Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2727
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis jeg har brukt 40-50mg om dagen , Valium i 2 måneder , for så å innrømme til fastlege og psykiater / lege , vil jeg få noe hjelp?
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Altså selvmedisinering
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Eller lar de meg pines med abstinenser?
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mtp at du har tatt relativt mye vil du mål få hjelp til å trappe ned
Anonym bruker
"Kjær Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på akkurat det samme selv...
Har hatt 6 mg Valium daglig på resept i over 2 år, men skaffet masse illegal Xanax i det siste. Har tatt opp til 15 mg Xanax daglig. Ble fri for dem her om dagen, og hentet ut Valium på apoteket. Tok 40 mg idag, en hel ukes rasjon i en sleng og sitter allikevel her nå og skjelver som et aspeløv pga abstinenser. Fyfan for et helvete, tror jeg blir gal.
Noen som kan gi oss råd?
Be om nedtrappingsplan. Etter et par mndr med heftig riv å xanax knasking fikk jeg vival (skulle ta 10mg når jeg sto opp og 10mg litt senere på dagen), men det var mens jeg venta på å bli lagt inn til behandling. MEN, vival fikk jeg ikke lett, var 2 dager på rad til ø-hjelp der jeg har legesenter og den andre dagen kunne han skrive de ut til min far som sto ansvarlig for at de bli gitt som foreskrevet. Min far var med på begge de legetimene og enda var det vanskelig (han var med da jeg knapt klarte å snakke eller såvidt gå)
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
dere må trappe ned på benzo, det ordner legen. trappet selv ned etter å ha blitt avhengig, tok meg ca. et år å gå fra 40mg utskrevet pr. dag til å være helt uten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
dere må trappe ned på benzo, det ordner legen. trappet selv ned etter å ha blitt avhengig, tok meg ca. et år å gå fra 40mg utskrevet pr. dag til å være helt uten.
Vis hele sitatet...
ETT ÅR???
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer på akkurat det samme selv...
Har hatt 6 mg Valium daglig på resept i over 2 år, men skaffet masse illegal Xanax i det siste. Har tatt opp til 15 mg Xanax daglig. Ble fri for dem her om dagen, og hentet ut Valium på apoteket. Tok 40 mg idag, en hel ukes rasjon i en sleng og sitter allikevel her nå og skjelver som et aspeløv pga abstinenser. Fyfan for et helvete, tror jeg blir gal.
Noen som kan gi oss råd?
Vis hele sitatet...
Har vært i din situasjon før , måtte slite med litt muskelrykninger Rent helvete benzo , men hva kan man gjøre når det norske helsevesenet ikke hjelper , da må man kjøpe illegalt
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
dere må trappe ned på benzo, det ordner legen. trappet selv ned etter å ha blitt avhengig, tok meg ca. et år å gå fra 40mg utskrevet pr. dag til å være helt uten.
Vis hele sitatet...
Ett år er vel i lengste graden for 40mg?
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Be om nedtrappingsplan. Etter et par mndr med heftig riv å xanax knasking fikk jeg vival (skulle ta 10mg når jeg sto opp og 10mg litt senere på dagen), men det var mens jeg venta på å bli lagt inn til behandling. MEN, vival fikk jeg ikke lett, var 2 dager på rad til ø-hjelp der jeg har legesenter og den andre dagen kunne han skrive de ut til min far som sto ansvarlig for at de bli gitt som foreskrevet. Min far var med på begge de legetimene og enda var det vanskelig (han var med da jeg knapt klarte å snakke eller såvidt gå)
Vis hele sitatet...
Det var det jeg tenkte å gjøre.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer på akkurat det samme selv...
Har hatt 6 mg Valium daglig på resept i over 2 år, men skaffet masse illegal Xanax i det siste. Har tatt opp til 15 mg Xanax daglig. Ble fri for dem her om dagen, og hentet ut Valium på apoteket. Tok 40 mg idag, en hel ukes rasjon i en sleng og sitter allikevel her nå og skjelver som et aspeløv pga abstinenser. Fyfan for et helvete, tror jeg blir gal.
Noen som kan gi oss råd?
Vis hele sitatet...
Hvis det blir for jævlig ring 113 Vet om folk som har dødd av Xanax abstinenser , og med tanke på at du har spist 15mg daglig Huff
Anonym bruker
"Kjær Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis det blir for jævlig ring 113 Vet om folk som har dødd av Xanax abstinenser , og med tanke på at du har spist 15mg daglig Huff
Vis hele sitatet...
Har ringt legevakta, de ringer tilbake iløpet av kvelden...
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
DPS lar deg pine vet jeg vertfall. Ble henvist til akuttpsykiatrisk hos legevakten. Var en psykolog og en psykiater. Jeg hadde fått alle medisinene mine gjennom fastlege og de så det på pcen. Jeg fortalte saken min å jeg fikk moralpreken av psykiateren om at xanor ikke er en veldig god medisin og at jeg burde forsette å stå i det. Dette er jo akkurat slike situasjoner man trenger en psykiater til å skrive ut medisiner.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ringt legevakta, de ringer tilbake iløpet av kvelden...
Vis hele sitatet...
Bra Gjerne gi oppdatering hvordan det gikk
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
DPS lar deg pine vet jeg vertfall. Ble henvist til akuttpsykiatrisk hos legevakten. Var en psykolog og en psykiater. Jeg hadde fått alle medisinene mine gjennom fastlege og de så det på pcen. Jeg fortalte saken min å jeg fikk moralpreken av psykiateren om at xanor ikke er en veldig god medisin og at jeg burde forsette å stå i det. Dette er jo akkurat slike situasjoner man trenger en psykiater til å skrive ut medisiner.
Vis hele sitatet...
Ikke en bra psykiater da for å si det sånn...
Anonym bruker
"Overtalt Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke du trenger å trappe ned over så lang tid hvis du kun har brukt det i to måneder. Men hvis det ikke er første gang du går igjennom abstinens så stiller det seg litt annerledes.

Ashton manual skal vel ha en seksjon med nedtrappingsplan hvis jeg ikke husker feil.

Når du først kommer deg igjennom så anbefaler jeg deg å ikke begynne på den igjen. For hver gang så blir det verre.

Hilsen en som har vært abstinent siden mars 2019
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
4-6 uker avhengig av hvordan du føler deg skal være plenty. 2 måneder er ikke lang bruk ei heller ingen ekstrem dose.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror du vil merke veldig lite til abstinenser
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har ihvertfall muskelrykninger
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ett år er vel i lengste graden for 40mg?
Vis hele sitatet...
kan ta alt fra et par måneder til årevis. spørs på hvordan du takler det fysisk og psykisk. tok meg et år pga. at det skulle gå 2 uker mellom hvert trinn på 2.5mg, dvs 7mnd, men ble litt krøll innimellom pga. at jeg slet, så gikk noen gang lengre enn 2 uker mellom hvert steg. jeg er veldig fornøyd med den løsningen, da jeg fikk bestemme litt selv, og heller vente 4 uker og være klar for å føle meg dårlig, enn å skulle pushe for hardt og få tilbakefall eller annen problematikk. er ikke tidsfrist på å bli clean, viktigste er at du gjør det på en måte du klarer å håndtere, det var det som funka for meg hvertfall.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leger generelt merker fort forskjell på to typer «brukere»; de som spiser til det er tomt og kommer for å grine vs. dem som trapper ned i tråd med god praksis. Ikke akkurat vanskelig å se hvilken kategori du havner i ved en konsultasjon, hold kjeft og ta det som en mann om du ikke er hypp på et rødt flagg i journalen som gjør at du havner på C-preparater livet ut. Valium er en av de enkleste benzoene å trappe ned på pga. den laaange halveringstiden. Takk for at du er med på å stigmatisere en god angstmedisin for resten av kronikerne på pasientlista!
Anonym bruker
"Kjær Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bra Gjerne gi oppdatering hvordan det gikk
Vis hele sitatet...
Tok nettopp 28 mg Vival etter telefonsamtale med legen. Det føles litt bedre nå. Men allikevel en liten dose med tanke på at 5mg Vival tilsvarer 15mg Xanax og jeg har tatt ca 10-20 Xanax om dagen... Skal få legetime på helsesenteret imorgen formiddag. Har fucket opp skikkelig, håper ikke legen trekker inn resepten på Vival nå...Men jeg var såpass dårlig at jeg måtte ringe legevakta og forklare situasjonen, kunne ikke lyve.
5mg vival tilsvarer absolutt ikke 15mg xanax, 10-15mg vival tilsvarer kanskje 1-2mx xanax om jeg ikke her helt på tur.
Anonym bruker
"Kjær Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
5mg vival tilsvarer absolutt ikke 15mg xanax, 10-15mg vival tilsvarer kanskje 1-2mx xanax om jeg ikke her helt på tur.
Vis hele sitatet...
Det er blir jo omtrent det samme?
2 mg Xanor = 40 mg Diazepam i teorien. er litt forskjellig fra person til person. Bare glem å trap ned med valium i disse hestedosene. Kjøp Rivotril og trapp ned til 2mg per dag, derfra kan du gå over til diazepam.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er blir jo omtrent det samme?
Vis hele sitatet...
"Men allikevel en liten dose med tanke på at 5mg Vival tilsvarer 15mg Xanax"

Det var den jeg svarte på der du skrev 5mg vival tilsvarer 15mg xanax, tenkte bare å informere om at det var feil, men heller motsatt, minus noen mg xanax som han over sier.
Jeg trappet meg av xanor og brukte 1 år på det. Hadde da stått fast på 2 mg xanor daglig i flere år.

Jeg gikk fra xanor over til valium ganske kjapt, så fra valium til sobril og fra 2,5 mg sobril til Ingenting.

Jeg anbefaler å bruke god tid på det for å kjenne på minst mulig abstinenser. Er veldig lurt å være tålmodig og ikke tenke at du skal haste igjennom det.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kjenner ikke særlig abstinenser , tar sånne 350mg magnesium tabletter , kan hjelpe en del på tremor/muskelrykninger og kramper
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke du trenger å trappe ned over så lang tid hvis du kun har brukt det i to måneder. Men hvis det ikke er første gang du går igjennom abstinens så stiller det seg litt annerledes.

Ashton manual skal vel ha en seksjon med nedtrappingsplan hvis jeg ikke husker feil.

Når du først kommer deg igjennom så anbefaler jeg deg å ikke begynne på den igjen. For hver gang så blir det verre.

Hilsen en som har vært abstinent siden mars 2019
Vis hele sitatet...
Uenig jeg synes abstinenser blir mindre og mindre stress med årene. Vet hva som kommer og hva som funker.

Men heldigvis ikke redsel for abstinenser som stopper meg fra å ødelegge meg selv.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Uenig jeg synes abstinenser blir mindre og mindre stress med årene. Vet hva som kommer og hva som funker.

Men heldigvis ikke redsel for abstinenser som stopper meg fra å ødelegge meg selv.
Vis hele sitatet...
Mye av abstinenser sitter også i hodet, altså at det er psykisk, man tror det er værre enn det egentlig er og om man har rett mindset blir alt mye lettere
Anonym bruker
"Kjær Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjenner ikke særlig abstinenser , tar sånne 350mg magnesium tabletter , kan hjelpe en del på tremor/muskelrykninger og kramper
Vis hele sitatet...
Dette var jeg ikke klar over. Kan magnesium-tabletter faktisk hjelpe mot abstinenser? Skal trappe ned på benzo, og hvis mengden jeg får for nedtrapping blir for lite, er dette noe som kan hjelpe?
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette var jeg ikke klar over. Kan magnesium-tabletter faktisk hjelpe mot abstinenser? Skal trappe ned på benzo, og hvis mengden jeg får for nedtrapping blir for lite, er dette noe som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Det kan det ja
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Magnesium hjelper nok ikke mot abstinenser, men mot krampene.

Så.man får mindre symptomer på abstinenser og dermed virker abstinensene mildere.


Vitaminer, særlig de forskjellige b vitaminene helst i injeksjon kan hjelpe..mye.mat, mye drikke, mye søvn og mosjon er best å medisin for meg.

Å.være på avrusning suger ut kreftene mine.

Er jeg hjemme og kan gjøre positive ting er det mye lettere. Men da må.man stole på seg selv.

Sikkert veldig individuelt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Magnesium hjelper nok ikke mot abstinenser, men mot krampene.

Så.man får mindre symptomer på abstinenser og dermed virker abstinensene mildere.


Vitaminer, særlig de forskjellige b vitaminene helst i injeksjon kan hjelpe..mye.mat, mye drikke, mye søvn og mosjon er best å medisin for meg.

Å.være på avrusning suger ut kreftene mine.

Er jeg hjemme og kan gjøre positive ting er det mye lettere. Men da må.man stole på seg selv.

Sikkert veldig individuelt.
Vis hele sitatet...
Det er noe i det du sier der. På avrusning er det lett for at alt fokus blir på hvorfor man er der, rusen og alle tanker det fører med seg. Da sier det seg selv at det for mange blir dobbelt så tungt.

Om man derimot er hjemme kan man lettere skifte fokus til vanlige gjøremål og gjøre det man vil. Gå på tur når man vil, se tv, lage mat, spille høy musikk osv. Man klarer også å slappe av på en annen måte da det ikke er så mange hensyn å ta slik det kanskje er på en avrusningspost.
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Det er noe i det du sier der. På avrusning er det lett for at alt fokus blir på hvorfor man er der, rusen og alle tanker det fører med seg. Da sier det seg selv at det for mange blir dobbelt så tungt.

Om man derimot er hjemme kan man lettere skifte fokus til vanlige gjøremål og gjøre det man vil. Gå på tur når man vil, se tv, lage mat, spille høy musikk osv. Man klarer også å slappe av på en annen måte da det ikke er så mange hensyn å ta slik det kanskje er på en avrusningspost.
Vis hele sitatet...
Jeg har troen på at om man er tungt inn i rus, og har et omfattende misbruk. Har man behov for endring, det er svært sjeldent man opprettholder rusfrihet kun ved å avstå fra rus til man er abstinensfri. Hadde det vært så enkelt hadde det ikke vært så vanskelig for avhengige som ønsker det å bli rusfri.

Om man skal endre seg trenger man å ta tak i ting, uansett hvor vanskelig og tungt det er, så hjelper det ikke å la være å kjenne på ting som er vondt. Det kommer til et punkt hvor man ikke klarer å rømme fra følelsene/problemene. Hva gjør en rusmisbruker da? Akkuratt det man er vant til, forsøke ruse det vekk.
Jeg trapper pasienter ned. avhengig av dose og hvor lenge man har brukt. Vanligvis går det greit med 12 uker. Men gjerne kortere og lengre. Blir ofte litt pasientstyrt. Spørs også på hvilke benzo man bruker til nedtrapping. Eksempel på plan kan du se nedenfor. Bruker da Diazepam (Valium/vival) til nedtrapping

Nøyaktig dose tabletter per dag tabletter per uke
Utgangspunkt 30mg 15 105
23.09.20 23mg 11.5 80.5
30.09.20 17mg 8.5 59.5
07.10.20 13mg 6.5 45.5
14.10.20 10mg 5 35
21.10.20 7mg 3.5 24.5
28.10.20 5mg 2.5 17.5
04.11.20 4mg 2 14
11.11.20 3mg 1.5 10.5
18.11.20 2mg 1 7
25.11.20 2mg 1 7
02.12.20 1mg 0.5 3.5
09.12.20 1mg 0.5 3.5
16.12.20 1mg 0.5 3.5
23.12.20 1mg 0.5 3.5
30.12.20 1mg 0.5 3.5
06.01.21 0mg 0 0
Sist endret av DrDoctor; 23. september 2020 kl. 16:10.