Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1087
Hei,


jeg presterte å rote det til i dag.
En laptop maskin for en jente som hun bruker på skolen fungerte ikke med nettverket, så jeg, uten å egentlig tenke meg om, satt opp nettverket på nytt via "sett opp nettverk" alternativet i XP.

Problemet er bare at hun logger på et domene,
det domenet er nå vekke og hun kommer seg ikke inn på maskinen igjen.


Er det en enkel måte å rette opp i dette problemet?
Jeg fant ikke noe Rescue alternativ når jeg trykket på f8 før windows oppstart.


Noen logger jeg evt kan lese gjennom f.eks Knoppix for å finne ut hvilket domene hun logget på, f.eks. ta backup av SAM filen, logge inn, sette opp domene på nytt igjen og deretter legge inn den gamle SAM filen?




Takker for svar.
hva slags skole pc er dette?
Trådstarter
4 0
Elev-laptop, XP SP2 eller kanskje 3.
HFK domene (Hordaland Fylkeskommune) .

Husker heller ikke hva domenet var. \:
det absolutt enkleste er å ta den med til it-folka, og si at ved et uhell ble dne meldt ut, så melder de den inn igjen på 2 min.
Trådstarter
4 0
Er klar over dette, men hun er urolig for at it-ansvarlig bare sletter alt som er på den og setter den på ny. Jeg kan jo bare redde filene selvsagt, men det hadde vært greit å bare fått hele maskinen opp og gå igjen også.

Ville en dag gammel rescue f.eks. satt nettverksinnstillingene tilbake slik dem var?
Sitat av ahfro Vis innlegg
Er klar over dette, men hun er urolig for at it-ansvarlig bare sletter alt som er på den og setter den på ny. Jeg kan jo bare redde filene selvsagt, men det hadde vært greit å bare fått hele maskinen opp og gå igjen også.

Ville en dag gammel rescue f.eks. satt nettverksinnstillingene tilbake slik dem var?
Vis hele sitatet...
Aka reinstallerer den.
Nei. Nei. Nei. ta backup og be de om å melde inn domenet.
nei han ghoster den ikke. Det tar 1 min og melde den inn igjen i domenet.
Dette var det første jeg gjorde da jeg kom hjem med skole-pcen min på GK. Sånn passe flau kom jeg inn på IKT-avdelinga på skolen dagen etter å forklarte hva jeg hadde gjort og hva som ikke funka. Hyggelig som dem var lo dem litt av meg.

husker jeg ikke helt feil tok det han 15 sekunder og to restarter så var det fiksa.
Logge på som admin - endre domenet - restarte - logge på - ??? - PROFIT

Minst 90% av alt jeg kan om å fikse en data har jeg gjort galt selv
Jepp,
gjør det.
Sist endret av mahogn; 19. desember 2009 kl. 15:16.
Trådstarter
4 0
Jau,
tror jeg sier hun får bare gjøre det.

Håper bare ikke admin er lat og reinstallerer hele driten.
Gjør han det, mister hun filene. Jeg får ikke tatt backup pga CDrom booter ikke før HDD, og dette er en Thinkpad - så nei, re-sette bios er ikke bare bare. Thinkpads har en forstyrrende sikker bios.
Og åh hallo!
Hva med å be IT om å ta backup? Forklar dem at du ikke kan komme inn på harddisken og at du kjært trenger dataene som står i disken. Easy.
hva skal de ta backup/reinstallere for? De bare melder den inn i domenet med admin bruker og admin passord, voila så er det på g. tar 1 min!
Sitat av ahfro Vis innlegg
Håper bare ikke admin er lat og reinstallerer hele driten.
Vis hele sitatet...
Så det er altså mer jobb å melde en pc tilbake til domenet, enn å re-installere windows?
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Så det er altså mer jobb å melde en pc tilbake til domenet, enn å re-installere windows?
Vis hele sitatet...
Nei.

Men ofte re-images maskiner som har blitt meldt ut av domenet fordi de usaklige småungene på skolene har fucket opp alt mulig annet også, f.eks registeret o.l.