Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1678
Heihei,
Jeg har da ett jensen rutermoden (weblink 39300, trur jeg ) også får jeg ikke internett i denne, har telenor som internettleverandør.
Internett fungerte fint på fredagen før jobb, men etter jobb var det nede.
Den finner ikke dns serverne(ut fra logg), adsl lampen blinker uansett om tlf linja er i eller ute av ruter.
kommer også linestate: down

noen som veit hva dette kan være?
om det er noe info dere trenger så bare spørr.
lurer også litt på telenors internett instillinger, ppoe/A, dynamisk ip ? hva skal man bruke? brukte dynamisk før da det fungerte men virker som flere bruker ppoe pppoa.

magefølelsen min sier at det er noe kabelbrudd eller noe utenfra, eller noe sånn, men tviler på det, har bytta ledning mellom Ruter -> splitter -> tlf uttak på vegg.

MVH LOOKSTER
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har du prøvd modemet til telenor da ?
Sist endret av AtXbYeA; 22. mai 2011 kl. 21:46.
Trådstarter
har det desverre ikke, derfor jeg bruker jensen modemet
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom leverandør ikke sier noe annet så kan du da altså ikke utelukke modemet som problemkilde.

Jensen er jo noe møl jeg ikke ønsker min verste fiende, så man vet jo ikke om det er det som er problemet før man kan teste sync med et annet modem.
Prøvd å koble ut strømmen på den en liten stund?

Testet mange Jensen routere og kan ikke si at jeg noen gang har hatt positiv erfaring med noen av de. Typisk at de detter ut, henger seg opp, dhcp stopper opp osv.
Hvis ADSL/DSL ikke lyser fast, og den selv sier linestate down, så får den ikke syncet opp linjen imellom modem og DSLAM. Altså må du sjekke kabling ifra modem (routermodem) og til uttak eller uttakene om du har flere. Dersom du likevel ikke får linjen synkronisert må du nok kontakte ISP'en for å få den feilmeldt. Evt. kan du selv feilmelde linjen din om du skulle tilfeldigvis ha TroubleTicket tilgang i Jara.

EDIT: Jara er nede for vedlikehold i helgen, så du får den nok ikke feilmeldt før tidligst imorgen mandag uansett.
Sist endret av JohnMichael; 22. mai 2011 kl. 22:25.
Trådstarter
kan feilsøke linja på telenor sine sider, men husker desverre ikke passord, eller brukernavn og har ikke tlf tilgjengelig så får ikke resatt det.
prøvd og ha strømmen ute i ca 5-6 timer, uten noe funk, prøvd vanelig resett og factory default.
Nei, utelukker det selvfølgelig ikke, noen som veit om noen måter og bruke pc som modem ? i xp eller ubuntu( kunne sikkert googla det, men bedre om noen har erfaringer fra noe prog.) eller noen måter og bruke routern som trådløst nettverkskort ?
Med mindre pc'en din har xDSL modem så får du nok ikke brukt den som modem, uansett OS.
Vet ikke helt hva du mener med å bruke routeren som trådløst nettverkskort, eller hva du skal med et trådløst NIC for den del...
Trådstarter
mener og få ruteren til og koble seg til ett nettverk, for så å bruke kablet forbinneldse til pcen
f eks. Sette den i vinduet, få den til og koble seg til ett nettverk og sende signalene videre.
ser du ikke grunnen kan jeg forklare det så enkelt som en 3 år gammel laptop, med dårlig trådløst forbinnelse vs en N ruter med 3 antenner
Trådstarter
help mee =P lurer på og kjøpe ruter/modem i mårra, men noe jeg kan prøve før jeg gjør det ?
Som allerede nevnt, hvis ADSL/DSL ikke lyser fast så bør du kontakte ISP'en din for å få linjen feilmeldt slik at en montør får sett på linjen utenfor boligen din (etter at du selv har sjekket at du har koblet korrekt internt imellom modem og DP).
Med mindre du har noen indikasjoner på at lyn kanskje har ødelagt routermodemet ditt så ser jeg ikke helt hva du skal med nytt CPE.
Trådstarter
trur det er veldig varierende strøm her jeg bor(husker ikke hva det heter) siden flere elektriske ting har gått i stykker plutselig. derfor trur jeg at jeg skal bytte den, telenor finner ikke noe feil på linja, og jeg har sjekket kabelen på utsiden, ingen brudd. men finner heller ikke noe strøm når jeg sjekker med multimeter i vegguttaket. men da ringer jeg telenor etterpå og hører hva de har og si.
Sitat av lookster Vis innlegg
trur det er veldig varierende strøm her jeg bor(husker ikke hva det heter) siden flere elektriske ting har gått i stykker plutselig. derfor trur jeg at jeg skal bytte den, telenor finner ikke noe feil på linja, og jeg har sjekket kabelen på utsiden, ingen brudd. men finner heller ikke noe strøm når jeg sjekker med multimeter i vegguttaket. men da ringer jeg telenor etterpå og hører hva de har og si.
Vis hele sitatet...
1. Du vil verken kunne måle strøm (regner med du mener spenning) eller spenning dersom du ikke har fast-telefon på samme telefonlinjen.
2. Du har sjekket kabelen på utsiden? Du har altså sjekket linjen helt ifra demarc til CO selv?
Trådstarter
1. ok, har ikke fast tlf.
2. jess, eller helt til der man trenger stige for og sjekke mere, fulgt ledningen hele veien.

etter 4 samtaler med telenor, så finner de ut i den 4 at det var mest sannsynelig feil fra de sin side. så montør er på vei trur jeg