Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3409
Jeg har en venninne. Vi snakker ikke mye sammen, men vi kjenner hverandre. Hun og en av hennes venninner har startet en blogg sammen og alt det der. I dag sendte hun meg en melding på facebook og lurte på om jeg visste hvordan man sporet IP-adresser. Jeg har vært innom temaet tidligere, men ikke mer enn bare lekt litt med venners etc. Det eneste problemet er at jeg har fått ISP-ens lokasjon opp på kart når jeg har brukt "IP-tracer" fra ip-adress.com etc... F. eks så kom "Stavanger" opp når jeg søkte opp min IP, siden vi har Altibox som igjen er en tjeneste fra Lyse som igjen ligger i Stavanger, selv om jeg bor i Nord-Norge.

Anywhore. Når jeg tracka IPen så kom det opp at den lå i Akershus eller noe, og at ISP-en var Telenor, så jeg gikk ut ifra at Telenors servere(?) eller oppkoblingspunkt(?) ligger i Akershus. Mer fikk jeg ikke ut av den IP-trackeren.

Så spør hun "Kan jeg gjøre noe annet enn å politianmelde", og da var det første som slo meg "Dårlig idé". Ser ikke for meg at politiet gidder å bruke ressurser på to fjortiser som krangler over nett. Så jeg så for meg at det letteste hadde vært å finne ut hvem som skjuler seg bak IP-en (på lovlig måte), så kan de evt. ta det opp med foreldre eller seg imellom.

Kjenner ikke at jeg orker å bruke masse tid og krefter på dette, men hvis noen her har noe å bidra med så hadde det vært veldig greit, slik at jeg slipper den jævla facebookchat-lyden hele tiden...

Kan slenge med et eksempel på en kommentar som hun fikk nylig:

"Dæven du e stygg!! Det einaste positive me denna bloggen e at ho Birgitte e med på den... Skaff dæ et liv Lena!"

Noen som kan hjelpe?
IP-adressene er alle registrert på samme adresse, det gir ikke en nøyaktig lokasjon av brukeren. Telenor kommer ikke til å fortelle deg hvem eieren av IP-adressen er, anmeldelse er den eneste lovlige måte å gjøre dette.

Hvis det er gjentatt trakassering kan det hende at politiet tar seg tid til å ringe vedkomne og be h*n slutte med kommenteringen.
Så mye styr for en usselig kommentar fra en usselig person?


on topic: Du får nok ikke informasjon om hvem som eier abn med mindre du kjenner en undercover person i telenor. Eneste de gir ut informasjon til er politiet.

Og ip-adress.com viser bare sentralen det går fra, og i en storby vil det ikke hjelpe.
Sist endret av Bruskork1; 26. desember 2011 kl. 00:23.
Nei, du kan ikke finne ut hvem som står bak IP-adressen.
Ja, hvis det er sjikanerende, krenkende eller på annen måte ulovlig kommentar så kan hun anmelde det.
Slett postene, blokker IPen eller sett på godkjenning av poster før de vises.

Jeg antar at politiet vil ha noe grovere uthenging før de tar tak. Og nei, du finner ikke brukeren bak IPen.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Nei, du kan ikke finne ut hvem som står bak IP-adressen.
Ja, hvis det er sjikanerende, krenkende eller på annen måte ulovlig kommentar så kan hun anmelde det.
Vis hele sitatet...
Hun kan jo anmelde det uansett, men det fører vell neppe fram hvis det ikke er et lovbrudd. AUF liker å levere grunnløse anmeldelser når noen sier noe de ikke liker.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hun kan jo anmelde det uansett, men det fører vell neppe fram hvis det ikke er et lovbrudd. AUF liker å levere grunnløse anmeldelser når noen sier noe de ikke liker.
Vis hele sitatet...
Nr.1 : det er ikke lovlig og sjikanere(?)
Nr.2 : Henlagt.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Nr.1 : det er ikke lovlig og sjikanere(?)
Nr.2 : Henlagt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lovlig å sjikanere. Din setning makes no sence.

Dessverre er hasjsprøytenarkomane det eneste politiet tar seg tid til å etterforske.
Med mindre det er mobbing så er det bare bortkastet politiarbeid.
Man skal ikke drive å anmelde alle folk man ikke liker heller.

Man kan blokkere IPer på blogg.no, men de ultimate camwhorsene vil jo ha absolutt alle kommentarene..
Bare be henne blokke IP.
Selvsagt er ikke denne kommentaren noe hyggelig. Men om man tar en titt på andre fjortis-blogger så skal det godt gjøres at man ikke får noen hate-comments. Tror forøvrig at det er bedre å overse kommentaren, enn å lage et eget blogg-innlegg om denne kommentaren.
| 26/12-11 av Blåggmester Bastian |

Kjære blåggleservenner! Jeg ser at noen av dere desverre har misbrukt min blogg til og sende skjikanerende meldinger. Fysj, det er low ass, og jeg vil minne om at dte er straffbart iflg. norges låver. Til informasjon så har vi registrert deres AIP-adresser, og disse vil bli gitt til politiet sammen med en anmeldelse dersom dette ikke tar slutt straks. Så hvis dere ikke vil ha besøk av purken så må dere roe ann litt. Nå!!
Vis hele sitatet...
*Skrivefeil er lagt til for å gjøre blogginnlegget mer realistisk.

Du kan ikke finne eieren uten en anmeldelse, så kanskje dette er den enkleste måten å få stoppet dette på.
Merkelig at hun kan forkortelsen iflg. men tror det er disse som bestemmer hva som er lov eller ikke http://www.systemblokk.no/AdvHTML_Upload/L%C3%A5ve.jpg
Lite teit ass, å kontakte politi fordi noen kaller deg stygg.
Skal man absolutt skal brette livet\hodet sitt ut på nett, bør man være mer tykkhuda enn som så.

Utvikler det seg til alvorlige trusler eller sjikanering av venner\familie så kan dere gå til politiet, men ikke hvis den setningen du skrev er representativ for "slemheten" i kommentarene.
Hmm er tett i nesa atm, men dette lukter litt troll...

*sniff*sniff* ..kristenmanns blooood
Sist endret av Bothrops; 26. desember 2011 kl. 03:05.
jeg tror neppe politiet lager en sak ut av at noen kalte noen stygg....
Altså her i norge henlegger vi voldtektsaker pga kapasitetsproblemer. Tror du at politiet tar seg tid til å spore opp ip, innhente info om hvem som har den for å så dra saken gjennom rettsapparatet for å ha bli kalt stygg?
Jeg tror politiet vil le av deg. Ingen jurist med noe som helst mellom øra vil ta ut en tiltale på det...
Fikk en ide jeg skriver ned før jeg glemmer det:

Det er en grei antagelse at den som skriver har Facebook, er fjesbokvenn med en av de involverte, og har besøkt sin egen profil. Da er profilbildet cachet, og vil laste raskere enn om personen aldri har besøkt profilen. Om du da får personer som poster kommentarer til å laste profilbildene til alle mistenkte to ganger, og sammenligninger lastetidene, finner du ut hvilken av bildene som er cachet, og altså hvilke profiler personen har besøkt.

Og ved å sammenligne besøkte profiler etter gjentatte slemme kommentarer, står du forhåpentligvis igjen med en eller flere profiler, som slem-kommentar-posteren besøker ofte.

Men dette krever selvfølgelig skills i javascript/php/annet.
nettmobbing tas veldigt serriøst hos politiet! ^^ så vis en anmelder det så vil de mest sansynelig komme til buns i dette! vertfall vis det pågår over lengre tid! har selv vert borti saker der politiet kom på skolen å snakka om dette, hvor de ga personen som drev med nettmobbingen en mulighet å melde seg, vis ikke ville de spore ipen. ingen meldte seg, de spora å fant!
Nettmobbing har aldri blitt tatt særlig seriøst av politiet selv om de sier det.
Aldri i verden om de gidder og komme til bunns i denne saken, dessuten er jeg litt usikker på hvilken paragraf det skal gå under og kalle noen stygg.... Forulempet javel, hvis man tar det såpass seriøst.... Dessuten blir det veldig vanskelig og finne ut hvem som har skrevet det, feks pcene her er registrert på meg så selv om kjærestne min sier noe stygt på nettet om noen og de vil spore de opp kommer de fram til meg. Hvis jeg igjen nekter og si hvem som har brukt pcene så har de et problem...
Om det kun dreier seg om denne ene kommentaren ville jeg bare droppet det. Folk er tøffe i trynet på Internett og det kommer ikke til å forsvinne. Det beste rådet er å gro litt ryggrad og heller blir flinkere til å ignorere slike kommentarer, eventuelt slette de da de ikke er spesielt konstruktive for bloggen uansett.

Så klart om dette skjer jevnlig kan du vurdere å anmelde, men om det er engangstilfelle kommer det bare til å koste masse tid.
Blir ikke noe sak av "du er så stygg" etc. etc.-kommentarer. Enkleste løsningen her er vel, som tidligere nevnt, å blokkere IP-addressen fra å kommentere på bloggen. Skal du videre med IP-tracing må du vel over til den mørke siden.
Med mindre det her er snakk om en blogg med hundretusenvis at lesere hver dag, er det vel nærliggende å tenke at personen som kommenterer er en bekjent av bloggerne. Eksempelkommentaren peker også mot det, synes jeg. Er det ikke bedre å heller bruke litt resonnement og detektivarbeid innad i bekjentskapskretsen enn å skulle anmelde?
Du kan skru av lyden på facebook chatten vet du