Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 28439
Jeg prøver fortvilt å finne ut hvor mye 1000 riksdaler ville vært i år. Jeg vet at riksdalene ble erstattet av kroner i 1875, og at hver riksdal ble vekslet inn i fire kroner. Da prøvde jeg å finne ut hvor mye fire kroner da er verdt nå, men heller ikke med hell. Forresten. Er det noen som kan forklare om speciedaler og riksdaler er det samme?

Altså. Hvor mye er 1000 riksdaler i dagens valuta?
Unlicensed Surgeon
4,000 1885-kroner tilsvarer: 251 400 2009-kroner

Nærmeste jeg klarte å komme Kalkulator her

Riksdaler, og speciedaler er så vidt jeg klarte å finne ut samme myntenhet.
Sist endret av dafog; 5. april 2011 kl. 15:49.
Sitat av Wiki
Speciedaleren var hovedmynten i myntsystemet
Vis hele sitatet...
Sitat av Wiki
Etter dagens pengeverdi (2009 - korrigert for konsumprisindeksen) tilsvarer verdien av en speciedaler fra 1875 ca. kr. 195,-
Vis hele sitatet...
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Riksdaler

Forresten, har du 1000 riksdaler fra 1800-tallet?
Nei, jeg er desverre ikke rik. Jeg ser igjennom Norges lover, og det var 1000 daler bot for å være jøde i Norge på 1800-tallet. Jeg ville bare finne ut hvor mye det var i dag.
200k for å være jøde er drøyt rart land vi bor i
Sist endret av CookieY; 5. april 2011 kl. 16:00.
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Nei, jeg er desverre ikke rik. Jeg ser igjennom Norges lover, og det var 1000 daler bot for å være jøde i Norge på 1800-tallet. Jeg ville bare finne ut hvor mye det var i dag.
Vis hele sitatet...
Seriøst?

Men uansett. Har lest litt litteratur på skolen, og leste ofte historier fra Norge mellom 1800-tallet og før andre verdenskrig. Og det virket som at 4-8kr var en hel månedslønn for mange. En riksdale = 4kr i 1875 = 4000kr.
Sitat av CookieY Vis innlegg
200k for å være jøde er drøyt rart land vi bor i
Vis hele sitatet...
Ja, for såvidt jeg vet er det fortsatt ulovlig å være jøde i Norge.
Sitat av MartinB Vis innlegg
Ja, for såvidt jeg vet er det fortsatt ulovlig å være jøde i Norge.
Vis hele sitatet...
neinei men med tanke på før i tiden :*
Sitat av Muradi Vis innlegg
Seriøst?

Men uansett. Har lest litt litteratur på skolen, og leste ofte historier fra Norge mellom 1800-tallet og før andre verdenskrig. Og det virket som at 4-8kr var en hel månedslønn for mange. En riksdale = 4kr i 1875 = 4000kr.
Vis hele sitatet...
Ja, det er alvorlige greier.

Sitat av Norges Lover
Tredie Bog. Om Verdslig- og Huus-Stand. - 22 Cap. Om Jøder og Tatere.

1 Art. Ingen Jøde maa sig her i Riget indbegive, eller sig finde lade, uden Kongens særdelis Lejdebrev under tusinde Rixdalers Straf af hver Person, som uden forskrefven Lejdebrev betrædis.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet at tråden er litt gammel, men svarer likevell.

Rigsdaler ble avskaffet i Norge i 1813 og ble erstattet av Riksbankdaler som ble en fiasko.
I 1816 kom Spesidaler som varte fram til 1875 da den ble erstattet med Kroner.

Så jeg regner med at tråstarter snakker om 1000 Specidaler.

Statistisk sentralbyrå har en Konsumindex kalkulator hvor man kan regne ut kronens verdi fra tiden 1865 fram til i dag

1000 Specidaler ville ha vært 4.000 Kroner i 1875 og regnet ut med SSB's kalkulator utgjør dette pr 2010 på hele 214,666.67 Kr
Sist endret av Legnet; 31. juli 2011 kl. 20:03.
krJo's Avatar
Trådstarter
Jeg fant ut av det til slutt, ja, men takk likevel
Sitat av krJo Vis innlegg
Nei, jeg er desverre ikke rik. Jeg ser igjennom Norges lover, og det var 1000 daler bot for å være jøde i Norge på 1800-tallet. Jeg ville bare finne ut hvor mye det var i dag.
Vis hele sitatet...
Ikke rik?...
De dalene er vært en god sum ivertfall.

Litt oftopick hva betyr bildet ditt? mener å ha sett det før
Noen som vet hvor mye 50 riksdaler anno 1789 er?
Sitat av binkabi Vis innlegg
Noen som vet hvor mye 50 riksdaler anno 1789 er?
Vis hele sitatet...
Det var ikke så mye variasjon på Konsumpris indexen på den tiden.
F.eks var verdien på kronen nærmest urørt fra 1875 til 1909

Men en Rigsdaler var 96 Skilling mens Specidaler var 120 Skilling, noe som gir deg 0.8 gangeren for å regne ut hvor mye specidaler det var.

Uten variasjon på Konsum indexen vil 50 Rigsdaler vært 40 Specidaler som i 2010 ville ha vært 8586.67 kr.
Men dette er uten hensyn til konsumindex i tiden 1789 til 1875 hvis de i det heletatt hadde noe slik i den tiden.
Sist endret av Legnet; 31. juli 2011 kl. 20:35.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av CookieY Vis innlegg
200k for å være jøde er drøyt rart land vi bor i
Vis hele sitatet...
Alle vet vel at jøder har mye penger?
krJo's Avatar
Trådstarter
Sitat av zevz Vis innlegg
Litt oftopick hva betyr bildet ditt? mener å ha sett det før
Vis hele sitatet...
Avataren min er Dødstalismanenes symbol.
Jeg synes at den straffen for å være jøde høres voldsomt ut.
Bare for å illustrere så ble Utøya (Med all respekt til offrene) takstert i en odelsretts tvist i 1797 til 50 Rigsdaler.
Dette illustrerer hvor kraftig den straffen var.