Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2424
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne tråden har jeg lenge tenkt på å skrive, men den har stadig blitt nedprioritert eller gått i glemmeboka.

Jeg har tidenes idè! og jeg må innrømme at jeg har to baktanker med denne tråden, den ene er jo selvfølgelig å få noen interessert og kanskje starte et prosjekt, men den andre er å vise at idè-fyren er ubrukelig i praksis:
Denne ideen er verdt millioner, men bare om den utføres på ordentlig vis, og det krever kanskje et år med utvikling og testing før man har noe som helst å vise potensielle kunder, og jeg gir bort ideen til dere. Nettopp fordi denne teksten ikke er verdt noe, det som er verdt noe er det ferdige produktet.

Men til saken: Kulturhus i Norge har mange forskjellige og mildt sagt forferdelige løsninger for administrering, jeg vet av flere som er i en uendelig leting etter bedre løsninger.

Jeg skal først ta for meg løsningene som er i bruk (som ikke er lappverk av in-house software og annet):

Artifax EVENT - Dette er vel det som nesten er en komplett løsning, jeg har nesten troen på at dette hadde vært perfekt om det ikke var delt opp i så mange moduler, kostet skjorta og krever et slags cloud abbonement for dataen som lagres.

EasyJob - Egentlig laget mer for logistikk, så det er populært blandt lyd/lys/scene utleiefirma.
Så når vi skal ha inn informasjon bundet opp til arrangement må vi bruke andre løsninger, mail/word/excel og eksterne kalendere.

DX Kultur - Betafase, har som mål å bli softwaren utviklet i sammarbeid med kunder i landet. Disse blir eventuellt konkurrenten din.

Den perfekte løsningen:
*Oversikt over saler, og informasjon tilknyttet de: tekniske tegninger, utstyrsliste.
*Tilknytting til Billettsystem eller et helt eget billettsystem (Såvidt jeg vet er billettservice tungvindt, ikke noe api for å hente ut info, alt er i deres systemer, billettportalen er et alternativ man ser på). Så kan man ha live eller rimelig oppdatert info om salget i en viss sal på en viss dato.
*Kalendervisning


Det er ikke store greiene, men all denne informasjonen bør være lett tilgjengelig.
Jeg ser for meg at man kan se en oversiktskalender, der man vil få små fargede ikoner for om en sal er i bruk, og hvilken sal (forskjellige ikon/farge pr sal?) trykker man på sal-ikonet vil man få et vindu med navn på arrangement billettsalg, rider (tekniske krav til forestilling) og utstyrsliste (hvilket utstyr fra huset skal brukers hva kommer eksternt, evt delt opp i hva artisten selv har med seg og hva vi henter fra utleiefirma, samt faktura/kostnad for dette)
Utstyret må da "bookes", altså er utstyret i bruk i hovedsalen fra 25-27.10 så kan man ikke booke på utstyret i samme periode i en annen sal.

Kanskje kan vinduet som dukker opp når man dobbelklikker på en sal i kalenderen delt i faner, så man har en for tekniske ting (utstyrlisten, innleie utstyr evt kommentarfelt), en for catering og en siste for administrasjonen

Man skal kunne få et kostnadsoverslag, der man kan velge å knytte alt til en faktura eller at innleid utstyr kommer som separat faktura. Denne informasjonen skal kunne plottes inn i en kontrakt-mal også, som blir kontrakten mellom oss og artisten/management.

Om du trenger motivasjon så er slik software noe som ofte koster et par hundre tusen å kjøpe samt abbonementsavgifter. Og det finnes hittil ikke en løsning som kulturhusene/konsertarenaer i Norge er fornøyd med.

Jeg har bare beskrevet grove skisser av alt her, så dere får spørre og grave om det er detaljer dere lurer på, så skal jeg svare så fort jeg kan.
Sist endret av Dodecha; 4. november 2015 kl. 13:29.
Open-source ide med stort potensiale:

Skriv et PHP-forum basert på et moderne rammeverk som Symfony eller Laravel. God kodebase, plugin-struktur i bunn og et godt theming-språk a la twig. Er sikker på at PHPBB og vBulletin hadde avgått ved døden ganske kjapt.

(Vi kan ta PHP vs andre språk en annen plass, jeg forholder meg til det som kommer med de fleste billige webhotellpakker)