Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1315
Anonym bruker
"Pensjonert Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg er 24år, har hatt 1 år med lite kontakt med venner å familie, mye problemer med rus og angst osv men nå for litt siden var jeg ute med venner ca 2 uker siden. Hadde det jævlig gøyt. Men nå etter det har jeg begynt å være mere ute. Har ikke tenkt på å ta et rusmiddel disse 2 ukene angsten har gått nesten vekk og jeg er gladere for tiden døgnrytmen er normal. Hvorfor har ikke dette funket før føler alt har blitt være når jeg har vert ute, men nå er nesten alle problemer vekk. Noen andre som mener dette har hjulpet? Skal prøve meditering nå snart noen som kan lære meg hvordan osv.
Depresjon, angst og andre psykiske lidelser er koblet sammen. Problemet for rusmisbrukere er at de ikke har gode nok metoder for å takle vanskelige ting på og har lært seg å benytte rusmidler for å døyve slike smerter. Om da en som har holdt seg nykter en stund uten å ha lært seg nye sunne metoder å takle jævligheter på så vil det veldig sannsynlig løsne mye på problemene å ruse seg litt. Men i lengden er ikke dette holdbart og det drar en bare lengre ned, noe som er grunnen til at de valgte å unnlate å bruke noe sånn i det hele tatt for denne grunnen. Det blir mine tanker...
Sist endret av Relevant; 26. september 2020 kl. 15:01.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Depresjon, angst og andre psykiske lidelser er koblet sammen. Problemet for rusmisbrukere er at de ikke har gode nok metoder for å takle vanskelige ting på og har lært seg å benytte rusmidler for å døyve slike smerter. Om da en som har holdt seg nykter en stund uten å ha lært seg nye sunne metoder å takle jævligheter på så vil det veldig sannsynlig løsne mye på problemene å ruse seg litt. Men i lengden er ikke dette holdbart og det drar en bare lengre ned, noe som er grunnen til at de valgte å unnlate å bruke noe sånn i det hele tatt for denne grunnen. Det blir mine tanker...
Vis hele sitatet...
Signert.
Anonym bruker
"Pensjonert Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Depresjon, angst og andre psykiske lidelser er koblet sammen. Problemet for rusmisbrukere er at de ikke har gode nok metoder for å takle vanskelige ting på og har lært seg å benytte rusmidler for å døyve slike smerter. Om da en som har holdt seg nykter en stund uten å ha lært seg nye sunne metoder å takle jævligheter på så vil det veldig sannsynlig løsne mye på problemene å ruse seg litt. Men i lengden er ikke dette holdbart og det drar en bare lengre ned, noe som er grunnen til at de valgte å unnlate å bruke noe sånn i det hele tatt for denne grunnen. Det blir mine tanker...
Vis hele sitatet...
Det er jo relevant takk for svar. Enig med deg. Råder folk til å prøve det samme ikke bare tenke sånn det funker ikke på meg. Prøv en dag med noen rusfri venner å se om det hjelper.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja rus forværrer angst
Rus forverrer angst, ja. Og angst og det å ikke had det bra kan få folk til å søke til rus.
Dere har sikkert hørt om disse eksperimentene der de stenger en rotte inn i et bur alene. Med masse mat og masse dop. De doper seg ihjel.
Men rotter som bor mange sammen i et stort bur kun doper seg litt av og til. Det maker sense, for å si det sånn.
Sist endret av Arex_x; 26. september 2020 kl. 16:54.
Før hadde jeg voldom angst, så begynte jeg med rus. Da gikk jeg på noen smeller og lærte at angst ikke er det værste i verden.
Nå har angsten så si borte og jeg har heller ikke behov for å ruse meg. Jeg hadde angst før jeg starta med rus bare så det er sagt, og i ganske stor grad.
Anonym bruker
"Pensjonert Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Før hadde jeg voldom angst, så begynte jeg med rus. Da gikk jeg på noen smeller og lærte at angst ikke er det værste i verden.
Nå har angsten så si borte og jeg har heller ikke behov for å ruse meg. Jeg hadde angst før jeg starta med rus bare så det er sagt, og i ganske stor grad.
Vis hele sitatet...
Helt enig, rus hjelper ikke det forverrer om du ikke bruker det riktig, man kan ta seg en øl og noe hasj på en kveld og kanskje litt MDMA en gang i blant men ser ingen grunn til å hive i seg piller en måneds tid. Eller sitte våken en uke på speed. Hold dere til en gang i blant noen ganger flere ganger i blant.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt enig, rus hjelper ikke det forverrer om du ikke bruker det riktig, man kan ta seg en øl og noe hasj på en kveld og kanskje litt MDMA en gang i blant men ser ingen grunn til å hive i seg piller en måneds tid. Eller sitte våken en uke på speed. Hold dere til en gang i blant noen ganger flere ganger i blant.
Vis hele sitatet...
Nå brukte vell ikke jeg rus riktig heller, men det ga meg litt perspektiv på hvor fucka man blir av rus kontra hva som egentlig er ordentlige problemer.
Knaska endel piller, røyka daglig, makka av og til og drakk så si daglig. Har man gjort det ei stund og er heldig nok til å få et "øyeblikk" så skjønner man at den angsten er bare tull og det er alt det andre man har drevet på med også. Jeg fikk aldri noe mere angst av rusmidler, men så var jeg ganske ødelagt fra før så hvor mye værre kunne det gått?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei jeg er 24år, har hatt 1 år med lite kontakt med venner å familie, mye problemer med rus og angst osv men nå for litt siden var jeg ute med venner ca 2 uker siden. Hadde det jævlig gøyt. Men nå etter det har jeg begynt å være mere ute. Har ikke tenkt på å ta et rusmiddel disse 2 ukene angsten har gått nesten vekk og jeg er gladere for tiden døgnrytmen er normal. Hvorfor har ikke dette funket før føler alt har blitt være når jeg har vert ute, men nå er nesten alle problemer vekk. Noen andre som mener dette har hjulpet? Skal prøve meditering nå snart noen som kan lære meg hvordan osv.
Vis hele sitatet...
Man har gjort forsøk på akkurat dette med rotter og man viser til de samme resultatene som du nevner her.
Enkelt og forkortet forklart:
Isolerte, understimulerte og uten et sosialt nettverk i den grad rotter er i stand til å ha det - så vil denne rotten mye lettere henfalle til misbruk av narkotika hvis den har tilgang på det enn en rotte som ikke plages av disse variablene.

Rat Park
Sitat av Knask Vis innlegg
Man har gjort forsøk på akkurat dette med rotter og man viser til de samme resultatene som du nevner her.
Enkelt og forkortet forklart:
Isolerte, understimulerte og uten et sosialt nettverk i den grad rotter er i stand til å ha det - så vil denne rotten mye lettere henfalle til misbruk av narkotika hvis den har tilgang på det enn en rotte som ikke plages av disse variablene.

Rat Park
Vis hele sitatet...
Hehe du kom meg i forkjøpet! Skulle akkurat til å nevne det samme
https://en.wikipedia.org/wiki/Rat_Park#Criticisms

Rat park-studien er interessant, men burde ikke tolkes til å bety at isolasjon i seg selv fører til avhengighet.
I oppfølgingsstudier ser man at både isolerte rotter, og sosiale rotter bruker mindre og mer kokain og heroin.
Avhengighet er i stor grad arvelig, men om du er disponert for avhengighet kan hvor isolert du er ha noe mye å si.
Sist endret av Bær; 26. september 2020 kl. 23:56.