Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3194
Sitter veldig i klisteret her nå... Har akkurat dimittert etter et år i militæret. Planen var at jeg skulle finne ut i løpet av det året hva jeg skulle bli videre. Nå sitter jeg her og vet ingen ting. Jeg begynner å bli veldig frustrert..

Har søkt 1 høyskole i Oslo innenfor Film&Tv da dette var noe som hørtes veldig interessant ut. Har alltid hvert glad i å lage film. Men nå er jeg usikker, mye grunnet elendige boforhold i Oslo og har hørt mye om at det er veldig vanskelig å få jobb etter endt utdanning innen film&tv.

Andre ting jeg faller veldig på er beredskapsyrker. Type brannmann eller ambulansesjåfør. Dette virker som meget interessante yrker for meg! Men har lest mye om begge og ble ikke klok. Hvordan blir man brannmann og hvordan blir man ambulansesjåfør?

Jeg gikk studiespes og har ikke fagbrev av noe slag. Noe jeg har hørt man må ha.
Noen som har noen tips og råd? Hvilken vei burde jeg gå? Noen som kanskje har noen andre forslag til yrker? jeg er helt blank.
Hadde satt veldig stor pris på hjelp!
Vil egentlig bare skyte inn at det finnes slike interessetester som finner "passende yrker" for dine interesser. Hvorvidt det gir et godt bilde av hva du vil passe og trives som får du vurdere selv men kan slenge ut en lenke; https://www2.vilbli.no/?Side=Interes...=1&nullstill=1
Tenk litt på hva du gjør som hobby. Liker du feks å samle på frimerker eller andre ting? Arkivist kan du jo bli?
Liker du kanskje å fikle med pc og lignende, så kan du jo enten bli programmerer eller produksjonselektriker?
Vet om flere av mine venner som har gjort hobbyen sin om til jobben sin, og de stor-koser seg. Tenk å kunne gjøre det man vil mest i verden og få betalt for det?

Selv er jeg ikke så alt for sikker på hva jeg skal ta meg til videre, men jeg liker prosjektkoordinering, så samler inn erfaring og kunnskap her og der til jeg evt finner et større prosjekt å jobbe på. Det kan være koordinering i forskjellige grader innenfor mine områder med ekspertise.
Skal du ta utdannelse innenfor Film&TV så er Danvik FHS rette plassen å gå. Ligger i Drammen og tilbyr naturligvis også hybel som en del av tilbudet.
Trolig for sent å komme inn der nå, men lov å ringe å høre.

Rent økonomisk må du også huske på at du har krav på penger fra NAV etter dim fra militæret. Så benytt denne muligheten om du ikke allerede gjør det.


Brannmann:
Ingen (større) krav til utdannelse, holder lenge å ha fullført studiespes på VGS. Felles opptak med fysiske tester o.l i Oslo noen få ganger i året (1-2 normalt). Andre opptaksregler gjelder i de forskjellige fylker.
Bruk google for å finne informasjon i ditt fylke.

For å bli ambulansesjåfør så må du enten ta fagbrev som ambulansearbeider eller så du ta bachelor i paramedic.
Det er få arbeidsplasser og mange om beinet, så dette er per dags dato "eneste" vei inn. Sideveier inn er via Norsk Folkehjelp eller Røde Kors, men krever da minimum 3 år frivillig arbeid fra din side før du kan starte å ta ekstra vakter på den betalte ambulansen. (Dette gjelder kun Oslo/Akershus og Bergen, andre deler av landet har gjerne ikke denne muligheten)
Men om du bare vil sjekke ut deler av yrket uten risiko, så er frivillighet en fin vei inn.
Takk for gode svar!

Når det gjelder hobbyer så liker jeg som sagt veldig godt å lage film. Elsker å redigere å dulle med kamera.
Andre ting jeg liker godt er bilstereo. Liker å bygge lydoppsett i biler.
Kjører også mye motorcross og atv, så liker også å skru på motorer.

Når det gjelder yrke så syns jeg det å hjelpe mennesker i nødstilfeller virker noe for meg. Og kanskje få mulighet til å redde liv.

Takk for tips angående brannmann og ambulanse sjåfør!
Har hørt det er mulig å ta sykepleier utdanning for deretter bygge dette om til ambulansearbeider/sjåfør. Er dette noe som er mulig eller?

Hadde også hvert en drøm å havne på luftambulansen. Hva må til for dette?

Igjen tusen takk for svar!
Sitat av Heisveis Vis innlegg
Har hørt det er mulig å ta sykepleier utdanning for deretter bygge dette om til ambulansearbeider/sjåfør. Er dette noe som er mulig eller?

Hadde også hvert en drøm å havne på luftambulansen. Hva må til for dette?

Igjen tusen takk for svar!
Vis hele sitatet...

Det er naturligvis mulig. Men om det er ambulanse du vil havne på, så er dette en LANG omvei. Vi snakker om 5-10 år før du er good to go på ambulanse. Mot 3 år på høyskole for å bli paramedic. Ikke er det lettere å få jobb heller, siden de gjerne vil ha spesial-sykepleierne på akuttmottaket i stedet.

Jobb på luftambulansen er noe du kan starte å vurdere etter å ha jobbet noen år på ambulanse eller akuttmedisin som sykepleier.

Info om krav finner du her:
https://norskluftambulanse.no/rednin...tambulanse-as/
Sist endret av Blackkoz; 3. august 2016 kl. 01:37.
Okei ble mye klokere nå. Takk!
Men for å få jobb innen luftambulansen så må man ta enten paramedic utdanning eller sykepleier utdanning? og jobbe noen år innefor dette.
Helt korrekt. Står info om dette på deres hjemmesider som jeg linket til.

De ønsker personer med erfaring fra akuttmedisin. Så å jobbe på mottaket eller i ambulansen er et "krav".
Tusen takk for hjelp Da søker jeg paramedic studie på første valg og sykepleier på andre valg neste år! Så håper jeg det blir bra