Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 9579
Etter å ha sett en film postet i "heil vigrid .."-tråden av ikke alltid like objektive fox-news begynte jeg å lese litt om Malmö og om tingene virkelig var så gale som filmen skulle tilsi.

Litt lesing senere var saken klar, tilstandene i Malmö er ganske uholdbare. Den svenske byen som så og si er overtatt av innvandrere har ført til bortimot 1000 anmeldt ran bl.a, og politi kan ikke gå fra bilen uten å få den herpet.

Her er selve filmen, og et par quotes/linker som sier litt om tilstandene.

http://www.youtube.com/watch?v=hLfJmBRpTn0

Sitat av aftenpostenforumet
"Leste på svensk tekst-TV for et par dager siden at både brannmannskaper og annet redningspersonell krever politieskorte for å dra inn i Rosengård i Malmø. Årsaken er at de blir bombardert med stein og annet dritt når de skal inn og slukke brann eller redde mennesker og verdier. Rosengård er som kjent den delen av Malmø som nærmest er overtatt og kontrollert av innvandrere"
Vis hele sitatet...
Sitat av rights.no
75 europeiske storbyer kom Malmö og Stockholm ut som de mest misfornøyde i Europa.
Vis hele sitatet...
http://www.rights.no/publisher/publi...34&tekstid=633


Sitat av dagbladet
«Når vi er ute på byen og raner så kriger vi, vi kriger mot svenskene» var en uttalelse som gikk igjen.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/26/461927.html

Og nå til saken - dette er ikke en "sjekk hva innvandrerne gjør"-tråd. Som svenskene sier selv vi har ikke et problem med innvandring, men et problem med integrering.
Svenskene har som kjent den mest liberale innvandringslovene i Europa, dog mange andre land opplever tilsvarende tilstander.

Greier vi egentlig å integrere innvandrere i samme tempo som vi slipper dem inn? Hva gjør vi feil? Rundt halvparten av irakerni sverige kom jo på 80-tallet, problemet vedvarer selv 30 år etter.

Er det et kulturelt selvmord å forsøke integrasjon, eller greier vi nordmenn som vanlig alt bedre enn alle andre?
Sist endret av Elefanten; 29. juni 2008 kl. 17:47.
"Vi må jobbe med forbrytelsene som sådan. Hva som er årsaken til de er ikke helt vår greie, sier kommissær Willy Persson i Malmøpolitiets ransprosjekt.

Han sier det er en liten gruppe blant innvandrerungdommene som begår ranene.

- En må huske at de aller fleste innvandrere oppfører seg helt utmerket og de skal ikke belastes fordi noen få begår ran."
Det er viktig å tenke på at det ikke bare er svenskene som er redde, men også de andre invandrerne. Det Sverige gjør feil, og det Norge ikke gjør helt rett, men er bedre på, er integrering. Svenskene tenker kun på at her skal vi slippe inn flest mulig, noe som overbelaster statens mulighet til å integrere alle.

Jeg er for fri innvandring av prinsipp og som et framtidig mål, men jeg er også av den oppfatning av at det må være klare regler rundt hvordan dette skal fungere.

En god grunn til at Norge også klarer å integrere innvandrere, er fordi vi har mulighet til å tilby dem jobb og skole i større grad enn Sverige.
Sitat av DonTomaso
"Vi må jobbe med forbrytelsene som sådan. Hva som er årsaken til de er ikke helt vår greie, sier kommissær Willy Persson i Malmøpolitiets ransprosjekt.

Han sier det er en liten gruppe blant innvandrerungdommene som begår ranene.

- En må huske at de aller fleste innvandrere oppfører seg helt utmerket og de skal ikke belastes fordi noen få begår ran."
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke ram på å søke opp svenske statistikker, men kom over noe fra danmark. Dette tar oss også vekk fra "ghettoen" i malmö og er dermed en mer treffende statistikk. I tillegg omhandler det 2.generasjons innvandrere, noe som viser at integreringen i danmark feiler totalt. Såvidt jeg har forstått finnes ikke tilsvarende undersøkelse for norge.

Statistik viser at andregenerasjon innvandrere har mer enn dobbelt så høy kriminalitetshyppighet som de med dansk bakgrunn. I aldersgruppen med høyest kriminalitet, 20 - 29 åringer, ble hele 22 prosent av mannlige andregenerasjon funnet skyldig i ett eller flere lovbrudd i 2005. Tilsvarende tall for førstegenerasjon og etniske dansker var henholdsvis 12,5 og 9,8 prosent.
Vis hele sitatet...
http://www.rights.no/publisher/publi...1&tekstid=1630

Sitat av eskilf
Det er viktig å tenke på at det ikke bare er svenskene som er redde, men også de andre invandrerne. Det Sverige gjør feil, og det Norge ikke gjør helt rett, men er bedre på, er integrering. Svenskene tenker kun på at her skal vi slippe inn flest mulig, noe som overbelaster statens mulighet til å integrere alle.

Jeg er for fri innvandring av prinsipp og som et framtidig mål, men jeg er også av den oppfatning av at det må være klare regler rundt hvordan dette skal fungere.

En god grunn til at Norge også klarer å integrere innvandrere, er fordi vi har mulighet til å tilby dem jobb og skole i større grad enn Sverige.
Vis hele sitatet...
Mener du at norge sin integreringspolitikk fungerer? La oss si at vi hadde hatt 4x så mange innvandrere i landet, med tilsvarende grad av integrering som de som er her nå. Jeg tror man ut ifra tall fra SSB trygt kan slå fast at norge ikke hadde blitt bedre hverken mtp økonomi, sikkerhet eller kriminalitet. Er det noe som tilsier noe annet?

At integreringspolitikk fungerer vil i mine øyne tilsi at innvandring er en positiv ting for folk flest. Selvfølgelig vil det dog være minoriteter som ødelegger, men i det store å hele later det til at ingen land i europa har fått til en fungerende integrering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Trur ikkje det har spesifikt med at det er innvandrarar å gjere - eg trur problemet er at folk som bur der opplever at staten ikkje bryr seg, opplever staten og politiet som fiender, og generelt slit med høg arbeidsløyse.

Så kan ein kanskje skulde arbeidsløyse på feilslått integrering.

Forøvrig stiller eg meg kritisk til mykje av det Human Rights Service gjer - dei opptrer i mine auge som ekstremister.
Sist endret av vidarlo; 29. juni 2008 kl. 18:09.
Sitat av slashdot
Trur ikkje det har spesifikt med at det er innvandrarar å gjere - eg trur problemet er at folk som bur der opplever at staten ikkje bryr seg, opplever staten og politiet som fiender, og generelt slit med høg arbeidsløyse.

Så kan ein kanskje skulde arbeidsløyse på feilslått integrering.

Forøvrig stiller eg meg kritisk til mykje av det Human Rights Service gjer - dei opptrer i mine auge som ekstremister.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, ut ifra formuleringene dems er det vel liten tvil om at de har en agenda mot innvandring. Men de linkene jeg har lagt ut har kun inneholdt konkrete tall, tatt fra SSB, som i mine øyne er en god kilde til statistikk. Jeg kan selvfølgelig begyne å linke direkte til SSB's tall, om det fremstår som mer objektivt.

Som sagt har jeg ingen personlig stand i denne saken da jeg ikke har i nærheten av nok grunnlag til å konkludere med noe som helst. Men de tallene jeg har sett peker desverre bare feil vei.

Men hva med å vinkle det litt annerledes - hva har vi som taler for innvandring? Menneskerettigheter er selvfølgelig en veldig avgjørende faktor her. Men sett bort ifra ansvaret ovenfor verdenssamfunnet - hvilken argumenter for ikke-vestlig innvandring finnes? Ut ifra SSB's egne tall samt flere andre egne studier er innvandring noe som totalt sett går i minus økonomisk, samtidig som at det unektelig bidrar til mer grov kriminalitet.
Det går ikke an å se bort fra ansvaret og menneskeverdet! Det er, som du sier, den avgjørende faktoren. Og noe mer burde strengt tatt ikke være nødvendig å argumentere med.
Et godt eksempel i inegreringssaken er vietnamesere i Norge.

Disse begynte å komme til Norge på 70 og 80-tallet etter å ha flyktet i båter. Den første tiden var hard. Det husker vi som vokste opp på 80-tallet. Miljøet var preget av mye kriminalitet, vold og gryende kartellvirksomhet. De store byene hadde gjenger av vietnamesere som herjet og som skapte frykt og skepsis blant resten av befolkningen. Mye på samme måte som man ser i enkelte deler av det norske samfunnet i dag.

I dag er vietnamesere en av de gruppene innvandrere som er best integrert her i Norge. Folk flest ser på denne befolkningsgruppen som en resurs i samfunnet. De jobber hardt og har suksess på flere området. Barna gjør det godt på skolen og de fleste er i arbeid. Målrettet arbeid over tid har vist at integrasjon er mulig. Noe som gjennstår er å få vietnamesere til å engasjere seg i sammfunnsdebatten. Der ser man mange fra muslimske land, men få fra sør-øst Asia...

Jeg er naturligvis klar over at innvandrere ikke er innvandrere. Det vil være ulike utfordringer knyttet til ulike grupper innvandrere, men poenget med å vise til eksempelet med vietnamesere er at det er mulig å få til en fredelig sameksistens her i landet. Så må smarte hoder her i landet sette seg ned å finne ut av hva som er premissene for en vellykket itegrering av de ulike gruppene. Jeg har ingen fasitsvar, men mener at arbeid og mulighet for å skape sitt eget liv og kunne identifisere seg inn i et større felleskap er det som gjør at folk trives i livet.

Et av de store feilgrep som er gjor i Malmø og som delevis også begås i Norge er at man ikke arbeider nok mot en ghettofisering av innvadrermiljøene. Integrasjon er jo at man går inn i, og definerer seg inn i det samfunnet som er der man kommer, ikke at man skal låse seg inn i miljøer hvor man ikke treffer andre enn folk av samme nasjonalitet/kultur.


Og kulturelt selvmord? Selvfølgelig ikke, men når man slipper inn folk med andre kulturer er det også fordi man _ønsker_ en kultur som ikke bare består av blendahvite, blode mennesker. Jeg kan være delevis enig i at tempoet i innvandringen er for høyt, men når man ser hvordan forholdene er i mange andre land blir det for dumt at vi skal sitte på oljeberget vårt og stenge ute alle de som kan få et bedre liv hos oss.

Folk fra andre kulturer gjør Norge til et rikere land!
Om integrasjon. Hvis -vi- (etniske nordmenn, den norske stat osv) ikke gjør en god nok jobb for å integrere innvandrere og flyktninger, evt ikke -klarer- å gi et godt nok tilbud for å integrere folk, må vel det tas med i betraktning? Dvs man må vel forholde seg til realitetene?

Noe som jeg ikke ser er nevnt her: Hva om store grupper innvandrere og flyktninger -ikke ønsker- å bli integrert? Mye kan tyde på nettopp dèt. Store innvandrergrupper har et samfunnssyn som strider mot det samfunnssystem vi har i dag, ja, jeg tenker på radikale islamister. De er ikke interessert i en integrasjon.
Rasismen går begge veier. Ikke bare enkelte hvite som ser ned på mørke, men også enkelte mørke som ser ned på hvite.

En interessant doku om dette:
Dispatches - Undercover Mosque
http://video.google.com/videoplay?do...DY6kjQKDj7iMDQ
Det er et problem når 90% av alle invandrerne er arbeidsløse. Uansett om de er kriminelle eller ikke.

Det er også et problem når det kommer gjenger og truer ambulansesjåfører og kaster stein på brannmennene når de prøver å hjelpe.
Kjørte gjennom malmø for 5 dager siden, og jeg så faktisk ikke en eneste svenske.

Det skal jo også sies at dette er amerikansk, og de har det med å overdrive litt.


Edit: Nå ble de visst slått sammen..

Leste innlegget ditt Halalgeir

Islam er en helt annen religion enn budhismen. Budhistene har alltid vært fredelige, men muslimene har aldri vært fredelige.

Islam har vært i krig i tusener av år, og de fleste muslimer tar religionen sin på alvor.
Budhistene er vel den fredeligste religionen jeg vet om. Kristendommen har heller ikke vært så fredelig opp gjennom årene, men de fleste har sluttet å drepe og plyndre når de blir sure.

De kristne har gjort mye grusomheter opp gjennom tiden. Brent ned muslimske landsbyer, slaktet ned kvinner og barn.
Men det er akkurat det samme som muslimene fortsatt driver med, etter flere tusen år.

Muslimer og Budhister kan ikke sammelgines etter min mening.
Sist endret av romvesenvare; 1. juli 2008 kl. 12:25.
Sitat av romvesenvare
Kristendommen har heller ikke vært så fredelig opp gjennom årene, men de fleste har sluttet å drepe og plyndre når de blir sure.
Vis hele sitatet...
Den katolske kirke er fortsatt grunnen til flesteparten av problemene vi ser i verden i dag. Hvorfor tror du det er så mye konflikt mellom religionene? Stort sett hele den vestlige sivilisasjon er bygd opp på "sunne, kristne verdier" under kontroll av vatikanet. Les historiebøkene, så ser du at kristendommen er så og si verstingen her.

Jeg forsvarer dog ikke muslimene eller islam. Religion er bare en følgetråd, det er jo helt klart opp til hvert enkelt menneske hvilke valg man tar. Såfremst man ikke er hjernevasket av staten og religionen :-)
Poenget er at de må gjør utlendingene en del av det norske samfunnet. La de gå på norske skoler og i norske omgivelser. Hvis de setter alle utlendingene i en by så ryker det..
400 000 innvandrere, i ett land som har 4, 5 millioner innbyggere. Det er ingen fare for at de tar over landet. Dessuten må man snart lære seg at begge deler er mennekser. Og når flertallet av "hvite" er trangsynte idioter (særlig å ha så utrolig rasistiske holdninger som mange av de har), kan de gjerne erstattes med andre.
Sitat av susperia
400 000 innvandrere, i ett land som har 4, 5 millioner innbyggere. Det er ingen fare for at de tar over landet. Dessuten må man snart lære seg at begge deler er mennekser. Og når flertallet av "hvite" er trangsynte idioter (særlig å ha så utrolig rasistiske holdninger som mange av de har), kan de gjerne erstattes med andre.
Vis hele sitatet...
må si jeg blir veldig provosert av dette innlegget. er det motsatt rasisme du utviser når du hevder at "flertallet av "hvite" er trangsynte idioter"? hvor har du det fra?

videre har det vel gått inflasjon i begrepet "rasisme" så din påstand om at flertallet av "hvite" har "utrolig rasistiske holdninger" skal vi vel ta med en trillebår salt.

skepsis til innvandring er ikke synonymt med rasisme. å definere alt som rasisme svekker rasismebegrepet og fungerer mot sin hensikt.

jeg kan være skeptisk til innvandring uten å mene at innvandrerne er mindre verdt som mennesker. det er mulig med flere tanker i huet samtidig.

tallargumentet ditt holder vel ikke helt det heller. de 400.000 innvandrere i landet (dine tall, offisielle tall? uten mørketall?) som du nevner, de er ikke like fordelt aldersmessig som 4,5 mill nordmenn. det er for det meste unge menn i den gruppa. det er det ikke i den norske befolkning, ikke en så stor prosentandel unge menn. (til info- tyskerne hadde 350.000 her på det meste, uten at jeg dermed påstår en muslimsk overtakelse er rundt hjørnet, bare til sammenligning
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uenord
tallargumentet ditt holder vel ikke helt det heller. de 400.000 innvandrere i landet (dine tall, offisielle tall? uten mørketall?) som du nevner, de er ikke like fordelt aldersmessig som 4,5 mill nordmenn. det er for det meste unge menn i den gruppa. det er det ikke i den norske befolkning, ikke en så stor prosentandel unge menn. (til info- tyskerne hadde 350.000 her på det meste, uten at jeg dermed påstår en muslimsk overtakelse er rundt hjørnet, bare til sammenligning
Vis hele sitatet...
Dei 460k inkluderer vestlege innvandrarar. Tek ein vekk dei har du 320k ikkje-vestlege innvandrarar. Av det er ein god del annengenerasjons også. Dei eventuelle mørketalla, såkalla papirlause, er rimelig statistisk insignifikant, sidan det er omlag 0.33 prosent av den totale befolkinga.

Forøvrig heng ikkje samanlikninga di på greip i heile tatt, ettersom det var snakk om 350k bevæpna personer, mot sivilister... Hadde tyskerane komt ubevæpna til norge hadde det vore et mindre problem å kaste dei på sjøen.
Noen folk i Norge ser på innvandrer som en trussel. "Vi lever i et nesten perfekt land, og vi må holde det slikt," tenker sikkert mange, og det er meget mulig at noen innvandrerer øker kriminaliteten i Norge, men man må også tenke på andre ting. Hva gir innvandrerne oss? Mye. Og hvorfor skal vi da stoppe innvandringen som mange foreslår? Er enig i en intergrering i en viss grad, men vi må være forsiktige med å ikke intergerere for mye. Det er tross alt dems kultur, og de må få lov til å leve med den kulturen også, i en viss grad. Mennesker er en ressurs, og det er slik med innvandrere også, og skal vi virkelig syte og grine så jævlig over at det kommer for mange innvandrere til Norge, verdens beste land, når folk flykter i nød fra andre land for å overleve? Vi sier nei til for mange innvandrere, vi må få flere, og heller finne ut en bedre måte å intergerere, men ikke gå over stokk og stein.
Sitat av Max-Mekka
Hva gir innvandrerne oss? Mye.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å dra i gang en flamewar her, men jeg hadde satt pris på om du gav meg noen eksempler på hvilke positive ting de gir oss.
Sitat av Tapio
Jeg prøver ikke å dra i gang en flamewar her, men jeg hadde satt pris på om du gav meg noen eksempler på hvilke positive ting de gir oss.
Vis hele sitatet...
"De" gir oss innsikt i nye og delvis ukjente kulturer som før ikke var så godt kjent i Norge. Pga. innvandring har vi muligheten til å få litt nye perspektiver på ting, istedet for å se på absolutt alt med urnorsk tyttebærmentalitet. Vi blir enkelt og greit forbundet litt mer med verden rundt oss, og skaper et forhold til ting som før ikke "crossed our mind".
Sitat av Tapio
Jeg prøver ikke å dra i gang en flamewar her, men jeg hadde satt pris på om du gav meg noen eksempler på hvilke positive ting de gir oss.
Vis hele sitatet...
Humm, hva med Kultur? Innvandrerne tar med seg massevis av kultur, de tar med seg arbeidskraft (mtp at vi faktisk føder for lite barn her i Norge). Når jeg mener kultur så mener jeg mangt, og jeg regner med at jeg ikke trenger å nevne hva kultur er?
Problemet er ikke bare at "de" gjør gale ting, men grupper som sprer idiotisk propaganda, som f.eks Vigrid fyrer også opp under dette. Sier ikke at mange tror på det Vigrid sier, jeg HÅPER ihvertfall ikke det!

Men det kan også være noe med hvordan media fremstiller det? "En mørkhudet mann stakk ned og drept en mann" er ikke uvanlig ved drap.. Mens om det var en hvit mann er det ofte "To menn havnet i håndgemeng, den ene døde." Det ville nok ikke stått akkurat sånn, men dere skjønner?

Innvandrere føler seg rett og slett "siktet" til når kriminelle ting skjer, og dermed blir de frustrert, og tenker: De forventer jo at vi skal gjøre noe, så hvorfor ikke bare gjøre det?.. For media har nok en STOR del av skylden til hvorfor de ikke føler seg velkomne.

Men jeg tror nok at en del innvandrere er litt for "middelalder" i sine skikker og bl.a kvinnesyn. jeg ville ikke si at dette er hovedgrunnen til at det blir mye kræsj i mange deler av samfunnet, men alt fyrer opp under et bål. én dråpe bensin gjør ikke stort, men 1000 gjør det. (jeg er på ingen måte rasistisk, men sjal, burka og lignende, det er ikke særlig i tråd med våre postmoderne kvinne tanker.

Edit: Litt rotete.. Men, hovedsaken er at jeg mener at det ikke er EN ting som gjør at kulturer kræsjer.. Det er nok heller mange små problemer.
Sist endret av Xasma; 1. juli 2008 kl. 23:02.
Sitat av Max-Mekka
Vi sier nei til for mange innvandrere, vi må få flere, og heller finne ut en bedre måte å intergerere, men ikke gå over stokk og stein.
Vis hele sitatet...
Det er den tankegangen som har ledet til situasjonen i malmø.

Vi må først finne bedre måter å integrere - og så slippe inn flere. Svenskene har i likhet med resten av skandinavia ikke greid å integrere godt nok. Se på innvandrergjenger, statistikk over grov kriminaltet eller tallene fra danmark som viser at 2. generasjons innvandrere faktisk er mer kriminelle enn foreldregenerasjonen.

Jeg er utrolig enig i at norge må ta inn fler innvandrere med tiden, det er tross alt mennesker og ikke penger det står på i dette landet. Men slik jeg ser det må vi først endre integreringen til det bedre, og oppnå noe tilsvarende det halalgeir viser til - vitnameserne i norge. Det vil være bedre for alle som lever i det norske samfunnet, og ikke minst for alle fremtidige innvandrere.

Slipper vi inn fortere enn vi evner pisser vi bare i buksen for å holde varmen og får en baksmell.

Sitat av Max-Mekka
Humm, hva med Kultur? Innvandrerne tar med seg massevis av kultur, de tar med seg arbeidskraft (mtp at vi faktisk føder for lite barn her i Norge). Når jeg mener kultur så mener jeg mangt, og jeg regner med at jeg ikke trenger å nevne hva kultur er?
Vis hele sitatet...
Men tjener vi egentlig på det? Sett fra et utelukkende økonomsik synspunkt er det såvidt jeg har forstått en negativ sluttsum på den totale innvandringen fra ikke-vestlige land. Arbeidsledighet, kriminalitet er av så avgjørende grad at det på papiret kan se ut til at de faktisk koster norge mer verdier enn de skaper.

Kultur er selvfølgelig noe som både er positivt og negativt. Vi liker å omfavne det flerkulturelle, men i bunn og grunn må jo faktisk mange gi opp deler av kulturen sin for å passe inn i det norske samfunnet, ikke minst for å tilpasse seg lovene våre. Kjønnslemlesting, hevn, rettferdiggjøring av ugjerninger pga ære etc etc.
Sitat av Elefanten
Men tjener vi egentlig på det? Sett fra et utelukkende økonomsik synspunkt er det såvidt jeg har forstått en negativ sluttsum på den totale innvandringen fra ikke-vestlige land. Arbeidsledighet, kriminalitet er av så avgjørende grad at det på papiret kan se ut til at de faktisk koster norge mer verdier enn de skaper.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at vi ikke tjener på det er jo at en norsk/svensk arbeidsgiver ofte vegrer seg for å ansette en med innvandrerbakgrunn grunnet fremmedfrykt og rasisme ( ofte er lagd av mediene) selv om denne personen sitter med høyere kompetanse og kvalifikasjoner enn motparten. Dette handler om holdninger og hvordan vi må endre samfunnets holdninger mot innvandrere. Vi må begynne å se på dem som en ressurs - ikke en belastning.
I Finnland finnes nesten ikke innnvandrere, likevel har de en mye høyere kriminalstatistikk i forhold til innbyggertall enn Norge. Det er ikke sånn at innvandrere er generelt mer kriminelle av natur, men fattigdom er den viktigste årsaken til kriminalitet uansett folkeslag og kultur.
Sist endret av loffe; 3. juli 2008 kl. 01:49.
Sitat av loffe
Grunnen til at vi ikke tjener på det er jo at en norsk/svensk arbeidsgiver ofte vegrer seg for å ansette en med innvandrerbakgrunn grunnet fremmedfrykt og rasisme ( ofte er lagd av mediene) selv om denne personen sitter med høyere kompetanse og kvalifikasjoner enn motparten. Dette handler om holdninger og hvordan vi må endre samfunnets holdninger mot innvandrere. Vi må begynne å se på dem som en ressurs - ikke en belastning.
I Finnland finnes nesten ikke innnvandrere, likevel har de en mye høyere kriminalstatistikk i forhold til innbyggertall enn Norge. Det er ikke sånn at innvandrere er generelt mer kriminelle av natur, men fattigdom er den viktigste årsaken til kriminalitet uansett folkeslag og kultur.
Vis hele sitatet...
Dette er da ulovlig ved vanlige "offentlige" ansettelser, om ola nordmann stiller likt med en minoritet skal minoriteten ha jobben. Samt en hvis andel ansatte skal da være av minoritetsbakgrunn ? Er ivertfall å fortrekke på papiret.
Sitat av beltespenna
Dette er da ulovlig ved vanlige "offentlige" ansettelser, om ola nordmann stiller likt med en minoritet skal minoriteten ha jobben. Samt en hvis andel ansatte skal da være av minoritetsbakgrunn ? Er ivertfall å fortrekke på papiret.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg har hørt at å kjøre for fort er ulvolig?
Det eneste som er satt i verks er moderat kvotering ved 12 statlige virksomheter, noe som er et viktig steg i riktig retning synes nå jeg. Men selvfølgelig må vi fokusere på andre ting slik som utdannelse og språkundervisning, for det nytter ikke med kvotering hvis halvparten er ukvalifiserte.

Her er en fin side som tar opp problemstillingene i forhold til ansettelse av innvandrere og andre "minoriteter".
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av loffe
Grunnen til at vi ikke tjener på det er jo at en norsk/svensk arbeidsgiver ofte vegrer seg for å ansette en med innvandrerbakgrunn grunnet fremmedfrykt og rasisme ( ofte er lagd av mediene) selv om denne personen sitter med høyere kompetanse og kvalifikasjoner enn motparten.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne sett kilder på det der.
De innvandrere som kommer til Norge er ofte personer som har opplevd krig omtrent hele livet og er blitt tvunget ut av sitt eget land i frykt for sitt eget liv, eller livet til de rundt. Tror du virkelig at de som kommer har en høyere utdanning som kan konkurrere men en nordmann med høgskole- eller universitetsutdanning?
De innvandrerne som kommer til Norge nå, uten høgere utdanning, er en sterk ressurs for landet siden de tar jobber som vi fleste nordmenn ikke vil ha.
Fleste nordmenn i dag sikter mer og mer etter de jobbene med god lønn og status. Da er det viktig at noen tar seg av de litt mindre lønnende jobbene til de evt. får en høgere utdanning selv. Jeg mener at landet ikke ville gått rundt uten arbeidskraft fra innvandrere.
Og jeg trenger vel ikke å fortelle deg at mange arbeidsgivere ansetter personer med innvandrerbakgrunn. Viss jeg må, så tror jeg du trenger å gå ut en tur og se deg rundt.

Så har du de innvandrerne med høgere utdanning som kommer til Norge. Per dags dato har jeg ikke hørt om noen som har opplevd å mistet sjans på jobb på grunn av etnisk bakgrunn. Eneste jeg husker er hun damen som ble kastet ut av Norge fordi de misstenkte hun å gifte seg bare for å bli i Norge. Men hun ble kastet ut av UDI fordi de hadde konkludert med at hun hadde utnyttet systemet, ikke pga hennes etniske bakgrunn. Viss du selv vet om fler, så tror jeg media vil være svært interessert i det.
Sitat av Joey
Så har du de innvandrerne med høgere utdanning som kommer til Norge. Per dags dato har jeg ikke hørt om noen som har opplevd å mistet sjans på jobb på grunn av etnisk bakgrunn. .
Vis hele sitatet...
Da har du fulgt dårlig med gitt. Det er f.eks et stort problem at folk med utenlandske navn ikke engang blir innkalt til intervjuer, fordi arbeidsgivere tror det vil bli et problem å ansette utlendinger. Innvandrere utestenges fra arbeidsmarkedet over hele landet, uavhengig om man har en doktorgrad i det landet man kom fra.

Bytt navn, Ali
Byttet navn for å få jobb.

Dette er eksempler på folk med innvandrerbakgrunn som faktisk fikk jobb til slutt. Så kan man tenke på alle de som ikke fikk jobb, fordi man ikke er etnisk nordmann.
Jeg jobbet med en kar som var innvandrer. Han hadde mastergrad i noe biologi-greier. En utrolig krevende og respektabel utdannelse med et stort arbeidsmarked i Norge. Vi stod å pakket is sammen i et helt år, fordi han ikke fikk jobb. Hva tror du det kommer av?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av DonTomaso
Da har du fulgt dårlig med gitt. Det er f.eks et stort problem at folk med utenlandske navn ikke engang blir innkalt til intervjuer, fordi arbeidsgivere tror det vil bli et problem å ansette utlendinger. Innvandrere utestenges fra arbeidsmarkedet over hele landet, uavhengig om man har en doktorgrad i det landet man kom fra.

Bytt navn, Ali
Byttet navn for å få jobb.

Dette er eksempler på folk med innvandrerbakgrunn som faktisk fikk jobb til slutt. Så kan man tenke på alle de som ikke fikk jobb, fordi man ikke er etnisk nordmann.
Vis hele sitatet...
Jeg er fortsatt ikke overbevist.

At de uten høyere utdanning ikke får seg jobb skylder jeg heller på integreringen i Norge. Tror innvandrere har vanskelig med å vende seg til vår vestlige kultur og levemåte og blir skremt fra å søke jobb. I noen kulturer er det også forbudt for kvinner å ha jobb. Andre lever fett på de pengene de får når de kommer til Norge og jobber svart, for det er bedre. Det er sikkert mange grunner til at innvandrere ikke har jobb, men jeg tror ikke diskriminering fra arbeidsgiver er den største.

Norske studenter med høyere utdanning kan jo også ha vanskelig med å komme seg inn i arbeidslivet. Det kommer jo helt an på hvordan arbeidsmarkedet er. Viss det ikke er stor mangel på fagpersoner innen et yrke blir det jo desto verre å få tak i jobb..
Etter det jeg har erfart til nå, har kontaktnettverk veldig mye å si hvor du får jobbe i Norge. En innvandrer har mest sannsynlig det samme nettverket som en etnisk nordmann. Desto verre blir det for han å få tak i jobb..

Nå skal jeg ikke nekte for at noen blir valt ut på grunn av deres etniske bakgrunn, men jeg tror ikke det er like stort som dere skal ha det til. Så tror jeg ikke at arbeidsgiverne er er de store stygge ulvene som hindrer at innvandrere ikke får seg jobb og klarer seg selv.
Jeg håper bare at vi kan få en bedre integreringspolitikk her til lands..
Sitat av Elefanten
Etter å ha sett en film postet i "heil vigrid .."-tråden av ikke alltid like objektive fox-news begynte jeg å lese litt om Malmö og om tingene virkelig var så gale som filmen skulle tilsi.

Litt lesing senere var saken klar, tilstandene i Malmö er ganske uholdbare. Den svenske byen som så og si er overtatt av innvandrere har ført til bortimot 1000 anmeldt ran bl.a, og politi kan ikke gå fra bilen uten å få den herpet.

Her er selve filmen, og et par quotes/linker som sier litt om tilstandene.

http://www.youtube.com/watch?v=hLfJmBRpTn0




http://www.rights.no/publisher/publi...34&tekstid=633



http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/26/461927.html

Og nå til saken - dette er ikke en "sjekk hva innvandrerne gjør"-tråd. Som svenskene sier selv vi har ikke et problem med innvandring, men et problem med integrering.
Svenskene har som kjent den mest liberale innvandringslovene i Europa, dog mange andre land opplever tilsvarende tilstander.

Greier vi egentlig å integrere innvandrere i samme tempo som vi slipper dem inn? Hva gjør vi feil? Rundt halvparten av irakerni sverige kom jo på 80-tallet, problemet vedvarer selv 30 år etter.

Er det et kulturelt selvmord å forsøke integrasjon, eller greier vi nordmenn som vanlig alt bedre enn alle andre?
Vis hele sitatet...

Det som jeg finner interesant er den naive troen på at man kan integrere muslimer som fra barnsben er oppdratt til å hate alle som ikke underkaster seg Islam og følger ordene til Muhammed....)

Å sekularisere Islam kommer aldri til å skje (som med f.eks kristendommen). Å tro noe slikt er å tro på julenissen etter min mening..HVorfor?

Ta en titt her:

http://www.prophetofdoom.net/Prophet...wn_Words.Islam

Her kan du lese koranen i KRONOLOGISK rekkefølge med forklaringer fra bl.a Hadith i tillegg til koranen...Enjoy! (Dersom du ønsker å forstå litt om hvorfor vi har muslimske selvmordsbombere...f.eks).

Sihex
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Sihex
Det som jeg finner interesant er den naive troen på at man kan integrere muslimer som fra barnsben er oppdratt til å hate alle som ikke underkaster seg Islam og følger ordene til Muhammed....)

Å sekularisere Islam kommer aldri til å skje (som med f.eks kristendommen). Å tro noe slikt er å tro på julenissen etter min mening..HVorfor?

Ta en titt her:

http://www.prophetofdoom.net/Prophet...wn_Words.Islam

Her kan du lese koranen i KRONOLOGISK rekkefølge med forklaringer fra bl.a Hadith i tillegg til koranen...Enjoy! (Dersom du ønsker å forstå litt om hvorfor vi har muslimske selvmordsbombere...f.eks).

Sihex
Vis hele sitatet...
Viss alle går rundt med den tanken i hodet så tror jeg det bare er å vinke takk og farvel til en god integrering av innvandrere. Men kanskje det er akkurat det som skjer nå? Ikke vet jeg.

Tenk deg den kulturforskjellen det er for dem å komme hit? Fra et land der, som du sa, religion er blitt stappet inn fra barnsben, til et land der meningsytringer om hva det måtte være, er en selvfølge. Et land der kvinnene skal skjule alt som heter hud, til et land der jenter i bikini pryder Oslos gater i form av H&M-reklamer. Jeg tror ikke så mye på at førstegenerasjons innvandrere greier å helt forstå seg på norsk og vestlig kultur, men viss barna deres får en god integrering fra skolestart av så kommer integreringen til komme med tiden. Der de lærer seg at det går an å praktisere sin religion fult og holdent, men likevel ha god forståelse av hvordan vi lever.
Slik som mange av Oslo-skolene er i dag, er det noen plasser med nesten bare barn med innvandrerbakgrunn. Hvordan skal de greie å integrere seg med norske da, viss det ikke blir tatt fra starten?

Men det krever forståelse fra begge sidene og mest nordmennene, tror jeg. Arabere er utrulig åpne folk i motsetning til nordmenn som sjelden prater med andre på bussen viss de ikke er kjent fra før, eller har en eller to pils innabors.. For at innvandreren skal tørre å integrere seg i Norge må jo nesten nordmenn vise de hvor snille og greie mennesker vi er slik at dem føler seg velkommen. Slik som det er i dag, med Mohammed-karikaturene, skepsisen for fremmed kultur, er det ikke rart at de blir redde for vår kultur og tror at vi er farlige for dems kultur og religion, som de setter høyst på lista.
Sitat av Tapio
Jeg prøver ikke å dra i gang en flamewar her, men jeg hadde satt pris på om du gav meg noen eksempler på hvilke positive ting de gir oss.
Vis hele sitatet...
Kebab?

Kommer selv ikke på noe mer....

(PS! Nå kan det vel sikkert også diskuteres hvor positivt kebab er....)


Sihex

[quote=Joey]Viss alle går rundt med den tanken i hodet så tror jeg det bare er å vinke takk og farvel til en god integrering av innvandrere. Men kanskje det er akkurat det som skjer nå? Ikke vet jeg.[quote]

Det tror ikke jeg...når det gjelder integrering så tror jeg det kan gå bra med de fleste folkeslag bortsett fra muslimer....

Tenk deg den kulturforskjellen det er for dem å komme hit? Fra et land der, som du sa, religion er blitt stappet inn fra barnsben, til et land der meningsytringer om hva det måtte være, er en selvfølge. Et land der kvinnene skal skjule alt som heter hud, til et land der jenter i bikini pryder Oslos gater i form av H&M-reklamer. Jeg tror ikke så mye på at førstegenerasjons innvandrere greier å helt forstå seg på norsk og vestlig kultur, men viss barna deres får en god integrering fra skolestart av så kommer integreringen til komme med tiden. Der de lærer seg at det går an å praktisere sin religion fult og holdent, men likevel ha god forståelse av hvordan vi lever.
Vis hele sitatet...
Joda. Jeg ser at det er en stor overgang. Det jeg imidlertid lurer på er hvorfor vi skal tilpasse oss disse menneskene i eget land? Hvorfor skal ikke de tilpasse seg oss?


Slik som mange av Oslo-skolene er i dag, er det noen plasser med nesten bare barn med innvandrerbakgrunn. Hvordan skal de greie å integrere seg med norske da, viss det ikke blir tatt fra starten?
Vis hele sitatet...
Jeg tror dessverre det ikke er mulig.

Men det krever forståelse fra begge sidene og mest nordmennene, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvorfor skal vi FORSTÅ og akseptere at folk som tilber Allah og hans profet skal kunne slå kvinnene og hate jøder? Jeg synes det er på tide at de prøver å forstå oss.
(Å hevde noe slikt er selvfølgelig uhørt i dagens PK-samfunn....men det får så være)

Arabere er utrulig åpne folk i motsetning til nordmenn som sjelden prater med andre på bussen viss de ikke er kjent fra før, eller har en eller to pils innabors.. For at innvandreren skal tørre å integrere seg i Norge må jo nesten nordmenn vise de hvor snille og greie mennesker vi er slik at dem føler seg velkommen
Vis hele sitatet...
Selv har jeg ikke sett en eneste slem Nordmann som ikke har latt disse menneskene få innpass i vårt samfunn. Problemet er vel at de føler seg litt for velkommene. Med andre ord forsøker de å påtvinge oss sin tro og sitt levesett....

Slik som det er i dag, med Mohammed-karikaturene, skepsisen for fremmed kultur, er det ikke rart at de blir redde for vår kultur og tror at vi er farlige for dems kultur og religion, som de setter høyst på lista.
Vis hele sitatet...
Hehe...jeg synes det er veldig rart...de skriker opp om at de føler seg støtt hele tiden, men i det vi er så frekke å påpeke deres egen vold mot norske folk er vi rasister...og nei det er ikke disse menneskenes skyld men den venstrevridde pressen og politikerne sin skyld spør du meg....

Ellers så er det jo interessant å se at de "moderate" muslimene som det snakkes om i media ALDRI fordømmer selvmordsbombere eller andre terroristgjerninger....Dersom de er så moderate hadde vi vel hørt noe fra dem eller?

Sihex

Sitat av minigolf
"De" gir oss innsikt i nye og delvis ukjente kulturer som før ikke var så godt kjent i Norge. Pga. innvandring har vi muligheten til å få litt nye perspektiver på ting, istedet for å se på absolutt alt med urnorsk tyttebærmentalitet. Vi blir enkelt og greit forbundet litt mer med verden rundt oss, og skaper et forhold til ting som før ikke "crossed our mind".
Vis hele sitatet...


Hvorfor trenger vi denne innsikten mener du?
Selv klarer jeg meg godt uten Islam....med alt det innebærer av undertrykking av kvinner, steining og henging...Kan ikke se noe positivt med denne "kulturen".

Dersom du har oppdaget noe positivt med denbne kulturen så vennligst del det med meg...

Sihex
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sihex: Du ser på ekstremistisk religion, og antar at alle som tilhører den religionen oppfører seg slik som ekstremister. Det blir totalt feil bilde. Skal du bruke kristne ekstremister som bilde på kristne?

Mange religiøse skrifter er skreve for lang tid tilbake, og rimelig barbariske sett med vestlege auge - inkludert bibelen. Så kvifor dra fram islam eksplisitt? Kanskje du bør lese litt religionshistorie, og bla litt i bibelen...?

Sjølvmordsbombarar har forøvrig lite med religion å gjere IMHO - det har med desperat livssituasjon. Dersom du ikkje har livsutsikter til å bli over 30, null utdanning og ein fiende som har okkupert landet. Mangel på våpen. Då forstår eg utmerka godt at folk faktisk blir sjølvmordsbombarar. Eg forsvarer det ikkje, ei heller støtte, men forståelse.

Det er heilt OK å vere imot ekstremisme, men å dømme 1 milliard mennesker på grunn av handlingane til eit fåtal av dei er ei drøy handling.
Sihex: Du ser på ekstremistisk religion, og antar at alle som tilhører den religionen oppfører seg slik som ekstremister. Det blir totalt feil bilde. Skal du bruke kristne ekstremister som bilde på kristne?

--> Ser at du ikke kjenner til skriftene i det hele tatt når du kommer med slike uttlalelser.
Råder deg til å lese litt i Koranen og Hadith og gjerne også litt i bibelen....da vil du ha litt kunnskap om dette og da har du et bedre grunnlag for å diskutere..

Ellers lurer jeg på hvor for det er slik at dersom noen kritisere Islam så må ALLTID kristendommen trekkes frem "for den er like fæl".

Dersom noen kritiserer kristendommen er det aldri noen som trekker frem Islam....
Hva kan være grunnen til dette?

----------------------------------

Mange religiøse skrifter er skreve for lang tid tilbake, og rimelig barbariske sett med vestlege auge - inkludert bibelen. Så kvifor dra fram islam eksplisitt? Kanskje du bør lese litt religionshistorie, og bla litt i bibelen...?

--> Er ingen ekspert i religionshistorie, men jg tror man kommer langt dersom man setter seg litt inn i skriftene....har lest både bibelen og koranen og studere begge skriftene daglig...Råder deg til å sette deg litt inn i dette dersom du vil diskutere saken...

Forøvrig intereessant å se på Muhammed sitt forsøk på å implementere innholdet i bibelen inn i koranen slik han ville det...hehe...tatt i betraktning at bibelen består av skrifter som ble skrevet mange hundre år tidligere så er det vanskelig å tro på Muhammed sin versjon...

----------------------------------

Sjølvmordsbombarar har forøvrig lite med religion å gjere IMHO - det har med desperat livssituasjon. Dersom du ikkje har livsutsikter til å bli over 30, null utdanning og ein fiende som har okkupert landet.

--> Fullstendig uenig. Selvmordsbombere har ALT med religionen å gjøre. Se her hva som står i koranen:

Qur'an:9:5

"Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war."


Qur'an:8:39

"So fight them until there is no more Fitnah (disbelief [non-Muslims]) and all submit to the religion of Allah alone (in the whole world)."

Selvmordsbomberne følger bare religionene sin. Grunnen til at de gjør det er at de da kan være sikre på å dø som martyrer og komme til paradis...dette står også beskrevet i koranen...

-----------------------------------------

Mangel på våpen. Då forstår eg utmerka godt at folk faktisk blir sjølvmordsbombarar. Eg forsvarer det ikkje, ei heller støtte, men forståelse.

--> At du sier at du forstår dette sier vel egentlig gqanske mye....selv finner jeg ikke ord for å kommentere slike meninger.....

-----------------------------------------------

Det er heilt OK å vere imot ekstremisme, men å dømme 1 milliard mennesker på grunn av handlingane til eit fåtal av dei er ei drøy handling.[/quote]

--> Det er ikke snakk om 1 milliarrd men mellom 1,3 og 1,5 milliarder mennesker.
Det som er interessant å se er jo at disse menneskene (selvmordsbombere og andre terrorister) hylles av sitt eget folk. Selv om ikke alle går til slike drastiske tiltak selv så hylles de. Grunen til det er at de er "gode" muslimer da de følger Muhammed sitt eksempel og gjør som han har sagt....

Har du NOENGANG sett en muslim gi uttrykk for fordømmelse når det gjelder terrorsime utført av en muslim? Dersom disse er så moderate så synes jeg det er rart at vi aldri hører fra dem...

Som sagt: Råder deg tilø å sette deg litt inn i dette.

Her er et bra sted å begynne:

http://www.prophetofdoom.net/Prophet...wn_Words.Islam

Her kan du få med deg innholdet i koranen og Hadith i kronologisk rekkefølge...

Sihex
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Sihex
Joda. Jeg ser at det er en stor overgang. Det jeg imidlertid lurer på er hvorfor vi skal tilpasse oss disse menneskene i eget land? Hvorfor skal ikke de tilpasse seg oss?
Vis hele sitatet...
Gir vi de anledning til å tilpasse oss? Nei, fordi vi skyver dem vekk fra oss. Og hva er det som skjer når vi skyver dem vekk fra oss? Jo, forakt mot vår kultur og vår levemåte. Det resulterer til at vi etniske nordmenn blir en gruppe og innvandrere kommer alltid til å være innvandrere, istedenfor våre felles landsmenn.

Det er ingen som har sagt at vi skal tilpasse oss dem. Det vi må gjøre er å vise forståelse for deres kultur og ikke forhåndsdømme, noe som du virkelig er flink til. Når de skjønner at vi er et hyggelig folkeslag, noe som vi faktisk er, kommer de til å vise forståelse tilbake til oss. Til tross for at vi er så forskjellige som vi er.

Nordmenn er ikke slemme, bare skeptiske og innesluttet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sihex
Ser at du ikke kjenner til skriftene i det hele tatt når du kommer med slike uttlalelser.
Råder deg til å lese litt i Koranen og Hadith og gjerne også litt i bibelen....da vil du ha litt kunnskap om dette og da har du et bedre grunnlag for å diskutere..
Vis hele sitatet...
Nei. Det eg seier er at skrifter blir tolka. Korleis skriftene er, ser eg på som uinteressant. Eg kan vere med på at tolkinga av islam jamt over er meir bokstavtru enn i kristendomen, men så har kristendomen utvikla seg rimelig langt og kjapt etter at boktrykkjerkunsten kom i europa, og når den naturvitenskaplege teorien skaut fart.
Sitat av Sihex
Ellers lurer jeg på hvor for det er slik at dersom noen kritisere Islam så må ALLTID kristendommen trekkes frem "for den er like fæl".

Dersom noen kritiserer kristendommen er det aldri noen som trekker frem Islam....
Hva kan være grunnen til dette?
Vis hele sitatet...
Dårlig debatt-teknikk.
Sitat av Sihex
Er ingen ekspert i religionshistorie, men jg tror man kommer langt dersom man setter seg litt inn i skriftene....har lest både bibelen og koranen og studere begge skriftene daglig...Råder deg til å sette deg litt inn i dette dersom du vil diskutere saken...

Forøvrig intereessant å se på Muhammed sitt forsøk på å implementere innholdet i bibelen inn i koranen slik han ville det...hehe...tatt i betraktning at bibelen består av skrifter som ble skrevet mange hundre år tidligere så er det vanskelig å tro på Muhammed sin versjon...
Vis hele sitatet...
Bibelen er jo i stor grad bygd på jødisk tru, som er fleire tusen år tidlegare. Jødisk tru er i sin tur bygd på eldre naturreligioner rundt botnen av middelhavet. Ingen av dei tre religionane har oppstått i eit vakuum, og jødedomen er jo ei felles rot for alle. Det har eg høyrt få religionshistorikarar som betviler...

Forøvrig har eg lese ein del i bibelen...
Sitat av Sihex
Fullstendig uenig. Selvmordsbombere har ALT med religionen å gjøre. Se her hva som står i koranen:
Qur'an:9:5
"Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war."
Qur'an:8:39
"So fight them until there is no more Fitnah (disbelief [non-Muslims]) and all submit to the religion of Allah alone (in the whole world)."

Selvmordsbomberne følger bare religionene sin. Grunnen til at de gjør det er at de da kan være sikre på å dø som martyrer og komme til paradis...dette står også beskrevet i koranen...
Vis hele sitatet...
Religion kan kanskje vere medvirkande, men det blir igjen tolkning av koranen, og det er opp til den som tolker å bruke det til å opfordre. Imidlertid er ikkje palestinarar kjent for å vere dei mest ekstremistiske muslimane i verda.

Viare så er sjølvmordsbombing ikkje spesielt unikt for den konflikta, og det finst i fleire religionar. Det som er spesielt er at palestinarar kjemper mot ei overmakt, og sjølvmordsbombarar er eit av få effektive våpen dei har. Difor vert det nytta. Eg er 100% sikker på at det har meir med livssituasjon enn religion å gjere!
Sitat av Sihex
At du sier at du forstår dette sier vel egentlig gqanske mye....selv finner jeg ikke ord for å kommentere slike meninger.....
Vis hele sitatet...
Kvifor seier det noko om meg som person at eg forstår motivasjonen deira? At du hevder å ikkje finne ord for det tek eg som ein billeg hersketeknikk
Sitat av Sihex
Det er ikke snakk om 1 milliarrd men mellom 1,3 og 1,5 milliarder mennesker.
Det som er interessant å se er jo at disse menneskene (selvmordsbombere og andre terrorister) hylles av sitt eget folk. Selv om ikke alle går til slike drastiske tiltak selv så hylles de. Grunen til det er at de er "gode" muslimer da de følger Muhammed sitt eksempel og gjør som han har sagt....
Vis hele sitatet...
Igjen; fleirtalet av muslimer er ikkje ekstremister. Dei som får sendetid i dagsrevyen er ekstremister.
Sitat av Sihex
Har du NOENGANG sett en muslim gi uttrykk for fordømmelse når det gjelder terrorsime utført av en muslim? Dersom disse er så moderate så synes jeg det er rart at vi aldri hører fra dem...
Vis hele sitatet...
Jepp, eg kjenner folk som er muslimer, og synet er omlag samanfallande med mitt: forståelsesfull fordømmelse av palestinske sjølvmordsbombarar, til total fordømmelse av t.d Al Qaeda sine handlingar.
Sitat av Sihex
Som sagt: Råder deg tilø å sette deg litt inn i dette.

Her er et bra sted å begynne:

http://www.prophetofdoom.net/Prophet...wn_Words.Islam

Her kan du få med deg innholdet i koranen og Hadith i kronologisk rekkefølge...

Sihex
Vis hele sitatet...
Sorry, regner ikkje sterkt islamphoebiske nettsider som ei seriøs kilde. Anbefaler at du leser litt meir balansert litteratur.
Sihex kjenner tydeligvis ingen muslimer slik han prater om "dem", og bruker bare standard argumenter fra FPU sine hjemmesider. Lite nytt å lese på NFF altså!

En ting han kommer med som faktisk er et godt poeng som jeg synes det burde bli slutt med, er dette med innblandning av kristendom hver gang man diskuterer islam. Min påstand er som følger, ekstreme muslimer er det mange flere av, og de er oftere mye mer ekstreme enn ekstreme kristne. Spesielt i NORGE! Dette av den grunn at staten har hatt stor innflytelse i norsk kristendom, og modernisert den og gjort den mer moderat. Islam som religion er sansynligvis mer ekstrem fordi koran blir tatt 100% på alvor, og religion har hatt en enda større betyning i muslimske land enn i f. eks Norge. Noe feil i dette slashdot?
Jeg sier: Begår du et lovbrudd i Norge feks.. Så skal du UT igjen.. TVERT!
Holder du deg ikke innenfor loven, har du ikke rettighet til landet..

og det fleste invandrere lever på staten.. senest noen dager siden, ble en bekjent ranet av invandrere..

Kan ikke fortsette slik som det er nå...
Det jeg syntes er synd, er at det ofte ikke er de som aller mest trenger det - som blir tatt inn.
De invandrerene som kommer til Norge per dags dato, er ofte, (MERK: ofte, ikke alltid) personer som ikke nødvendigvis trenger hjelpen like mye som andre. Flyktinger som sitter i camper rundt om i verden uten mat, uten noe å leve på - DE er det synd på, og DE trur jeg vil gi Norge en positiv oppfattelse.

Jeg blir rett og slett irritert hver gang jeg leser om invandrere som river i stykker passet, og trekker det ned i dass på veien inn til Norge - forså å si at dem har kommet direkte fra jungelen.

Jeg ville gjerne ha sett oss bistått med hjelpepersonell som fysisk drar ned til de campene rundt om i den verste delen av verden og plukker med seg folk som virkelig trenger hjelp.

For slik jeg ser det - så er mange av invandrerene som lager bråk - ikke folk som nødvendigvis har hatt det så veldig ille, eller kommet fra et land der alt er helt jævlig, korrupsjon, krig, you name it, men fra den delen som kommer inn i landet fordi de har fått med seg at Norge er et godt sted å bo i.

Nå kommer det snart også fingeravtrykk for å hjelpe dette problemet et steg vidre, så "flyktninger" som har prøvd å søke asyl i flere land fort kan bli plukket ut og sendt tilbake dersom det ikke er riktig informasjon som blir gitt ut.

Når jeg først er igang, så hadde t.d. Sveits en teknikk for å forhindre slike tilfeller - de lot ikke invandrere uten PASS komme ut av flyet. Logisk nok - Hvordan kom dem seg inn uten pass? Jo, de hadde pass inn på flyplassen, og kvittet seg med det før de gikk av.

Ikke feiltolk det jeg prøver å forklare - men en god del kommer inn i landet uten en veldig god begrunning, og det irriterer meg. Ikke bare går det på bekostning av Norge ressurser, men på bekostning av andre liv.

Jeg mener dette, fordi de som ikke har råd til å komme seg til Norge på egenhånd, DE er de fattigste, og de som trenger mest hjelp.
Sitat av Jonasl
Jeg sier: Begår du et lovbrudd i Norge feks.. Så skal du UT igjen.. TVERT!
Holder du deg ikke innenfor loven, har du ikke rettighet til landet..
Vis hele sitatet...
Så hvis man for eksempel kom fra et krigsherjet land, og kjører i 55 i 50-sonen i Norge så skal man sendes tilbake til der man kom fra? Du skjønner selv at dette er bare reinspikka tøv?
Sitat av Jonasl
og det fleste invandrere lever på staten..
Vis hele sitatet...
Gjør de det?
Sitat av Jonasl
senest noen dager siden, ble en bekjent ranet av invandrere..
Kan ikke fortsette slik som det er nå...
Vis hele sitatet...
Nei og nei. En fyr du nesten kjenner ble ranet av noen med mørkere hudfarge. Det er et godt eksempel på at innvandringspolitikken generelt sett ikke fungerer. Send dem ut, hele gjengen! Jeg ble lurt av en nederlender en gang på Oslo S. Send dem ut, jævla hollenderpakk!
Sitat av Jonasl
Jeg sier: Begår du et lovbrudd i Norge feks.. Så skal du UT igjen.. TVERT!
Holder du deg ikke innenfor loven, har du ikke rettighet til landet..

og det fleste invandrere lever på staten.. senest noen dager siden, ble en bekjent ranet av invandrere..

Kan ikke fortsette slik som det er nå...
Vis hele sitatet...
Dødstraff for all kriminalitet ville løst dette like fint (om en, ikke bedre).
Og det hadde jo heller ikke vært uretferdig mot folk som opprinelig kommer fra Norge (det er jo ikke fair at invandre blir kasta ut, men folk som har bodd her hele livet bare får en bot.)
Og ikke bare det, jeg er sikker på at etter noen måneder med denne politikken så ville anntall forbrytelser nærmet seg null.

Edit: IMHO: Mye av integrerings problemer skyldes religion, (og kultur) så.. gjør det og praktisere offentelig eller privat religion ulovelig (alle former for religion!) da hadde mange problemer vært løst i en smekk da!
Sist endret av estragon; 5. juli 2008 kl. 01:54.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av estragon
Dødstraff for all kriminalitet ville løst dette like fint (om en, ikke bedre).
Og det hadde jo heller ikke vært uretferdig mot folk som opprinelig kommer fra Norge (det er jo ikke fair at invandre blir kasta ut, men folk som har bodd her hele livet bare får en bot.)
Og ikke bare det, jeg er sikker på at etter noen måneder med denne politikken så ville anntall forbrytelser nærmet seg null.

Edit: IMHO: Mye av integrerings problemer skyldes religion, (og kultur) så.. gjør det og praktisere offentelig eller privat religion ulovelig (alle former for religion!) da hadde mange problemer vært løst i en smekk da!
Vis hele sitatet...

Jeg sitter å prøver å finne gode motargumenter til det du sier, men det er faen meg umulig.
Det du sitter å skriver der er noe av det største våset jeg noen gang har sett på mine 20 år her på denne kloden.

Beklager, med det er alt jeg kan si.
Det hadde jo funka, selv om det i starten vil virke litt brutalt.

Edit: Men, når jeg tenker meg om, nei. Ingen ville vel kommet hit med de reglene, folk ville jo snarere flyttet ut. Æsj.
Sist endret av estragon; 5. juli 2008 kl. 02:29.
Sitat av DonTomaso
Så hvis man for eksempel kom fra et krigsherjet land, og kjører i 55 i 50-sonen i Norge så skal man sendes tilbake til der man kom fra? Du skjønner selv at dette er bare reinspikka tøv?
Vis hele sitatet...
Hvis man legger seg på en grense for mer alvorlige lovbrudd enn å kjøre for fort så er jeg enig i at de burde da blitt sendt ut av landet.
Sitat av estragon
Det hadde jo funka, selv om det i starten vil virke litt brutalt.

Edit: Men, når jeg tenker meg om, nei. Ingen ville vel kommet hit med de reglene, folk ville jo snarere flyttet ut. Æsj.
Vis hele sitatet...

Faen har du røyket dop?

Det hadde funket ja. Seff så haddet funket. Hadde også funket hvis vi hadde begynnt med offentlig henretting av pedofile,voldteksmenn, tyver, fartspøbler.

Eks:
Hvis vi hadde startet å henrette folk som kjørte 120km/t i en 100 sone så garanterer jeg deg at ingen hadde kjørt i 120km/t i en 100 sone.

Men si meg, vil du leve i et sånt land der man henretter folk?
Når det gjelder arbeidsgivere som er redd for å ansette innvandrere så vet jeg (kjenner grunderen av en av de største byggefirmaene i landet)... at han ikke ansetter innvandrere av en grunn, språket. Han er helt avhengig av å kunne snakke flytende norsk med sine ansatte, (han er vel ingen kløpper i engelsk selv).
vi ble ikke ett folkeslag av å favorisere andre enn oss selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mujahedning
vi ble ikke ett folkeslag av å favorisere andre enn oss selv.
Vis hele sitatet...
Kva er eit folkeslag då?
for eksempel så er de hvite etniske nordmenn er ett folkeslag. lyst til å kverrulere mere?
Et folk eller et folkeslag er en gruppe siviliserte, levende mennesker med samme kulturelle og etniske bakgrunn. Termen «folk» kan også referere til en gruppe personer med uspesifiserte egenskaper, eller den kan brukes i en mer vitenskapelig kontekst, for eksempel det tyske folk, det jødiske folk, osv.
Vis hele sitatet...
Wikipedia.
Sitat av mujahedning
for eksempel så er de hvite etniske nordmenn er ett folkeslag. lyst til å kverrulere mere?
Vis hele sitatet...
Men det betyr ikke at alle etniske nordmenn har noe til felles. Jeg har f.eks ikke noe som helst til felles med deg, og synes svært lite om at du prøver å tale min sak.