån penger fra kompis/familie som kan betale hele gjelden for deg og at du heller nedbetaler til de uten rentene.
Sist endret av celtseus; 12. juli 2020 kl. 05:49.
Refinansiering er populært på Freak. DU skal lete lenge etter en gjeldsrådgiver som anbefaler det.

Jeg leser det som at du bare betaler 5-800,- som det passer seg. Det er klart at det ikke fungerer om det blir for lenge mellom avdragene. Du må betale det ned som om det var et lån.

Som nevnt her har du sikkert 20-30% rente. Så ja om du bare betaler de summen 3-4 ganger i året så betaler du bare renter. Du bør betale 1000,- i måneden eller mer. Eneste fornuftige måten å bruke kredittkort på er å gjøre det opp hver måned.

Får du et veldig godt refinansieringslån er det selvfølgelig mulig men husk at et sånt lån også har renter, gjerne 10-15% samt etableringsgebyr og termingebyrer.

La oss nå si betaler 1000,- mnd. Så er det nedbetalt på 12 måneder med under 2000,- i renter.

https://www.smartepenger.no/kalkulat...ingskalkulator

Det er bare å bite tenna sammen å gjøre det.
Lol, 10k er fuckings ingenting. Vi snakker 6 nattevakter i en jobb liksom. Skaff deg litt smått arbeid og du er kvitt den gjelden på nulltid.
10 000kr X 25% rente PR år = 208kr pr mnd Lommerusk!
Du «jukser» åpenbart - enten du vil innrømme det for deg selv eller ei. Betaler du 500-800,- pr måned UTEN å bruke kortet, så vil - som andre her har regnet på - gjelden gå ned og forsvinne innen relativt kort tid.

Eneste alternative forklaring er om du har noen abonnementstjenester som du har glemt av gående på kortet.

Sperr kortet, ikke bestill nytt - da blir det umulig å bruke og gjelden er borte på et år eller to om du betaler like mye som nå. Dersom du får papirfaktura er det nok beheftet med et kraftig gebyr som gir sterkt øket effektiv rente på så små innbetalinger - undersøk om banken tilbyr e-faktura.

10 000,- er ikke mye i kredittkortgjeld i dag - nærmest uansett inntekt klarer man å håndtere det. Minimumsbeløpet er vel på rundt 300,- kroner - pluss evt gebyr. Selv om det selvsagt ikke er morsomt dersom man har veldig lav inntekt.
Du må betale mer en 500kr hver måned. Sett opp et budsjett og betal så mye du kan hver måned.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Et annet tips kan være å se gjennom om du har noen ting liggende som du ikke bruker, utrolig hvor mye skrap man kan tjene noen hundrelapper på. Ryddet nettopp i kjellern og fant en rekke ting jeg hadde helt glemt av som jeg klarte å få noen kroner for.
10 lapper kan være lite for noen og mye for andre. Ifølge rentekalkulatorn til mastercard gold vil det koster nærmere 1000 kr per måned i tolv måneder å nedbetale 10k. Det er ikke alle som har en tusenlapp til overs hver måned og har man ikke det hver måned så vil det føles som at gjelda står bomstille når man bare får nedbetalt en gang iblandt. Føler med deg bro stod i samme knipa når jeg hadde mitt første mastercard og gikk på AAP. Folk her er flinke til å anta at det bare er å skaffe seg en jobb og tjene læx på noen kvelder men ikke alle er så heldige.

Det beste du kan gjøre er å låne hele summen privat ikke ta opp nytt lån i bank. Selg klær og sko du ikke bruker ukentlig, selg playstation, iPhonen og det du kan og sørg for å ta en dag hvor du finner billigste strømleverandør, mobilleverandør, internett leverandør og forsikring og bytt til de som har billigst avtale.
Sitat av VR46 Vis innlegg
Hei, vil starte med å si at jeg er økonomisk av meg, men hadde en periode der faren min døde ganske så tidlig, og da drakk jeg en del. Driver ikke med det nå lenger, men det gikk ut over Mastercardet. Vet ikke renten på Mastercard Gold fra Visa, men den er ikke lav virker det som for om jeg betaler 500-800kr så er den som regel rett på 10k igjen eller over. Hva kan jeg gjøre? Kommer meg ikke ut av dette jævla kortet som er klippet forresten. Er det å ta opp lån med billigere rente? Takker på forhånd for all hjelp
Vis hele sitatet...
Jeg har bare pleid å betale ned hele summen med engang jeg får lønn, så bruker jeg MC igjen om nødvendig og gjentar prosedyren neste måned, helt til det er juni eller desember og det enten er feriepenger eller halv skatt, da har man somregel råd til å netbetale og fortsatt ha cash igjen på brukskontoen. Evt så nedetaler jeg også mnd jeg har jobbet mye ekstra eller røde dager! Men å nedbetale hele med engang, så bruke kortet på nytt frem til desember er en grei løsning for deg om du ikke har råd til å nedbetale hele ellers.