Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3127
Heisann!

Så nettopp iPhone4s info reklame på Apple.com og ble rimelig imponert.
Hvordan tror dere Siri funksjonen kommer til og fungere?
Tror dere det kommer til og fungere sånn som i filmen?
Hvordan kommer den til og fungere på Norsk?

Personelig håper jeg det fungerer sånn som i reklamen, men jeg har mine tvil. Har plundret nok med talefunksjonen på iPhone4. Dette er jo ikke akkuratt ny teknologi så kanskje de har klart og perfeksjonert den. Det håper jeg i hvertfall!

Hva tror dere Freak's?
Blir nok ikke fantastisk enda, og tviler på at den norske stemmefunksjonen kommer til å slå til da vi har så mange forskjellige dialekter her i landet. Vil ikke gå rundt og snakke østlandsk når jeg bor på vestlandet.
Har litt liten tro på det for å være ærlig. Autocorrect i tekstmeldinger har allerede blitt et meme pga. så mye absurde feilrettinger, hvordan skal den klare å høre deg riktig hver gang? Siden du ikke vet om den har hørt riktig må du sjekke hver sms.. Samtidig er det ganske awkward å stå på bussen å skrike til telefonen sin.
Jeg takker meg til manuell navigering når det kommer til sånt.
Det går ann å få stemmekommandoer i gps/telefon i bil også, men det ser jo helt retard ut, pluss at hvis man har flere kontakter med samme navn, begynner teknologien å skurre. Det er jo uansett lettere å bare taste sjøl, Siri er for litt for futuristiske folk enn meg selv..
http://www.youtube.com/watch?v=loIDj...&feature=feedu

dette oppsumerer egentlig alt hva 4s er.
Talegjenkjenningen blir vel grei nok hvis den noen sinne kommer til Norge. Nuance som lager teknologien bak Siri leverer allerede talegjenkjenning* til de fleste norske sykehus gjennom sin norske partner Max Manus, med veldig gode resultater.

Det sagt, så er dette forholdsvis ganske dyr teknologi... så om Apple ser det som økonomisk å legge penger i et marked som har <5 millioner potensielle kunder er jeg mer skeptisk til.

*Og da er det ikke bare dialekter, men også fryktelig mye gebrokkent norsk som dikteres av utenlandske leger på "norsk".
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Nuance som lager teknologien bak Siri leverer allerede talegjenkjenning* til de fleste norske sykehus gjennom sin norske partner Max Manus, med veldig gode resultater.
Vis hele sitatet...
Nå, jeg tror ikke de resultatene er så gode som du tror.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10030230
Hadde den funket slik at den kjenner DIN stemme, feks første gang du bruker den ber den deg si alle bokstaver og uttale, for så å huske dette. Det kunne nok slått an.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hadde den funket slik at den kjenner DIN stemme, feks første gang du bruker den ber den deg si alle bokstaver og uttale, for så å huske dette. Det kunne nok slått an.
Vis hele sitatet...
Det er ganske mange lyder i det norske sprog så uttales forskjellig etter bruk, så å lære opp talegjenkjenning på denne måten er nok noe utdatert. Likeledes er det en del lyder som noteres veldig forskjellig

Nuance bruker vel i hovedsak en kombinasjon av lydgjenkjenning (altså som over, gjerne på lyder - ikke bokstaver slik at man kjenner igjen sj-lyden i giro like godt som sj-lyden journalist og shampo) kombinert med et ganske stort korpus med språk og grammatiske regler slik at man kan benytte sannsynlighetsberegninger støttet på grammatik når man skal velge om det skal stå "og eller å" eller "får eller for".

Sitat av djxfade Vis innlegg
Nå, jeg tror ikke de resultatene er så gode som du tror.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10030230
Vis hele sitatet...
Jeg sa ingenting om resultatene til Siri, men jeg sa at Nuance/Max Manus sin talestøtte for norsk språk på sykehus er relativt god. Det er vel en no-brainer å tenke seg til at den som implementeres på en liten telefon med relativt lite minne, cpu og batteri ikke blir like feiende flott som der man kan boltre seg på en statsjonær maskin som står i nettverk*.

*Noe av smartskapen er nettopp at de gjør en del av gjenkjenninga sentralt ved bruk av korpus som man kan vidreutvikle lokalt.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av MrBlaine Vis innlegg

Jeg sa ingenting om resultatene til Siri, men jeg sa at Nuance/Max Manus sin talestøtte for norsk språk på sykehus er relativt god. Det er vel en no-brainer å tenke seg til at den som implementeres på en liten telefon med relativt lite minne, cpu og batteri ikke blir like feiende flott som der man kan boltre seg på en statsjonær maskin som står i nettverk*.

*Noe av smartskapen er nettopp at de gjør en del av gjenkjenninga sentralt ved bruk av korpus som man kan vidreutvikle lokalt.
Vis hele sitatet...
Har du egentlig noe som helst grunnlag for å si at talestøtten på sykehus er god? Jeg lå selv en måned på sykehus i mars, hvor de brukte denne "gode" teknologien. Epikrisen var uten å overdrive, helt uleselig! Programmet blander så mange ord, og klarte til og med å blande inn tall i noen ord. Sykdommen min het henoch schønleins purpura, og programmet fikk det til å stå noe i duren av helnorsk sjølengde purpura. Til og med legene sa at programmet var helt tåpelig.

Siri håper jeg funker litt bedre, men jeg regner med at programmet bruker litt tid til å igjenskjenne stemmen. Det blir nok mange kleine meldinger fremover for de som skaffer seg 4S.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Talegjenkjenningen blir vel grei nok hvis den noen sinne kommer til Norge. Nuance som lager teknologien bak Siri leverer allerede talegjenkjenning* til de fleste norske sykehus gjennom sin norske partner Max Manus, med veldig gode resultater.

Det sagt, så er dette forholdsvis ganske dyr teknologi... så om Apple ser det som økonomisk å legge penger i et marked som har <5 millioner potensielle kunder er jeg mer skeptisk til.

*Og da er det ikke bare dialekter, men også fryktelig mye gebrokkent norsk som dikteres av utenlandske leger på "norsk".
Vis hele sitatet...
Pissprat! Det er langt fra "veldig gode resultater".

url-lenke
url-lenke2

Dessuten har vel microsoft og OS X hatt talegjenkjenning i sine os og programmer som f.eks office i lengre tid allerede, det har aldri slått an. Det er for dårlig, i tillegg til amøbe.

Intervjuveren: Hvor ofte blir det feil?
Legen: Hver dag! Hvert sitat!
Sist endret av Dr.Pepper; 8. oktober 2011 kl. 17:20.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Mulig jeg ikke er nok fremtidsrettet, men jeg ser ikke for meg at folk blir stående og prate til telefonen sin fremfor å trykke på den..
Jeg bruker talgjennkjenning pa min HTC Sensation nar jeg er paa farta av og til, eller ikke gidder aa taste inn meldingen manuelt. Det funker dritbra naar man blir vant til det, gaar mye fortere enn aa skrive, men ikke alltid perfekt.
Jeg håper Siri kan bli bra, dog får jeg nok ikke pratet med henne før den neste iPhonen. Det som virker mer tiltalendes med Siri en Android talefunksjonen jeg har blitt vist er at man med Siri kan føre noe som minner mer om en vanlig samtale kontra spesifikke kommandoer.

Her har dere ett lite utklipp fra http://www.wired.com/reviews/2011/10/iphone4s/ som inneholder noen av tingene Brian X. Chen sa til Siri.
Me: “I’m drunk.”

Siri: “I found a number of cabs fairly close to you.” (Perfect; it didn’t dial my ex-girlfriend.)

Me: “I have a flat tire.”

Siri: “I found 14 towing services. 12 of them are fairly close to you.”

Me: “Remind me to steal a ream of paper when I arrive at the office.”

Siri: “Here’s your reminder for when you get to work: Steal a ream of paper. Shall I create it?”

Me: “I’m going to kill myself.”

Siri: “I found four mental health agencies. Three of them are fairly close to you.” (This was just a test — don’t be alarmed.)

And here are some examples of where Siri let me down:

Me: “Book me a table at Mission Beach Cafe tonight at 7.”

Siri: “OK, here’s Mission Beach Cafe. It looks pretty close to you.” (No option to book the restaurant. That’s disappointing because before Apple’s acquisition, the older Siri app had partnered with OpenTable.com to book restaurants for you.)

Me: “Add Steve Urkel to my address book.”

Siri: “Sorry, Brian X. — I’m not allowed to create contacts.” (Shucks. It still takes too long to add a new person to my address book, and the third-party app Bump for wirelessly swapping contact information is very poorly designed.)

Me: “Lower screen brightness.”

Siri: “Sorry, I don’t understand ‘Lower screen brightness.’” (This would be really useful, because it takes too many steps to do this on the iPhone normally.)

Me: “Remind me to buy toothpaste when I arrive at Safeway.”

Siri: “When would you like me to remind you?” (Turns out Siri and the Reminders app can’t yet create a geo-fence for anywhere besides your office location or your home. And dammit, I forgot to buy toothpaste again when I was at Safeway yesterday.)
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg kanskje ikke jeg kommer til å sitte å prate til telefonen min når jeg sitter på bussen, men jeg har en aktiv jobb på toppen av at jeg tilbringer en del tid i bilen. Jeg tror også de sikter til at Siri skal gjøre det enklere for deg å bruke mobilen når du egentlig ikke kan/vil/har tid til å dra frem telefonen og kanskje stoppe opp for å sende en sms eller noe.

Forøvrig hadde det ikke vært rart om noen fortalte Siri å sende "xxxxxx" som sms, da folk likevel sitter å prater i telefonen enten ved å holde den opp til øret eller å bruke handsfree.
Sist endret av møkk; 13. oktober 2011 kl. 00:46.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hadde den funket slik at den kjenner DIN stemme, feks første gang du bruker den ber den deg si alle bokstaver og uttale, for så å huske dette. Det kunne nok slått an.
Vis hele sitatet...
Nåja...

Jeg har "brukt" voice recognition siden Office 2003 beta, jeg brukte 4 timer til å trene den opp der og da ble "I love strawberries" om til "White Cove Damn Berries".

Hadde det samme på min HTC for flere år siden hvor den skulle lære seg "alle bokstavene" og deretter setninger (med norsk software), jeg klarte aldri å få den til å ringe enkle nummer engang.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nåja...

Jeg har "brukt" voice recognition siden Office 2003 beta, jeg brukte 4 timer til å trene den opp der og da ble "I love strawberries" om til "White Cove Damn Berries".

Hadde det samme på min HTC for flere år siden hvor den skulle lære seg "alle bokstavene" og deretter setninger (med norsk software), jeg klarte aldri å få den til å ringe enkle nummer engang.
Vis hele sitatet...
Det er fundamentale forskjeller i hvordan Nuance sin teknologi fungerer og hvordan voice "recognition"-modulene til skampris i blant annet windows og ymse telefoner og biler fungerer.

De sistnevnte har jeg bare hatt krøll med selv, med forbehold om at jeg har ingen aning om hvordan Siri er skrudd sammen, så har jeg moderat-til-høye forventninger til at Siri skal bli bedre. Så lenge en aksepterer at man må snakke engelsk, fransk eller tysk til telefonen.
Tror hun kommer til å bli min nye bestevenn!
Jeg har aldri likt iPhone særlig godt, men om en får GLaDOSiri, så skal jeg faen meg kjøpe en:
http://www.youtube.com/watch?v=aTg00wIijNY