Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7773
Har forstått det slik at det ikke bare er å flytte til Usa som i gamle dager. Jeg skal gå på Gate away Collage i New York i ett år. Har besøkt byen mange ganger, og har en onkel som bor i The Bronx. Jeg har vært der såpass mange ganger nå at jeg kjenner at dette virkelig er plassen for meg.

Hva er den letteste måten, og hvordan skal jeg gå frem for å oppnå dette.
Jeg har alltid vært en skoleflink liten nerd. Så tenkte kanskje jeg skulle prøve å søke meg inn på pre-med på universitetet i New York hvis det lar seg gjøre. Etter endt skolegang vil da oppholdstilatelsen min gå bort, eller kan jeg søke om å bli i landet?

Tenker kanskje det er noen der ute som har erfaring med dette, som kanskje kunne fortalt sine erfaringer om å oppnå et amerikansk statsborgerskap.
kan jo dra og spørre på ud eller i amerikas ambasede
Sist endret av øyvind95; 1. april 2012 kl. 22:31.
Imigrasjon er gjerne særdeles mye lettere med en attraktiv utdannelse
Mener å ha lest et sted at du kan få bli hvis du har en kurrant utdanning og jobbtilbud. Da kan jobben søke for deg. Men statsborgerskap er ikke lett å få. Du får det de kaller for "social security number" og arbeidstillatelse.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Imigrasjon er gjerne særdeles mye lettere med en attraktiv utdannelse
Vis hele sitatet...
Hvilke utdannelser er attraktive i Usa?
Du trenger ikke statsborgerskap for å studere eller arbeide. Behold ditt norske statsborgerskap (du kan ikke ha delt statsborgerskap med mindre det er ganske spesielle omstendigheter) og søk visum ettersom hva du skal gjøre. Du sier i praksis fra deg gratis helseforsikring ved å si fra deg ditt norske statsborgerskap. Jeg tror også det kan bli vanskelig med pensjonspoeng du har opparbeidet deg.
Bare å skaffe seg en utdanning som har høy etterspørsel i arbeidsmarkedet og for få amerikanere til å fylle etterspørselen, du kan også prøve deg på green card lotteriet
Tror ikke det er vanskelig om du skal gå på skole ett år. Det burde vel gateaway kunne svare deg på.
Better than thou.
Som Deezire sier er ingen grunn for deg å si fra deg det norske statsborgerskapet ditt, noe du må dersom du vil ha amerikansk statsborgerskap. (UDI.) Dobbelt statsborgerskap er, fra norges side, kun mulig om man er født i et land som automatisk gir statsborgerskap til nyfødte (slik loven f.eks. var i Brasil tidligere) eller man er født til foreldre av forskjellige nasjonaliteter og automatisk får statsborgerskap i den ikke norske foreldres hjemland. Uansett tar det lang tid å få amerikansk statsborgerskap og å påstå at du vet allerede nå vet at dette er hva du ønsker virker litt useriøst.

Du vil ta pre-med ved hvilket universitet? Universitetet i New York? Mener du NYU CAS? Vet du hvor UFATTELIG mye jobb det er snakk om og ikke minst hvor mange andre som ønsker det samme, og som er villige til å gå veldig langt for å klare det? Kanskje du er en av de, hva vet jeg, men slik du fremstår i innleggene dine har jeg mine tvil.

Lykke til though!
Skjønner at mange har lyst til å flytte dit. Har prøvd å bo der selv (årsstudium.) New York er en generelt givende by å oppholde seg i.

Amerikansk statsborgerskap tror jeg du kan se langt etter med det første. Du kan eventuelt få oppholdstilatelse ved å bli ansatt av en amerikansk arbeidsgiver. Diverse ingeniører er ganske etterspurte i Usa forresten. Har en kompis som er nyutdannet ingeninør som nettopp hadde muligheten til å flytte bort.

Med-school i Usa er ikke noe å satse på for oss nordmenn. Jeg vurderte det i sin tid, men skjønte fort at det ville blitt mye stress. Med-school i Usa tar 8 år, og du får mest trolig ikke støtte fra lånekassen.
Jeg ga litt ekstra i en periode for å komme inn i Norge.

Uansett, om det virkelig er dette du vil er det ingen som stopper deg fra å prøve. Det er utrolig hva man kan få til bare man vil. Lykke til!
Sist endret av Needle; 2. april 2012 kl. 04:16.
Statsborgerskap er særdeles vanskelig å oppnå. Storesøsteren min har bodd i USA i 19 år, er gift og har barn med en amerikaner, tok sin utdannelse der, og har jobbet i en godt betalt jobb i 14 år. Hun er enda ikke statsborger (nå vet jeg dog ikke om det er noe hun er interessert i heller).

Studentvisum er nok hva du er ute etter, og så eventuelt arbeidstillatelse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det du sansynligvis ønkser er permanent opphold. Etter å ha bodd i USA i minst 5 år med permanent opphold kan man søke om statsborgerskap. Oppfyller man 5 års regelen er det statsborgerskapet nærmest en formalitet.

For å kunne jobbe og bo i USA er det flere muligheter. Her er en liste over de forskjellige mulighetene : http://britishexpats.com/wiki/Pulaski_Simplified
Hvis du ser noe som passer deg, må du sjekke opp reglene rundt de spesifikke visaene.

Avhengig av hvilket visa man får, kan man enten selv, eller få arbeidsgiver til å søke om green card ( permanent opphold ).

Som nordmann er det lite å hente på å bli amerikansk statsborger, siden vi må si opp det norske statsborgerskapet. Alt er ikke grønnere i USA, men har man en god jobb ( mao god helseforsikring og godt betalt), er det et godt land å bo i.
En venn av meg som var der på utveksling på videregående. Slik planen er nå skal hun gifte seg med en venn for å få opphold, og etter å ha vært gift i tre år får du permanent opphold og arbeidstillatelse. Fint som nødløsning hvis du ikke får opphold på andre vis.
Okay, jeg er også interessert i å prøve å bo i USA permanent iom at dama mi bor der (ameikaner).. Noen som vet hvor lang tid det kan ta før man kan få arbeidstillatelse etter å ha inngått ekteskap?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Du kan vell få green card relativt med engang etter dere er gift, etter hva jeg forstår.
Okay thanks. I første omgang er planen bare å skaffe et visum som lar meg være der en viss tid. Noen som vet om et vanlig "turist"-visum kan gi meg mulighet til å jobbe der? Eller om hva slags type visum jeg burde søke?
Et vanlig arbeidsvisum har jeg egentlig utelukket, siden det virket nærmest umulig å anskaffe, med mindre man er kvalifisert til en stilling som ingen andre amerikanere er aktuelle for etc
Guruen, det er desverre ikke noe visum for "Jeg vil prøvebo med kjæresten i et halvt år", med det er noen muligheter.
- VWP ( ESTA ), gir opphold i intill 90 dager, men gir ikke lov til å jobbe. Er heller ikke lov å jobbe for norsk arbeidsgiver under oppholdet. Om dere gifter dere etter ila. de 90 dagene, må du tilbake til Norge for å søke visum.
- K1 . Gis ved forlovelse, og forutsetter ektemål innen 90 dager i USA. Etter ektemål kan man søke om permanent opphold, uten å måtte forlate USA. Usikker på om du kan jobbe på K1 visa, men du finner mer info på http://www.uscis.gov/portal/site/uscis
- IR1/CR1 visa som gi permanent opphold , men forutsetter giftemål før innreise i USA.

Vil ellers anbefale http://britishexpats.com/forum/forumdisplay.php?f=35 . Mange med mye nyttig kunnskap på det forumet, men tonen kan av å til være noe skarp.