Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2497
Hallo, jeg har jo da søkt videregående skole, men jeg er veldig usikker på hva slags utdanning jeg skal ta, derfor lager jeg denne tråden for å få litt inspirasjon og ideer.

Oversikt:
Jeg er 16 år nå og går i 10. klasse, har 4.3 i snitt 10. klasse før jul (hadde 4.5 i 9. uten nynorsk). Jeg er over gjennomsnittlig interessert i mobilteknologi og jeg vil gjerne bli noe innenfor dette. Jeg liker også mat (litt for mye) og elsker å bake. Jeg er også ganske interessert i historie. Jeg har ingen erfaring med programmering, men holder på med C#.

Jeg har søkt:
1. Studiespess.
2. Elektro
3. Restaurant og matfag

Språk:
Hadde FD Engelsk, men har valgt Tysk på VGS.

Mine planer: Ta pre-IB (1. år) -> IB -> IB og deretter IB eksamen -> ???

Tusne takk
Hvis du skal gå IB er det ekstremt mye mer jobbing enn det er på en "vanlig" linje.... Det er ikke karakterkrav for å komme inn, men med 4.3 tror jeg du vil slite, såfremt du ikke er veldig god i engelsk og forberedt på å jobbe mye med skole!
Got root?
Trådstarter
Sitat av satanpåski Vis innlegg
Hvis du skal gå IB er det ekstremt mye mer jobbing enn det er på en "vanlig" linje.... Det er ikke karakterkrav for å komme inn, men med 4.3 tror jeg du vil slite, såfremt du ikke er veldig god i engelsk og forberedt på å jobbe mye med skole!
Vis hele sitatet...
Får 5 i muntlig Engelsk og 4 i skriftlig. Fikk høre av læreren på IB var at pre-IB gir ett godt grunnlag for videre IB (pga. det er på Engelsk)
Sitat av satanpåski Vis innlegg
Hvis du skal gå IB er det ekstremt mye mer jobbing enn det er på en "vanlig" linje.... Det er ikke karakterkrav for å komme inn, men med 4.3 tror jeg du vil slite, såfremt du ikke er veldig god i engelsk og forberedt på å jobbe mye med skole!
Vis hele sitatet...
Ganske true, du må jobbe en god del mer en de som går på de andre linjene. Men du tjener på det hvis du har lyst til å dra til utlandet og du VET at du har selvdisiplin. Kjenner mange som har tenkt "Studere i USA yeaaaah kommer til å bli driit feeeet etc etc", men så har det gått til helvete i IB på grunn av både Engelsk kravene og mengden arbeid.
btw, pre-IB består av å lese en meter med bøker i sommerferien.
Sist endret av satanpåski; 2. mars 2012 kl. 16:39.
Mobilteknologi kan du studere ved flere høyskoler/universiteter.
Anbefaler deg Fysikk 1 og R1 matte andre året ditt, t matte første året, og helst R2 tredje året. R2 kan du vell kanskje klare deg uten. Har du R1 og Fysikk 1 så holder du åpent veldig mange muligheter for senere studering

Vil også anbefale deg og ta IT 1 og IT 2 gjennom skoleårene dine. Morsomme og enkle fag der det er lett og få en god karakter bare du følger med i timen.

Med fysikk 1 og R1 matte kan du også søke deg på elektronikk utdanning på høyskole og universitet.
Got root?
Trådstarter
Sitat av 3nity Vis innlegg
Mobilteknologi kan du studere ved flere høyskoler/universiteter.
Anbefaler deg Fysikk 1 og R1 matte andre året ditt, t matte første året, og helst R2 tredje året. R2 kan du vell kanskje klare deg uten. Har du R1 og Fysikk 1 så holder du åpent veldig mange muligheter for senere studering

Vil også anbefale deg og ta IT 1 og IT 2 gjennom skoleårene dine. Morsomme og enkle fag der det er lett og få en god karakter bare du følger med i timen.

Med fysikk 1 og R1 matte kan du også søke deg på elektronikk utdanning på høyskole og universitet.
Vis hele sitatet...
Så løpet mitt er ikke kjørt fordi jeg har valgt studiespess? Men tror dere at jeg kan komme inn på IB med de karakterene jeg har?
Sitat av Androyd Vis innlegg
Så løpet mitt er ikke kjørt fordi jeg har valgt studiespess? Men tror dere at jeg kan komme inn på IB med de karakterene jeg har?
Vis hele sitatet...
For å komme inn på IB må du gjennom et intervju med skolen. Der ser de på karakterene dine, fraværet ditt, om du har hatt verv tidligere som viser at du er en engasjert ungdom (f.eks. elevrådsleder ved ungdomsskolen din), osv. Det er derfor ikke noe fast karaktersnitt for å komme inn, du kan godt komme inn selv om en person med 5.0 ikke kommer inn. Det er også en stor fordel å ha søsken som tidligere har gått linjen, og å komme fra en "respektabel familie" er heller ikke å forakte. IB er totalt forskjellig fra den offentlige skolen der alle skal ha samme muligheter og utgangspunkt.

Ang fagkombinasjonen din er det ikke noe problem å endre den etter skolestart.
Sist endret av satanpåski; 2. mars 2012 kl. 16:58.
Got root?
Trådstarter
Sitat av satanpåski Vis innlegg
For å komme inn på IB må du gjennom et intervju med skolen. Der ser de på karakterene dine, fraværet ditt, om du har hatt verv tidligere som viser at du er en engasjert ungdom (f.eks. elevrådsleder ved ungdomsskolen din), osv. Det er derfor ikke noe fast karaktersnitt for å komme inn, du kan godt komme inn selv om en person med 5.0 ikke kommer inn. Det er også en stor fordel å ha søsken som tidligere har gått linjen, og å komme fra en "respektabel familie" er heller ikke å forakte. IB er totalt forskjellig fra den offentlige skolen der alle skal ha samme muligheter og utgangspunkt.

Ang fagkombinasjonen din er det ikke noe problem å endre den etter skolestart.
Vis hele sitatet...
Pappa gikk på kurs sammen med "sjefen" for IB programmet på VGS skolen min
Og det er overaskende mange som vet hvem vi er (møter random godt voksene folk på gata som sier de "kjenner" meg ((nei de er ikke gale)))
Sitat av Androyd Vis innlegg
Pappa gikk på kurs sammen med "sjefen" for IB programmet på VGS skolen min
Og det er overaskende mange som vet hvem vi er (møter random godt voksene folk på gata som sier de "kjenner" meg ((nei de er ikke gale)))
Vis hele sitatet...
Dersom faren din kjenner han er du ganske bankers på IB Ville dog tenkt lenge gjennom om du vil gå det løpet, for det er ekstremt hardt, og de fleste som går der er som regel sine respektive skolers største skolelys.
Gå kun IB om du VET du skal studere i utlandet. søker du på norske skoler, med karakterer fra IB, stiller du dårligere enn med et likt snitt fra studiespess.
Got root?
Trådstarter
Sitat av brann370 Vis innlegg
Gå kun IB om du VET du skal studere i utlandet. søker du på norske skoler, med karakterer fra IB, stiller du dårligere enn med et likt snitt fra studiespess.
Vis hele sitatet...
Er det ikke poeng det går på da? For det blir omgjort til Norske poeng...

DL link til sjema her

Mamma har leilighet i Krakow, så der er det mulighet å studere, men vet ikke hva...
Ta studiespesialiserende. Trust me, du endrer deg så voldsomt de neste årene og du vil ikke respektere i morgen hvordan den 16-årige deg tenker idag. Med studiespesialiserende kan du fortsatt ta alle de forskjellige retningene du tenker på idag, og studiet vil (spesielt om du velger noen realfag) være utrolig mye mer givende for deg som person.
Nougatti har rett.

Ta studiespesialiserende. Hold mulighetene åpne.

Ville heller ikke stressa meg for mye med å tenke på utlandet. Sivil Ingeniør-utdannelsen i Trondheim holder veldig høy standard. Er det mobilteknologi du vil holde på med anbefaler jeg sterkt dette. Veita faen hvorfor, men Kom Tek-linja har faktisk jævli mye bra damer også
[Edit: Kom.Tek linja har jævli mye damer. Utseende er noget varierende, men de er jævli bra folk.]

På generelt basis anbefaler jeg veldig, veldig sterkt å utdanne deg til noe minst halvveis nyttig som gjør at noen er villige til å gi deg mye penger mot at du jobber for dem. Penger gjør at du kan ta lengre og bedre ferier, kjøpe deg kulere leilighet og massevis av andre ting som gjør livet ditt genuint bedre. Uansett hvor lite materialistisk du er, penger er jævli praktisk å ha.

Baking, lese historie og hva annet enn du trives med kan du uansett gjøre på fritida.
Sist endret av DumDiDum; 2. mars 2012 kl. 21:18.
Siden du mener du kan få gullbillett til høyere utdanninger, velg det du tjener best på. Hvorfor velge noe som er lavere lønnet og jobbe like hardt for det?
Mitt tips er å starte på Studiespesialiserende (som du allerede har søkt, og vil komme inn på med karakterene dine), og bruke tiden der til å bestemme deg. Valgene skiftes raskt etterhvert som du blir mer moden - selv har jeg en helt annen vei å gå nå enn hva jeg hadde da jeg begynte på VG.

Edit: Innlegg nr. 200! =))
Sist endret av Lacost33; 2. mars 2012 kl. 21:25.
Det begynner å bli en del år siden nå, men jeg tok IB matematikk da jeg gikk på videregående skole, og det har vært veldig praktisk da matematikk på høyere nivå stort sett alltid er på engelsk. Jeg syntes ikke det var mye hardere enn andre fag på norsk, men forvent å jobbe litt med det, så får du nesten engelsken gratis.
Got root?
Trådstarter
Fikk høre at pre ib (mer på engelsk) var som studiespess/almen. Stemmer dette?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Got root?
Trådstarter
Fikk hørt meg litt rundt i det siste, og jeg kom fram til at jeg burde gå elektro hvis jeg skal jobbe med teknologi etc. Som fks. mobiler. Jobbe med å utvikle hardware etc til datamaskiner og mobiler, og evt. fremtidige gadgets. Stemmer dette? Eller går det helt fint hvis jeg går almen/ib?
Better than thou.
Jeg hadde samme tanker som deg da jeg var på din alder og valgte elektro for deretter å skulle ta elektronikk og så gå videre på en fag-kombinasjon som ikke finnes lenger. Det var (rent utdanningsmessig) et idiotisk valg som jeg har fått svi for i ettertid. Hadde jeg visst i dag det jeg visste da ville jeg valgt allmennutdanning uten å blunke. Endte opp med å velge allmennfaglig påbyggning tredje året men pga. elendige karakterer fra elektro ble studietiden min ganske anderledes enn jeg hadde håpet.

Nå skal det også sies at alt dette førte til at jeg flyttet steder jeg ikke ville gjort om jeg hadde hatt et godt karaktersnitt og jeg har lært og opplevd masse som følge av valgene jeg gjorde, så sånn sett har det ikke vært utelukkende negativt.

Tar du mer krevende fysikk og matte har du gode sjanser til å komme inn i den verden du vil inn i idag ved å gå på universitet eller tekniske høyskoler og du utelukker ingenting dersom du ønsker å gjøre noe annet om tre år. Personlig mener jeg at det første året på VGS burde ha en viss menge grunnfag for alle med mulighet for flere frie fag men sånn er det ikke.

TL;DR versjon: Er du det minste usikker, gå for allmenn. Du vil neppe angre.
Gå allmenn. En kamerat hadde noenlunde samme planer som deg, gikk elektro. Fant ut at for å bli dataingeniør, måtte han ha realfag (tror det var fysikk og kjemi?). Han må nå bruke omtrent hele sommerferien på slikt "realfagskurs" for å kunne gå på høyskole for videre utdanning.
Så er du smart, så tar du studiespess med realfag. Da kommer du langt