Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 730
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sikkerhetsfeil i Opera -
Ikke bare Explorer...


Tor 23. okt 2003 kl. 11:47


Det er ikke bare Internet Explorer som «lekker». I Opera-versjoner eldre enn 7.21 er det oppdaget et hull.

Hullet kan sette hackere i stand til å kjøre fiendtlig kode på PC-en din. Selskapet Astake har sendt ut en advarsel mot hullet, som de har avdekket i versjon 7.11 og 7.20.
Oppgrader til 7.21!
Oppgradering til versjon 7.21 anbefales derfor på det sterkeste. Denne finner du på Opera.com. Dessverre er dette bare en engelsk versjon foreløpig. Den siste norske versjonen er 7.11 - som altså inneholder hullet.

Det går imidlertid an å legge en norsk språkpakke inn i 7.21.

Kilde: Itavisen.no
Sist endret av Mullah; 23. oktober 2003 kl. 17:18.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Kan ikke legge denne ut.

Nyheter skal være selvskreven, ikke klipp og lim.
Takk for advarslen, jeg har akkurat bytta fra IE til opera for noen dager siden, jeg må si jeg liker Opera bedre.
Opera har noen tools som ie ikke har, for eksempel sperre av pop-ups som du selv ikke requester! Ellers takk for at du sier ifra
Man må legge merke til hvor lite sikkerhetsfeil som blir funnet i Opera enn i IE, så jeg håper ikke særlig med folk bytter over til IE igjen etter denne lille feilen.

Lenge leve Opera!
Lenge leve firbird som ikke har hatt sikkerhetshull
ditto.

(dog, betyr ikke at dem ikke eksisterer)
Sakset fra Opera forumet

This report concerns a crash bug. We have not found a way to exploit it (except to crash Opera), and therefore does not consider it a security hole.

The problem only exists in v7.20, and is fixed in v7.21.
Sincerely,
Yngve Pettersen
Opera Software
Vis hele sitatet...
Og btw, IE har enda to "medium risk" hull som det ikke er kommet patch til..
I Opera blir de fikset, med en gang..

Opprinnelig postet av IvIoyner
Lenge leve firbird som ikke har hatt sikkerhetshull
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt..
Sist endret av Scoody; 24. oktober 2003 kl. 17:46.
Akkurat det har noe med at Opera må holde på brukergruppen sin; for de fleste er jo internet explorer selv internett.exe
EDIT, dette var til den delen om opera sin fiks av hullet. Skjønner ikke helt hvorfor det at jeg nevner firebird er dumt, mens det å sammenligne IE med Opera basert på sikkerhetshull, det er helt legitimt? Og ja, akkurat nå prøver jeg å provosere litt. Jeg driver ikke med noen browserfanatisme, det tidligere innlegget mitt var delvis ironisk... Yeah.
Sist endret av ivioyner; 24. oktober 2003 kl. 17:49.