Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4487
Hei har flyttet inn i nytt hus, og her sto det igjen gammelt kjøleskap, fryser og komfyr. Alle så ut som de var fra 70-tallet.
Har gitt bort fryseren, kjøleskapet, og endelig også komfyren.
Brukte den gamle komfyren frem til den ble hentet, så nå skulle vi koble på vår egen komfyr, som er av nyere dato.
Da kom problemet, veggkontakten er litt smalere mellom de 3 pinnene enn det kontakten på komfyren er.
Veggkontakten er en eldre 15A, med 16A skrusikring i skapet. Selve komfyren sin kontakt er 25A.
Hvordan kan man best løse dette problemet? Det kan vel fort koste en del kroner å få elektriker til å legge ny kurs på 25A opp til kjøkkenet.
Kan man bytte veggstøpselet ut med 25A, og la være å bruke alle platene samtidig?
Da vil jo isåfall sikringen på 16A gå dersom man bruker mer enn 3680W. Og er dette noe man kan gjøre selv?
Har du en elektriker-kompis eller peiling selv, ville jeg kjørt på..

.. men det er sjanse å ta. Fikser du elektriske systemer selv og det tar fyr får du ikke igjen noe på forsikringa. Når det gjelder 16A / 25A så er det ikke noe å stresse med. Bruker du ikke for mye er det ingen fare, og bruker du for mye går sikringa. Tipper den går om du setter på absolutt alt samtidig, men det er jo bare å la vær... selv om det er jævli kjip å måtte prøve seg fram med skrusikringer som må byttes hver jævla gang

Hvis du eier stedet ville jeg sterkt vurdert å investere i total-renovering av el-anlegget uansett.
Du må oppgradere til 25/32A på kjøkkenet ja. Dvs at en elektriker må gjøre det, å gjøre det selv er bare totalt idioti med tanke på forsikringer/brannfare etc.
Nerd på deltid
Det er viktig å tenke på at de gamle skrusikringene holder ut veldig lenge på overbelastning. Så du Kan være såpass uheldig at ledningene gir seg før sikringen.
Takk for alle svar, ja nå har vi sendt en mail til han elektrikeren som kommer hit for å montere varmepumpe i uke 12, så blir det nok orden i sakene. Får vel spise brød og nudler så lenge :P
Hei,

Gidder du å legge ut bilde av 15A stikkkontakten? Er nyskjerrig på hvordan den ser ut. (Er elektriker og kjenner ikke igjen typen..)
Er og ganske sugen på å se den kontakten
https://www.dropbox.com/s/mdrdczjdte...2019.39.51.jpg
Sist endret av Naaa Skeptisk; 13. mars 2013 kl. 23:26.
Sitat av Dani87 Vis innlegg
Hei,

Gidder du å legge ut bilde av 15A stikkkontakten? Er nyskjerrig på hvordan den ser ut. (Er elektriker og kjenner ikke igjen typen..)
Vis hele sitatet...
Han mener når at den er kobla til en 16A kurs. (?)
Går jo til en vanlig skrusikring på 16A.
Men nå har jeg fikset det, byttet støpselet med et nytt 25A som kostet meg 249,-
Fant ut at platene trekker max 600, 600, 900 og 1200 W, og komfyren trekker max 2300 W.
Har skrevet det ned på en lapp som jeg hang over komfyren, så vi ikke overstiger 3500 W, da har vi litt å gå på.
Det vil jo si at vi kan ha på alle platene samtidig, og det vil holde med en 16A kurs.
Gjorde det selv etter å ha lest denne http://www.dinside.no/834471/dette-fikser-du-selv
▼ ... noen uker senere ... ▼
lol @ stikkontakten, oldschooool
Uansett har du vanskelig for du har i grunn ikke gjort noe galt.
Ledningen til kjøkkenet er den samme og det er også sikringen - det at stikkontakten tåler mer enn sikringen gjør i grunn ingenting for en sikring skal gå før alt annet uansett.