Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1447
Skal lage en helt basic hjemmeside, og tenkte jeg skulle lage et bakgrunnsbilde i photoshop med litt brushs og sånn. Det jeg lurer på er; hvor stort skal bilde være for at kvaliteten skal bli best mulig i nettleseren? For lager jeg det lite blir det vel strukket ut og lager jeg det for stort blir det 'komprimert' antar jeg?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hvis du skal ha et bilde som bakgrunn burde du kanskje ha et bilde som kan tiles? Så det ikke tar et år å laste siden mener jeg.

http://yfrog.com/5u127385609783j

Typisk bilde som kan settes i tile-modus så det integreres sømløst.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
bildet blir ikke komprimert hvis du ikke gjør noe fiks-fakseri i css/html. Test deg frem
Når du bruker photoshop kan du bruke save for web (ctrl+shift+alt+s), så kan du prøve deg frem til du finner en kvalitet vs. filstørrelse som du er fornøyd med. Jeg pleier stort sett å ende opp med jpg, siden det er komprimert...

Når det kommer til plassering av bakgrunnsbildet ved hjelp av css så er det en grei oppsummering av properties her:
http://www.htmldog.com/guides/cssint...kgroundimages/

Prøv å holde deg til en så liten fil som mulig, bruker du store bilder så blir resultatet at siden lastes treigt, det kan gjøre at andre komponenter på siden din lastes treigt (les javascript) og ende opp med at besøkende før et laggy og uprofft førsteinntrykk^^

Edit: Bakgrunnsbilder blir ikke strukket, vanlige bildeelementer kan derimot bli strukket dersom du sette både width og height, og a-r er feil...
Sist endret av Dominic; 21. mai 2010 kl. 12:22.
Folkefiende
Toaru's Avatar
GIF/PNG er jo begge filformater som tar relativt lite plass, og samtidig kan være i god kvalitet. Jpg har en tendens til å ende opp ganske stygt hvis du komprimerer det nok :P

Uansett støtter jeg tiles eller kun bakgrunnsfarge når du skal lage hjemmeside. Selvom det er artig å ha et bakgrunnsbilde på første hjemmesiden, er det stor mulighet for at du vil gå over til noe annet rimelig kjapt ;p Også er et bakgrunnsbilde rimelig vanskelig å arrangere sånn at det passer bra med utseendet på resten av siden.
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Sitat av Toaru Vis innlegg
GIF/PNG er jo begge filformater som tar relativt lite plass, og samtidig kan være i god kvalitet. Jpg har en tendens til å ende opp ganske stygt hvis du komprimerer det nok :P

Uansett støtter jeg tiles eller kun bakgrunnsfarge når du skal lage hjemmeside. Selvom det er artig å ha et bakgrunnsbilde på første hjemmesiden, er det stor mulighet for at du vil gå over til noe annet rimelig kjapt ;p Også er et bakgrunnsbilde rimelig vanskelig å arrangere sånn at det passer bra med utseendet på resten av siden.
Vis hele sitatet...
Vel det er ikke min første hjemmeside, og det er ikke en vanlig hjemmeside (typ blog osv) så jeg tror nok et bakgrunnsbilde vil passe til siden

Takker for svar, skal prøve meg frem.
Om du bør bruke jpg eller png (generelt bedre enn gif) kommer helt an på hva slags grafikk det er snakk om.

Foto: jpg (evt 24-bit png, dette blir fin kvalitet, men veldig tungt, generelt smartere med jpg)
små elementer til siden, logoer og liknende, ting med skarpe kanter og få farger: png (8- eller 24-bit)

Generelt - hvis det er få farger, og lite "myke overganger" (som det er massevis av i et foto f.ex.), så vil du sannsynligvis få et bedre resultat, både kvalitetsmessig og filstørrelse, med png. Mens 8-bit png vil si at det er begrenset til 256 farger, noe som vanligvis vil se veldig stygt ut på et foto (gjerne litt kornete), i tillegg til at det vil bli unødvendig tungt.