Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 636
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Heisann!

Jeg hørte noen rykter om at det faktisk er mulig å få meget kraftig bredbånd igjennom jernbanen. Dette er da kun for de som er så uheldige/heldige å bo helt inntil skinnene.

Jeg har såklart prøvd så godt jeg kan med å finne info om dette på nett, men jeg finner ingenting! Noen som har erfaring med dette? Noen som har det, eller kjenner noen som har det? Eller finnes det noen som i det hele tatt kan bekrefte at det er mulig å få bredbånd fra jernbanen?

Hvis det i beste fall er mulig, er det jo nesten for godt til å være sant.
Sist endret av CosmoKramer; 1. januar 2009 kl. 16:49.
Altså du mener at du skal plugge nettverkskabelen din i skinnegangen?
Sist endret av campod; 1. januar 2009 kl. 16:51.
Når noe hørest ut som det er for godt til å være sant, så er det som oftest det.
Hvor all data trafikk gå da? På skinnene?
Jeg vet ikke om man kan få tjenester fra nettet om man bor nærme nok, men BaneTele/Jernbaneverket har stamfiber langs all skinnegang i hele Norge, og leverer internett til bedrifter. De er også inne som innholdsleverandør i 50 bynett (åpne fibernett).

Sitat av banetele.no
Fundamentet for BaneTeles virksomhet er det redundante, fiberoptiske nettet som i hovedsak følger jernbanenettet og energiselskapenes infrastruktur gjennom Norge. Nettet er 13.500 km langt og knytter sammen over 70 byer og tettsteder fra nord til sør (20.500 km inkludert våre partneres infrastruktur).
Vis hele sitatet...
Uten at jeg vet noe mer om dette så er det jo en god del kabling langs skinnegangen som er mer egnet til datatrafikk enn skinnene :P Skulle det være seg sånn at de på noen strekk har kapasitet til overs på fiber f.eks. er det jo ikke noe i veien for at den kan leies ut? Men at det skulle lages et annslutningspkt. for kun en husstand er likevel optimistisk vil jeg tro.

edit: der var det en som visste mer om dette før meg..
Sist endret av DeMenT; 1. januar 2009 kl. 17:09.
Det er fult mulig og få fiber fra banetele , problemet er vel prisen, og at dem selger til bedrifter. du må ikke bo helt inn til, men i nærhten holder.
prisen er normalt 10k for 10mbit
og 30k i etablering + graving av fiber til kontroert.

dem fleste vil si det er uaktuelt for privat persjoner.

NB: banetele har og sdsl/adsl mot dem, men da kan du like greit velge telenor, eller noen andre.