Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 10148
R.i.p 23.04.2021
Da har dem koordinert polisen rundt omkring i verden og slått hardt ned på darknet markeds,er dette slutten eller bare begynnelsen?


https://www.rt.com/news/501411-crack...cking-darknet/
1 i Sverige ja, var vel admin på DNM det da
Tja, kommer litt an på hva du mener med slutten eller starten? Denne operasjonen eller generelt? Politiet har samarbeidet på tvers av kontinenter for å stoppe darknet markets helt siden de ble en greie. Silk Road, Hansa, Alphabay osv. er eksempler på markeder som har blitt stoppet av politiaksjoner. Så lenge det finnes darknet markeds vil politiet jobbe for å fjerne dem, og med tanke på hvor lukrativt darknet markets kan være tror jeg de vil fortsette å eksistere så lenge produktene som selges ikke er lovlige. Politiet vet godt selv at de aldri vil kunne avskaffe disse markedsplassene totalt, men jobber isteden for at de skal være mindre attraktive for brukerne. Å slå det stort opp at de har tatt beslag, tatt selgere eller regelrett tatt over hele markedsplassen og logget data på alle brukere er gode virkemidler for å skremme brukere fra å handle på darknet.
Slutten på den aksjonen. Slutt på 179 aktører sin tilstedeværelse i markedet.

Hverken slutten eller starten på noe som helst annet. Dråper i havet.
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Tja, kommer litt an på hva du mener med slutten eller starten? Denne operasjonen eller generelt? Politiet har samarbeidet på tvers av kontinenter for å stoppe darknet markets helt siden de ble en greie. Silk Road, Hansa, Alphabay osv. er eksempler på markeder som har blitt stoppet av politiaksjoner. Så lenge det finnes darknet markeds vil politiet jobbe for å fjerne dem, og med tanke på hvor lukrativt darknet markets kan være tror jeg de vil fortsette å eksistere så lenge produktene som selges ikke er lovlige. Politiet vet godt selv at de aldri vil kunne avskaffe disse markedsplassene totalt, men jobber isteden for at de skal være mindre attraktive for brukerne. Å slå det stort opp at de har tatt beslag, tatt selgere eller regelrett tatt over hele markedsplassen og logget data på alle brukere er gode virkemidler for å skremme brukere fra å handle på darknet.
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på om folk vil ligge lavt siden de kommer med skremselspropaganda at nå er ingen anonyme lengre på darknet, vi har en måte og spore opp alle på selv med encryption! Eller om det bare åpner opp for flere markeder og mer folk som begynner og selge.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
1 i Sverige ja, var vel admin på DNM det da
Vis hele sitatet...
Hehe ja var det jeg tenkte også siden det har hvert nede i over 1uke
Sist endret av Tarm; 23. september 2020 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hverken slutten eller starten på noe som helst annet. Dråper i havet.
Vis hele sitatet...
Ja og nei, kanskje?
Så lenge det finnes et marked for rusmidler kommer dumdristige aktører til å tilrettelegge for det, uavhengig av risiko, straff, konsekvenser og alt det der. Og så lenge det finnes virveldyr som ønsker å ruse seg, så kommer det til å være et marked for rusmidler. Så akkurat der har du nok helt rett.

Men.

Hvilke metoder tok de i bruk for å nøste opp i dette nettverket? Hva kommer de til å få gehør for hos politikerne i morgen? Legg merke til disse spørsmålene knapt er et tema! Jeg kan ikke si at en ny era der politiet får enda flere antidemokratiske verktøy er ønskelig, og saker som dette brukes uunngåelig som brekkstang for å innføre nye. Der tilbud og etterspørsel etter dop på mange måter er statisk - nye aktører tar over for de som blir tatt, nye metoder erstatter de som ikke lenger fungerer - så blir verktøykassa til overvåkningsfolket kontinuerlig og systematisk utvidet. Det er en forskjell som burde bli bedre belyst.
Sist endret av Myoxocephalus; 23. september 2020 kl. 18:02.
dette r folk som ikke krypterte adressene sine proly
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja og nei, kanskje?
Så lenge det finnes et marked for rusmidler kommer dumdristige aktører til å tilrettelegge for det, uavhengig av risiko, straff, konsekvenser og alt det der. Og så lenge det finnes virveldyr som ønsker å ruse seg, så kommer det til å være et marked for rusmidler. Så akkurat der har du nok helt rett.

Men.

Hvilke metoder tok de i bruk for å nøste opp i dette nettverket? Hva kommer de til å få gehør for hos politikerne i morgen? Legg merke til disse spørsmålene knapt er et tema! Jeg kan ikke si at en ny era der politiet får enda flere antidemokratiske verktøy er ønskelig, og saker som dette brukes uunngåelig som brekkstang for å innføre nye. Der tilbud og etterspørsel etter dop på mange måter er statisk - nye aktører tar over for de som blir tatt, nye metoder erstatter de som ikke lenger fungerer - så blir verktøykassa til overvåkningsfolket kontinuerlig og systematisk utvidet. Det er en forskjell som burde bli bedre belyst.
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe veldig interisant der, åssen metoder brukte de for og knekke krypterte meldinger og trafikk? Har dem utviklet en form for krypto crack som gjør at de kan se alt hva som foregår på darknet og spore det tilbake til den opprinnelige brukeren? Jeg mener usa har mye råttne epler i posen. Og det forundrer meg ikke om de har utviklet ,kansje tilogmed bruker en form for quantum computing for og knekke krypteringen som foregår på darknet. Ville likt og få vite åssen de tok selgere å brukere i dette raidet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja og nei, kanskje?
Så lenge det finnes et marked for rusmidler kommer dumdristige aktører til å tilrettelegge for det, uavhengig av risiko, straff, konsekvenser og alt det der. Og så lenge det finnes virveldyr som ønsker å ruse seg, så kommer det til å være et marked for rusmidler. Så akkurat der har du nok helt rett.

Men.

Hvilke metoder tok de i bruk for å nøste opp i dette nettverket? Hva kommer de til å få gehør for hos politikerne i morgen? Legg merke til disse spørsmålene knapt er et tema! Jeg kan ikke si at en ny era der politiet får enda flere antidemokratiske verktøy er ønskelig, og saker som dette brukes uunngåelig som brekkstang for å innføre nye. Der tilbud og etterspørsel etter dop på mange måter er statisk - nye aktører tar over for de som blir tatt, nye metoder erstatter de som ikke lenger fungerer - så blir verktøykassa til overvåkningsfolket kontinuerlig og systematisk utvidet. Det er en forskjell som burde bli bedre belyst.
Vis hele sitatet...
Ser du litt forbi sakens kjerne så har du jo helt klart rett.

Samtidig så trøster jeg meg litt med at det sannsynligvis brukes spesialtilpassede verktøy kun aktuell å bruke for veldig få høykompetente aktører, type Kripos og PST.

Det forandrer ikke problemene knyttet til lovendringer og grenseflytting, men det reduserer i stor grad de praktiske implikasjonene direkte relevant for meg og mitt liv - nå i første omgang.

Merker mens jeg skriver at det så
Absolutt noe som burde vært belyst og dissekert. Ser jo litt samme med corona nå. Merket meg flere ting - siste var noe om autoritære lovendringer (?) og null kritisk diskusjon? Mulig jeg skummet litt for fort over ting; men ja. Målet helliger middelet, men når målet alltid er noe nytt og middelet utvikler seg målrettet i samme retning...jaja

Jeg tror vi får en liten revolusjon innen noen tiår, da får vi ordnet opp i all elendigheten uansett
Sitat av Tarm Vis innlegg
Du er inne på noe veldig interisant der, åssen metoder brukte de for og knekke krypterte meldinger og trafikk? Har dem utviklet en form for krypto crack som gjør at de kan se alt hva som foregår på darknet og spore det tilbake til den opprinnelige brukeren? Jeg mener usa har mye råttne epler i posen. Og det forundrer meg ikke om de har utviklet ,kansje tilogmed bruker en form for quantum computing for og knekke krypteringen som foregår på darknet. Ville likt og få vite åssen de tok selgere å brukere i dette raidet.
Vis hele sitatet...
Inntil faktisk informasjon foreligger, så antar jeg at de har fått en fot innenfor ved god gammeldags overvåkning, snoking og penetrasjonstesting. Og brukerfeil da selvfølgelig. Dersom USA hadde sittet med teknologi som lot dem dekryptere trafikk vilkårlig, så hadde helvete vært løs, men jeg anser det som svært lite trolig de ville brukt det for å stanse folk fra å selge drugs. Det er et våpen man måtte holdt hemmelig så lenge som mulig.

Uansett: Det er en del av gamet at dersom du er badguy så er du bare én enkelt tåpelig dum slurvefeil unna å bli avslørt av goodguys. Du må gjøre alt rett, hver gang, og være helt sikker på at alt du foretar deg illegalt er komplett frakoblet din person AFK. Hvis du er interessert i å høre mer om darknet markets så kan jeg trygt anbefale podcasten "Darknet Diaries". Der er det en del episoder om de store aksjonene som tok ned enkeltselgere og hele markedsplasser. (Spoiler alert: Mange eksempler på den éne lille slurvefeilen jeg snakker om...)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Og det forundrer meg ikke om de har utviklet ,kansje tilogmed bruker en form for quantum computing for og knekke krypteringen som foregår på darknet. Ville likt og få vite åssen de tok selgere å brukere i dette raidet.
Vis hele sitatet...
Eg vil tippe dei har langt enklare metoder.

I svært mange jurisdiksjoner får du strafferabatt for å samarbeide med politiet. Om politiet greier å hekte ein seljar, er det ingen grunn i verda til at vedkommande ikkje skal velje å samarbeide fullt ut; han har inga tilknytning til kundane, og har ingenting å vinne på å ikkje samarbeide i bytte mot redusert straff.

I tillegg er opsec helvetes vanskeleg. Og i det tilfellet her vil du jo faktisk ha varene, så du må nødvendigvis gi reell kontaktinfo.

Det er og verdt å lese denne, som demonstrerer at eit par hundre tusen i budsjett var nok til å avsløre lokasjonen. Då treng vi ikkje implisere science fiction i diskusjonen, slik du gjer...
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil tippe dei har langt enklare metoder.

I svært mange jurisdiksjoner får du strafferabatt for å samarbeide med politiet. Om politiet greier å hekte ein seljar, er det ingen grunn i verda til at vedkommande ikkje skal velje å samarbeide fullt ut; han har inga tilknytning til kundane, og har ingenting å vinne på å ikkje samarbeide i bytte mot redusert straff.

I tillegg er opsec helvetes vanskeleg. Og i det tilfellet her vil du jo faktisk ha varene, så du må nødvendigvis gi reell kontaktinfo.

Det er og verdt å lese denne, som demonstrerer at eit par hundre tusen i budsjett var nok til å avsløre lokasjonen. Då treng vi ikkje implisere science fiction i diskusjonen, slik du gjer...
Vis hele sitatet...
Science fiction ok.. men du er vel enig i at USA har quantum computer og at de teoretisk kan bruke denne til og cracke darknet traffik?
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Tarm Vis innlegg
Science fiction ok.. men du er vel enig i at USA har quantum computer og at de teoretisk kan bruke denne til og cracke darknet traffik?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var faktisk en av dem som fikk lov til å se lab-en der de har denne kvantedatamaskinen da jeg var på forretningsreise der i 2017. Den har et ganske minimalistisk interface; to nettverkskabler går ut, én til internett og én er kobla til romskipet de hentet fra Roswell. Og så er det en stor knapp som det står "hack" på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Science fiction ok.. men du er vel enig i at USA har quantum computer og at de teoretisk kan bruke denne til og cracke darknet traffik?
Vis hele sitatet...
At det pågår forskning på temaet er åpenbart. Det vitner utallige pressemeldinger om.

Men så langt så er det ingen som har demonstrert praktisk bruk av kvantedatamaskiner til å knekke krypto.

I tillegg bør jo ein følgje prinsippet om minste overraskelse. Kvantedatamaskiner i praktisk bruk er ein overraskelse. At kriminelle tystar på kvarandre er ikkje det. Og sistnemde forklarer fullt ut det vi observerer.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Science fiction ok.. men du er vel enig i at USA har quantum computer og at de teoretisk kan bruke denne til og cracke darknet traffik?
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk.
Tro det eller ei, men det foregår en del interessant forskning ved universiteter og ute i industrien også! Det er ikke sånn at alle de som er best til alt, alltid, hele jævla tiden ender opp hos NSA uten unntak. Noen av de finner du også ved MIT, IBM, NASA og Camebridge. Og en drøss med andre plasser. Personlig tipper jeg at det store gjennombrudded innen kvanteberegninger kommer til å inntreffe først ved et universitet der noen klare å demonstrere et opplegg som i teorien lar seg skalere, og deretter få en praktisk demonstrasjon fra en tung industriaktør.

NSA og andre spioner kommer selvsagt til å legge sine klamme hender på den teknologien jævlig kjapt, og man skal ikke se bort i fra at de vil være med på å betale for kalaset - men det er ingen rimelig grunn til å tro at de vil ligge tredve år foran resten av verden.

Bemerk også at en kvantemaskin kun vil hjelpe deg i noen spesialtilfeller. Flere (alle?) former for asymmetrisk kryptografi baserer seg på matematikk som i teorien kan eies av en kvantemaskin. Matematikken som brukes til vanlig diskkryptering er et helt annet beist! En tilstrekkelig lang nøkkel for AES vil være resistent mot kvantemaskiner. Dette er matematikk, ikke teknologi. Du må gjerne vifte det bort med supermatimatikere med superkvantemaskiner hos NSA, men da kan du like gjerne introdusere Jesus i ligningene dine mens du først er i gang.

Kampen mellom kryptografer og kryptoanalytikere er i dag dominert av kryptografen: Så lenge de implementerer matematikken sin korrekt og brukerne bruker den riktig, så er sikker kommunikasjon og sikker lagring normen. Når kvantemaskinene kommer får den sikre kommunikasjonen en solid torpedo for baugen, men sikker lagring forblir sikker. Det er i alle fall min forståelse av saken, jeg er åpen for at jeg kan være fullstendig på bærtur.
(Noe de fleste som uttaler seg om disse greiene i større grad burde være..!)
Sist endret av Myoxocephalus; 23. september 2020 kl. 22:00.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I svært mange jurisdiksjoner får du strafferabatt for å samarbeide med politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta feil, men mener det bare er mulig med strafferabatt ved tilståelsedom, og da maksimalt 30%. Det er ikke politiet som gir straff i en sak, de bare fremlegger bevis. Dersom du har sammarbeidet med politiet kan de muligens hjelpe å tilrettelegge. Tror ikke selgere på darknet selger seg selv så billig til politiet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kattmedsukkerpå Vis innlegg
Jeg kan ta feil, men mener det bare er mulig med strafferabatt ved tilståelsedom, og da maksimalt 30%. Det er ikke politiet som gir straff i en sak, de bare fremlegger bevis. Dersom du har sammarbeidet med politiet kan de muligens hjelpe å tilrettelegge. Tror ikke selgere på darknet selger seg selv så billig til politiet.
Vis hele sitatet...
Nja.

Straffelova §78 seier at samarbeid skal verke formildande. I tillegg har du handlingsrommet påtalemakta har i utforminga av tiltalen.

Viare er det skilnader mellom ulike land.

Så det er unyansert å sei at du ikkje kan få strafferabatt for anna enn total og full tilståelse. Ref m.a. Gjermund Cappelen.
Sitat av kattmedsukkerpå Vis innlegg
Jeg kan ta feil, men mener det bare er mulig med strafferabatt ved tilståelsedom, og da maksimalt 30%. Det er ikke politiet som gir straff i en sak, de bare fremlegger bevis. Dersom du har sammarbeidet med politiet kan de muligens hjelpe å tilrettelegge. Tror ikke selgere på darknet selger seg selv så billig til politiet.
Vis hele sitatet...
Yes, det stemmer. Er vel fordi det sparer staten for en del utgifter ved at de slipper å kjøre lange rettssaker ved påtale.

Virker samtidig som at Norge er mer fleksible på dette enn andre land. Et godt eksempel er USA, hvor de allerede har relativt strenge straffer som dommere ikke kan se bort fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evigstudent Vis innlegg

Virker samtidig som at Norge er mer fleksible på dette enn andre land. Et godt eksempel er USA, hvor de allerede har relativt strenge straffer som dommere ikke kan se bort fra.
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld har påtalemakta adgang til å inngå bindande avtaler i USA: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plea..._United_States