Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 10404
Vil bidra med å si at det irriterer meg grenseløst å se mennesker som ikke klarer å bruke "hun" og "henne" riktig. Det er nesten forståelig at noen mennesker ikke har "ham" i ordforrådet sitt, men man skal ha fulgt veldig lite med for å prestere å si ting som "Jeg skal besøke hun i morgen."
Sitat av WhyKing Vis innlegg
Vil bidra med å si at det irriterer meg grenseløst å se mennesker som ikke klarer å bruke "hun" og "henne" riktig. Det er nesten forståelig at noen mennesker ikke har "ham" i ordforrådet sitt, men man skal ha fulgt veldig lite med for å prestere å si ting som "Jeg skal besøke hun i morgen."
Vis hele sitatet...
Morsomt du peker på dette. Jeg har nylig opplevd det motsatte problemet, der henne benyttes alle steder. Det er et par hakk mer plagsomt enn at man bare bruker hun.
Sitat av Rexxar Vis innlegg
... slike ordfeil jeg irriterer meg grennseløst over.
Detter er...
Vis hele sitatet...
Grenseløst*
Sist endret av NijO; 20. juni 2011 kl. 16:49.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av WhyKing Vis innlegg
Vil bidra med å si at det irriterer meg grenseløst å se mennesker som ikke klarer å bruke "hun" og "henne" riktig. Det er nesten forståelig at noen mennesker ikke har "ham" i ordforrådet sitt, men man skal ha fulgt veldig lite med for å prestere å si ting som "Jeg skal besøke hun i morgen."
Vis hele sitatet...
Er det faktisk mennesker som sier "ham" enda ? Jeg har ikke sett dette ordet på mange mange mange mange år og jeg forbinder det mer med dyrenes pels og fjær som skifter farge basert på årstid.

Men ja, hun / henne er en fin gjenganger her på nff også.
Sikkert nevnt før, men "og" og "å" burde folk vite forskjell på.
"og" "binder" sammen to ord.
"å" brukes foran verb.
Folk gjør mest feil med å tenke at "å" skal alltid brukes foran verb. Ofte skal det være "og" ikke "å".
Sist endret av Xernox; 20. juni 2011 kl. 16:53.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av snegler Vis innlegg
Kan jeg skamløst få minne om min vesle språkgaid.
Vis hele sitatet...
Det fine med "gaiden" er at den ikke går gjennom Hvem/Hvilken i førsteposten, fordi det er så elementært at selv barn hører forskjell.
Jeg må innrømme at jeg ikle har lest hele tråden så det kan hende at det allerede er tatt opp, men jeg irriterer meg grenseløst over folk som konsekvent skriver "visst" i stedet for "hvis". Samme med "å" og "og", og "da" og "når" (oi det var mange "og"!).

EDIT: glemte å si at jeg er 14 år, så heldigvis gir ikke alle ungdomer **** i språket.

-Mort96
Sist endret av Mort96; 21. juni 2011 kl. 00:16.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
«Hvordan»

Dette ordet er også en erstatter for ordet «hvilken». Ser det mer og mer i disse traktene.

Jeg tipper dette er pga. muntlig bruk av ordet.

Om du er i tvil, oversett til engelsk: "Which car?" – "Who car?" – "How car?"
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om du er i tvil, oversett til engelsk: "Which car?" – "Who car?" – "How car?"
Vis hele sitatet...
Det er noe alvorlig galt med det språklige nivået når folk oversetter til engelsk for å se hva som er riktig.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
hvem program er best?" greit, jeg sov lenge i norsktimene og jeg er ingen praktstudent, men enhver person hører da at det der blir helt feil?

Siden endel av disse feilene angår inbytting av ordet "Hvem" med "Hvilken" kan vi vel dra opp definisjonen av det også:
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal være pirkete og klage på slike bagateller, kan du i det minste gjøre det riktig selv. Heter hvilket program, ikke hvilken.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hvis du først skal være pirkete og klage på slike bagateller, kan du i det minste gjøre det riktig selv. Heter hvilket program, ikke hvilken.
Vis hele sitatet...
Dodecha brukte "hvem program" som ett eksempel på en feil, jeg vet han skriver riktig ellers.