Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1757
Hei! Har en reciver uten hdmi-utgang, og tv uten ingang optisk kabel uttak. Finnes det noen andre alternativer til å koble forsterkeren til tv-en? Vil ha så god kvalitet som mulig, da tven vil være det jeg hører all musikk fra.

Vil evt sånn rød å hvit kabel til jack fungere like bra?
Slike jack-kabler er jo såkalte ubalanserte kabler, så de er mer utsatt for støy (I fra strømledninger etc)
men kvalitetsmessig er det liten til ingen forskjell, bare ha den så kort som mulig for å redusere sjansen for støy.
Noen apparater produserer også noe egnstøy som er hørbart ved høy lydstyrke, dette er dog stort sett bare lydkilder av lavere kvalitet, slik som på billige laptoper, kina-mp3spillere etc.

Har koblet stereoanlegg på TV'en bare via høretelfonutgangen på tv'en selv en gang i tiden, ikke noe problem det.
Mange TV'er har jo også vanlige RCA utganger til stereolyd (Runde rød/hvit kontakter) Min TV har vert koblet til anlegget på dette viset i årevis nå, funker helt fint.
Koaks er jo også et alternativ viss TV og forsterker har slik, ser ut som en vanlig RCA-kontakt, men det er bare èn (ofte farget oransj) i stedet for to.
Denne overfører akkurat det samm digitale signalet som en optisk utgang, bare at det er et elektrisk signal i stedet.
Sist endret av varg300; 13. februar 2016 kl. 12:21.
Optisk og Coaxial ("Orange RCA") er de digitale valgene, men er du ikke optisk har du neppe coaxial kontakt.
Gå for RCA (rød/hvit) kabel, fortrinnsvis med RCA i begge ender. Jeg blir overrasket om forsterkeren din ikke har RCA innganger.