Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1839
Dette spørsmålet er spesifikt til dere med ADD. Hvordan fungerer medisinering på dere?

- Slappere/mere våken en vanlig?

- Hva foretrekker dere av depot og 4t tabeletter?

- Blir du mere apatisk/følelsesløs? Evt det motsatte?

- Har det blitt lettere å følge rutiner og planlagte gjøremål? Som feks komme seg på trening, spise sunnere, flinkere på jobb? Generelt mindre motløs?

- Hvilken medisin har dere hatt best effekt av? Og hvilken har vært dårligst?

- Hvilke bivirkinger har vært mest framtredende? Og er evt bivirkningene vært alt det positive tabelettene kan gi?

- Har dere fått mere impulskontroll?

- Mindre tankekjør?

- Vist dere drar på fylla etter medisinering, klarer dere å kontrollere alkohol inntak og oppførsel bedre?

- Mindre/mere introvert? Lettere å føre samtale med folk?

- Mere/mindre angst og deprisjon?

- Sexlyst?

- Går det fint å sove så lenge dere tar medisinen tidlig nok?

- Hva har dere merket av mest positiv karakter etter dere begynte på medisiner?

Kom gjerne med flere innspill vist du føler for det! Alle svar, store og små settes pris på!

Spørsmålene er da kun til dere med ADD og ikke ADHD!
Sist endret av Heyhoti; 22. juni 2020 kl. 09:40. Grunn: Legge til spørsmål.
- Slappere/mere våken en vanlig?
Litt mer våken, men har jeg sovet lite en per

- Hva foretrekker dere av depot og 4t tabeletter?
Bare prøvd ritalin kapsler og elvanse, liker sistnevnte pga jevnere effekt. Merker mindre nedtur når det går sakte ned.

- Blir du mere apatisk/følelsesløs? Evt det motsatte?
Litt mindre følsom

- Har det blitt lettere å følge rutiner og planlagte gjøremål? Som feks komme seg på trening, spise sunnere, flinkere på jobb? Generelt mindre motløs?
Lettere å komme igang med ting, funker bedre på jobb og trening.

- Hvilken medisin har dere hatt best effekt av? Og hvilken har vært dårligst?
Kun prøvd ritalin og elvanse. Begge funka bra på symptomer, men problemer med hodepine/magesmerter på ritalin så ba om å få bytte etter noen måneder. Sliter med matlyst på begge, men ble bedre etter noen mnd.

- Hvilke bivirkinger har vært mest framtredende? Og er evt bivirkningene vært alt det positive tabelettene kan gi?
For ritalin vil jeg si at ulempene var større enn fordelene pga hodepine/magevondt. På elvanse kan jeg leve med dårligere matlyst, sexlyst og litt flatere følelsesliv.

- Har dere fått mere impulskontroll?
Ja, spesielt når det kommer til hva jeg sier og kjøp/salg.

- Mindre tankekjør?
Ja, litt mindre.

- Vist dere drar på fylla etter medisinering, klarer dere å kontrollere alkohol inntak og oppførsel bedre?
Drikker så sjelden at kan ikke svare.

- Mindre/mere introvert? Lettere å føre samtale med folk?
Flinkere sosialt, men sier mindre pga impulskontroll. Tenker mer over hva jeg sier først.

- Mere/mindre angst og deprisjon?
Mindre deprimert, har ikke slitt noe særlig med angst verken før eller nå.

- Sexlyst?
Ganske lik normalen på ritalin, dårligere med elvanse.

- Går det fint å sove så lenge dere tar medisinen tidlig nok?
Ja, men doseavhengig, spesielt på elvanse, blir trøbbel med søvn om jeg tar den senere enn kl 10 så dropper den i helgene og bruker den kun når jeg jobber.

- Hva har dere merket av mest positiv karakter etter dere begynte på medisiner?
Mindre sint/frustrert, funker bedre på jobb, glemmer mindre, flinkere til å rydde.
Anonym bruker
"Særegen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
[quote=Heyhoti;3603138]Dette spørsmålet er spesifikt til dere med ADD. Hvordan fungerer medisinering på dere?

Mer våken, stabil i humøret og engasjert

- Slappere/mere våken en vanlig?
Ja
- Hva foretrekker dere av depot og 4t tabeletter?

- Blir du mere apatisk/følelsesløs? Evt det motsatte?

Jeg ble det av Ritalin, 2.uken. Bra konsentrasjon første uken, totalt apatisk uken etter. Uke 3 økte vi dose og tankekjøret var borte men hadde ikke noe konsentrasjon eller engasjement. Deretter gikk det i prøve ut dosefordeling og øking. Førte logg og så at til slutt hadde jeg 20 min med fred, så ble jeg bare nervøs, ville holde fast ved følelsen. Det gikk for fort ut.

- Har det blitt lettere å følge rutiner og planlagte gjøremål? Som feks komme seg på trening, spise sunnere, flinkere på jobb? Generelt mindre motløs?

Jeg har alltid fulgt dette om det var konsekvenser å ikke gjøre det. Alltid møtt på jobb og spist sunt. Ja jeg er flinkere på jobb. Før gjorde jeg bare det minste jeg kunne gjøre og håpet at kunden ikke spørre om hjelp. Nå vil jeg gjerne gi hjelp.

- Hvilken medisin har dere hatt best effekt av? Og hvilken har vært dårligst?

Jeg fikk ta i bruk Aduvanz. Går på minstedose.
Startet med Ritalin 20mg. Øket til 60. Hadde telefon med legen der jeg leste loggen. Det var ikke tvil om at vi måtte prøve noe annet.

- Hvilke bivirkinger har vært mest framtredende? Og er evt bivirkningene vært alt det positive tabelettene kan gi?

Ja, bivirkningene er virkelig verdt det! Hvis du går inn på felleskatalogen så står det om alle medisiner der og bivirkningene står i et skjema ettersom hvor vanlige de er.
Ritalinen kverket matlysten. Og etter hvert ble jeg nervøs, men det var fordi den sluttet å virke. Jeg ble den gamle meg på en måte, bare mildere.
Aduvanzen? Bivirkningene har kommer i ettertid... diaré nemlig. Ikke slik at jeg MÅ på do, ikke klarer å holde det inne, men jeg bare kjenner at presser på. Det KAN være kaffen, men har aldri reager t slik på kaffe før. Har måttet trappe ned på koffein da. Matlysten er fremdeles noe redusert om dagen, men ikke så ille som på Ritalin.


- Har dere fått mere impulskontroll?
Tenker isåfall mer realistisk.

- Mindre tankekjør? Ja, ihvertfall så er det negative tankekjøret borte.

- Vist dere drar på fylla etter medisinering, klarer dere å kontrollere alkohol inntak og oppførsel bedre?

Jeg fristes ikke lenger av alkohol. Før hadde jeg store problemer med å si nei, om vi satt rundt et bord med vin til maten? Jeg måtte ha, hvis jeg ble tilbudt.

- Mindre/mere introvert? Lettere å føre samtale med folk? Ja!

- Mere/mindre angst og deprisjon?

Ja. Men den kommer tilbake når jeg ikke tar den. Skummelt hvordan jeg forandrer meg.

- Sexlyst? Som før.

- Går det fint å sove så lenge dere tar medisinen tidlig nok? Har tatt den kl 12 på dagen og får sove

- Hva har dere merket av mest positiv karakter etter dere begynte på medisiner?

Kom gjerne med flere innspill vist du føler for det! Alle svar, store og små settes pris på!

Spørsmålene er da kun til dere med ADD og ikke ADHD!
Psykonaut
Trådstarter
Takker for svar! Skal muligens begynne etter sommeren, og er ikke gira på mere bivirkninger enn effekt!
Blir flatere, er liksom ikke full fart helt til det er stopp. Surrer mindre og husker bedre. Lettere å holde på med én ting av gangen. Får ikke medisiner lengre da, de ville ikke skrive ut da jeg innrømte at jeg tok meg en blås en gang i blant, og da var det STOR FY FY med medisin tydeligvis.
Psykonaut
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Blir flatere, er liksom ikke full fart helt til det er stopp. Surrer mindre og husker bedre. Lettere å holde på med én ting av gangen. Får ikke medisiner lengre da, de ville ikke skrive ut da jeg innrømte at jeg tok meg en blås en gang i blant, og da var det STOR FY FY med medisin tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Tragisk at de skal stoppe medisinering på det grunnlaget vettu. Det eneste dem oppnår med de greiene dem holder på med der er at folk til slutt stopper og være ærlige med dem. Jeg kommer ikke til å fortelle om mitt bruk av psykedelika på grunnlag av mange like historier som din. Det dem ikke forstår er at mange tyr til slike ting nettopp fordi man har et psykisk problem/sykdom som ikke er mulig å få bukt med uten medisinering. I visse tilfeller så fratar de folk lappen også, fordi man innrømmer bruk og trenger hjelp, selvom man aldri har kjørt bil i rusa tilstand. Da burde de frata lappen til alle som drikker alkohol også da om det opplegget dems skal gi mening, ikke at det hadde gjort det uansett.... Hele det systemet der er så jævlig fucka!
Anonym bruker
"Særegen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Heyhoti Vis innlegg
Tragisk at de skal stoppe medisinering på det grunnlaget vettu. Det eneste dem oppnår med de greiene dem holder på med der er at folk til slutt stopper og være ærlige med dem. Jeg kommer ikke til å fortelle om mitt bruk av psykedelika på grunnlag av mange like historier som din. Det dem ikke forstår er at mange tyr til slike ting nettopp fordi man har et psykisk problem/sykdom som ikke er mulig å få bukt med uten medisinering. I visse tilfeller så fratar de folk lappen også, fordi man innrømmer bruk og trenger hjelp, selvom man aldri har kjørt bil i rusa tilstand. Da burde de frata lappen til alle som drikker alkohol også da om det opplegget dems skal gi mening, ikke at det hadde gjort det uansett.... Hele det systemet der er så jævlig fucka!
Vis hele sitatet...
Merkelig logikk. Hvirfor i huleste er medisin fy fy, da? Jeg innrømmet tidligere alkoholproblemer, men at jeg hadde sluttet, ikke lenger var fristet heller. Lurte på om det var så lurt å si egentlig, men det ble stående i papirene at jeg ikke hadde rushistorikk. Alkoholproblemer, men sluttet stod det.
Det er sant at jeg ikke drikker da

Men tenk om noen mener de ikke har rusproblemer? Men så har de det.... da nekter de jo for det hos dps
Jeg hadde ADHD, Har nå ADD.

- Slappere/mere våken en vanlig?
Mye det samme som uten medisin, tar litt lengre tid å "komme igang" om morgenen dog

- Hva foretrekker dere av depot og 4t tabeletter?
Dexamfetaminsulfat medisiner er definitivt best for hodet mitt, metamina eller attentin.

- Blir du mere apatisk/følelsesløs? Evt det motsatte?
Blir vel heller mere i kontakt med mine egne følelser, og har lettere for å prate/håndtere dem. Hypersensitv overfor folk jeg bryr meg sine følelser.

- Har det blitt lettere å følge rutiner og planlagte gjøremål? Som feks komme seg på trening, spise sunnere, flinkere på jobb? Generelt mindre motløs?
Jepp, definitivt, alt er enklere, spesielt de litt mere "kjedelige" gjøremålene som husvask etc.
mere fokus på sluttprodukt enn på selveprosessen i jobb sammenheng.

- Hvilken medisin har dere hatt best effekt av? Og hvilken har vært dårligst?
Best effekt Attentin 10mg, deretter metamina 5mg og så attentin 5mg.
Verst effekt av ritalin, dernest concerta og så til sist racemisk amfetamin.

- Hvilke bivirkinger har vært mest framtredende? Og er evt bivirkningene vært alt det positive tabelettene kan gi?
Eneste negative bivirkningen må eventuelt være at jeg av og til blir litt vel ambisiøs med tanke på arbeidsmengde/tidsforbruk så det ender ofte med lange dager/netter på kjøkkenet for å hente det inn.

- Har dere fått mere impulskontroll?
Tja, både og. Impulskontroll overfor negative ting som å brøle en kunde i trynet fordi han oppfører seg som en idiot har jeg mye bedre kontroll på. I motsatt ende har jeg enda vanskelige for å prøve å please alle rundt meg..

- Mindre tankekjør?
Mindre negativt tankekjør ja. Men hjernen er fortsatt en formel-1 bil med dobbelt turbokit og nos innsprøyting hvert 5 min.

- Vist dere drar på fylla etter medisinering, klarer dere å kontrollere alkohol inntak og oppførsel bedre?
Neppe, siden jeg som regel veldig skjeldent drar på fylla kun for å drikke alkohol. (da regner jeg ikke med 3-4 halvlitere på pubben og fotball kamp med gutta, men FYLL-FYLL typ ut på fredag klokka 18 og hjem på søndag en gang mellom 08:00 og 20:00)

- Mindre/mere introvert? Lettere å føre samtale med folk?
Mindre introvert, i den grad jeg noen gang har vært særlig introvert.

- Mere/mindre angst og deprisjon?
bedre kontroll på depresjoner og den slags, aldri kjent no særlig på angst.

- Sexlyst?
Som alltid, hverken mer eller mindre.

- Går det fint å sove så lenge dere tar medisinen tidlig nok?
Null problemer, jeg kan fortsatt sove 14 timer i strekk om det er ønkselig

- Hva har dere merket av mest positiv karakter etter dere begynte på medisiner?
At det er mulig å ha fokus å få gjennomført ting som vanlige mennesker klarer å bare presse seg gjennom.

men så har jeg vært diagnosert i rundt 30 år nå også. Dog har jeg hatt perioder uten medisin og i de periodene er jeg en jævla lassaron.

Kom gjerne med flere innspill vist du føler for det! Alle svar, store og små settes pris på!

Spørsmålene er da kun til dere med ADD og ikke ADHD!

Hva samler du inn denne dataen for? planer om å presentere den på noen måte?
Psykonaut
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg
Jeg hadde ADHD, Har nå ADD.

- Slappere/mere våken en vanlig?
Mye det samme som uten medisin, tar litt lengre tid å "komme igang" om morgenen dog

- Hva foretrekker dere av depot og 4t tabeletter?
Dexamfetaminsulfat medisiner er definitivt best for hodet mitt, metamina eller attentin.

- Blir du mere apatisk/følelsesløs? Evt det motsatte?
Blir vel heller mere i kontakt med mine egne følelser, og har lettere for å prate/håndtere dem. Hypersensitv overfor folk jeg bryr meg sine følelser.

- Har det blitt lettere å følge rutiner og planlagte gjøremål? Som feks komme seg på trening, spise sunnere, flinkere på jobb? Generelt mindre motløs?
Jepp, definitivt, alt er enklere, spesielt de litt mere "kjedelige" gjøremålene som husvask etc.
mere fokus på sluttprodukt enn på selveprosessen i jobb sammenheng.

- Hvilken medisin har dere hatt best effekt av? Og hvilken har vært dårligst?
Best effekt Attentin 10mg, deretter metamina 5mg og så attentin 5mg.
Verst effekt av ritalin, dernest concerta og så til sist racemisk amfetamin.

- Hvilke bivirkinger har vært mest framtredende? Og er evt bivirkningene vært alt det positive tabelettene kan gi?
Eneste negative bivirkningen må eventuelt være at jeg av og til blir litt vel ambisiøs med tanke på arbeidsmengde/tidsforbruk så det ender ofte med lange dager/netter på kjøkkenet for å hente det inn.

- Har dere fått mere impulskontroll?
Tja, både og. Impulskontroll overfor negative ting som å brøle en kunde i trynet fordi han oppfører seg som en idiot har jeg mye bedre kontroll på. I motsatt ende har jeg enda vanskelige for å prøve å please alle rundt meg..

- Mindre tankekjør?
Mindre negativt tankekjør ja. Men hjernen er fortsatt en formel-1 bil med dobbelt turbokit og nos innsprøyting hvert 5 min.

- Vist dere drar på fylla etter medisinering, klarer dere å kontrollere alkohol inntak og oppførsel bedre?
Neppe, siden jeg som regel veldig skjeldent drar på fylla kun for å drikke alkohol. (da regner jeg ikke med 3-4 halvlitere på pubben og fotball kamp med gutta, men FYLL-FYLL typ ut på fredag klokka 18 og hjem på søndag en gang mellom 08:00 og 20:00)

- Mindre/mere introvert? Lettere å føre samtale med folk?
Mindre introvert, i den grad jeg noen gang har vært særlig introvert.

- Mere/mindre angst og deprisjon?
bedre kontroll på depresjoner og den slags, aldri kjent no særlig på angst.

- Sexlyst?
Som alltid, hverken mer eller mindre.

- Går det fint å sove så lenge dere tar medisinen tidlig nok?
Null problemer, jeg kan fortsatt sove 14 timer i strekk om det er ønkselig

- Hva har dere merket av mest positiv karakter etter dere begynte på medisiner?
At det er mulig å ha fokus å få gjennomført ting som vanlige mennesker klarer å bare presse seg gjennom.

men så har jeg vært diagnosert i rundt 30 år nå også. Dog har jeg hatt perioder uten medisin og i de periodene er jeg en jævla lassaron.

Kom gjerne med flere innspill vist du føler for det! Alle svar, store og små settes pris på!

Spørsmålene er da kun til dere med ADD og ikke ADHD!

Hva samler du inn denne dataen for? planer om å presentere den på noen måte?
Vis hele sitatet...
Kun til egen bruk! Har hatt ADD i alle år, men har gått ubehandlet. Så tenker prøve medisiner nå for og få bukt med visse ting som kan være vansklig uten Har ikke gått på medisiner siden jeg var 16, og da fikk jeg straterra i noen mnd. Aldri vært så kjørt i huet over en så lang periode før, så har vært litt skeptisk. Men det er vel flere typer medisiner der ute, så får teste hva som funker best for meg . Ser jo ut til at ritalin er en gjenganger på noe folk ikke vil ha
Anonym bruker
"Særegen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Heyhoti Vis innlegg
Kun til egen bruk! Har hatt ADD i alle år, men har gått ubehandlet. Så tenker prøve medisiner nå for og få bukt med visse ting som kan være vansklig uten Har ikke gått på medisiner siden jeg var 16, og da fikk jeg straterra i noen mnd. Aldri vært så kjørt i huet over en så lang periode før, så har vært litt skeptisk. Men det er vel flere typer medisiner der ute, så får teste hva som funker best for meg . Ser jo ut til at ritalin er en gjenganger på noe folk ikke vil ha
Vis hele sitatet...
Var Strattera det eneste du gikk på? Er ikke det 3.valg?
Hvordan er Strattera? Hva merket du? For meg er det som å lese om antidepressiva. Den er ikke sentralstimulerende. Hvordan kan den hjelpe deg da? Ellers ser det ut til at den har mange av de samme bivirkningene som de sentralstimulerende.
Selv var Ritalin min første. Fascinerende å lese hvordan det er så forskjellig på oss.

Jeg har ADD. Kjenner en med kraftig ADHD, som gikk rett på andre medinene, Ritalin var det siste og det som funket best på han. Han går på ekstreme dosere, blir tullete og sliter ut alle rundt seg den ene dagen han ikke får det.
Jeg var sikker på at Ritalin var det rikitge første dagen. Effekten hadde allerede avtatt dagen etter. Fremdeles konsentrert, men det gikk bare ned, ble apatisk hele uken etter. Dosen ble økt og ingenting hjalp. Nå er jeg på Aduvanz minstedose. En ny verden kom. Mens Ritalin ga en rus bare første dagen, ga Aduvanz rus en hel uke! Nesten som å ha en liten promille bare uten følelsen av å være full. Noen ganger innbiller jeg meg at jeg bør klare noen dager uten for er ikke lenger ruset. Kan fremdeles være noe vimsete og glemsk, men humøret er stabilt.

Vil høre litt om Strattera har lest om alle og det virker som Strattera er den som har mest negativ omtale, så Ritalin.
Psykonaut
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var Strattera det eneste du gikk på? Er ikke det 3.valg?
Hvordan er Strattera? Hva merket du? For meg er det som å lese om antidepressiva. Den er ikke sentralstimulerende. Hvordan kan den hjelpe deg da? Ellers ser det ut til at den har mange av de samme bivirkningene som de sentralstimulerende.
Selv var Ritalin min første. Fascinerende å lese hvordan det er så forskjellig på oss.

Jeg har ADD. Kjenner en med kraftig ADHD, som gikk rett på andre medinene, Ritalin var det siste og det som funket best på han. Han går på ekstreme dosere, blir tullete og sliter ut alle rundt seg den ene dagen han ikke får det.
Jeg var sikker på at Ritalin var det rikitge første dagen. Effekten hadde allerede avtatt dagen etter. Fremdeles konsentrert, men det gikk bare ned, ble apatisk hele uken etter. Dosen ble økt og ingenting hjalp. Nå er jeg på Aduvanz minstedose. En ny verden kom. Mens Ritalin ga en rus bare første dagen, ga Aduvanz rus en hel uke! Nesten som å ha en liten promille bare uten følelsen av å være full. Noen ganger innbiller jeg meg at jeg bør klare noen dager uten for er ikke lenger ruset. Kan fremdeles være noe vimsete og glemsk, men humøret er stabilt.

Vil høre litt om Strattera har lest om alle og det virker som Strattera er den som har mest negativ omtale, så Ritalin.
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om fikk jeg noe som het equazym eller noe i den duren først, der hadde jeg ingen virkning. Konsentrasjonen ble meget bra på straterra, men hadde en ekstrem vektnedgang. Null appetitt, svettet hele tiden, var så og si impotent mens jeg gikk på de. Ble veldig apatisk og paranoid på de. Hver dag ca 30-40 min etter jeg tok de spydde jeg som en gris. Det er det jeg kan huske, dette er blitt mange år siden