Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1378
Jeg kjører for øyeblikket en wordpress-blogg på mitt eget domene, men har lenge hatt lyst å leke meg litt med design. Jeg skal snart til innkjøp av en iMac og da byr jo muligheten seg. Jeg snubla tilfeldigvis over squarespace i en iPhone app review og syntes det virket spennende. Noen som har noen erfaringer fra det?

Det jeg vil ha er egentlig bare en personlig nettside med blogg, galleri og litt muligheter til å leke meg med design og kanskje litt kode/funksjoner. Jeg kan ca null programmering, forstår bare hvordan html funker og kan liksom google ferdige script og legge inn om jeg vil, så jeg er ganske hjernedød på det området egentlig. Jeg setter stor pris på iPhone/iPad integrering og integrering med facebook o.l. Grunnen til at jeg vil skifte fra Wordpress er at jeg vil ha litt mer personlig hjemmeside og blogg i ett, ikke bare en blogg.

Tips?
Joomle er vell verd å teste?
Jeg har bare testet Squarespace litt, og det jeg har sett virker veldig bra. Du kan jo teste selv og se om det er noe for deg. Squarespace har all funksjonalitet du er ute etter ihvertfall.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Joomle er vell verd å teste?
Vis hele sitatet...
Joomla - www.joomla.org
joomla er totalt overkill for et såpass lite prosjekt, sats heller på squarespace, eller lær deg å lage skikkelige wp-templates, så kan du fint lage sider som er mye mer enn "en blogg" der.

Og, for all del, mange vil nok kalle meg macfanboy, men en ting er sikkert: Det er ikke noe enklere å lage bra design på en mac enn på noen annen datamaskin, så du kan like gjerne starte nå, mac eller ikke.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Jeg skjønner ikke hvorfor folk har inntrykket av at Mac er bedre enn PCer på design-relaterte ting. Man har jo mye større utvalg av verktøy i Windows.
Sist endret av tripflag; 18. mai 2010 kl. 20:25.
Mac har aldri vært noen spillmaskin før. Så når folk kjøpte mac var det kansje fordi de skulle bruke den til arbeid. Og da fikk den nok det ryktet. Kansje
@tripflag: grunnen er nok mye fra gammelt av, da macen virkelig var _mye_ bedre (både pga noen rent tekniske detaljer, og en del programvare som ikke fantes til windows, eller kom mye senere, og et par andre ting), noe som igjen har ført til at mac nærmest er en bransjestandard innenfor kreative bransjer (ingen av firmaene jeg har jobbet for de siste årene innenfor design & liknende har brukt noe annet enn mac).

I tillegg kommer en del andre ting som at det faktisk er lettere å lære seg å bruke mac enn windows hvis man har null peil på data fra før (noe som gjelder overraskende mange innenfor kreative yrker), samt at man i veldig mye større grad slipper alt knot med å få maskinen til å virke, antivirus osv, og heller kan konsentrere seg om å jobbe. Men langt på vei kan nok dette være hipp som happ i dag bare man ikke legger inn masse piss på PC'en og finner en antivirusløsning som ikke sluker alt for mye ressursser.

Derimot, nå ble jeg litt nysgjerrig på hva du mener med større utvalg av verktøy i windows? Kan du fortelle meg hvilket relevant verktøy for designjobbing vi IKKE har på mac, eller som vi mangler et fullgodt/bedre alternativ til? Det er jo hvilke GODE verktøy som finnes, som er viktig, ikke hvor mange dårlige alternativer man har. At vi ikke har har MS Paint på mac er jo ikke akkurat noe stort savn, mener jeg.
Sist endret av atomet; 19. mai 2010 kl. 00:10.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Utsagnet mitt var basert på at PCen har hatt mye større markedsandel i utallige år, så folk har valgt å utvikle programvare for PCen fremfor Mac. Men som du sier er det jo selvsagt kvalitetsverktøy som teller mest. Velkjente programpakker som Adobe Creative Suite finnes både til Mac og Windows, og dette gjelder også mesteparten av frie erstatninger (inkscape, gimp, etc).

Når det er sagt, så er det visse områder hvor Windows egner seg bedre enn Mac. Et konkret eksempel er DirectX, noe som gjør spillutvikling på osx til et lite problem. AutoCAD finnes også kun til Windows; et program som er de-facto standard for 2D/3D-design i mange firmaer. Til slutt har vi Adobe Flash, som over lengre tid har hatt dårligere ytelse på Mac enn på Windows (men det jobbes det jo med å forbedre).

Så nei, det er slettes ikke mye som er umulig å få til på en Mac kontra en PC idag, og heller ikke motsatt. Visse ting finnes kun til én platform, PCen har kanskje større totalutvalg mens Mac har en tendens til å ha bedre finish/design på sine særløsninger. Smak og behag.

Til slutt vil jeg beklage denne.

...oh, og mspaint er forøvrig et fabelaktig verktøy når man må kladde ned undervisninger i full fart.
Sist endret av tripflag; 19. mai 2010 kl. 02:07. Grunn: jeg liker edit-knappen, den er fin og blaa
Nå var det vel design vi snakket om, så at OSX ikke har direct X og dermed egner seg mindre til spill blir et relativt dårlig argument... akkurat det er vel heller et argument for OSX enn mot, egentlig

For de fleste designbyråer tror jeg ikke AutoCad er noe stort savn, siden det blir for en mer spesialisert gren, industridesign, samt ingeniør- og arkitektverdenen, og selv der vet jeg at fyren i nabokontoret her (som er nettopp industridesigner og arkitekt) bruker mye andre programmer. Jeg lærte faktisk AutoCad selv for mange år siden (da riktignok i forbindelse med ingeniørutdannelse og litt hustegninger, ikke design, og har senere har jeg aldri brukt hverken det eller noe liknende, noe som er et hint i seg selv), men jeg vet at mange sverger til ArchiCad og mener at det faktisk er mye bedre enn autocad, selv om jeg ikke har prøvd det selv og dermed ikke kan si noe sikkert om akkurat det. Men nei, AutoCad finnes ikke til OS X, det er sant.

Ja, det finnes helt sikkert et større utvalg av programvare til PC, men når jeg sier at det er en (mye) større andel av BRA programmer til mac, så legger jeg faktisk litt mer i det enn at det er fin finish/design på macløsningene - det er rett og slett en større andel programmer til OSX som gjør det de skal gjøre bedre og i større grad er nyttige og gjennomtenkte.

For all del - det finnes noe programvare til windows som ikke har et godt/direkte alternativ på mac, men hvis du skal finne sånt så tror jeg design er en dårlig ende å starte i (prøv heller økonomi eller liknende, der vet jeg en kompis slet med å finne et eller annet snålt program han måtte bruke)
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Takker for svar!

Klart Photoshop er like vanskelig på mac som på PC, grunnen til at jeg først vil begynne når jeg nå får meg iMac er det at jeg foreløpig sitter på en nett-PC som ikke egner seg i det hele tatt til design og slikt.

Jeg får prøve ut Squarespace hvertfall og prøve å leke meg litt med design når jeg endelig får en kraftig stasjonær maskin.

Men er fortsatt åpen for flere forslag forresten.
oki bra det er faktisk mange som virkelig tror det ("har kjøpt seg mac og lasta ned photoshop, så nå er han designer"), men i såfall har jeg et par andre tips du kan drive med i mellomtiden:

1: dra fram skisseboka og en blyant og tegn masse - både logoer, typografi generelt, folk, hus... alt mulig. Dette er minst like viktig som å være flink med photoshop
2: prøv å lære deg grunnprinsippene rundt wordpress, så kan du fint lage deg en "ubloggete" side, og holder du deg til en enkel side (mener da uten masse grafikk) nå i første omgang, så kan du jo pimpe den opp når du får en kraftigere maskin
Sist endret av atomet; 20. mai 2010 kl. 09:09.