Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1623
I biologi 1 på vgs har vi en bok som heter Bios. Den er fra cappelen.
Jeg stusset litt over påstandene som står i boka ang cannabis.

"Marihuana er tørkede blad fra cannabisplanten, mens hasj er plantevæske fra denne planten. Den ingrediensen i cannabis som gir rusen virker ved at den binder seg til reseptorer som skal gi smertelindring og metthetsfølelse. Cannabis gjør at brukeren blir sulten og får redusert smerter-i til-legg gir den en rusfølelse. Bivirkningene er kartlagt: hos marihuana- og hasjrøykerne finner man opptil fem ganger mer tjære i lungene og forekomst av unormal celledeling enn hos tobakksrøykere. hos dem blir også mange av cellene med flimmerhår ommdannet til celler uten flimmerhår. De får en opphoping av betente celler og unormale cellekjerner- de typiske forstadiene til lungekreft"

Er dette bare renspikket propaganda?
Har de lov til å proppe feilaktig informasjon inn i huene på elever på denne måten?
Hadde vært gøy å sende inn en forespørsel om kilder på disse studiene de har gjort.
Hva mener folk om dette?
Når det kommer til denne livsfarlige narkotikaen så kan de putte inn så mye feilinformasjon de bare vil så lenge den setter djevelens verk cannabis i et dårlig lys...
Det med lungekreft tror jeg ikke er dokumenter ordentlig, hører forskning som sier at det voldtar lungene totalt og forskning som sier det er helt ufarlig for lungene.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Det har vært poster på freak om biologi- eller naturfagbøker som har vært verre enn dette, men synes godt de kunne skrevet litt bredere rundt det, da 7 linjer ikke er veldig omfattende. Virker som om skolebøkene skriver mindre og mindre rundt cannabis, jo flere feilaktige påstander de blir avslørt i.
Studier som underbygger påstandene eksisterer helt sikkert, men merk deg formuleringene. "Finner man opptil 5x så...." er f.eks en rimelig verdiløs påstand som kun sier noe om ekstremalverdiene i en undersøkelse. Det er sannsynligvis en god grunn til at den langt mer relevante gjennomsnittsverdien ikke nevnes, ei heller hyppigheten av forekomster på 500% mer tjære. Å formulere resultatene slik er missvisende og sleipt, ihvertfall mtp at målgruppen er 16-17åringer uten noen forutsetninger for å stille seg kritisk til slike formuleringer.

Du kan gjerne forespørre kildene, men du vil neppe få annet enn velformulert svada til svar om du prøver å gå dem i sømmene.
Så en dokumentar hvor de tok opp det med det lungene å det virket veldig overbevisende i mine øyne.. Mye av det som mange anser som propaganda er fakstisk sant, men ser det sjelden selv.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Det med lungekreft tror jeg ikke er dokumenter ordentlig
Vis hele sitatet...
Marijuana Damages DNA And May Cause Cancer

Marijuana Does Not Raise Lung Cancer Risk

Sitat av CountDrugula Vis innlegg
hører forskning som sier at det voldtar lungene totalt
Vis hele sitatet...
Marijuana Smokers Face Rapid Lung Destruction

Sitat av CountDrugula Vis innlegg
og forskning som sier det er helt ufarlig for lungene.
Vis hele sitatet...
Smoking Marijuana Is Good For Your Lungs


tipot's Avatar
Trådstarter
Det første jeg stussa over var navngivingen av hasj og marihuana... jeg som trodde hasj var de små krystallene utenpå planten, og ikke plantesaften. :L Noen som vet om man kan lage hasj ut av plantesaften? hehe.
Sitat av tipot Vis innlegg
Det første jeg stussa over var navngivingen av hasj og marihuana... jeg som trodde hasj var de små krystallene utenpå planten, og ikke plantesaften. :L Noen som vet om man kan lage hasj ut av plantesaften? hehe.
Vis hele sitatet...
De krystallene heter trikomer.

En annen bruker posta dette som en tråd, men det ble sletta så jeg lagde et album av det. Det er veldig relevant: Narkotikapensum år 2000
Nei se der ja. det var bilder jeg scannet inn fra den gamla boken min. Hadde vÆrt artig Å vite hvorfor trÅden forsvant
Sitat av Detectable Vis innlegg
Nei se der ja. det var bilder jeg scannet inn fra den gamla boken min. Hadde vÆrt artig Å vite hvorfor trÅden forsvant
Vis hele sitatet...
Du kunne sikkert ha kontaktet nso eller en admin/mod og spurte samme dag som den ble slettet, men forøvrig har de sikkert glemt det nå.
Er det bare meg, eller viser bildet som skal være hasj, buds? Ser ikke ut som hasj iallefall.
Sitat av DubC Vis innlegg
Du kunne sikkert ha kontaktet nso eller en admin/mod og spurte samme dag som den ble slettet, men forøvrig har de sikkert glemt det nå.
Vis hele sitatet...
Går igrunn greit, de er postet her nå så folk får sett
Sist endret av Detectable; 20. juni 2012 kl. 22:30.