Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2823
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei, driver å forer et utebed på terrassen med mycel fra P Amazonas growen min.
Dette er mycel som jeg ikke får brukt innendørs uansett

Lurer på om folk tror utebedet vil pinne ila sommeren? Basert på de temperaturene vi har hatt?

Om natta blir det allerede på grensen, men alt som trengs i min bok er to tre uker med fortsatt 15-20 grader, ikke for lite regn, og ikke for kaldt om natta.
Jeg vanner etter behov

Lest værmelding og tenker at det virker ganske fortapt mtp på utebed

Noen som er uenig? De frukter i romtemperatur gitt tid innendørs, så høy temp er ikke et absolutt krav. Andre som har utebed i år?
Interessant eksperiment. Jeg mener å ha lest at folk i nordlige stater i USA har fått til å dyrke utendørs cubensis sommerstid.
Jeg ville kanskje tro 15-20 grader er litt lite, men verd forsøket. Innendørs er vel 25-27 grader optimalt i det vegetative stadiet, mens
frukting fungerer best mellom 22 og 25, mener jeg å huske. Har begrenset erfaring med dette, hehe. Brukte varmekabler som
"hjelpemiddel".

Det er dessuten noen canadiere som visstnok har klart å avle frem en slags "cold weather strain", men jeg har lite info på dette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker bare mycel som ikke skal frukte innendørs fks pga mindre farlige konkurrenter, som fks spindelvev-kontam. Så dette er ren lek, ingen avgift, bare 2nd rate spawn.
Putter ikke grønnmugg-glass i bedet.
Har ikke så mye å rapportere om bedet så langt.
Masse halvgod restemycel ble spawnet til en blanding av pausterisert torvløs jord og coir i en avlang blomsterkasse 07.07.
En vill plante som hadde slått seg til i bedet
ble plantet om i coiren, og lever et nærningsløstliv
som etterhvert vil resultere i gule og røde blader i fleng.

Her og der kommer det opp koloniserte grains. Jeg ser at mycelet er i bevegelse til tross for lave temperaturer.
Har caset bedet med vermiculitt, som jeg er overbevist om at er en god idé for denne utegrowen.
Har gravd én gang for å sjekke hva som skjer under, og støtte på mycel som ble revet opp med en gang.
Så det skal jeg la være å gjøre noe mer.
Forer det med flere koloniserte grains og håper det pinner ila sommeren
-har trua

07/07





20/07





Tror det enten blir fleinsommer i juli, eller pinning på utebedet. Ganske spesielt å ha et cubensis utebed mens det flusher flein små skala i Oslo
Sist endret av meaculpaUIO; 21. juli 2020 kl. 04:38.
Skjønner at dette kanskje ikke var ett alternativ, men om substratet får kolonisert seg ferdig inne i grei romtemp før du setter det ut, så skal tempen ute være lavere enn det er nå for at f.eks en tub skal bli mislykket
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Tester det alge sier med å sparke en mini tub til terrassen nå
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Leker meg med utebedet, lykkes med å flytte møkkfleinsopp til å pinne på terassen
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Trist:


▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Aldri si aldri:




Det tørker fort ut, men det er ikke nødvendigvis bare dårlig.

Som dere ser nederst til venstre så pinna faktisk cubesa utendørs i dette klima vi har nå

Til info alge: tubs pinna også på terassen

Kommer til å lage et nytt rent utebed med høy kvalitets kolonisert korn og coir, og oppdatere tråden m bilde når det er ferdig
Sist endret av meaculpaUIO; 9. august 2020 kl. 22:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter