Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7734
Hei! Jeg kjøpte nylig en vare på finn for 3000 kroner. Forhåndsbetalte til personen og avtalte at jeg skulle få kollinummer og bekreftelse på sms når den ble sendt. Jeg har måttet purre, men har fått masse unnskyldyldninger så langt på hvorfor jeg ikke har fått kollinummer osv. Har bedt om å få tilbakebetalt beløpet snarest, om ikke vil jeg politi anmelde det.

Navnet han utga seg for, samsvarer ikke med navnet jeg vippset til. Finner ingen informasjon om noen av dem på hverken Facebook, gule sider eller google. Noen som har noen tips?
Tips? Ikke forhåndsbetal til folk du ikke finner på nett når du googler. Har ikke brukeren positive reviews og en etablert finn-historikk, styr unna.
Trådstarter
4 1
Har erfart det nå ja. Men både vipps og finn må vel ha et system som gjør det svært vanskelig å fake navn.

Men er det altså ingenting man kan gjøre i slike saker? Kan jo selvfølgelig politi anmelde, men har ikke tro på at det fører til noe som helst dessverre
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vipps veit kven det er, ja. Dei krev bankid-autentisering.

Du kan anmelde det, og du kan gå til sivilt søksmål. Stort andre val har du ikkje. Bankane har ikkje lov til å utlevere informasjonen til uvedkommande, og p.t. er du uvedkommande frå deira ståstad.
Finn har verifisering av brukere. Se etter haken bak brukernavn.

https://www.finn.no/eid/verification.html
Ikke betal før du får varen, da slipper du å bli svindlet.
Ikke at det hjelper nå, men da vet du det til neste gang.
Finn har blitt ett Eldorado for svindlere...
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ikke betal før du får varen, da slipper du å bli svindlet.
Ikke at det hjelper nå, men da vet du det til neste gang.
Finn har blitt ett Eldorado for svindlere...
Vis hele sitatet...
Vel, er du selger kan vi snu på det: Ikke send varen før du har fått penger, er ikke sikkert kjøper betaler. En typisk Catch22-situasjon. Har noen en bombesikker løsning på dette?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vel, er du selger kan vi snu på det: Ikke send varen før du har fått penger, er ikke sikkert kjøper betaler. En typisk Catch22-situasjon. Har noen en bombesikker løsning på dette?
Vis hele sitatet...
Finn sin escrow-løsning var flott, men dessverre ikke lønnsom å tilby.
Trådstarter
4 1
Det er også fryktelig irriterende å ikke vite med 100% sikkerhet hvem det er. Med Vipps så kommer det jo et navn opp, men enten så stemmer ikke det navnet, eller så er vedkommende fullstendig fraværende på internett, for man finner ingenting om han. Finn svarer at de ikke kan gi ut informasjon, og at de oppfordrer til å ikke forhåndsbetale.. Så ingen hjelp å få der, som ventet
Du får anmelde og håpe at personen har svindlet flere. Politiet henlegger saker i hytt å pine når det gjelder finn svindel, med mindre det er flere som har anmeldt. Av erfaring vil du ikke se disse pengene igjen.
Navnet på vipps stemmer og kan ikke fakes, men så lenge avtalen på Finn ikke er gjort i samme navn som vipps brukeren så kan vipps brukeren fraskrive seg ansvaret for å ha avtalt å sende noe vare. Sånn svindlere som jobber sammen opererer, men noen ganger er ikke den som låner ut vippsen sin klar over at det er svindel men får foreksempel bare vite fra en fetter eller venn at "jeg har ikke vipps, kan en person sende til din? Jeg skal selge noe".

Med så store beløp bør du alltid be om at de sender i postoppkrav og ikke forhåndsbetalt, evn test med å se hvordan de reagerer hvis du sier at du har en venn som bor i nærheten som kan treffe selger å hente så de slipper å sende. Vegrer de seg det er det god grunn til skepsis... Sunt vett bør gi skepsis til å generelt kjøpe ting over 1000 kr fra finn.
Sitat av suwoop Vis innlegg
Du får anmelde og håpe at personen har svindlet flere. Politiet henlegger saker i hytt å pine når det gjelder finn svindel, med mindre det er flere som har anmeldt. Av erfaring vil du ikke se disse pengene igjen.
Vis hele sitatet...
Politiet henlegger saker stort sett uansett hva det gjelder, ved mindre de finner en stoner de kan jage.
Om du sjekker ut statestikkene for henleggelser, oppklaringer og sånne ting så blir det bare fler og fler henleggelser for hvert år samtidig som det blir mindre oppklaringer av saker, egentlig litt sykt at det er blitt sånn..
Forhåndsbetaling på Finn er ikke unormalt, men heller normalen. Har selv handlet på Finn. Alt fra 0-20.000,-.

Jeg ber alltid om bilde av varen, sammen med en lapp med mitt navn og dato.

Oppkrav kan felle kjøper like mye. Er en del som har fått tilsendt noe helt annet enn hva de har forventet. Selger nekter på at det er tilfelle. Du får ikke åpna pakken før den er henta ut, uansett.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vel, er du selger kan vi snu på det: Ikke send varen før du har fått penger, er ikke sikkert kjøper betaler. En typisk Catch22-situasjon. Har noen en bombesikker løsning på dette?
Vis hele sitatet...
Postoppkrav er du høflig og snill med dama/herren på posten får du sikkert lov til å sjekke pakken før du betaler. Jeg har tilogmed i noen tilfeller måtte verifisere hva som er i pakken før jeg kunne få den utlevert.
Koster bare en hundrings ekstra
Selv avgrenser jeg alltid søkene mine på Finn geografisk til områder som ligger innenfor to timers kjøreavstand, slik at jeg kan møte opp personlig og få overlevert varen mot penger. Jeg ville aldri tatt sjansen på å få varen tilsendt i posten.
Uvaksinert 👍
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Postoppkrav er du høflig og snill med dama/herren på posten får du sikkert lov til å sjekke pakken før du betaler. Jeg har tilogmed i noen tilfeller måtte verifisere hva som er i pakken før jeg kunne få den utlevert.
Koster bare en hundrings ekstra
Vis hele sitatet...
Skal egentlig ikke være mulig. Posten har ingen ting med hvs som er avtalt å sendes mellom kjøper og selger. Pakken skal betales for før den kan åpnes, det er reglene i posten men klart av hvis pakk ser feil ut så kan man bare la den ligge.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vel, er du selger kan vi snu på det: Ikke send varen før du har fått penger, er ikke sikkert kjøper betaler. En typisk Catch22-situasjon. Har noen en bombesikker løsning på dette?
Vis hele sitatet...
Dette er bare gjetting fra min side, men er det ikke Paypal som skal ha en eller annen garanti for dette?
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Dette er bare gjetting fra min side, men er det ikke Paypal som skal ha en eller annen garanti for dette?
Vis hele sitatet...
På Ebay er det slik. Om det fungerer på Paypal alene vet jeg ikke.