Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 9890
Heisann

skal til sjømannslegen nå snart for første gang for å mønstre på, lurer på om det blir tatt pisseprøve, blod prøve som kan vise at jeg har røyka.

kan legen se om jeg har røyka hasj eller tatt tabletter(benzo) ?
Det må spesifikt testes for slike stoffer om legen skal se det. Om legen kan se det blir nesten opp til om det blir testet for det eller om det ikke gjør det
av egen erfaring med 2 forskjellige sjømannsleger, en i måløy som var offentlig og medi 3 i ålesund

måløy; kan du sjå - ja. kan du høre godt- ja. ok. Eg ser du e litt feit, slank deg. 1800 kr takk.

ålesund; blodprøve, urinprøve(testa meg for div nark) , høgdemål, vekt, hørselstest i kammer, mål av lungekapasitet, røntgen om nødvendig. konsultasjon med legen - slank deg. 1800kr takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Pisseprøva er vel stortsett for å konstantere at du ikkje har diabetes, med mindre dei har mistanke om andre ting. Blodprøva er for å sjekke blodsukker og ymse anna. Ingen av dei blir rutinemessig sjekka for knark. Det er det opp til rederiet å gjere, eller legen om han mistenker du har et rusproblem.
Trådstarter
Okay tusen takk for svar
har nettopp tatt den, de tok blodprøve og urinprøve!
urinprøven er ikke for å sjekke for narkotika, det er andre ting dem ser etter...jeg har ihvertfall aldri opplevd at dem gjør det :P
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen andre som kan dele erfaring fra sjømannslegen ang. urinprøver for nark?

Hvis man f.eks. skulle bli tatt for thc, meldes det fra noe sted, eller er det bare å finne en ny sjømannslege når man er blitt clean? Kan nevnes at jeg har en stilling som krever ren vandel.
Sjekker for narko på urinprøve, da det er nulltoleranse på skip.
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Sjekker for narko på urinprøve, da det er nulltoleranse på skip.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan ikke du fastslå. Det er også nulltolleranse på plattformer, men hvorvidt legen sjekker for narkotika varierer fra sted til sted. Sjømannslegen i Bergen gjør det for eksempel ikke.
Var i Ålesund, de sa de sjekket for narko. Om dette var "skremselspropaganda" kan ikke jeg svare på.
vet dere mer ang. urinprøver? HVIS man skal ta f.eks u-prøver for å påvise/utelukke narko, HVA testes i disse prøvene? Er det spesifisert for hver enkelt pille? Eller er benzo benzo? (for å si det enkelt) eller skiller de mellom sobril og valium? Og hva med "minus" skilles det mellom heroin og subutex? eller slår alt ut på opiater? På forhånd takk for svar :-)
Sist endret av Dodecha; 7. november 2013 kl. 15:25. Grunn: Det heter DET, ikke d
ArbeidsledigProletar
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Var i Ålesund, de sa de sjekket for narko. Om dette var "skremselspropaganda" kan ikke jeg svare på.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk ganske interessant, ble løyet om dette på innrykk til siviltjenesten for noen år tilbake.
På programmet stod det spesifikt at det skulle være urinprøve for nark. Men der inne testa de bare for proteiner i urinen mtp. diabetes.
Sjømannslegen tar stikkprøver for narkotika, så man kan alltids være uheldig.
I urinprøver ser de etter metabolitter som dekker alle preparat av benzo og opiater markedsført i Norge, i tillegg til de mest vanlige narkotiske stoffene.
Og ja, det skilles mellom heroin og subutex, sobril og valium.
De sjekket ikkr meg. Hørselstest, synstest, urinprøve for ymse årsaker. Etterpå samtale med legen, "har du brukt stoff?" "Nope" " ok bra, du er tjukk og bør trene mer" "greit takk farvel"
Legen har vel ikke mulighet til sjekke vandel angående rusmider?
Tenkte det kunne være relevant mtp. resepter med rusgivende effekt.

Hvis dere vet om noen sløve sjømannsleger i Oslo er det bare å sende meg en PM!
La oss si en hypotetisk situasjon hvor en urintest hos sjømannslege er positiv for cannabis. Blir resultatet lagret en plass? Vil man ha mulighet til å ta en ny helseattest hos en annen sjømannslege?