Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  172 58691
Sitat av shokata Vis innlegg
Ja, jeg har brukt utstyret for å sniffe på fiberen. Utstyret som jeg har skrevet om tidligere i denne tråden fungerer fint på Lyse sitt fibernett.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe inn noe slikt selv hvis det gir resultater. Har du klart å sniffe opp configen eller noe annet spennende?

Denne her kan muligens funke http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21915 ? Du har ikke muligens klart å få tak i passordet. I og med at speedlimiten sies å være i hjemmesentralen, kunne det ha vært greit å betale for 10/10 og få 50 eller 100...
Sitat av adsl Vis innlegg
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe inn noe slikt selv hvis det gir resultater. Har du klart å sniffe opp configen eller noe annet spennende?

Denne her kan muligens funke http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21915 ? Du har ikke muligens klart å få tak i passordet. I og med at speedlimiten sies å være i hjemmesentralen, kunne det ha vært greit å betale for 10/10 og få 50 eller 100...
Vis hele sitatet...
De mediakonverteren du linker til vil IKKE fungere. Les tidligere poster fra meg og ranvik. Du kan sniffe opp config'en til hjemmesentralen på fiberen ja, og hente ut passordet derfra, men passordet må dekrypteres, da det er kryptert i config'en.
Sitat av adsl Vis innlegg
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe inn noe slikt selv hvis det gir resultater. Har du klart å sniffe opp configen eller noe annet spennende?

Denne her kan muligens funke http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21915 ? Du har ikke muligens klart å få tak i passordet. I og med at speedlimiten sies å være i hjemmesentralen, kunne det ha vært greit å betale for 10/10 og få 50 eller 100...
Vis hele sitatet...
disse vil IKKE funke siden dem er tx og rx i separate fiber.
hvis det er cpl4w du har så er tx og rx i samme fiber.
sjekk og hva han over meg skriver

NB: jeg pay selv 300kr pr stk , for 2stk mini gbic som var rett model. (i norge, med frakt og moms)
Sist endret av ranvik; 11. januar 2010 kl. 17:39.
jeg har snakket med flere om dette og de påstår at dette ikke går.

kan du bevise at dette funker?
så slipper noen å kjøpe utstyr som ikke vil funke.

personlig har jeg cpl5 hjemme
Sitat av tech freak Vis innlegg
jeg har snakket med flere om dette og de påstår at dette ikke går.

kan du bevise at dette funker?
så slipper noen å kjøpe utstyr som ikke vil funke.

personlig har jeg cpl5 hjemme
Vis hele sitatet...
hva for noe "bevis" trengs da?
cpl5 er den modelen uten wlan, den router ikke derfor er den være å komme inn på den, måte å komme inn på den er å gå via 10.X.X.X på vlan 103 , da kommer du inn på box'en (du trenger forsatt password.)
Bare et kort spørsmål ranvik, er passordet det samme på cpl5?
Sitat av adsl Vis innlegg
Bare et kort spørsmål ranvik, er passordet det samme på cpl5?
Vis hele sitatet...
jepp , bingo.
Sitat av ranvik Vis innlegg
jepp , bingo.
Vis hele sitatet...

feil. cpl5 kjører 3 antenner, mener det var simo ikke mimo på de, men de er innebygd, ellers er det samme hw som cpl4.
Telsey lagde denne i ny version med nytt chassis av ymse grunner når de byttet fabrikk
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
feil. cpl5 kjører 3 antenner, mener det var simo ikke mimo på de, men de er innebygd, ellers er det samme hw som cpl4.
Telsey lagde denne i ny version med nytt chassis av ymse grunner når de byttet fabrikk
Vis hele sitatet...
takk,derfor det ikke er noe antenner på dem har nemlig ikke fått skrud opp en ennå, å sjekka alt inni den. (cpl5w , hvis folk lurer)

lurer på når lyse skal si til kunden sine at dem har skult ssid "DEFAULT-2" som den hetter, som går mot radius server dems(wpa).
Sist endret av ranvik; 11. januar 2010 kl. 23:57.
Sitat av ranvik Vis innlegg
takk,derfor det ikke er noe antenner på dem har nemlig ikke fått skrud opp en ennå, å sjekka alt inni den. (cpl5w , hvis folk lurer)

lurer på når lyse skal si til kunden sine at dem har skult ssid "DEFAULT-2" som den hetter, som går mot radius server dems(wpa).
Vis hele sitatet...

kansje noe lyse som partner kjører. vi har det ikke.
Merkelig...Finner ingen info om noen CPL5 eller CPL5W på telsey sine nettsider. Er dere sikre på at det er modellnummeret og ikke noe lyse har funnet på selv? Hva er evt. det ordentelige modellnummeret?
ta ett screenshot der du kan vise hvordan du endrer hastigheten?
hvis dette funker så veit du enklere hvordan du kan bevise at det funker enn meg.
Sitat av tech freak Vis innlegg
ta ett screenshot der du kan vise hvordan du endrer hastigheten?
hvis dette funker så veit du enklere hvordan du kan bevise at det funker enn meg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett, pga det er litt forsjelige systemer ute å går hoss lyse.
i førsten hadde lyse en rg63X serie hjemesentral, ALLE blei natt over 1 ip, da er det åpenbart hvor speed limit ligger.
så gikk dem over til telsey box'en(uten wlan) disse var en forbedring, der har du en verdi som hetter :
getDbHandle ('RateLimiting1') return 0x1d55555
getDbEntryByHandle ('0x1d55555') return 0
getDbEntryByHandle return value: '00'
DumpDbKey() exit wth vle='00'
Enter DumpDbKey
Key = 'RateLimiting2'
getDbHandle ('RateLimiting2') return 0x1d55555
getDbEntryByHandle ('0x1d55555') return 0
getDbEntryByHandle return value: ''
DumpDbKey() exit wth vle=''

så har du dem box'en som er clp4 med wlan alle disse nat'er, speed limit ligger ikke direkte i dem, men du må først inn på den for å kune komme til der det er.

på bedrifts delen bruker dem for det meste rg63X box'er før 2007 var det så lå speedlimit i selve box'en det er nå flytta pga box'en ikke klare route mer enn 14mbit før du får ping som er på 200ms mellom box'en.

Glemte jo helt å si at når du er inne på box'en kan du åpne så du åpne for iptv (foruset at du har en iptvbox som er registrert i systemt dems)
jeg har en CPL642W faktisk.

linken til boksen er her
http://telsey.com/product_details.as...bcat=1&id_p=27

dette er den siste sentralen lyse med partnere har gitt ut.
Sitat av tech freak Vis innlegg
jeg har en CPL642W faktisk.

linken til boksen er her
http://telsey.com/product_details.as...bcat=1&id_p=27

dette er den siste sentralen lyse med partnere har gitt ut.
Vis hele sitatet...

dette er kun en midlertidig boks de har utgitt det kommer en ny i April, den kom bare fordi det var så mangen klager på de svarte boksene
Sitat av tech freak Vis innlegg
jeg har en CPL642W faktisk.

linken til boksen er her
http://telsey.com/product_details.as...bcat=1&id_p=27

dette er den siste sentralen lyse med partnere har gitt ut.
Vis hele sitatet...
kune du tatt noen bilde av box'en på utsiden og under loket?
husk , ta vekk alt av serial nr + mac adresser.

siden sperren til lyse for å linke opp sentraler er mac addresse basert
Sitat av tech freak Vis innlegg
jeg har en CPL642W faktisk.

linken til boksen er her
http://telsey.com/product_details.as...bcat=1&id_p=27

dette er den siste sentralen lyse med partnere har gitt ut.
Vis hele sitatet...
meget mulig jeg var for rask og dreit på draget. er denne jeg snakket om
Manualen er å finne her hvis noen lurer: http://www.telsey.ru/pub/docs/cpl642/
Sist endret av adsl; 13. januar 2010 kl. 22:09.
Hei, jeg har altibox fibernett. Ble helt overlykkelig når vi fikk det med tanken på opp og ned speeden men når jeg skal spille MW2 står det at NAT:scripts. Som jeg skjønner må jeg åpne NAT i ruteren, men når jeg skal logge meg inn på ruteren må jeg ha et bruker navn og passord men det aner ikke jeg hva er. Er det noen her som vet hva det er? Blir het frustrert for jeg kommer meg nesten aldri in i game

btw jeg er litt "noob" når det gjelder internett og sånt^^


Takker for alle svar
Sitat av madskull Vis innlegg
Hei, jeg har altibox fibernett. Ble helt overlykkelig når vi fikk det med tanken på opp og ned speeden men når jeg skal spille MW2 står det at NAT:scripts. Som jeg skjønner må jeg åpne NAT i ruteren, men når jeg skal logge meg inn på ruteren må jeg ha et bruker navn og passord men det aner ikke jeg hva er. Er det noen her som vet hva det er? Blir het frustrert for jeg kommer meg nesten aldri in i game

btw jeg er litt "noob" når det gjelder internett og sånt^^


Takker for alle svar
Vis hele sitatet...
logg inn på web siden til isp din, så kan du endre router setings der, åpne porter til pc'en din og sånt.
hvor gjør jeg det da? O.o

hvor gjør jeg det da? O.o
Sitat av madskull Vis innlegg
hvor gjør jeg det da? O.o
Vis hele sitatet...
Velg din leverandør fra denne siden


Logg på kundesidene.
Takk for svar

Men tingen er at jeg leier en hybel, å de som leier den ut vil ikke gi meg bruker navn og passord. De sier hvis jeg skal endre på noen må jeg kontakte Hålogaland Kraft å få de til å komme til meg, men det har ikke jeg råd til. Så er det ingen ting jeg kan gjøre for å åpne NATen?

BTW, er det mulig å logge inn på ruteren? (finner ikke bruker navn og passord)


Takk
Sitat av madskull Vis innlegg
Takk for svar

Men tingen er at jeg leier en hybel, å de som leier den ut vil ikke gi meg bruker navn og passord. De sier hvis jeg skal endre på noen må jeg kontakte Hålogaland Kraft å få de til å komme til meg, men det har ikke jeg råd til. Så er det ingen ting jeg kan gjøre for å åpne NATen?

BTW, er det mulig å logge inn på ruteren? (finner ikke bruker navn og passord)


Takk
Vis hele sitatet...
1. Hvis du bare skal åpne porter og slikt, så kan du også ringe leverandøren og oppgi adresse. Det kommer mest sannsynlig til å gå bra.

2. Ja det er mulig å logge inn på ruteren, og ja det finnes et brukernavn og et passord. Men det passordet er det folk som har brukt masse tid og penger til å få tak i, så med mindre du kommer med en god byttehandel, er det eneste alternativet å sniffe configen. Men du sier at du bor i hybel, da ligger hjemmesentralen mest sannsynlig hos utleieren.
han får ikke ut pinkodene som han trenger for å logge på hlkbb.no, eller passordet vist de allerede har logget på en gang, uten og stå som primær kontakt person i systemet. altså er det bare å glemme
Så jeg burde ringe leverandøren så ordner de det for meg?
du må gå via abbonements eier
men er det noen her som er villig til å gi meg bruker nav og passord?
ringer du til kundesenteret til din leverandør og forteller at du benytter wlan der og der og ber de åpne porte nr eks 80 så åpner de det for deg.
Som sagt, kundesenteret gir ikke ut passord. Men de er alltid behjelpelige med å utføre ting som åpning av porter..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av shokata Vis innlegg
...Noen som har svar på dette?
  • Ligger hastighetsbegrensningen i hjemmesentralen?
  • Er det mulig å disable TFTP boot og bruke egen config online?
  • Vil TV, TLF og Internett da fungere?
Vis hele sitatet...
Sitat av ranvik Vis innlegg
du må først sniffe orginal config fila , så finne password på routern.
ja,ja,ja. ...
Vis hele sitatet...

Koblet meg direkte til fibernettet til Lyse ved hjelp av fiberkonverter og et nettverkskort med VLAN tagging.

Satt NIC'et til VLAN ID 102 og fikk internett IP fra Lyse, den samme som jeg får ved bruk av hjemmesentralen.

Jeg kom da på nett direkte på fiberen uten hjemmesentral. Jeg gjorde dette i håp om å få raskere internett, men fant ut at farten fortsatt var strupet til 15Mbit.

Dette betyr jo at rate-limiting IKKE ligger i hjemmesentralen? Har Lyse endret på dette?
Sitat av shokata Vis innlegg
Koblet meg direkte til fibernettet til Lyse ved hjelp av fiberkonverter og et nettverkskort med VLAN tagging.

Satt NIC'et til VLAN ID 102 og fikk internett IP fra Lyse, den samme som jeg får ved bruk av hjemmesentralen.

Jeg kom da på nett direkte på fiberen uten hjemmesentral. Jeg gjorde dette i håp om å få raskere internett, men fant ut at farten fortsatt var strupet til 15Mbit.

Dette betyr jo at rate-limiting IKKE ligger i hjemmesentralen? Har Lyse endret på dette?
Vis hele sitatet...
tenk litt da, når jeg sier: dem har mac adresse filter !
hvordan kommer du rundt mac filtrerins sperrer ellers ?
Sitat av ranvik Vis innlegg
tenk litt da, når jeg sier: dem har mac adresse filter !
hvordan kommer du rundt mac filtrerins sperrer ellers ?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener. Det er ihvertfall ikke noe MAC filter på å få tildelt IP og få tilgang til internett.

Mener du at det er MAC adressen som bestemmer hvor høy hastighet du får? Da skjønner jeg heller ikke helt hvorfor jeg fikk 15Mbit med MAC adressen jeg har på nettverkskortet mitt.

Mulig det bare er jeg som misforstår, men setter pris på en litt mer detaljert forklaring
Sitat av shokata Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du mener. Det er ihvertfall ikke noe MAC filter på å få tildelt IP og få tilgang til internett.

Mener du at det er MAC adressen som bestemmer hvor høy hastighet du får? Da skjønner jeg heller ikke helt hvorfor jeg fikk 15Mbit med MAC adressen jeg har på nettverkskortet mitt.

Mulig det bare er jeg som misforstår, men setter pris på en litt mer detaljert forklaring
Vis hele sitatet...
får vel mekke en sikelig guide enn gang, eneste som er dritt hvis sånt blir public er at lyse vil slå ned på det og sperre det siden dem leser den tråden her alt.
Sist endret av ranvik; 5. mars 2010 kl. 00:47.
Folka fra Viken Fibernett kommer bortom og installerer hos oss på tirsdag. Vet dere om de er de rette folka til å lage et nytt internettuttak et annet sted i huset (ganske langt unna det andre uttaket, må vel strekkes en del kabel og greier, er én etasje ned)?

Ah.. gleder meg til fiber.
Sitat av shokata Vis innlegg
Dette betyr jo at rate-limiting IKKE ligger i hjemmesentralen? Har Lyse endret på dette?
Vis hele sitatet...
Nei den ligger ikke lenger i hjemmesentralen, men du må gå via hjemmesentralen for å komme deg til Cisco switchen, for den sitter på et annet vlan.

Men siden du ikke trenger å gå gjennom hjemmesentralen(noe som forøvrig er veldig merkelig siden de bruker mac filter). Så kan du bare endre vlan i NIC.

Hvis jeg skal tippe så ligger cisco switchen på vlan 103, men dette vet kanskje ranvik mer om.
cisco ligger på vlan 100. med ip 10.X.X.X
Sitat av adsl Vis innlegg
Nei den ligger ikke lenger i hjemmesentralen, men du må gå via hjemmesentralen for å komme deg til Cisco switchen, for den sitter på et annet vlan.

Men siden du ikke trenger å gå gjennom hjemmesentralen(noe som forøvrig er veldig merkelig siden de bruker mac filter). Så kan du bare endre vlan i NIC.

Hvis jeg skal tippe så ligger cisco switchen på vlan 103, men dette vet kanskje ranvik mer om.
Vis hele sitatet...
Det er tydeligvis ikke MAC filter på den switchen jeg henger på, men mulig dette er ulikt rundt om kring av en eller annen grunn. Men dersom jeg skulle endre rate-limit blir jeg nødt til å hacke meg inn på cisco'en, og selv om det er mulig, så kommer jeg ikke til å gjøre det. Jeg kan gjerne fikle med utstyret som er plassert hjemme hos meg, men grensen går der.
går rykter om at lyse endelig har bytta password sitt. kansje dem bør gjøre det ofter frem over.
Sist endret av ranvik; 10. mars 2010 kl. 16:02.
hvis de har byttet passord, så fikser vel du det Ranvik?
får vel mekke en sikelig guide enn gang, eneste som er dritt hvis sånt blir public er at lyse vil slå ned på det og sperre det siden dem leser den tråden her alt.
Vis hele sitatet...
Seriøst?

Er TV også mac-filtrert nå? (Var ikke det før). Får ikke lengre inn noen ting på PC - ikke engang gratiskanalene. Kan være at de har bytta IP og/eller port.
Kan bare nevne at man må ha fiberkonvertere uansett, for webconfig og telnet er sperret på vlan102 og 101, dette gjelder ihvertfall på CPL642W.
hastighetsbegrensingen ligger ikke i hs. Den er på cisco switchen som hs er koblet opp mot. Så dere får ikke endret hastigheten ved å koble dere rundt hs.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
hastighetsbegrensingen ligger ikke i hs. Den er på cisco switchen som hs er koblet opp mot. Så dere får ikke endret hastigheten ved å koble dere rundt hs.
Vis hele sitatet...
Dette har jo blitt utpekt flere ganger av ranvik. Men man må ha tilgang til hjemmesentralen, for å tagge en av ethernet portene med vlan100, for så å kunne gå inn i cisco switchen.
Sitat av adsl Vis innlegg
Dette har jo blitt utpekt flere ganger av ranvik. Men man må ha tilgang til hjemmesentralen, for å tagge en av ethernet portene med vlan100, for så å kunne gå inn i cisco switchen.
Vis hele sitatet...
var en annen fyr som klaget over at hastigheten ikke ble mer enn 15mbit når han koblet seg med fiberkonverter litt lenger bak....
Sitat av Trrunde Vis innlegg
var en annen fyr som klaget over at hastigheten ikke ble mer enn 15mbit når han koblet seg med fiberkonverter litt lenger bak....
Vis hele sitatet...
Det er nok fordi han har en linje fra sentralen, som ingen andre er koblet på. Derfor bruker de kanskje portfilter på ciscoen. Det har da ingenting med forandring av speedlimit å gjøre. Han har muligheten til å sette vlan100 på nettverkskortet, for så å finne ut passordet til cisco switchen. Hvis han kommer seg inn der, kan han endre sin speedlimit. Det at han ikke ønsker å prøve seg på ciscoen, det er hans valg.

De fleste andre har mac filter, og da trenger vi å gå gjennom hjemmesentralen.
tvilsomt....
Hastighetsbegrensningen ligger i profilen hs laster ned. Endrer du den profilen så får du større netthastighet. Alle får 100 mb til hs.
Sitat av adsl Vis innlegg
Det er nok fordi han har en linje fra sentralen, som ingen andre er koblet på. Derfor bruker de kanskje portfilter på ciscoen. Det har da ingenting med forandring av speedlimit å gjøre. Han har muligheten til å sette vlan100 på nettverkskortet, for så å finne ut passordet til cisco switchen. Hvis han kommer seg inn der, kan han endre sin speedlimit. Det at han ikke ønsker å prøve seg på ciscoen, det er hans valg.

De fleste andre har mac filter, og da trenger vi å gå gjennom hjemmesentralen.
Vis hele sitatet...
At dere kommer inn på cisco switchen synes jeg høres utrolig ut. Dersom det skulle stemme kan dere jo lage masse klatt for alle andre kunder på samme node. Går utifra det er bedre sikkerhet enn som så....
Sitat av tech freak Vis innlegg
Hastighetsbegrensningen ligger i profilen hs laster ned. Endrer du den profilen så får du større netthastighet. Alle får 100 mb til hs.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du at shokata, fortsatt sitter med samme hastighet, uten å gå gjennom hjemmesentralen?