Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3668
Jeg vil gjerne at dere kloke hoder skal fortelle hvordan en bruker dette begrepet. Selv trodde jeg at det kun skulle brukes dersom en diskuterer målbare størrelser, men det ser ut som om dette var feil.
Klem fra Betty
Fant denne artikkelen
http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Ti...e-335387b.html

''Tidligere etterretningssjef: Watergate blekner i forhold til Trump-skandalene''
Edit: Fant noen flere artikler
Kommer bare med eksempler, håper noen andre kan gi et mer utfyllende svar:-)

https://www.ringblad.no/meninger/ter.../o/5-45-400814
''Har mannen resignert i forhold til sin kjønnsrolle?''

https://www.an.no/debatt/oslo/politi...e/o/5-4-522521
''Nordland har skaffet seg en posisjon i forhold til den reelle makten i Russland ingen andre kan matche''
Sist endret av $uicide; 10. juni 2017 kl. 12:22.
Nå høres jeg trolig ut som en smartass, men så vidt meg forstått så det brukes om alle ting som har et forhold seg i mellom. F.eks å være hjemme er kjempechill i forhold til å være på jobb, men ikke i forhold til å være på ferie (ymmv).
Det skal brukes for å sammenligne ting. Så har det blitt vanlig å bruke det feil, hvor man istedenfor å sammenligne bare setter ting i forbindelse med hverandre.

Riktig: Freakforum er shady i forhold til kvinneguiden.

Feil: Hva tenker du, i forhold til det vi snakket om? (I forbindelse med hadde vært riktig.)
Sist endret av mentalmelt; 10. juni 2017 kl. 12:30.
Det er riktig. Det skal kun brukes i betydningen "sammenlignet med". Man kan ikke si noe i forhold til et emne.

Edit: Ninjaed...

PS. Dette er vel et av de aller mest misbrukte uttrykkene på norsk. Politikere og samfunnsdebattanter må ta mye av skylden for at så mange ikke vet hvordan det skal brukes.
Sist endret av kallisti; 10. juni 2017 kl. 12:29.
Jo, jo, fine svar fra dere begge, men hva er den korrekte bruken. I går leste jeg .." dette kan brukes som et hjelpemiddel i forhold til dysleksi"
Klem fra Betty
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det skal brukes for å sammenligne ting. Så har det blitt vanlig å bruke det feil, hvor man istedenfor å sammenligne bare setter ting i forbindelse med hverandre.
Vis hele sitatet...
Her er mer informasjon med det å bruke det feil.
http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/...I-forhold-til/
Dere var for raske
Klem fra Betty
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jo, jo, fine svar fra dere begge, men hva er den korrekte bruken. I går leste jeg .." dette kan brukes som et hjelpemiddel i forhold til dysleksi"
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Dette er feil. "I forhold til" er en sammenlikning. Er det ikke en sammenlikning, er det feil.
Nå er jeg ikke flinkere med grammatikk eller semantikk enn at jeg i løpet av en gjennomsnittlig forumpost tar meg selv i å gjette på en dobbeltkonsonant eller to..

...Men jeg bruker "i forhold til" litt annerledes enn disse kloke hodene; for meg faller det naturlig å bruke "sammenlignet med" eller "relativt til" dersom det er snakk om ren sammenligning. "I forhold til" bruker jeg utelukkende som forkortelsen "ifht", og da som en analogi til "i relasjon til" fremfor "sammenlignet med"....

"Freak er et sted jeg i stor grad unngår, da jeg gjerne ender opp med utlervering av personlig informasjon utover hva jeg er anbefalt ifht profesjonelle relasjoner. "
Nå er vel "ift." den etablerte forkortelsen blant mange av dem som bruker uttrykket aktivt (forhold er ett ord). Og du bruker uttrykket feil, som de fleste andre. For øvrig er det presedens i språkrådet for å lette på krava når det gjelder i utgangspunktet ugangbare ord og uttrykk med en viss utbredelse, jfr. "åssen", så det er mulig vi får se en oppmykning her etterhvert.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nå er jeg ikke flinkere med grammatikk eller semantikk enn at jeg i løpet av en gjennomsnittlig forumpost tar meg selv i å gjette på en dobbeltkonsonant eller to..

...Men jeg bruker "i forhold til" litt annerledes enn disse kloke hodene; for meg faller det naturlig å bruke "sammenlignet med" eller "relativt til" dersom det er snakk om ren sammenligning. "I forhold til" bruker jeg utelukkende som forkortelsen "ifht", og da som en analogi til "i relasjon til" fremfor "sammenlignet med"....

"Freak er et sted jeg i stor grad unngår, da jeg gjerne ender opp med utlervering av personlig informasjon utover hva jeg er anbefalt ifht profesjonelle relasjoner. "
Vis hele sitatet...
Og det er like feil.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
"Freak er et sted jeg i stor grad unngår, da jeg gjerne ender opp med utlervering av personlig informasjon utover hva jeg er anbefalt ifht profesjonelle relasjoner. "
Vis hele sitatet...
Hvis du absolutt må ha noen bokstaver der kan du jo putte inn mht eller iht, så blir det litt mindre galt.