Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2585
Dette høres sikkert litt dumt ut....

Metallica bruker masse metaforer og sånt i tekstene sine, jeg lurte på om det var noen som visste om en side som har tydet tekstene deres? De har jo veldig mange dype tekster og sånn, men noen ting er vanskelig å forstå når de bruker mange vanskelige engelske ord. Hadde vært gøy å forstå abselutt alt

Hilsen en som kanskje e litt treig:P
Haha, er ikke alle tekstene som er like dype nei.
Husker ikke sangen i farta, men en av tekstene høres veldig dyp ut, der de synger om at ettellerannet har blitt borte i livene våre etc. Mange vil tro det er snakk om en person, men nei, det er en bassforsterker som ble ødelagt, hele sangen handler om det.
Det jeg kommer på nå i farta er metaforen "Chop your breakfast on a mirror" fra sangen Master of Puppets. Hele sangen handler vel om å være på speed kjøret.
Sitat av Kugie
Haha, er ikke alle tekstene som er like dype nei.
Husker ikke sangen i farta, men en av tekstene høres veldig dyp ut, der de synger om at ettellerannet har blitt borte i livene våre etc. Mange vil tro det er snakk om en person, men nei, det er en bassforsterker som ble ødelagt, hele sangen handler om det.
Vis hele sitatet...

Sangen du snakker om heter Fade To Black, og den handler om at alt utstyret dems ble stjålet akkurat i det de var på vei til europa og skulle bli store. Har det fra et intervju med James Hetfield, har ikke linken, men ligger på youtube ett eller annent sted
Ahh skjønner=) Nei fikk bare fått det forklart av en metallica fan.
Sitat av Kugie
Haha, er ikke alle tekstene som er like dype nei.
Husker ikke sangen i farta, men en av tekstene høres veldig dyp ut, der de synger om at ettellerannet har blitt borte i livene våre etc. Mange vil tro det er snakk om en person, men nei, det er en bassforsterker som ble ødelagt, hele sangen handler om det.
Vis hele sitatet...
Fade to Black ble skrevet etter at alt utstyret deres ble stjålet på tour en gang. Hvis du faktisk leser teksten, skjønner du at det ikke bare er snakk om en bassforsterker though, så det er ikke noe vits i å spy ut feilinformasjon

edit: det var visst skrevet allerede.
Sist endret av Archj; 11. mai 2008 kl. 02:56.
Sitat av guitarjunkie
Sangen du snakker om heter Fade To Black, og den handler om at alt utstyret dems ble stjålet akkurat i det de var på vei til europa og skulle bli store. Har det fra et intervju med James Hetfield, har ikke linken, men ligger på youtube ett eller annent sted
Vis hele sitatet...
her står det ihvertfall om det du snakker om, men det er ikke noe intervju

Some people consider the lyrical theme to be about a person who has decided to commit suicide; others do not share this view. In an interview with lead vocalist James Hetfield on the set of the production "MTV Icon: Metallica" in 2005, he does recall how himself and bandmate Lars Ulrich were obsessed with death at the time the album and song were produced. It was written after almost all of their equipment, including a very rare amplifier, given to singer/rhythm guitarist James Hetfield by his mother just before she died, was stolen in Boston, MA, following a gig at the Channel Club on 14th January 1984. This event forced Metallica to borrow equipment from fellow tour band and friends, Anthrax, for the remainder of the tour.
Vis hele sitatet...
Her er Fade to black:
Life it seems, will fade away
Drifting further every day
Getting lost within myself
Nothing matters no one else
I have lost the will to live
Simply nothing more to give
There is nothing more for me
Need the end to set me free

Things are not what they used to be
Missing one inside of me
Deathly lost, this can't be real
Cannot stand this hell I feel
Emptiness is filing me
To the point of agony
Growing darkness taking dawn
I was me, but now He's gone

No one but me can save myself, but it's too late
Now I can't think, think why I should even try
Yesterday seems as though it never existed
Death Greets me warm, now I will just say good-bye
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsklarert
Man kan skjønne mye av tekstene selv om man setter seg ned å leser dem også, litt letter å få de med seg enn når man bare hører de.

OT: Lurer på hvor mye han karen som stakk av med utstyret fikk solgt det for, det må jo være verdt en god del i de rette undergrunnsmiljøene.
Sitat av Kugie
Haha, er ikke alle tekstene som er like dype nei.
Husker ikke sangen i farta, men en av tekstene høres veldig dyp ut, der de synger om at ettellerannet har blitt borte i livene våre etc. Mange vil tro det er snakk om en person, men nei, det er en bassforsterker som ble ødelagt, hele sangen handler om det.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje det immaterielle ved denne låta som gjør det bra. Dessuten har One også savn i seg, et eller annet har blitt borte... de fleste sansene faktisk.

Favorittelåta mi er Welcome Home, den handler om, ihvertfall for min del, at man må leve seg inn i noe for å kunne ta del i det. Ja jeg vet at videon er på et galehus og et sanatarium betyr tilbakevendingsanstalt for mentalt skadde personer, men som sagt jeg tolker det som en metafor.

Master of Puppets var den første MC/kassetten jeg kjøpte...

Noe av det fantastiske ved Metallica er jo at dem er utrolig flinke til å yttrykke aggersjon, de er jo eksperter på området irritasjon og savn; Unforgiven, tap av samfunnsengasjement, Unforgiven II savnet av ei dame?
Sist endret av fxxked; 11. mai 2008 kl. 11:51.
The thing that should not be og Welcome home er begge basert på bøker i alle fall. Så jeg vet ikke om det er så mange "skjulte" meninger o.l i de. De handler mer eller mindre om hva som skjer i bøkene.
Du kan jo lese denne boken her. Men da bør du også kanskje ta ex.phil først, litt usikker siden jeg ikke har lest den.
"Metallica and Philosophy - a crash course in brain surgery"
http://encycmet.com/ får du full oversikt over alle sangene og deres betydning. Mye interessant lesning under "song info".

Favoritten min er No Leaf Clover, føler den passer helt ypperlig til livet mitt :P
Tekstene til Metallica er en form for poesi.
Poesi har ikke fasitsvar, tror du får mye mer ut av å tolke tekstene selv.
De vanskelige engelske ordene kan du jo bare slå opp.
Trådstarter
65 4
jeg så den master of puppets dvd til metallica for en stund siden, som handler om albumet og sangene. Mye er lett å forstå men f. eks i sangen Leper Messiah handler d om sånne religiøse sekter eller hva jeg skal kalle d som skal ha deg til å betale penger for å få en plass i himmelen. Tror det var det de sa i videoen.

Lepher Messiah


Spineless from the start, sucked into the part
circus comes to town, you play the lead clown
Please, please
spreading his disease, living by his story
Knees, knees
falling to your knees, suffer for his glory
You will

Time for lust, time for lie
time to kiss your life goodbye
Send me money, send me green
Heaven you will meet
Make a contribution
and you'll get a better seat

Nice den siden STOREida var akkurat sånn eg tenkte på
Sitat av Gizze14
Mye er lett å forstå men f. eks i sangen Leper Messiah handler d om sånne religiøse sekter eller hva jeg skal kalle d som skal ha deg til å betale penger for å få en plass i himmelen. Tror det var det de sa i videoen.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker scientology hver gang jeg hører den

Bra side forresten, rart at jeg ikke har fått med meg den før nå...
Sitat av Gizze14
Mye er lett å forstå men f. eks i sangen Leper Messiah handler d om sånne religiøse sekter eller hva jeg skal kalle d som skal ha deg til å betale penger for å få en plass i himmelen.
Vis hele sitatet...
Det heter avlatshandel på norsk, eller indulgence på engelsk.
Sitat av Gizze14
Lepher Messiah
Vis hele sitatet...
Lepper Messiah, betyr spedalsk mesias...
Sist endret av fxxked; 12. mai 2008 kl. 11:56.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Untill it sleeps handler om kreft.

Sitat av Orbiter
Det jeg kommer på nå i farta er metaforen "Chop your breakfast on a mirror" fra sangen Master of Puppets. Hele sangen handler vel om å være på speed kjøret.
Vis hele sitatet...

Heroin kjøret ikke speed kjøret.
Har lest en del av den Metallica and Philosphy-boka. Ganske bra den.

Se filmen Jonny Got His Gun før du hører på One. Låta blir hundre ganger kulere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Godt med smør
Sitat av g3tl41d
Untill it sleeps handler om kreft.




Heroin kjøret ikke speed kjøret.
Vis hele sitatet...
Sikker? speed fjerner jo matlysten en del, og, vist det skal lages en katastrofal sang om dop, og heroin er nevnt, er ikke det mer normalt å nevne sprøyter?

Jeg tenker kola eller pepper.

Men, hvorfor sier du heroin, godt mulig du har rett.


Edit: Tror det handler om dop generelt

Needlework your way. Never you betray.
Sist endret av Apeloff; 8. juli 2008 kl. 17:57.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du kan jo faktisk bruke engelsk/norsk oversetter...................................

Metallica er verdens beste band, de har gode tekster og er mye bedre enn mye electroshit som finnes ute på det meningsløse markedet som består at menneskenes gleder og KUN det.
Sitat av g3tl41d
Untill it sleeps handler om kreft.




Heroin kjøret ikke speed kjøret.
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Jeg setter en finger på amfetamin, jeg. Speed, altså..
Master of Puppets handler om heroin og kokain (eventuellt speed).

"Veins that pump with fear, sucking darkest clear". Darkest = heroin.

"chop your breakfast on a mirror". Dette er vanligere med kokain og speed.

Og her er en side hvor folk kan diskutere hva forskjellige tekster betyr.
http://www.songmeanings.net
Sist endret av Deth; 24. august 2008 kl. 10:44.
Hm, var sikker på at Master of Puppets handlet om regjeringen og krig jeg.
Posteren jeg har er fra albumcoveret og der er det en "hånd" som det går tråder fra til masse hvite kors, på et kors henger det en militærhjelm.

Jeg antok derfor at det handlet om hvordan regjeringen var "master" og alle soldatene bare var "puppets" som ble sendt for å dø.

Men så leste jeg litt rundt og googla.

Master of puppets:
If the song refers to the album's cover, the song could stand for how the
government controls soldiers' lives and send them to death.
Depending on the lyrics the cover artwork would better fit to "Disposable Heroes".


"Needlework the way, never you betray"
"Life of death becoming clearer"
"Pain monopoly, ritual misery"
"Chop your breakfast on a mirror"

Så ja, master of puppets virker klart til å være om narkotika, men albumcoveret forvirra meg veldig. Samt at master of puppets er jo en veldig god beskrivelse til dette albumcoveret.

Dette er ifra Disposable Heroes;

"Soldier boy, made of clay"
"Now an empty shell"
"Twenty one, only son"
"But he served us well"
"Bred to kill, not to care"
"Just do as we say"
"Finished here, greetings Death"
"He's yours to take away"

Så albumcoveret til Master of Puppets er faktisk om sangen Disposable Heroes.
Alt man lærer!
Sist endret av HStern; 25. august 2008 kl. 01:43.