Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1005
Hei.

Ønsker å dual boote Ubuntu 12.04 og Windows 7 på en bærbar Compaq pc. Har lagd en Ubuntu-disk og klarer å bruke den. Det funker flott å kjøre ubuntu direkte fra disk, men når jeg vil installere kommer det problemer.

Når jeg trykker på "Install Ubuntu 12.04 now" begynner setup-en, og jeg får valget mellom "Erease Windows 7 and install Ubuntu instead" og "Something else". Her ville det ideelle valget vær "Install Ubuntu alongside Windows 7", men den knappen kommer altså ikke opp.

Istedet for det kan jeg partisjonere harddisken manuelt og installere Ubuntu på den nye partisjonen min. Når jeg velger "Something else" får jeg opp alle diskene mine, men jeg kan ikke partisjonere harddisken min fordi Ubuntu-installeren ikke finner ut hvor mye av harddisken som er brukt. Alt som står under "Used" er "unknown". Hvis jeg bruker Gparted i Ubuntu kommer det heller ikke opp hvor mye av disken som er brukt, men hvis jeg booter Windows og bruker Diskverktøy, får jeg opp all info om harddisken. Jeg vet jeg kan partisjonere via Windows, men ønsker helst å bruke den innebygde funksjonen til Ubuntu installeren siden jeg ikke er glad i å knote med partisjonering, og er nesten grønn innenfor linux/unix.

Hvis noen kan hjelpe, så hadde det vært flott!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dualboot er forøvrig renspikket idioti, noe jeg kan skrive under på etter å ha gjort det on and off i 10 år, du booter vanligvis 90% til det ene operativsystemet og 10% til det andre.

I dag kan du heller virtualisere hvis du skal leke deg med et annet OS.
krJo's Avatar
Trådstarter
Ah! At jeg ikke har tenkt på wubi... Kjører den nå, får se hva som skjer.

Foreløpig funker wubi knall. Sitter nå og surfer da interwebzz mens Ubuntu installeres i bakgrunnen.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dualboot er forøvrig renspikket idioti, noe jeg kan skrive under på etter å ha gjort det on and off i 10 år, du booter vanligvis 90% til det ene operativsystemet og 10% til det andre.

I dag kan du heller virtualisere hvis du skal leke deg med et annet OS.
Vis hele sitatet...
i dag har man så store harddisker at man kan fint ha windows installert kun for å spille eller w/e man har det for. 10% er mer enn god nok grunn. jeg starter i windows noen få ganger i året - i ferier når jeg vil spille noen spill som ikke er til linux.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dualboot er forøvrig renspikket idioti, noe jeg kan skrive under på etter å ha gjort det on and off i 10 år, du booter vanligvis 90% til det ene operativsystemet og 10% til det andre.

I dag kan du heller virtualisere hvis du skal leke deg med et annet OS.
Vis hele sitatet...
litt offtopic: ka du kjøre på dine maskina ? samt hovedmaskina ?

ontopic: støtter virtualisering...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Ejii Vis innlegg
litt offtopic: ka du kjøre på dine maskina ? samt hovedmaskina ?

ontopic: støtter virtualisering...
Vis hele sitatet...
Kjører Windows 7 atm på desktop, men kjører ofte lunix i et par år så windows et par år etc etc.
Laptop er Ubuntu 12.04 med Vbox med internt Windows 7 vm.

I kjelleren kjører jeg produksjons og testmiljø under ESXi 5.0 U1 med 15 vmer med diverse operativsystem, pluss en lokasjon offsite med 20 VMer kjørende der under ESX 4.1 U2
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg dualbootet Windows 2000 og XP på min Compaq Evo n620c. Jeg brukte Windows 2000 mest fordi det var veldig raskt.