Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 769
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg har en maskin som jeg bl.a har tenkt å bruke som filserver. Problemet er at når jeg skal streame videoklipp hakker det eller står helt stille. Maskinen kjører Debian Lenny og seneste versjon av samba (3.2.5) tilgjengelig gjennom apt.

Jeg har lest litt rundt og funnet mange med lignende problem, men har ikke funnet noe som løser mitt problem. O'reilly har en sak på tuning av samba med et konfigurasjonsforslag, men ingenting der hjalp. Har lekt frem og tilbake med forskjellige verdier i SO_SNDBUF og SO_RCVBUF uten at det har gjort noen forskjell i det hele tatt.

Det gjør så vidt jeg kan se ingen forskjell om jeg mounter med nautilus eller smbmount.

Slik ser min smb.conf ut:

Kode

[global]
workgroup = WORKGROUP
netbios name = MYSERVER
server string = SAMBA server
security = share
local master = yes
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_RCVBUF = 12288 SO_SNDBUF = 12288 

[Filer]
path = /home/mullah/filer/
browseable = yes
public = yes
writable = yes
guest ok = yes
Har dere forslag til hva som kan være problemet?
Sist endret av Mullah; 26. september 2009 kl. 23:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva avspiller bruker du? Generelt lønner det seg å øke buffer i avspiller en del, slik at den kan takle korte transienter uten nye data bedre ved avspilling over nettverk. Generelt bruker eg bufferstørrelse på 4-5 sekunders størrelse ved avspilling over nettverk.

Det er også relevant å vite kva båndbredde det du prøver å spele av har.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Slashdot
Det er også relevant å vite kva båndbredde det du prøver å spele av har.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg forsto dette spørsmålet helt. Maskinen jeg sitter på og serveren jeg streamer fra er koblet i et LAN.

Jeg hadde prøvd med både Totem Movie Player og VLC Media Player, der fant jeg ingen innstillinger for buffere som gjorde noen forskjell. Nå har jeg også installert mplayer og det fungerer betraktelig bedre etter at jeg slo på cacheing i den spilleren. Det hakker likevel noen ganger uten at jeg klarer å se noe mønster i intervallene av hakking.

Noen ideer om hva som kan smoothe ut den siste biten? Jeg har satt cache size til 4096.

Takk for hjelpen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg vet ikke om jeg forsto dette spørsmålet helt. Maskinen jeg sitter på og serveren jeg streamer fra er koblet i et LAN.

Jeg hadde prøvd med både Totem Movie Player og VLC Media Player, der fant jeg ingen innstillinger for buffere som gjorde noen forskjell. Nå har jeg også installert mplayer og det fungerer betraktelig bedre etter at jeg slo på cacheing i den spilleren. Det hakker likevel noen ganger uten at jeg klarer å se noe mønster i intervallene av hakking.

Noen ideer om hva som kan smoothe ut den siste biten? Jeg har satt cache size til 4096.

Takk for hjelpen.
Vis hele sitatet...
Båndbredda på det du spiller av - altså kor mange kilobytes/megabytes/whatever per sekund du treng for smooth avspilling.

4096kB er litt liten buffer til video, men grei buffer til lossy lydformat. Prøv med 16-32MB buffer (-cache 32000 f.eks.) til mplayer - da bør det meste gå uten hakking.

Testa litt her med 1080p Ogg Theora, og det funker ikkje å spille uten hakking over NFS, sjølv om NFS glatt drar 11.8MB/s på mitt nettverk, og videoen ikkje er meir enn 1.6-2MB/s. Med cache på 32MB spiller det av heilt glatt - haken er at det tar 3 sekunder å begynne avspilling, så det tar litt ekstra tid.

DivX funker derimot heilt fint å spille av uten caching i mplayer over NFS.
Noen måter å sette på en slags cache i samba? Jeg kan ikke endre på bufferen på popcorn houreren min såvidt jeg vet, og når jeg skal spille av blu-ray, så er gjerne filmen litt for stor for å streame over nettverket. har vanlig 10/100mbit nettverk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.themediamall.com/node/1377

Den der forklarer deg ting litt, RandomiZed.
Danke^_^

Må vel lage meg en slags videostreaming server som bygger på samba da.
:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg syns det virker helt søkt egentlig! Jeg streamer filmer fra servern helt fint i flere programmer.. uten noen streamserver...