Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2400
Hei. Jeg jobber fulltid som webutvikler og har det siste året forsøkt å lære meg å lage apper på kvelden, for å realisere en idè jeg hadde.

I disse grønne tider har jeg forsøkt å leve litt mer klimavennlig, med blandet hell. Jeg har forsøkt å redusere kjøttforbruket, kjøpe mindre klær, ta mer kollektivt og fly mindre enn vanlig. Men det varer gjerne bare noen dager, før jeg sitter og gomler på en indrefilet for andre dagen på rad og planlegger neste sydentur.

Jeg tror en av grunnene til at det er vanskelig å velge klimavennlig er at konsekvensene av valgene jeg tar verken er målbare eller synlige. Jeg får ingen direkte feedback.
Derfor har jeg utviklet en app som lar deg utføre daglige, ukentlige eller årlige utfordringer som reduserer ditt karbonavtrykk.

Mengden Co2-ekvivalenter som du sparer på å løse utfordringene blir lagret og akkumulert i appen. Og du mottar XP og små motivasjonstekster hver gang du utfører en utfordring. Jeg har også implementert et leaderboard slik at du kan se hvordan du ligger an i forhold til de andre brukerne nasjonalt og globalt.

Jeg håper at noen ønsker å teste ut appen og kanskje til og med komme med litt konstruktiv kritikk på den første versjonen. Dersom du ikke ønsker å installere en ny app kan du se screenshots her.

Appen på Google Play
Appen i App Store

Takk for at du leste.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kor har du talla ifrå? Dei framstår jo meir eller mindre som fri fantasi - og det er heller ikkje gitt at dei er reelle. Ting er meir komplekst enn det framstår som. T.d. påstår du 11.5kg ved å handle mat som ikkje er plastinnpakka... Det er for det første eit veldig høgt tal, og for det andre er det ikkje gitt at det er negativt med plast. Mykje held seg betre når det ikkje har fri tilgang på oksygen, og plast er veldig lett og billeg. Om du unngår å kaste ein pakke kjøttdeig fordi den er pakka i plast, og difor held seg tre dagar lenger, går du neppe i minus på grunn av plast.

Forøvrig veldig godt iniativ. Eg har tru på at det å pirke folk i riktig retning, ved å vise at val har reell verdi, faktisk kan bidra til snu vaner. Men det er eit betent tema, og det bør vere spesifisert litt betre kva ein legg i dei ulike handlingene, og kor talmaterialet er henta frå. T.d. 6 tonn CO2 ved å bytte til LED... Om vi anslår snitt på 600W til lys (ti sterke lyspærer på 24/7), så vil du med europeisk kraftmiks komme ut på utslepp på omlag 1.5 tonn. Du påstår bytte til LED sparer 4-gongen. Det er tall eg ikkje trur på.

I tillegg trur eg det er veldig nyttig å hilighte dei tinga folk ikkje ser på som problematisk - men som i sum er det - og det finst fullgode alternativ. T.d. det å kjøpe flaskevatn, som er tappa på plastflasker og frakta på lastebil, framfor å drikke vatn frå springen. Begge deler har identisk resultat; du får i deg vatn, men klimaavtrykket mistenker eg er radikalt forskjellig. Og det beste? Folk ofrer i realiteten ingenting ved å velje rett.

Men som sagt - bra iniativ, og eg liker ideen din til å påverke folk.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kor har du talla ifrå? Dei framstår jo meir eller mindre som fri fantasi - og det er heller ikkje gitt at dei er reelle.
Vis hele sitatet...
Tallene er enten hentet direkte fra, eller blitt brukt som beregningsgrunnlag, fra en rekke kilder. Jeg har hentet tall fra statiske byråer, WHO, noen studier, forskningsartikler og ulike miljøorganisasjoner. De fleste kildene refererer til studier. Men i mange tilfeller er det komplekst å beregne Co2-utslipp og det er derfor knyttet høy usikkerhet til tallene i studiene.

I første versjon har jeg som regel benyttet globale gjennomsnittstall i beregningene. Dette vil føre til mindre nøyaktige tall for hver enkelt bruker, men dersom appen får brukere fra mange nasjoner, skulle jeg tro at den samlede mengden Co2 spart, på tvers av brukere i alle nasjoner, vil bli mer presist.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ting er meir komplekst enn det framstår som. T.d. påstår du 11.5kg ved å handle mat som ikkje er plastinnpakka... Det er for det første eit veldig høgt tal, og for det andre er det ikkje gitt at det er negativt med plast. Mykje held seg betre når det ikkje har fri tilgang på oksygen, og plast er veldig lett og billeg. Om du unngår å kaste ein pakke kjøttdeig fordi den er pakka i plast, og difor held seg tre dagar lenger, går du neppe i minus på grunn av plast.
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig godt poeng som jeg ikke har tenkt på. For vakumpakket mat vil det nok lønne seg i "Co2-regnskapet" å ikke kutte plasten. Jeg skal legge inn en presisering av dette i appen. Takk!


Sitat av vidarlo Vis innlegg
... det bør vere spesifisert litt betre kva ein legg i dei ulike handlingene, og kor talmaterialet er henta frå.
Vis hele sitatet...
Dette ligger i backloggen, men jeg var usikker på hvor interessant/viktig det var for brukeren å se tallmaterialet og beregningene. Men da gir jeg dette en høyere prioritering, og implementerer funksjonalitet som linker til kilde. Takk


Sitat av vidarlo Vis innlegg
T.d. 6 tonn CO2 ved å bytte til LED... Om vi anslår snitt på 600W til lys (ti sterke lyspærer på 24/7), så vil du med europeisk kraftmiks komme ut på utslepp på omlag 1.5 tonn. Du påstår bytte til LED sparer 4-gongen. Det er tall eg ikkje trur på.
Vis hele sitatet...
Jeg skal gå over beregningene for utskiftning til LED på nytt. Det kan være at jeg har benyttet amerikanske tall her. Amerikanerne har gjennomsnittlig større hus og derfor flere lyspærer, og en annen kraftmiks enn oss nordmenn. Men jeg skal som sagt se over beregningen på nytt.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg trur eg det er veldig nyttig å hilighte dei tinga folk ikkje ser på som problematisk - men som i sum er det - og det finst fullgode alternativ. T.d. det å kjøpe flaskevatn, som er tappa på plastflasker og frakta på lastebil, framfor å drikke vatn frå springen. Begge deler har identisk resultat; du får i deg vatn, men klimaavtrykket mistenker eg er radikalt forskjellig. Og det beste? Folk ofrer i realiteten ingenting ved å velje rett.
Vis hele sitatet...
God idè! Jeg legger inn dette i appen. Takk skal du ha.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men som sagt - bra iniativ, og eg liker ideen din til å påverke folk.
Vis hele sitatet...
Takk Og mange, mange takk for at du tok deg tid til å sjekke ut appen og gi så mange, nyttige tilbakemeldinger. Jeg setter virkelig pris på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eit forslag er jo at du let folk settje utgangspunktet sitt.

T.d. at du starter med å lage ein profil av dagens tilstand; fire kjøttmiddager i uka, to vegetar, ein fisk, kjører bensinbil tre mil til jobb, 100m^2 leilighet etc.

Berre det å bu i leilighet vs. einebustad er antakeleg eit stort kutt for dei fleste, og bør med.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eit forslag er jo at du let folk settje utgangspunktet sitt.

T.d. at du starter med å lage ein profil av dagens tilstand; fire kjøttmiddager i uka, to vegetar, ein fisk, kjører bensinbil tre mil til jobb, 100m^2 leilighet etc.

Berre det å bu i leilighet vs. einebustad er antakeleg eit stort kutt for dei fleste, og bør med.
Vis hele sitatet...
God idé. Det bør være mulig for brukeren å legge inn størrelse på leilighet og kanskje noen flere parametere som ikke endrer seg så ofte. Så kan mengden Co2 som brukeren sparer på å bo i en leilighet, legges til ukentlig i totalt spart Co2.

Takker så mye for innspill