Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5080
Hei, jeg skal opprette et NUF sammen med venner i begynnelsen av mars.

Jeg har funnet dette selskapet: http://expertcompany.eu

Det er meget billig, men jeg lurer på om noe mangler i registreringen gjennom dette selskapet, evt. om det er en ren scam?

Er det noen som har noen erfaringer, eller som vet om andre billige og bra NUF-oppretting selskaper?
kjør panlegis eller liknende, de fleste er seriøse.
For det første ville jeg ha droppa NUF helt, spesielt når "mini-AS" sannsynligvis er rett rundt hjørnet. Har snust mye på dette selv, og det er alt for mye cowboyer i den bransjen, både blant selve NUF'ene, og blant de som hjelper deg å opprette dem. Dermed har hele NUF-greia fått et veldig dårlig rykte.

MEN, hvis dere absolutt skal ha NUF - det firmaet der ville jeg ha droppa, jeg har aldri hørt om dem før, og det er alt for lite info om dem der: http://expertcompany.eu/Kontakt - hele firmaet virker rett og slett veldig sketchy.

Varjag og Firmahjelp er vel blant de med best rykte, også har jeg hørt mye pent om http://kontorfabrikken.no/

Derimot: Panlegis (aka. eller "stron" og "verdun Group") må du for alt i verden holde deg langt unna, og hvis du snakker med dem, så ikke finn på å gi dem visakortnr ditt! (google dem så finner du kjapt ut hva jeg mener)

Sitat av xhacktly Vis innlegg
kjør panlegis eller liknende, de fleste er seriøse.
Vis hele sitatet...
Som sagt - for alt i verden ikke bruk panlegis!!
Stron, hold dere langt unna dem.

Etter en "hyggelig" prat med en "konsulent" der hvor fokuset var å sende et "tilbud" fortest mulig. Eg prøvde å avslutte samtalen etterhvert som han ble mer og mer pågående. Eg aksepterte til slutt at han kunne sende meg priser og mer informasjon pr e-post. Dette fikk eg. 6 måneder etter fikk eg faktura. Så purring. Så inkassokrav. Der stoppet det når eg sendte en krass e-post til "konsulenten" og inkassoselskapet.
Jeg kredittsjekker alltid NUF selskaper i jobbforbindelse. Hvis du kommer med ett NUF blir vil du alltid bli sett på som en cowboy.

Prøvde å finne litt info om EuExpertCompany
Deres tlf. nummer (85240045) er ikke listet i Gulesider.
Finner ikke selskapet i Brønnøysundregisteret.
Finner ikke organisasjonsnummer på deres side.
Fant et organisasjonsnummer i england.
Der står det at selskapet ble stiftet 7 july 2010.
Selskapet står ikke oppført med tlf. nr. i England.
Fant kun selskapet i 1/6 prøvde søkemotorer for engelske foretak.
Prøvde å google selskapet, fikk ingen relevante treff.
Jeg bruker selv firmahjelp.no og anser det som veldig viktig at man velger en seriøs aktør. Dersom ett useriøst firma misholder forpliktelsene sine ovenfor de engelske myndighetene, så slår de gjerne firmaet ditt konkurs. Husk på at NUF-selskapet her i Norge kun er en filial. Moderselskapet blir opprettet som ett "inaktivt" selskap i England, og dersom det slås konkurs så vil det naturligvis få følger for firmaet ditt.

Dessuten så kan man jo alltids ringe dem dersom det er noe man lurer på, og det er jo da en fordel at de snakker samme språket som deg.
NUF er helt bra og greit, det kommer dog ann på hva firma skal drive med, atomet har noen gode poenger.
Så har jeg forstått dette med NUF rett, er det at det er et foretak som egentlig ikke er å velge mellom i Norge, og man må derfor få et firma til å registrere seg i utlandet (England) som et engelsk selskap men med kontorer i Norge? Er dette helt lovlig?
Poenget med NUF er at det er en selskapsform som skal gjøre det enklere for utenlandske selskaper å etablere et datterselskap i Norge, og det finnes mange store, kjente selskaper som er gode eksempler på helt legitim bruk av NUF, blant annet flere store banker og forsikringsselskaper. Omveien med at personer som bor i norge registrerer f.ex. et LTD i England er også helt lovlig, men det er absolutt ikke slik det var ment brukt.

En av grunnene til at det har blitt så populært, er at EU krever at slike NUF'er skal være likestilt med AS, og dermed kan man ansette seg selv, ta ut lønn, og få samme rettigheter som normale ansatte. En annen grunn har vært at man slipper krav til revisor før man begynner å komme opp i relativt høy omsetning/flere ansatte. Dermed har det blitt et slags "fattigmanns-alternativ" til AS.

Disse punktene er i og for seg greie nok.

Det store problemet er at det er veldig mange som har "misbrukt" NUF-muligheten, blant annet ved at det f.ex. i England ikke er noen krav til aksjekapital for LTD-selskaper, som ellers er veldig tilsvarende norske AS. Dermed har konkursryttere kunnet sette opp et selskap for en veldig lav inngangsbillett, skaffe masse gjeld, og så slå seg konkurs, eller utbetale en kunstig høy lønn, for så å gå konk og ha rett til arbeidsledighetstrygd. En annen variant har vært å unndra seg masse skatt ved å opprette "morselskapet" i et skatteparadis.

Derfor har NUF fått et veldig dårlig rykte, og du må regne med å bli kredittsjekka i hytt og pine, hvis du i det hele tatt får kreditt.

Men - nå har faktisk nylig regjeringen også gått inn for at vi også i Norge skal lempe litt på kravene for de minste AS'ene, så man blant annet vil slippe krav om revisor, og det vil være lavere krav til egenkapital. Dermed blir det plutselig ikke lenger like attraktivt med NUF for de som bruker det av "feil men legitime" grunner - altså de som egentlig gjerne ville ha stifta et AS, men ikke har nok til 100.000 i egenkapital og ikke enda har råd til revisorkostnader. Dette er sannsynligvis like rundt hjørnet, siden både regjeringen har gått inn for det, og det er stort flertall i stortinget for det.

Så, derfor sier jeg - BLÅS i å "misbruke" NUF-greia, og vent heller til "mini-AS" kommer.

Sitat av xhacktly Vis innlegg
NUF er helt bra og greit, det kommer dog ann på hva firma skal drive med, atomet har noen gode poenger.
Vis hele sitatet...
Nei, det kommer ikke an på hva firmaet skal drive med, det kommer an på om du helt reelt er et utenlandsk firma som skal starte virksomhet i Norge, eller ikke, og som sagt av flere vil du i mye større grad bli ansett som useriøs med den selskapsformen hvis du "misbruker" det.

F.ex. tar jeg vanligvis en viss prosentandel av totalbeløpet i forskudd når jeg skal lage en nettside, logo e.l. Er det et NUF jeg har som kunde, så blir denne andelen MYE høyere, og jeg gir ikke fra meg NOE før jeg har pengene på konto. Hvorfor? Fordi det for alt jeg vet ikke er noe som helst penger i firmaet, jeg kan risikere at de ikke er betalingsdyktige for en femmer, uten at noen er ansvarlige i det hele tatt.
Kan forresten si at vi skal drive med investeringer på børsen.. Hva sier dere evt. til http://www.anglodan.co.uk/services/norsk/html/intro.htm ?

Søkte litt rundt, og de har vært i drift siden 2007, og har levert regnskap o.l hvert år, ser det ut til
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Kan forresten si at vi skal drive med investeringer på børsen.. Hva sier dere evt. til http://www.anglodan.co.uk/services/norsk/html/intro.htm ?

Søkte litt rundt, og de har vært i drift siden 2007, og har levert regnskap o.l hvert år, ser det ut til
Vis hele sitatet...
Dere skal drive med investeringer på børsen også velger du å spørre her om selskapsform og hvem som kan hjelpe til med etableringen? Vitner kanskje ikke om stor kunnskap om aksjemarkedet og finansmarkedet det? Skal dere investere egne penger eller på vegne av andre?
Hvis du er interessert i finans og aksjer vil det lønne seg og ha noe kompetanse. Ta et kveldskurs på bi en kveld i uka. Du kan takke meg senere.
Sitat av Charger Vis innlegg
Dere skal drive med investeringer på børsen også velger du å spørre her om selskapsform og hvem som kan hjelpe til med etableringen? Vitner kanskje ikke om stor kunnskap om aksjemarkedet og finansmarkedet det? Skal dere investere egne penger eller på vegne av andre?
Vis hele sitatet...
Når har jeg spurt om hvilken selskapsform jeg skal ha? Aldri...

Ja, jeg lurer på hvilke selskaper jeg burde bruke, og det er da helt kurant det.

Jeg kan forsåvidt si at jeg så langt har lest disse bøkene:

http://bokhandel.hegnar.no/epages/he.../9788271462499

http://www.amazon.co.uk/Financial-Ac...750723-7767234

http://bokhandel.hegnar.no/epages/he.../9788271461126

http://bokhandel.hegnar.no/epages/he.../9788271461768

http://bokhandel.hegnar.no/epages/he...cts/8271460315

http://bokhandel.hegnar.no/epages/he...cts/8271461028

http://www.amazon.co.uk/Economics-Fi...7864057&sr=1-2

Jeg har også lest et dusin andre finansbøker jeg har lånt på biblioteket. Og jeg har selvfølgelig det grunnleggende på plass, med Bed.øk. og Makro. Lest mye Keynes og Smith osv.

Vi skal forresten investere egne penger, ja
Sitat av atomet Vis innlegg
Nei, det kommer ikke an på hva firmaet skal drive med,
Vis hele sitatet...
Må korrigere meg selv litt her. Hvis firmaet skal drive med ting som f.ex. skattsnusk, svindel eller konkursrytteri, så er selvsagt NUF mye bedre egnet enn de fleste andre varianter.
Sitat av atomet Vis innlegg
Må korrigere meg selv litt her. Hvis firmaet skal drive med ting som f.ex. skattsnusk, svindel eller konkursrytteri, så er selvsagt NUF mye bedre egnet enn de fleste andre varianter.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig forskjell på folk, for de færreste tenker vel automatisk skattesnusk, svindel eller konkursrytteri når de hører Skandiabanken (NUF med hovedkontor i Sverige), Fokus Bank (NUF, hovedkontor i Danmark), Forsikringsselskapet If, Ge VingMed, lista er milevis lang.

Poenget står gyldig hvis du er liten og ikke har noen legitim kobling til moderlandet på NUFet så kan folk lure, men det gjør det ikke til automatisk kjeltring blandt seriøse aktører.
Sist endret av MrBlaine; 16. februar 2011 kl. 17:53.
Jeg opprettet et NUF rett og slett fordi jeg ikke hadde 100.000 kroner å sette inn i banken. Og nå har jeg ganske solid omsetning, men blir enda kredittsjekket i hue og ræva ved nye kundeforhold. Og nå, når regnskapet er offentliggjort, kommer de som ga meg avslag tidligere tilbake og vil ha meg. Som jeg sier: "Ville dere ikke ha meg den gangen jeg trengte dere, vil dere ikke ha meg nå heller.."

Jeg bruker firmahjelp og er veldig fornøyd med dem.
Skal du drive med kontanthåndtering, anbefaler jeg deg å IKKE etablere et nuf. Da bør du går for andre alternativer.
Nå har ikke jeg erfaring med andre selskaper, men jeg er på vei inn i mitt andre år som firmahjelp kunde.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Er det noen som har noen erfaringer, eller som vet om andre billige og bra NUF-oppretting selskaper?
Vis hele sitatet...
Der er nye regler for AS i 2011, og de fleste som vil drive eget selskap i Norge vil nok komme til å velge AS. De nye reglene for AS er at man ikke er revisjonspliktig, og at kapitalbehovet ved oppstart skal være 30 000 istede for 100 000.

Dette gjør at i de fleste tilfeller er det ikke lenger formålstjenelig med NUF.
Sist endret av fxxked; 17. februar 2011 kl. 23:51.
Dette er vel ikke helt sant. Det er en rapport som Justisdepartmentet har bestilt som foreslår det.
Det er fortsatt et godt stykke igjen til dette blir lov. I allefall 6-18 måneder.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=630516
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg bruker selv firmahjelp.no og anser det som veldig viktig at man velger en seriøs aktør. Dersom ett useriøst firma misholder forpliktelsene sine ovenfor de engelske myndighetene, så slår de gjerne firmaet ditt konkurs. Husk på at NUF-selskapet her i Norge kun er en filial. Moderselskapet blir opprettet som ett "inaktivt" selskap i England, og dersom det slås konkurs så vil det naturligvis få følger for firmaet ditt.

Dessuten så kan man jo alltids ringe dem dersom det er noe man lurer på, og det er jo da en fordel at de snakker samme språket som deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har også noen års erfaring med firmahjelp.no, og jeg kan anbefale de på det sterkeste. Kundeforholdet har vært meget ryddig og de har vært flink til å følge opp på telefon og mail dersom det skulle være spørsmål fra min kant.
Når det gjelder oppretting av NUF ville jeg heller valgt en aktør som firmahjelp.no enn å finne en random billigtjeneste på internett.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Driver å registrerer et NUF i disse dager.

Hadde først tenkt å gi kontorfabrikken jobben med papirene,
men når jeg endelig ringte de viste det seg de var oppløst for kort tid siden.
Glad jeg ventet da

Snakker nå med Varjag

Etterspurte informasjon på mail hos firmahjelp.. pdf, etc..
Men de klarte ikke å svare på mailen, de ringte heller tidlig og sent - enn jeg skrev jeg var på reise en uke.
Haha tenkte jeg da. Ikke en stil jeg liker.

Var tidligere i tvil om hele selskapsformen NUF,
men etter en rettsak i Danmark har det blitt slått fast at det ikke er lovlig å forskjellsbehandle feks. et NUF og et AS.
Dermed kommer de kanskje til å bli mer og mer like - men da er det AS som må nærme seg NUF ser det ut for

Panlegis har jeg lest ber om Visa informasjon i første samtale. Det hadde jeg aldri gått med på

Selv gir jeg nå Varjag(.no) et forsøk.
So far, so good..

Ser ellers etter en bra løsning for online regnskap..
Har ennå ikke sett en aktør som viser Screenshots av løsningen sin, noe som generelt ikke gjør meg så veldig optimistisk
Erfaringer?
Bare noen uønskede bemerkninger:
1. Én rettsak fra Danmark er vel ikke akkurat veldig toneangivende her på berget.
2. Forskjellsbehandling i det private næringsliv er vanskelig å påvise, i det store og det hele så får du aldri vite at du har blitt forskjellsbehandlet. Det vel primært i kontakt med det offentlige at du har mulighet til å finne ut at du har blitt forfordelt – dog det offentlige har som oftest krav i sine anbud som begrenser små aktørers muligheter til å stille i første omgang.