Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3582
Situasjonen er denne:

- Gjennomført 7 uker rekruttskole i Sjøforsvaret
- Plassert i kjøkkentjeneste som ekstrahjelp pga. at sikkerhetsklareringa tar *jævlig* lang tid
- Ønsker ikke lengre å være i forsvaret, da jeg heller vil gjennomføre siviltjeneste

Kan jeg bruke min pasifisme som grunnlag for dette, vil det funke? Hva kan jeg ellers gjøre for å unnslippe denne tragedien av en førstegangstjeneste?
Nekt å motta ordrer... Skal være menneskeplikt å sove lenge om morran.-..
pebkac
slicer's Avatar
Trådstarter
Vil ikke dette se dårlig ut på dimisjonspapirene? Man får jo dessuten refs for ordrenekt, og refs koster penger. For ikke å snakke om alle dagene i kakebua...

"Dimmet pga. ca. 50 ordrenekt om å stå opp på morgenen"
Bare å gå til noen høyere i systemet og kreve å få papirer for siviltjeneste, skriv under (det er ikke noen større sjekk på det enn at du skriver under) og om kort tid er du på vei hjem og etterhvert blir det siviltjeneste.
De vil sikkert prøve å overtale deg til å bli og se det an og blablabla, men du har krav på det, så bare stå på ditt.

Nyttige linker:

http://home.no.net/siviltj/index.htm
http://www.sivilarbeider.no/
http://dimme.cjb.net
Hm, det beste er vel å dimme hele driten.

De du gjør er at du går til legen i leiren, sier at du har problemer med tilpassning med de andre som er der. Han henviser deg så til en eller annen tulling som de forteller samme smørja og litt til, problemer med å sove om nettene etc. Si også at din trivsel i forsvaret er så dårlig at det gir det milde deprisjoner og du går ikke å tenker på annet en hjemreise hele dagen. Så sier denne en eller andre tullingen at forsvaret ikke vil savne deg og du kan pakke sakene dine å reise hjem.

Funka for meg etter 4dager i leiren.
Sitat av voktern
Hm, det beste er vel å dimme hele driten.

De du gjør er at du går til legen i leiren, sier at du har problemer med tilpassning med de andre som er der. Han henviser deg så til en eller annen tulling som de forteller samme smørja og litt til, problemer med å sove om nettene etc. Si også at din trivsel i forsvaret er så dårlig at det gir det milde deprisjoner og du går ikke å tenker på annet en hjemreise hele dagen. Så sier denne en eller andre tullingen at forsvaret ikke vil savne deg og du kan pakke sakene dine å reise hjem.

Funka for meg etter 4dager i leiren.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så enkelt å dimme nå for tida?

De trenger jo mange færre nå enn før og "tar inn kun de best motiverte" etter eget utsagn. Hvis det er så enkelt som du sier er det jo et stort fremskritt, tilnærmet frivillig militærtjeneste.
1. Slutt å hør på alle svada-rådene du får fra NFF, 99% av de er "en kompis av en kompis sa at han gjorde sånn for å dimme" og lignende møkk.
2. Snakk med befalet ditt, få egenerklæringsskjema for siviltjeneste.
3. Fyll ut skjema og send dette
pebkac
slicer's Avatar
Trådstarter
Visste ikke at det fantes et eget skjema for slikt. Takk, moridin.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
anbefaler deg å holde ut, hvor jævlig det enn måtte være. militæret er en engangsopplevelse, og bærer mange erfaringer med seg. (har jeg hørt ) å ha gjennomført militæret gir deg dessuten mange fordeler over de som f.eks har dimmet når man skal ut i næringslivet
gremlin: du kan søke om siviltjeneste når som helst under førstegangstjenesten. snakk med befale ditt så fikser han søknad.etter den søknaden er sendt kan de holde deg max 4uker. men søknade pleier bare ta 2 uker. du trenger ikke være pasifist eller noen ting. bare si du vil ha siviltjeneste. har selv gjort det.
Sitat av Proxick
anbefaler deg å holde ut, hvor jævlig det enn måtte være. militæret er en engangsopplevelse, og bærer mange erfaringer med seg. (har jeg hørt ) å ha gjennomført militæret gir deg dessuten mange fordeler over de som f.eks har dimmet når man skal ut i næringslivet
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du anbefale å holde ut når du selv ikke har vært inne? Jeg skjønner veldig godt at gremlin vil bort fra kjøkkenet. Dessverre er det sånn at i sjøforsvaret er det kun basetjeneste (snømåking/plenklipping/potetskrelling etc) du får gjort dersom du mangler sikkerhetsklarering.

Nå er det godt mulig denne policy'en har blitt endret siden min tid, men tidligere var det praksis at man søkte om klarering 'hemmelig' for samtlige rekrutter på Madla i god tid før endt rekruttperiode. Dette for å sikre at man faktisk kunne bruke rekruttene til noe vettugt og slapp å vente i 4 uker før man kunne gi de opplæring på noe som helst. Hæren f.eks vet jeg praktiserer helt andre rutiner og klarerer etter behov.

Når man skal ut i arbeidsliv vil enkelte kreve "avklart verneplikt", dette betyr stort sett ikke mer enn at arbeidsgiver vil være sikker på at de ikke må klare seg uten deg ett års tid fordi du plutselig blir kallt inn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
pebkac
slicer's Avatar
Trådstarter
Gjorde som følger:

1. Gikk til befalet og krevde skjemaet "Søknad om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner"
2. Fylte ut skjema
3. La ved egenskrevet søknad (se under)
4. Fikk befalet til å fakse det til personell


Søknaden lyder:

[RIGHT]GRAD NAVN
STED, 06/04/06[/RIGHT]

Personellavdelingen
STED


SØKNAD OM FRITAK FOR MILITÆRTJENESTE

Grunnlaget for søknaden er min religiøse overbevisning. Jeg er totalmotstander av krig, våpen og vold, og er pasifistisk av tanke og oppførsel.

Videre kan jeg meddele at mitt politiske syn strider i mot det norske forsvarets prinsipper. Jeg ønsker et samfunn uten landegrenser, og vil under ingen omstendigheter sloss for å forsvare landet fra fiendtlig invasjon.

Ønsker forøvrig å avtjene sivil verneplikt i HJEMSTED by eller omegn.


XXXXXX, 06/04-06 UNDERSKRIFT
Vis hele sitatet...
Gir lyd fra meg på denne tråden om søknadens utfall.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her er min dimme historie Jeg var innkalla til Garden den 25.04-06 da jeg ankom Rena leir gikk vi gjennom en del poster der jeg til slutt kom til legesjekken, jeg fortalte legen at jeg hadde familieproblemer å hadde en far som hatet meg, noe som gjorde at jeg ikke orket tanken på å avtjene verneplikta. Da ga han meg Diagnosen "Store Psykiske besvær med angst å depresjon" rett etterpå var det hjem med første fly

Til dere som vil dimme: Når du kommer til leiren første dag vil du gå gjennom en hel del poster, Til slutt kommer du til helse sjekk, Når du kommer til legen må du vise du er deprimert å lei deg . For eksempel Far/mor er stygge med deg på en eller annen måte, som har ført til at du er deperimert å lider av angst men du aldri har kommet deg til psykolog. Ikke kom med det vanlige vondt i et bein eller ryggen, da vil de heller tilrettelegge verdagen til dine behov.

Å husk at grunnen til du dimma er mellom deg og militæret, Altså under streng taushetsplikt som fremtidige arbeidsgivere ikke har noe med, Legen sa at vist noen spurte så skulle jeg bare si at jeg hadde plattfot

Lykke til!
Dersom de bruker lang tid på papirarbeider i militæret kan det være en lurt å ringe til Dillingøy, som er siviltjenesteadministrasjonen.

http://www.siviltjenesten.no/ - Siviltjenestens offisielle sider
http://www.sivilarbeider.no/ - Sider drevet av sivilarbeiderne
Sitat av andios
Dersom de bruker lang tid på papirarbeider i militæret kan det være en lurt å ringe til Dillingøy, som er siviltjenesteadministrasjonen.

http://www.siviltjenesten.no/ - Siviltjenestens offisielle sider
http://www.sivilarbeider.no/ - Sider drevet av sivilarbeiderne
Vis hele sitatet...
Glem siviltjenesten! Det er slavearbeid! Hvorfor skal noen jobbe et år med 120kr dagen mens andre slipper?
Glem siviltjenesten! Det er slavearbeid! Hvorfor skal noen jobbe et år med 120kr dagen mens andre slipper?
Vis hele sitatet...
I forhold til militæret der du løper rundt som en sau i et år med 120kr dagen mens andre slipper?
I mine øyne er det mye mer fornuftig å ha norsk ungdom i siviltjeneste enn i militæret.
Selv så slapp jeg alt, men hadde aldri i livet kasta bort et år i kongens klær. Det å nekte ordre osv. er jo bare dumt det dette også får andre følger enn at du blir kasta ut. Bare skaff deg et skjema og fyll det ut, snakk med befalen din.
Sist endret av Mith; 27. april 2006 kl. 08:55.
Si at du har vondt i ryggen, og har tilpassningsproblemer... som sagt tidligere deprisjoner osv... hvis du sier du har vondt i ryggen er det vanskelig og ta deg for noe og det er et helvete og finne ut hva som feiler deg.. dette er selvsagt ulovlig og du kan risikere en dom på opptil 3 år. men det er ytterst skjelden at dette blir iverksatt. i troppen min var vi ca 40 stk, 2-3 mnd etterpå var vi 15... det sier litt.. men vil du dimme er det viktig at du gjør dette snarest. hvor lengre du venter hvor vanskligere blir det. har du lyst og komme deg hjem og samtidig "være på lovens side" anbefaler jeg deg og søke siviltjnst..
Sist endret av magziii; 27. april 2006 kl. 09:23.
mulig det var en tabbe å skrive det der om dine politiske meninger gremlin... det er nemlig ikke fritak pga politiske grunner, men samtidig skal vel den linja over egentlig holde på egen hånd. Aslak Sira Myre prøvde å nekte på politisk grunnlag, og endte vel opp med å måtte sone litt tror jeg?

Derimot, så har du jo alltids atompasifisme da. Du kan nekte på grunnlag av faren for bruk av masseødeleggelsesvåpen, og at du er mot dette osv osv... Nå begynner jo faktisk dette å bli et litt mer aktuelt tema igjen

Den gang da, når jeg søkte siviltjeneste, så måtte jeg dessuten ta en samtale med befalet mitt, for at de skulle anbefale søknaden, og det mener jeg faktisk å huske noe om fra tillitsmannskurset også, at det var det som var greia hvis man søkte etter at man hadde kommet ut i tjeneste.

Det der med at avtjent millitær førstegangstjeneste gir deg fordeler når du skal ut i næringslivet er bare bullshit. Så lenge du har avtjent førstegangstjenesten i det hele tatt er de glade til.

Ang. søknad og tid og sånt, det er vel det at de max kan bruke 4 uker på å behandle den? Dvs at de innen den tid må ha gitt deg enten avslag eller ha godkjent den. Blir den avslått, så må du bli der.

En interessant side her, med litt forskjellige ting... deriblant to motstridende resultater for nekting på politisk grunnlag: http://www1.sv.no/oslo/plahte/plahte.htm
Jeg hadde kuttet av både armer og bein for å komme inn i Forsvaret igjen...

Du kommer til å angre som ETT HELVETE om en del år hvis du skipper, eller går i siviltjeneste istedenfor. Tro meg, det vet jeg alt om...

Jeg får ty til flaska og prøve å glemme... men du... ikke vær like dum som jeg var !!!

Sitat av Proxick
anbefaler deg å holde ut, hvor jævlig det enn måtte være. militæret er en engangsopplevelse, og bærer mange erfaringer med seg. (har jeg hørt ) å ha gjennomført militæret gir deg dessuten mange fordeler over de som f.eks har dimmet når man skal ut i næringslivet
Vis hele sitatet...
Helt riktig ! I Forsvaret lærer du MASSE som du trenger i fremtiden.
OK, det er nok slit akkurat nå, men det blir bedre... ikke bare bedre, det blir JÆVLIG GØY, i tillegg til att formen din blir god, CVen din blir bra, motivasjonen og utholdenheten din blir bra, og opplevelsene og vennene du får deg kommer til å huskes resten av livet.

Sist jeg var i Forsvaret ble jeg dimmet etter 2 dager pga ett overdominert øye, jeg hadde strevd i flere år med å komme inn i systemet igjen...

* Jeg har selv blitt avvist på store jobber pga att jeg ikke fullførte MILITÆR førstegangstjeneste, og blir selv avvist på plere arbeidskontrakter i sikkerhetsbransjen pga det.
* Som eier av en bedrift avviser jeg selv personer uten militær bakgrunn
* Mangen av store bedriftsledere har tung militær bakgrunn som krigsskole bak seg.

Stå på, lykke til... Du kommer garantert til å se lykkelig tilbake på det i fremtiden.
Sitat av Proxick
anbefaler deg å holde ut, hvor jævlig det enn måtte være. militæret er en engangsopplevelse, og bærer mange erfaringer med seg. (har jeg hørt ) å ha gjennomført militæret gir deg dessuten mange fordeler over de som f.eks har dimmet når man skal ut i næringslivet
Vis hele sitatet...
Tok meg friheten til å sjekke alderen din. Ser du er født i 1988 og derfor er for ung til førstegangstjeneste.

Ingen andre enn Forsvaret har tilgang til dimmisjonspapirer. Så grunnen til hvorfor man dimmiterer er det kun deg, Forsvaret og de du velger å fortelle det til som vet.

Dessuten er det tvilsomt at man høster de store erfaringene på et industrikjøkken.

Den aller største fordelen har de som faktisk ikke blir innkalt i det hele tatt, og de som verver seg frivillig til utdanning i Forsvaret. De som ikke blir innkalt får ett års forsprang på utdannelse, og de som verver seg til befalsskole/krigsskole/ingeniørskole i Forsvaret får gratis utdanning.

Førstegangstjeneste er ikke verdt en dritt annet enn opplevelsen, og den varierer fra positiv til negativ for hver person.
Når du fyller ut papirene så å sender dem inn, så er det opptil en måneds behandlingstid.
Da blir du satt til å gjøre "ikke voldelig" arbeid frem til søknaden din blir godkjent.
I fjor var det 3 siviltjeneste søknader som ikke ble godkjent.
Så dette går nok bra.
Litt off-topic: Når kommer innkallelsespapirene?

Sitat av Gladiatoren
* Som eier av en bedrift avviser jeg selv personer uten militær bakgrunn
Vis hele sitatet...
Det har du vel neppe juridisk grunnlag for å gjøre? Er diskriminering, og er videre neppe lovlig med mindre militær bakgrunn har spesifikk innvirkning på den jobben som skal gjøres.
Det er neppe lov Trash2000, men han trenger som arbeidsgiver ikke oppgi grunnlag for at man ikke får jobben. En liten "Du nådde ikke frem i denne omgang, da stillingen er besatt" (eller noe i den dur) holder. Så arbeisgivere kan faktisk ansette nøyaktig de personene de vil (med mindre det er en statlig etat som har regler på kvotering osv).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les lovene. Det er få ting det ikkje er lov å diskriminere på m.a kjønn, rase, livssyn, politisk haldning... Alder, utdanning, erfaring etc etc er fullt lovleg å diskriminere på. Du kan utlyse ei stillingsannonse der du vil ha 44 år gammal arbeidstakar, med langt hår...
Sitat av slashdot
Les lovene. Det er få ting det ikkje er lov å diskriminere på m.a kjønn, rase, livssyn, politisk haldning... Alder, utdanning, erfaring etc etc er fullt lovleg å diskriminere på. Du kan utlyse ei stillingsannonse der du vil ha 44 år gammal arbeidstakar, med langt hår...
Vis hele sitatet...
Korrekt... Og det att du har tjenestegjort i militæret er ett kvalitetsstempel som er verd veldig mye for en arbeidsgiver, så mye att jeg anser att andre søkere ikke er egnet !
Well said !
▼ ... over et år senere ... ▼
pebkac
slicer's Avatar
Trådstarter
Denne posten er vel gjemt og glemt, men her er en liten oppdatering om hva som skjedde :-)

Ingenting skjedde nemlig med søknaden min, den ble "borte" (jøss!), så jeg tok meg en liten ferie, kan man vel si. Fjorten dager hos en kompis, røyka som en skorstein, snuten ringte meg flere ganger og leta etter meg, men fant meg ikke.

Ringte til MP og sa at jeg var på vei til tjenestestedet mitt. Sonet 15 dager på glattcelle for ulovlig perm i 14 dager, og deretter var det dimisjon.

Det beste av alt var at de _visste_ jeg hadde røyka, men jeg nekta å ta pisseprøve, så dem hadde ikke en dritt på meg :-D

Har forresten ikke hørt noe fra dem enda, og jeg dimma 17. mai 2006.