Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2898
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann. Jeg prøver å slutte å snuse. Det er ganske smertefullt etter 11 år med konstant sterk snus i kjeften. Jeg har aldri hatt snusen midt oppi leppa, så jeg har fortsatt den strengen i midten. Byttet mellom sidene.

Jeg har utviklet ganske dype snuslommer. Må si det plager meg litt, men hey! It is what it is. Motivasjonen er bedre tannhelse og forhåpentligvis et penere smil.

Har lest enkelte plasser at snuslomme reparerer seg selv over tid, men tviler litt. Tror jeg er godt fordi «point of no return» Om ikke det fikser seg helt, hadde det vært flott om det ble litt bedre i hvert fall.

Noen eks-snusere her som har erfaring med dette? Ble snuslomma di bedre etter du sluttet?
Sluttet i starten av januar, 3 mnd siden. Lomma har ikke grodd igjen, men jeg tror den er mindre og trangere kanskje. Hadde den også litt på siden sånn som deg.
Erfaringen ellers er positiv! Sparer masse penger, har dog gått opp 7-8 kilo, suget etter mat og snacks særlig på kvelden er til tider enormt, men det er blitt bedre det også. Det som irriterer meg er at jeg fortsatt etter disse månedene fortsatt kan få lyst på snus, og få den lille kriblingen / kløen oppi leppa som indikerer at noe mangler der. Men hey, det går greit nå altså. Hold deg hard de to første ukene så er mye gjort; det ble min erfaring
Jeg har tatt én snus siden 1.mars. Aldri tenkt over at jeg har noe snuslomme. Har byttet side ganske nazi på annenhver snus. Enig i at søtsug er kjipt på kveldene. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å ta av noen kilo, så jeg valgte nok feil tidspunkt å slutte på.

Stå på, det er ikke så vanskelig som de skal ha det til! Frykten er verst, når man har fått kontroll på den og virkelig har lyst så går det fint. Det funker sjeldent hvis man går halvhjertet inn for det.

God påske (sier fortsatt det jeg, selv om jeg ikke er kristen og heller ikke ønsker å ekskludere de som ikke feirer).
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk Sjuken og Taxidriver Interessant å høre andres erfaringer. Motiverende!

Må si jeg sliter litt her. Jeg er fast bestemt på å ikke sprekke men jeg er veldig sinna og svimmel. Synes synd på barna. Minstemann fikk litt vel mye pes etter hun var uheldig å velte bøtta med perler utover hele stuen. Stakkar, beklaget meg etterpå. Vil ikke at det skal gå utover dem.

Bor rett ved et søndagsåpens apotek. Jeg vurderer å løpe bort å kjøpe tyggis eller munnspray for å dempe abstinensene. Dårlig ide?

God påske
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er dette med snuslomme faktisk en greie? Hvordan «føles» det når man tar finger/tunge og kjenner der? Jeg har brukt snus i 14-15 år nå, går de fleste av døgnets våkne timer med General/Skruf extra sterk under leppa. Jeg har fortsatt denne strengen intakt og kan ikke merke noe snuslomme annet en at kjøttet i munnhulen er litt ruere der snusen bruker å ligge.
Jeg har tatt meg noen sigaretter de gangene jeg har tatt meg noen pils. Tror kanskje det er litt verre hvis man gir kroppen nikotin innimellom. Jeg vil tro ar det beste er å bare kutte ut.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er dette med snuslomme faktisk en greie? Hvordan «føles» det når man tar finger/tunge og kjenner der? Jeg har brukt snus i 14-15 år nå, går de fleste av døgnets våkne timer med General/Skruf extra sterk under leppa. Jeg har fortsatt denne strengen intakt og kan ikke merke noe snuslomme annet en at kjøttet i munnhulen er litt ruere der snusen bruker å ligge.
Vis hele sitatet...
Helt klart en greie! Vel, huden er veldig skrukkete og irritert. Man merker godt at det er mye mer plass enn det var før. Tannkjøttet har trukket seg lengre opp mot nesa. Er ikke sikkert du er så bevisst på det, det var ikke jeg før heller. Har hatt snusen mest på høyre side og merker stor forskjell på høyre og venstre side. Man kan også merka at overleppa er litt slappere.

Taxidriver: Ja, kanskje best det. Gikk å kjøpte en 30-pakk tyggis, men det kjentes ut som et nederlag så har ikke tatt noe ennå. Skal prøve å la være.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror faktisk jeg hiver den siste eska jeg har nå, etter 5 år fast snusing. Likte ikke helt det at den strengen er helt borte på meg, huff.. jaja takk for tråden, skal gjøre mitt første forsøk.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror faktisk jeg hiver den siste eska jeg har nå, etter 5 år fast snusing. Likte ikke helt det at den strengen er helt borte på meg, huff.. jaja takk for tråden, skal gjøre mitt første forsøk.
Vis hele sitatet...
Lykke til. La oss lide sammen Jeg har kastet bort en over en kvart million kroner på snus. Det er ganske sjukt! Snakk om å kaste penger ut vinduet. Man får jo ingenting ut av det heller. Kjenner ingenting når jeg tar en snus uansett.

Hvis jeg klarer dette skal jeg unne meg og barna en ny iPad. Kanskje til og med en iPad Pro
Er virkelig det at strengen blir borte en greie? Snust i 12-13 år og har den fortsatt... begynte først og bytte på mellom høyre, venstre og midten av leppa for 1 år siden. Tannlegen som sa jeg måtte bytte på, men det var med tanke på tannkjøttet.

Var av den oppfatning av at hele opplegget med at strengen ble borte og at man endte opp med «snuslomme» bare var tull, da jeg ikke ser ut til og slite med det selv. Tannkjøttet får en del juling da, og det ser jeg jo selv også.
Jeg snuser utelukkende med høyre side og har gjort det i flere år. Jeg kan klart bekrefte dette ''snuslomme'' fenomenet. For min del så går det minst en centimeter lengre opp på høyresiden enn det gjør på venstresiden.
Har snust i 13 år nå med et par korte opphold, bare porsjon som jeg spytter ut når den begynner å renne, ok hvite tenner uten snusnissfarging men strengen er nesten borte, tannkjøttet har også fått en litt gråbrun farge så det har jo satt sine spor, dette fenomenet med snuslomme kommer nesten utelukkende hos dem som har snusen i på siden og dette er slik jeg har lært permanent
Har snust siden jeg var 13-14, er nå 26.
Bruker ca 1-2 bokser i uken, men var verre før, da brukte jeg nesten 1 om dagen.
Strengen er intakt og har ikke noe lomme i leppa.
Tannkjøttet har begynt å trekke seg oppover og er litt missfarget oppi toppen der, men det er vel det eneste jeg har merket av det.

Kan det kanskje ha noe med hva slags type snus, smak man bruker og hvor ofte man bruker det?
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dag 3

Jeg har sovet veldig dårlig i natt. Føler meg ganske syk. Våknet flere ganger i timen. Denne natta var desidert verre enn det forrige. Tror jeg skal benytte meg av seroquel i kveld.

Magen er også i ubalanse. Svimmel, småkvalm og deppa. Gleder meg til morgenkaffen og frokost. Merker helt klart at matlysten er større, men det er bra! Har litt å gå på.
Stå på! Du er over halveis i det værste, snart lysner det i horisonten

Sluttet selv med sigg for en uke siden, gikk over til snus så er ikke noe verdensmester, men en boks har hjulpet meg igjennom den første uken.
Man merker det litt på nettene og det er de aller første dagene som er verst. Det er i hvert fall sånn jeg hadde det.

Jeg hadde en veldig sen og fuktig natt og ble fyllesjuk som bare faen. Da har jeg ikke lyst på snus før sent på kvelden. Brukte den muligheten til å ordne meg det første døgnet «gratis». Nå har det gått én mnd, har fortsatt lyst på nikotin noen ganger, men sjeldnere og sjeldnere og det er nesten ikke irriterende lengre en gang. Tar meg en extra med strong menthol så går suget over nesten umiddelbart.

Flere steder så er det anbefalt å fortelle så mange som mulig at man slutter, da blir det mer forpliktende. Har ingen kilder, men jeg er sikker på at jeg har lest/hørt det i forskjellige sammenhenger.

Detta klarer du, du er flink. Man får mestringsfølelse av å ta igjen kontrollen over kroppen sin. Man blir jo på mange måter en nikotinslave. Det er godt å bryte fri.

Stå på!
Startet på min tredje mnd uten snus etter 30 års bruk. Det som har hjulpet meg er at jeg tar en tablett 500mg rosenrot morgen og kveld. I tillegg tar jeg ved behov 500 mg B3-vitamin med niacin. Foreløpig har dette fungert knirkefritt.
Jeg merker ingenting på tannkjøttet? Jeg begynte å snuse for 10 år siden, men har vært av og på. Har faktisk ikke sett vitsen med å slutte helt? Noen ganger har jeg lyst på andre ikke. Jeg har brukt det i ekstremt stressede perioder eller når jeg ikke har det så bra. Det har ikke vært så stort problem å slutte, jeg får ingen smerter. Bare blir ekstremt rastløs om jeg ikke har det!