Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3610
Jeg jobbet i seks uker i sommer, og driver å lurer på om det går an å ta ut feriepenger tidlig. Kontrakta mi gikk ut i september, og jeg har hørt at man kan ta ut feriepenger etter at kontrakta utløper.. er dette riktig? Takker for alle svar!
Helt riktig, men ville uansett ventet til over ny året slik at du slipper å betale skatt av de.
Sist endret av hala; 13. desember 2012 kl. 20:43.
Jepp. Du kan få ut feriepengene når du vil.

MEN! Hvis du tar dem ut samme år du tjente dem opp, må du betale skatt av dem. Hvis du venter til 01.01.13 slipper du skatt på dem.
Om man slipper skatt på dem hvis man er på frikort har jeg ingen anelse om. Kanskje noen andre kan svare på det.
Sitat av hala Vis innlegg
Helt riktig, men ville uansett ventet til over ny året slik at du slipper å betale skatt av de.
Vis hele sitatet...
Når skal folk lære seg forskjellen mellom å betale skatt og skattetrekk..?

Han betaler skatt av feriepengene okke som*. Hvis han tar dem ut i år blir det trekt skatt av dem. Hvis han tar dem ut neste år blir det ikke trekt skatt, uansett går det inn i skattegrunnlaget for det året de blir utbetalt i. Hvis han tar ut nå får han igjen mesteparten av trekt skatt til skatteoppgjøret neste sommer.

(*Fotnote: Forutsatt at han har tjent så mye at haner i skatteposisjon. Hvis han ikke har tjent mer enn frikortgrensa, men feriepengene vil få han over må han ikke finne på å ta dem ut samme år. Hvis han uansett skal skatte spiller det ingen rolle før han treffer grensa for toppskatt.)
Tfan's Avatar
Trådstarter
Jeg har frikort hvis det hjelper. Har igjen rundt 8k på det.(tjente rundt 32k fra jobben )

er det lurest å ta det ut nå da, i og med at jeg fortsatt har igjen 8k?
Er sjefen pliktig til å betale ut feriepengene om en ønsker det rett etter nyttår? Trodde de kanskje kunne holde det igjen til fellesferie eller noe slikt.
Sitat av Obster Vis innlegg
Er sjefen pliktig til å betale ut feriepengene om en ønsker det rett etter nyttår? Trodde de kanskje kunne holde det igjen til fellesferie eller noe slikt.
Vis hele sitatet...

det står forklart her: http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#map003

for de som ikke kan lese:
Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.
Vis hele sitatet...
Har du ferie i januar kan du altså be om å få utbetalt feriepengene dine før du tar ferie
Sitat av moridin Vis innlegg
det står forklart her: http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#map003

for de som ikke kan lese:

Har du ferie i januar kan du altså be om å få utbetalt feriepengene dine før du tar ferie
Vis hele sitatet...
Var vel ikke akkurat det jeg spørte om samtidig som jeg fikk svar på det jeg lurte på. Nemlig at arbeidsgiver kan nekte å gi meg feriepengene når jeg vil etter nyttår. Har ikke ferie i Januar, men hadde virkelig trengt pengene da.
Mest sannsynlig fikk du utbetalt feriepenger med siste lønn, har ihvertfall vært slik når jeg har sluttet i jobber tidligere
Hos oss får man ikke ut feriepenger, med mindre man tar ferie, logisk nok..
Om du har sluttet i bedriften, er det vanlig at du får det med på siste lønn.
Nerd på deltid
Når jeg har hatt sommerjobber (3-4 forskjellige) bedrifter har jeg alltid fått utbetalt feriepenger på første lønningsdag påfølgende år. Altså i Januar.
Sitat av moridin Vis innlegg
det står forklart her: http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#map003

for de som ikke kan lese:

Har du ferie i januar kan du altså be om å få utbetalt feriepengene dine før du tar ferie
Vis hele sitatet...
Trådstarter har ikke kontrakt mer, og tredje ledd er derfor mer relevant...
Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.
Vis hele sitatet...
Ikke alle praktiserer det sånn, men har du slutta kan du kreve feriepengene ut nårsomhelst (forutsatt at du ikke fikk dem med siste lønning såklart).
tar du ut feriepenger i år "mister" du 50% av pengene i skatt. var hvertfall
sånn før
Når jeg slutta i den gamle jobben min fikk jeg alt av opptjente feriepenger samtidig som siste lønning.
Tfan's Avatar
Trådstarter
Så med andre ord, bør jeg ta dem ut nå. Kontrakten min gikk ut i september, og jeg fikk ikke feriepengene sammen med siste lønning (som var 15. sept), og i og med at jeg har frikort (6.5k igjen på det), så slipper jeg unna skatt på feriepengene(?).
Sitat av Tfan Vis innlegg
Så med andre ord, bør jeg ta dem ut nå. Kontrakten min gikk ut i september, og jeg fikk ikke feriepengene sammen med siste lønning (som var 15. sept), og i og med at jeg har frikort (6.5k igjen på det), så slipper jeg unna skatt på feriepengene(?).
Vis hele sitatet...
vent til januar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vent til januar!
Vis hele sitatet...
Kvifor det?
Tfan's Avatar
Trådstarter
Var å prata med min tidligere arbeidsgiver i dag. Han skulle ordne det så jeg får feriepengene utbetalt i januar. Takker for all hjelp
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
fordi du betaler mindre skatt på feriepengene etter årskiftet

orket du og lese det du linket til så står dette der, bedre å trekke normalt mot 50% Eller hva?

Når får du pengene?
Hovedregelen er at feriepenger utbetales med siste lønn før ferien. Du har ikke krav på å få utbetalt feriepengene før siste lønning før ferien, eller seinest ei uke før ferien starter.

Bladet Dine Penger mener at denne regelen skyldes at politikerne våre tror at du ikke klarer å ta vare på pengene dine selv, og vil sikre seg at du har penger igjen til ferien.

Men selv om du ikke har krav på tidlige feriepenger, er det ingen regler som forbyr en snill arbeidsgiver å gi deg feriepenger på forskudd.

De fleste store bedrifter har imidlertid en felles utbetalingsdato for feriepengene for alle sine ansatte, vanligvis i juni. Hør med lønnskontoret ditt hvis du ikke har fått vite hvilken dato.

Hvis du slutter eller skifter jobb er det vanlig at feriepengene utbetales med siste lønning. Hvis de utbetales i opptjeningsåret skal det ifølge skattereglene trekkes 50 prosent skatt på feriepengene. Det får du igjen for på neste års skatteberegning - men det er jo veldig lenge til.

Slutter du sent på året, bør du heller be arbeidsgiver om å utbetale feriepengene etter nyttår. Da får du feriepengene utbetalt uten skattetrekk.

Skattefritt?
Det blir ikke trukket skatt av feriepengene når de utbetales. Men feriepengene er ikke egentlig skattefrie, de er bare fritatt for forskuddskatt, mens du betaøler litt ekstra skatt for å oppveie dette gjennom resten av året. Den totale skatten beregnes av årslønna di - inkludert feriepengene.

(Kilder: Skatteetaten, Dine Penger og Dagbladet
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Når skal folk lære seg forskjellen mellom å betale skatt og skattetrekk..?
Vis hele sitatet...
Når Norske lover begynner å bli skrevet på norsk og ikke paragrafisk sidemål...

Sitat av moridin Vis innlegg

for de som ikke kan lese:

Har du ferie i januar kan du altså be om å få utbetalt feriepengene dine før du tar ferie
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke kan lese, hva hjelper dette?

OT:

Du kan kreve, som nevnt over å få feriepengene utbetalt før fellesferie etc, og det har ingen hensikt å vente til 2013 med å ta det ut pga skatt, disse pengene skatter du for uansett når du tar dem ut, det kan bare variere hvilket skatteår
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
orket du og lese det du linket til så står dette der, bedre å trekke normalt mot 50% Eller hva?
Vis hele sitatet...
Ja, eg las, og forsto at skattesatsen er den samme uansett når dei blir betalt ut. Du betaler skatt på feriepengane gjennom resten av året. Det står i det siste avsnittet du siterte:
Skattefritt?
Det blir ikke trukket skatt av feriepengene når de utbetales. Men feriepengene er ikke egentlig skattefrie, de er bare fritatt for forskuddskatt, mens du betaøler litt ekstra skatt for å oppveie dette gjennom resten av året. Den totale skatten beregnes av årslønna di - inkludert feriepengene.
Vis hele sitatet...
Så nei, samla gjer det ingen skilnad når du måtte føle for å ta ut feriepenger.