Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1701
Jeg har fått samlet opp en god slump verktøy, Piper, fastnøkler osv.
Disse ruster fort hvis de blir liggende fuktig bare over natten. Finnes det noen spray eller noe som man kan bruke på det slik at det ikke så fort oppstår rust?
Jeg har brukt matolje tidligere. men det var til kniver.
Det enkleste er helt klart å holde det tørt.
Som over kan du velge hvilket klin du ønsker, wd40, diesel, smørefett osv osv.

Hightech løsning er VCI men krever jo oppbevaring så da kan du like gjerne gjøre det tørt?
WD40, som nevnt over. Det er det beste til å drive ut fuktighet og du trenger ikke mye. Spray litt på ei gammel fille å tørke over etter bruk.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hjelper mye å ikke la verktøyet ligge i en haug/verktøykasse, men heller henge på vegger o.l

Visse billigverktøy ruster fortere enn andre, gjerne da de som ikke har chrome vanadium eller andre legeringer som hindrer rust.
Matolje eller motorolje fungerer veldig bra. Bare å dyppe en fille i oljen å smøre verktøyene, så tørke av med tørr fille. Hvis du får tak i silica-poser så kan du jo ha ett par liggende i kassen/der du oppbevarer verktøyet ditt. Trekker til seg fukt så da vil mest sannsynlig verktøyet holde seg rustfritt.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hjelper mye å ikke la verktøyet ligge i en haug/verktøykasse, men heller henge på vegger o.l

Visse billigverktøy ruster fortere enn andre, gjerne da de som ikke har chrome vanadium eller andre legeringer som hindrer rust.
Vis hele sitatet...
Jeg har alt verktøy i verktøykasser, og har aldri opplevd rust på dem. Verktøyet i bilen er en annen sak....
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du ikke oppbevarer verktøyet på et fuktig sted til å begynne med så ruster det selvfølgelig ikke, men skal du først ha verktøy i en kjeller, bod, garasje, eller andre slike steder hjelper det
Jeg bruker denne til veldig mye forskjellig, også til preservering av verktøy å lignende. Bruker da den som er mellomtykk på 2 eller 4 liters kanne. Bruker en billig pensel å smører på

http://www.bilkontroll.no/fluid-film